Επιτροπή Οικονομικών: Στα €118 εκ. ο Προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Καινοτομίας

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Τον Προϋπολογισμό για το Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, του Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και του Γραφείο Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, εξέτασε μεταξύ άλλων η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού.

Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής

Στόχος του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής είναι μια σύγχρονη και αποδοτική δημόσια διοίκηση και μια δυναμική και ανταγωνιστική ψηφιακή οικονομία, τόνισε ο Υφυπουργός Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής Κυριάκος Κόκκινος, αναφέροντας παράλληλα πως επιδίωξη του Υφυπουργείου είναι «όλο το κράτος να είναι σε μια ψηφιακή οθόνη του κινητού τηλεφώνου ή του υπολογιστή και όλες οι υπηρεσίες προς τον πολίτη και τις επιχειρήσεις να γίνονται με εύκολο και εύχρηστο τρόπο».

«Είμαστε ακόμη στην αρχή, έχουμε τεράστιο έργο ενώπιον μας να κάνουμε. Με την αυτοπεποίθηση και την εμπειρία που έχουμε αποκτήσει η προσπάθεια θα είναι πιο εύκολη», τόνισε ο κ. Κόκκινος, μιλώντας ενώπιον των μελών της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, η οποία εξέτασε τον προϋπολογισμό του Υφυπουργείου για το 2022, ύψους €118 εκατομμυρίων.

Τα πλείστα επιδόματα, σύμφωνα με τον κ. Κόκκινο, θα είναι έτοιμα κατά 90% μέχρι το τέλος του 2022. Πρόσθεσε ότι εντός του 2021 θα είναι έτοιμα για ηλεκτρονική υποβολή τους το επίδομα ασθενείας (εντός του επόμενου 15νθημέρου), επίδομα ανεργίας, επίδομα μητρότητας, επίδομα χηρείας και θεσμοθετημένη σύνταξη.

Ανέφερε επίσης ότι στη συνέχεια θα δοθούν στο κοινό το βοήθημα τοκετού, βοήθημα κηδείας, επίδομα πατρότητας, επίδομα σωματικής βλάβης, σύνταξη ανικανότητας, σύνταξη αναπηρίας, κοινωνική σύνταξη, θαλασσαιμία, ορφάνιας και το ΕΕΕ, για το οποίο πρέπει να γίνει ανασχηματισμός και μετά να μηχανογραφηθεί διαφορετικά «θα μηχανογραφήσω ένα λάθος σύστημα».

Ο κ. Κόκκινος είπε ακόμη ότι το Υφυπουργείο έχει δώσει περίπου 66 ψηφιοποιημένες υπηρεσίες (Τμήμα Φορολογίας, Πολεοδομία, Κτηματολόγιο, Υπουργείο Εργασίας) στον πολίτη, από την ίδρυση του μέχρι σήμερα, και «ο στόχος είναι όλο το κράτος να ψηφιοποιηθεί με τρόπο που να ευκολύνει τη ζωή των πολιτών και να δίνει προοπτικές για κοινωνική ευημερία και ανταγωνιστικότητα».

Πρόσθεσε ότι έχουν ψηφιοποιηθεί από τον περασμένο Ιανουάριο οι υπηρεσίες Κοινωνικών Ασφαλίσεων και τερματίστηκαν οι ουρές έξω από τα γραφεία των Υπηρεσιών καθώς διενεργήθηκαν 566.000 πληρωμές με εισπράξεις πέραν του 1,2 δισεκατομμυρίου ευρώ στο 9μηνο.

Είπε ακόμη ότι φτιάχτηκε πύλη για την διαχείριση επιδομάτων μέσω της οποίας ο δικαιούχος κάνει την αίτηση του και λαμβάνει την πληρωμή μέσα σε μια εβδομάδα.

Αναφορικά με έργα για τα οποία επίκειται η έναρξη τους, ο κ. Κόκκινος είπε ότι η διαφοροποίηση του τρόπου είσπραξης του ΦΠΑ θα γίνει σε τρεις φάσεις εντός του 2022 με την πρώτη φάση που είναι ο ανασχεδιασμός και η πλήρη τροποποίηση του τρόπου που εισπράττεται και συναλλασσόμαστε με το ΦΠΑ, να είναι έτοιμη τον Μάρτιο του 2022, τα Τελωνεία τον Ιούνιο του 2022 και ολοκληρώνεται το όλο έργο τον Απρίλιο του 2023.

Ανέφερε επίσης ότι ένα από τα πιο σημαντικά συστήματα της Κυπριακής Δημοκρατίας θα είναι το σύστημα διαχείρισης σχολείου το οποίο θα ενώνει το σχολείο, τον γονιό και το Υπουργείο Παιδείας σε μια πλατφόρμα και θα δίδει δυνατότητα στον γονιό να είναι σε επαφή με το σχολείο για να γνωρίζει μεταξύ άλλων την κατάσταση της υγείας του παιδιού του, την απόδοση του, τους βαθμούς του και αν έχει κάνει απουσίες.

Είπε ακόμη ότι άλλο σημαντικό έργο είναι αυτό του ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα που αφορά την καταχώρηση στοιχείων ενός υπαλλήλου από την ημέρα πρόσληψης του μέχρι την αφυπηρέτηση του και τα οποία θα είναι προσβάσιμα στον ίδιο τον υπάλληλο.

Ανέφερε επίσης ότι μέσα στον στόχο του είναι να μηχανογραφήσει το Πόθεν Έσχες.

Σε σχέση με τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών, ο κ. Κόκκινος είπε ότι «φάρος μας είναι ο ορίζοντας 2030» στόχο τον οποίο έθεσε η ΕΕ και πρόσθεσε πως «η Κύπρος δεν μπορεί να είναι πιο πίσω από αυτό τον φάρο», ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτός ο στόχος είναι εφικτός.

Ο Υφυπουργός είπε ακόμη ότι μέσα στην κρίση λόγω της πανδημίας η δράση του Υφυπουργείου ήταν καταλυτική για να γίνει με επιτυχία η διαχείριση της πανδημίας και πρόσθεσε ότι μεταξύ άλλων, έχουν εκδοθεί πέραν του 1,2 εκατομμυρίου ψηφιακών πιστοποιητικών, η Πύλη εμβολιασμού έχει κλείσει πέραν των 600.000 ραντεβού και υπήρξαν πέραν των 3.000 τηλεφωνημάτων την ημέρα στο τηλεφωνικό κέντρο για την πανδημία, ενώ οι χρήστες του Cyprus Flight Pass ξεπέρασαν τα 2,3 εκ.

Επιπλέον, ο κ. Κόκκινος είπε ότι υπάρχουν δύο βαρίδια σε σχέση με τον προϋπολογισμό που είναι «η πολύ αργή διαδικασία να προσλάβουμε προσωπικό», αλλά και «ο λανθασμένος τρόπος πρόσληψης προσωπικού σε ένα τόσο εξειδικευμένο θέμα».

«Εκτός του ότι παίρνει 2-3 χρόνια να γίνουν σχέδια υπηρεσίας, να εγκριθούν και να προκηρύξεις» τις θέσεις «στο τέλος υποχρεώνομαι να πάρω άτομα» με βάση «κάποιες γενικές εξετάσεις χωρίς να μπορώ να ελέγξω με εξειδικευμένες εξετάσεις ή και με προσωπικές συνεντεύξεις αν αυτά τα άτομα μπορούν να υπηρετήσουν αυτόν τον σχεδιασμό», υπογράμμισε.

Ο Υφυπουργός είπε ότι το δεύτερο βαρίδι είναι «η αντίσταση στην αλλαγή που υπάρχει», προσθέτοντας ότι «πάμε σε ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας» και υπάρχει αντίσταση στην αλλαγή και από τους πολίτες αλλά και από τους δικηγόρους.

Σε σχέση με τους δικηγόρους, ο κ. Κόκκινος ανέφερε ότι μόνο το 10%-15% των δικηγόρων υπέβαλαν ηλεκτρονική καταχώρηση εγγράφων, προσθέτοντας ότι μόνο 700 καταχωρήσεις έγιναν από δικηγόρους μέσα σε ένα δίμηνο γιατί δόθηκε η επιλογή της ηλεκτρονικής ή της παραδοσιακής (έντυπης) καταχώρησης.

Αναφορικά με μεγάλα έργα πέραν των 300 εκ. ευρώ, ο κ. Κόκκινος είπε ότι αυτά αφορούν, μεταξύ άλλων, το σύστημα ERP ύψους €34 εκατ.  του Υπουργείου Οικονομικών, το Τμήμα Φορολογίας ύψους €25 εκατ. και το σύστημα Τμήματος Τελωνείων ύψους €15 εκατ.

Εξάλλου, ο κ. Κόκκινος είπε ότι «είμαστε από τις χώρες που έχουμε το πιο αργό και το πιο ακριβό» διαδίκτυο και πρόσθεσε ότι «το γρήγορο διαδίκτυο θα έρθει σύντομα».

Ανέφερε ότι με την αδειοδότηση του 5G έχουν αυξηθεί οι ταχύτητες και υπήρξε μια μικρή μείωση των τιμών.

Αυτό που στοχεύουμε είναι μέσα από μικρές παρεμβάσεις συνολικού ύψους 75 εκ. ευρώ να επιχορηγήσουμε γρήγορο διαδίκτυο σε απομακρυσμένες περιοχές, θα δώσουμε κίνητρα με κουπόνια σε σπίτια και επιχειρήσεις για να μπορέσουν να βάλλουν οπτικές ίνες στο σπίτι.

Σημείωσε ότι μέχρι το 2024 θα μπορούμε να έχουμε 80% κάλυψη σε οπτικές ίνες, ενώ σήμερα η κάλυψη φθάνει γύρω στο 20%.

Αναφορικά με την έρευνα και την Καινοτομία, ο κ. Κόκκινος είπε ότι η πρόκληση που έχουμε είναι να φέρουμε την επιχειρηματική κοινότητα κοντά στην ακαδημαϊκή κοινότητα.

Τέλος, ο Υφυπουργός Έρευνας και Καινοτομίας εξέφρασε την ανάγκη να εξεταστεί εντός του 2021-2022 η δανειοδότηση για επίγεια ψηφιακή τηλεόραση υψηλής ανάλυσης (high definition), προσθέτοντας ότι «είμαστε ίσως η μοναδική χώρα που δεν έχουμε καθολικό high definition για τηλεόραση που έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες».

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο εκτελών χρέη Προέδρου της Επιτροπής, Αναπληρωτής Πρόεδρος της Χρύσης Παντελίδης είπε ότι «το Υφυπουργείο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού είχε την πρόκληση αλλά και τη δυνατότητα και την ευκαιρία να αναπτύξει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έντονη δράση και παρουσία».

«Εκφράσαμε την στήριξη μας στο συγκεκριμένο έργο καθώς και η προώθηση της καινοτομίας και της έρευνας αλλά και ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι υποχρέωση εκ των πραγμάτων τόσο για την Κύπρο όσο και για ολόκληρη την ΕΕ», πρόσθεσε.

Επίσης, ο κ. Παντελίδης είπε ότι το ΔΗΚΟ «επισήμανε ακόμη δύο σημαντικές παραμέτρους του ψηφιακού μετασχηματισμού του κυπριακού κράτους οι οποίες είναι η καθολική πρόσβαση όλων των πολιτών στις υπηρεσίες ψηφιακής τεχνολογίας» και εξέφρασε την ανάγκη η κάθε Κύπρια και ο κάθε Κύπριος να μπορεί «ανεξαρτήτως οικονομικού ή κοινωνικού υπόβαθρου, ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου ή ηλικίας να έχει τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης στην τεχνολογία και της υπηρεσίες της».

«Θεωρούμε ότι αυτό θα ενισχύσει την δημοκρατία και την άσκηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον τόπο μας», πρόσθεσε.

Ο κ. Παντελίδης είπε ότι το δεύτερο σημείο είναι πως «λόγω της αλματώδους χρήσης της τεχνολογίας σε όλους ανεξαιρέτως τους τομείς, υπάρχει ανάγκη προστασίας των παιδιών τόσο από τους εγκληματίες που κρύβονται στο διαδίκτυο όσο και από φαινόμενα εκβιασμού και εκφοβισμού, αλλά και από τους ίδιους τους εαυτούς υπό την έννοια ότι τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα να παρασυρθούν σε αλόγιστη και λανθασμένη χρήση του διαδικτύου».

Ανέφερε ότι «και ο ίδιος Υφυπουργός αναγνώρισε την ανάγκη το Υφυπουργείο να επεξεργαστεί ένα σχέδιο καθολικής και οριζόντιας προστασίας των παιδιών κατά την χρήση του διαδικτύου».

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλά είπε ότι «18 μήνες μετά είναι ξεκάθαρο σε όλους ότι η δημιουργία του Υφυπουργείου Έρευνας ήταν από μόνη της μια σημαντική μεταρρύθμιση», προσθέτοντας ότι «έγιναν τεράστια βήματα ιδίως για την αντιμετώπιση της πανδημίας αλλά και πολύ περισσότερα προγραμματίζονται».

«Μιλάμε για μια κοσμογονία», ανέφερε και πρόσθεσε ότι μόνο στον τομέα του ψηφιακού μετασχηματισμού προϋπολογίζονται έργα 170 εκ. ευρώ από το Σχέδιο Ανάκαμψης και άλλα 150 εκ. ευρώ από κρατικούς πόρους για τα επόμενα χρόνια».

Ο κ. Κουλλά είπε ότι «στόχος μας είναι για όλες τις υπηρεσίες του κράτους να υπάρχει η δυνατότητα της γρήγορης εξυπηρέτησης από μία ενιαία πλατφόρμα» και πρόσθεσε πως με αυτό τον τρόπο θα σπάσουμε την γραφειοκρατία και θα ενισχύσουμε ουσιαστικά την ανταγωνιστικότητα της χώρας μας».

Είπε ακόμη ότι προϋπολογίζονται ακόμα 80 εκ. ευρώ για την επιχειρηματική καινοτομία και πρόσθεσε πως τα τελευταία χρόνια δημιουργήθηκαν 60 νεοφυείς επιχειρήσεις μέσα από τα κυβερνητικά προγράμματα, ενώ σημείωσε πως στον τομέα της έρευνας δημιουργήθηκαν 1.000 επιστημονικές θέσεις εργασίας, προβλέπονται άλλα 150 εκ. ευρώ από κρατικούς πόρους, αλλά και εκατοντάδες εκατομμύρια από τα ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα.

Ανέφερε επίσης ότι άλλα 72 εκ. ευρώ προβλέπονται για επενδύσεις και σχέδια κινήτρων για να έχουμε γρηγορότερο και φθηνότερο διαδίκτυο.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Αντρέας Καυκαλιάς είπε ότι το Υφυπουργείο «πρέπει να δίνει τον βηματισμό και την κατεύθυνση για την ανάπτυξη, για την βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, για την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, για την μετάβαση της δημόσιας υπηρεσίας, σε ένα μοντέλο με αυξημένη παραγωγικότητα, μειωμένη γραφειοκρατία, ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων για εξέταση αιτήσεων και άλλα».

Ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ έχει καταθέσει από το 2018 συνολική πρόταση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην κυπριακή κοινωνία και πρόσθεσε ότι «από τον σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση μεσολαβεί ένα διάστημα στο οποίο απαιτείται η αναγκαία πολιτική βούληση και η προτεραιοποίηση των αναγκών από την Κυβέρνηση».

Ο κ. Καυκαλιάς είπε ότι «η Κυβέρνηση κινείται με σταθερή αυξανόμενη τάση στο να προχωρεί με το καθεστώς της αγοράς υπηρεσιών», προσθέτοντας ότι «ενώ όλοι διαπιστώνουμε την ανάγκη να δημιουργήσουμε το Υφυπουργείο, να επενδύσουμε στην θεσμική μνήμη από πλευρά του δημόσιου τομέα είμαστε μπροστά σε αυτή την πραγματικότητα, φορτώνοντας στο τέλος της ημέρας και μεγάλα κόστη εις βάρος του Κύπριου φορολογούμενου».

Είπε ακόμη ότι το Υφυπουργείο πρέπει να «εμπλακεί περαιτέρω στις προσπάθειες να δοθούν λύσεις στην καθυστέρηση της εξέτασης αιτήσεων για μια σειρά από κοινωνικά επιδόματα και παροχές και πρόσθεσε πως είναι απαράδεκτο να χρειάζονται δεκάδες αίτημα, βεβαιώσεις και πιστοποιητικά για να σταλούν σε μια υπηρεσία».

Επιβάλλεται η δημόσια υπηρεσία να είναι διασυνδεδεμένη και οι πληροφορίες να κινούνται μεταξύ των Υπουργείων χωρίς να ταλαιπωρούνται οι πολίτες, πρόσθεσε.

Αναφορικά με την δημιουργία μητρώου πραγματικών δικαιούχων, ο κ. Καυκαλιάς είπε ότι η μέχρι το τέλος του 2023 δημιουργία του συγκεκριμένου μητρώου «διαιωνίζει μια προβληματική κατάσταση η οποία αφήνει κενά και ελλείψεις που εκθέτουν την Κυπριακή Δημοκρατία».

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι «ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Κύπρου είναι σημαντικότατος γιατί θα βελτιώσει τόσο την οικονομία του τόπου αλλά και τις υπηρεσίες που προσφέρει το κράτος προς τον πολίτη για να είναι το κράτος κοντά στον πολίτη σε σύντομο χρόνο και με ποιοτικές υπηρεσίες».

Ανέφερε επίσης ότι δεν αρκεί η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών αλλά «επιβάλλεται να γίνει η αναδιοργάνωση και ο ανασχηματισμός τους ούτως ώστε να σμικρύνουν οι διαδικασίες, ο χρόνος που θα παρέχονται οι υπηρεσίες» έτσι ώστε τα επιδόματα να έρχονται κοντά στους πολίτες σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Συνεργασία Πολιτών Σταύρος Παπαδούρης εξέφρασε την ελπίδα ότι οι βάσεις τις οποίες θα βάλει το Υφυπουργείο «θα βοηθήσουν έτσι ώστε ο πολίτης να επωφελείται μια καλύτερη ποιότητα ζωής».

Αναφορικά με το Ταμείο Αλληλεγγύης, ο κ. Παπαδούρης είπε ότι υπάρχει μια επικοινωνία του Υφυπουργείου και του Υπουργείου Οικονομικών για το στήσιμο αυτής της πλατφόρμας για τις αιτήσεις που θα γίνουν για άτομα τα οποία έχουν απαίτηση από το Ταμείο, προσθέτοντας ότι «φαίνεται πως αυτή την στιγμή γίνεται η μηχανογράφηση αλλά δεν έχουμε χρονικά πλαίσια για το πότε αυτή η πλατφόρμα θα είναι έτοιμη».

Για την σχέση του πολίτη με τις διάφορες αιτήσεις που έχουν να κάνουν με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ο κ. Παπαδούρης είπε ότι εισήγηση του Κινήματος προς το Υφυπουργείο, με βάση την εμπειρία των διαφόρων κρατικών σχεδίων (Εστία, Ηρακλής, Οικία) όπου «αναγκάσαμε τον πολίτη να τρέχει από το πρωί μέχρι το βράδυ εν απουσία από την εργασία, για να μαζέψει αρκετά χαρτιά που χρειάζονταν για τις αιτήσεις, είναι ενόψει της σύστασης και λειτουργίας της λεγόμενης κακής τράπεζας να φροντίσουμε να γίνονται ηλεκτρονικά οι αιτήσεις έχοντας τα πλεονεκτήματα ο πολίτης να μην τρέχει από υπηρεσία σε υπηρεσία να μαζεύει όλα αυτά τα αναγκαία πιστοποιητικά».

Πηγή – Brief

Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Ο συνολικός Προϋπολογισμός του έτους 2022 για το Γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού ανέρχεται στις €517.965 σε σύγκριση με το 2021 που ήταν €462.662, κάτι που, όπως ανέφερε η ίδια Επίτροπος Δέσπω Μιχαηλίδου ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών, έγκειται στην καταβολή ενοικίου.

Ο Προϋπολογισμός του Γραφείου της Επιτρόπου παρουσιάστηκε τη Δευτέρα ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής.

Με βάση τα στοιχεία που δόθηκαν στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, ο Προϋπολογισμός για «Λειτουργικές Δαπάνες» για το 2022, ανέρχεται στις €128.890, ενώ για «Εκπαίδευση Προσωπικού/Συνέδρια Σεμινάρια και άλλα γεγονότα» για το 2022, είναι €24.000.

Σημειώνεται ότι ο Προϋπολογισμός για «Συμβουλευτικές Υπηρεσίες/Έρευνες», ανέρχεται στα €89.000, ενώ για «Εκστρατείες Διαφώτισης» ανέρχεται στις €22.000.

Όπως αναφέρεται στο σημείωμα του Προϋπολογισμού, το Γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού στελεχώνεται συνολικά από 10 άτομα επιστημονικό προσωπικό, αποσπασμένα από άλλες Υπηρεσίες (7 Εκπαιδευτικοί Λειτουργοί, 2 Λειτουργοί Κοινωνικών Υπηρεσιών και 1 Διοικητικός Λειτουργός).

«Το εύρος των αρμοδιοτήτων της Επιτρόπου δυνάμει του Θεσμικού Νόμου [Ν.74(Ι)/2007 και Ν.44(Ι)/2014], ο διαρκώς αυξανόμενος όγκος της δουλειάς και οι δράσεις που απαιτούνται για υλοποίηση των αρμοδιοτήτων, είναι αδύνατον να εξυπηρετηθούν στα επιθυμητά επίπεδα, από τον περιορισμένο αριθμό Λειτουργών αλλά και το εύρος επιστημονικών ειδικοτήτων που απασχολείται σήμερα στο ΓΕΠ», προστίθεται.

Επισημαίνεται ότι, ο Θεσμός, πλέον, έχει εδραιωθεί στη συνείδηση της κοινωνίας και, ως εκ τούτου, υπάρχουν διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις που εκφράζονται σε αύξηση του αριθμού παραπόνων που υποβάλλονται από άτομα (ενήλικα και ανήλικα), αλλά και των αιτημάτων από διάφορα Υπουργεία για συνεργασία και/ή συνδρομή στην άσκηση των δικών τους αρμοδιοτήτων, που άπτονται θεμάτων που αφορούν παιδιά.

Επιπρόσθετα, αναφέρεται ότι παράγεται ολοένα και περισσότερο νομοθετικό έργο με αποτέλεσμα να καλείται το γραφείο της Επιτρόπου από τα αρμόδια Υπουργεία να εκφράσει στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Επιτρόπου τις απόψεις της ή όπου προκύπτει ανάγκη η Επίτροπος αυτεπάγγελτως παρεμβαίνει προς την Εκτελεστική Εξουσία για να επισημαίνει στρεβλώσεις των νομοθεσιών, πολιτικών, διοικητικών πρακτικών και διαδικασιών.

Αναφέρεται ότι με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερ. 13/9/2018, στο Νομοσχέδιο του Προϋπολογισμού 2020 που ενέκρινε,  περιλαμβάνεται η δημιουργία τεσσάρων νέων μόνιμων θέσεων, ως ακολούθως:  1  θέση Ανώτερου Λειτουργού Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Κλ. Α13(ii), 1 θέση Λειτουργού Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού A΄, Κλ. Α11(ii), 2 θέσεις Λειτουργού Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Κλ. Α8, Α10 και Α11.

«Ακόμη όμως και με τις πιο πάνω τέσσερις θέσεις οι ανάγκες στελέχωσης του Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού δεν ικανοποιούνται πλήρως για την εύρυθμη λειτουργία του», προστίθεται στο σημείο για τον προϋπολογισμό του Γραφείου της Επιτρόπου.

Όπως ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Δέσπω Μιχαηλίδου, ο σημερινός όγκος της εργασίας του Γραφείου της απαιτεί αύξηση του αριθμού των Λειτουργών που υπηρετούν στο Γραφείο τουλάχιστον κατά 3 λειτουργούς.

Όπως αναφέρεται στο σημείωμα της Επιτρόπου για τον Προϋπολογισμό του Γραφείου της, στο πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου προγραμματισμού των εργασιών του Γραφείου της Επιτρόπου Προστασίας του Παιδιού (εφεξής ΓΕΠ), η Επίτροπος, διαμόρφωσε το Στρατηγικό Σχεδιασμό του ΓΕΠ,  2021 – 2023, με όραμα να «πρωτοστατήσει στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών στην Κύπρο και στην οικοδόμηση μιας κοινωνίας όπου κάθε παιδί θα απολαμβάνει υψηλής ποιότητας ζωή και θα συμμετέχει ως ισότιμος πολίτης σε ό,τι το αφορά».

Προστίθεται ότι στη βάση του Σχεδιασμού αυτού, η Επίτροπος αναπτύσσει και υλοποιεί προγράμματα και δράσεις με αντικειμενικό στόχο την οικοδόμηση και εμπέδωση τόσο στο επίπεδο της κοινωνίας, με ιδιαίτερη έμφαση στα παιδιά, όσο και σε θεσμικό επίπεδο, κουλτούρας σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εν γένει και των δικαιωμάτων του παιδιού ειδικότερα.

Αναφέρεται ότι χωρίς να υποβαθμίζει στο ελάχιστο το ενιαίο και αλληλένδετο των δράσεων και των προγραμμάτων της, καθώς αυτά αναπτύσσονται γύρω από τον κεντρικό στρατηγικό της στόχος, η Επίτροπος οργανώνει τη δραστηριότητα του ΓΕΠ γύρω από τέσσερις πυλώνες, οι οποίοι καλύπτουν το σύνολο των αρμοδιοτήτων της Επιτρόπου, όπως αυτές απορρέουν από τους περί Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Νόμους του 2007 και 2014 [Ν.74(Ι)/2007 και Ν.44(Ι)/2014].

Πιο συγκεκριμένα, οι δράσεις της Επιτρόπου διαρθρώνονται γύρω από τους ακόλουθους τέσσερις πυλώνες: «Έλεγχος-Παρακολούθηση, νομοθεσιών, διαδικασιών και πρακτικών», «Διαφώτιση και Ευαισθητοποίηση των παιδιών και της κοινωνίας ευρύτερα σχετικά με τα δικαιώματα του παιδιού»,  «Ενδυνάμωση και Συμμετοχή των παιδιών», «Αντιπροσώπευση των παιδιών και των συμφερόντων τους σε διαδικασίες που τα επηρεάζουν».

Η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, σε αρχική της τοποθέτηση ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής είπε ότι η διαφοροποίηση του προϋπολογισμού του Γραφείου της σε σχέση με πέρσι έγκειται στο γεγονός ότι προηγουμένως το Γραφείο στεγαζόταν σε κτίριο που ανήκε στη Νομική Υπηρεσία και δεν καταβαλλόταν ενοίκιο, «με την μετακόμιση μας, όμως, πληρώνεται ένα σοβαρό ποσό ενοικίου, οπότε η αύξηση προς τα πάνω έγκειται στο μεγαλύτερο βαθμό στην καταβολή ενοικίου».

Σημείωσε ότι το ενοίκιο πληρώνεται ανά τριμηνία και συμπλήρωσε ότι είναι περίπου €6.000 μηνιαίως, οπότε εκεί έγκειται και η διαφοροποίηση του προϋπολογισμού.

Η κ. Μιχαηλίδου διευκρίνισε ότι δεν ήταν δικιά τους επιθυμία η μετακόμιση.

Απαντώντας σε ερωτήσεις Βουλευτών , η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού είπε, μεταξύ άλλων, ότι «ο περί Παίδων Νόμος, η άποψη μας εμάς και ήταν με έκπληξη που είδαμε ότι δεν συμπεριλήφθηκε στο πακέτο για την αναθεώρηση του οικογενειακού δικαίου, ενώ μπήκαν πολλοί άλλοι νόμοι για αναθεώρηση, ο περί Παίδων Νόμος δεν εντάχθηκε μέσα σε αυτό το πλαίσιο και αυτό είναι μια ανακολουθία κατά την γνώμη μου, γιατί έπρεπε να εξεταστούν όλοι οι νόμοι σφαιρικά».

Όσον αφορά την Ενιαία Εκπαίδευση και τα παιδιά με αναπηρία, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι το Γραφείο της έχει δώσει σε δημοσιότητα τη θέση του και είναι αναρτημένη στο Γραφείο της Επιτρόπου και σημείωσε ότι έχει αποσταλεί η θέση στον Υπουργό Παιδείας εδώ και κάποιους μήνες.

Πρόσθεσε ότι έχει συναντηθεί με Ομοσπονδίες Γονέων με ανάπηρα παιδιά και σημείωσε ότι υπάρχει μια μερίδα γονιών που ανήκουν σε οργανώσεις ή άλλες ομάδες, οι οποίες αντιτίθεται με ένα τρόπο στην ενιαία εκπαίδευση, όπως τουλάχιστον το Γραφείο της Επιτρόπου βλέπει ότι πρέπει να αντικριστεί η ενιαία εκπαίδευση μέσα στο Υπουργείο Παιδείας.

Είπε, παράλληλα, ότι αναμένει το νομοσχέδιο για την ενιαία εκπαίδευση για να εκφράσει απόψεις, παρόλο που οι θέσεις του Γραφείου της έχουν σταλεί στο Υπουργείο Παιδείας.

Αναφορικά με τα παιδιά με αναπηρία, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι εξέφρασαν κάποιες θέσεις ως προς το τρόπο που λειτουργούν οι σχολικές εφορείες και πώς επιλέγονται οι συνοδοί παιδιών και πρόσθεσε ότι όλες οι λεπτομέρειες βρίσκονται στη θέση που έχει εκδώσει το Γραφείο της Επιτρόπου.

Σε σχέση με τα παράπονα που δέχθηκε το Γραφείο της Επιτρόπου, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι τα παράπονα είναι ποικίλα, τα οποία αφορούν το Υπουργείο Παιδείας και σημείωσε ότι η σχολική κοινότητα απασχολεί πολύ το Γραφείο της Επιτρόπου είτε με τιμωρίες που επιβάλλονται είτε με πειθαρχικά παραπτώματα, είτε με μεταγραφές παιδιών, είτε θέματα συνοδών.

«Μετά έχουμε παράπονα από αθλητές, γονιούς αθλητών, που αφορά τις αθλητικές ομοσπονδίες και εκεί έχουμε καταγράψει θέση», ανέφερε.

Σύμφωνα με την ίδια «μεγάλο όγκο λαμβάνουμε από γονείς σε διάσταση. Προβλήματα με τα παιδιά τους, κηδεμονίες». «Το μεγαλύτερο πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι στις παρακοές  διαταγμάτων. Εκεί υπάρχει όντως μεγάλο πρόβλημα πώς εκτελούνται τα διατάγματα των δικαστηρίων, πως επιτηρούνται τα θέματα παρακοών. Επίσης, άλλα προβλήματα με μετανάστες παιδιά», συμπλήρωσε.

Ανάφερε, επίσης, ότι δεν αναμένουν ότι θα υιοθετούνται όλες οι αποφάσεις, είναι θέματα κυβερνητικής πολιτικής, αλλά σε πολλά ζητήματα βλέπουν να υιοθετούνται οι θέσεις του Γραφείου της Επιτρόπου.

Αναφορικά με τις σεξουαλικές κακοποιήσεις, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι επειδή υπάρχει υποχρέωση άμεσης καταγγελίας οποιουδήποτε προσώπου προς το ειδικό τμήμα της Αστυνομίας και στη συνέχεια επιλαμβάνεται το Σπίτι του παιδιού όπου γίνονται αμέσως οι οπτικογραφήσεις και οι συνεντεύξεις, πολύ λίγα παράπονα φτάνουν στο Γραφείο της Επιτρόπου άμεσα για σεξουαλικές κακοποιήσεις, για βία στην οικογένεια.

Σημείωσε ότι η όλη διεργασία και διαδικασία που ακολουθείται από το ειδικό τμήμα της αστυνομίας που διερευνά σε συνεργασία με το Σπίτι του παιδιού είναι εξαιρετική και πρόσθεσε ότι χρειάζεται σε δύο με τρία σημεία βελτίωση, για τα οποία θα κάνουν εισήγηση και παρατηρήσεις, τις οποίες θα αποστείλουν στο αρμόδιο Υπουργείο.

Όπως είπε, εκείνο που υπάρχει είναι η σιωπή.

«Και η σιωπή έχει να κάνει με τον καθένα από εμάς. Τι παρατηρούμε και τι καταγγέλλουμε από την σχολική κοινότητα, από τον κλινικό ψυχολόγο που μπορεί να παρακολουθεί το παιδί, ο καθένας πρέπει να παρατηρεί τα σημάδια και έχει υποχρέωση να αναφέρει. Υπάρχουν οι μηχανισμοί, πρέπει ο πολίτης να ενεργοποιηθεί, όχι εκ των υστέρων να ενεργοποιούμαστε από δημοσιεύματα», πρόσθεσε.

Όπως αναφέρθηκε στην Επιτροπή Οικονομικών όσον αφορά στις διαδικασίες υποβολής παραπόνου προς το Γραφείο της  Επιτρόπου, το 2019 υποβλήθηκαν 571 νέα παράπονα από άτομα ή οργανώσεις.

Πηγή – ΚΥΠΕ

Γραφείο Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων

Ο συνολικός Προϋπολογισμός του έτους 2022 για το Γραφείο Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων ανέρχεται στις €569.784.

Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τον Προϋπολογισμό του 2022 πατήστε εδώ.

Δείτε Περισσότερα

Εξωτερικών

Εργαζόμαστε για μια επιτυχή Προεδρία ΕΕ με θετικό αποτύπωμα, λέει η Μ. Ραουνά

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 23/04/2024, πραγματοποίησε συνάντηση με την νέα Υφυπουργό παρά τω Προέδρω για Ευρωπαϊκά Θέματα κα Μαριλένα Ραουνά.  Εργαζόμαστε για μια επιτυχή Προεδρία ΕΕ με θετικό αποτύπωμα, λέει η Μ. Ραουνά  Με όραμά μας για περισσότερη και δικαιότερη Ευρώπη, εργαζόμαστε σκληρά για μια φιλόδοξη

Εργασίας

Εντός του 2024 η νομοθετική ρύθμιση της πρακτικής εργασίας των φοιτητών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 23/04/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Ανάγκη διασφάλισης της επ’ αμοιβή πρακτικής επαγγελματικής άσκησης Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η ανάγκη διασφάλισης της επ’ αμοιβή πρακτικής επαγγελματικής άσκησης των νέων, η οποία προβλέπεται από τα προγράμματα σπουδών,