Επιτροπή Οικονομικών: Προϋπολογισμοί Υφυπουργείου Τουρισμού, Ναυτιλίας και Ψηφιακής Πολιτικής

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 31/10/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Προϋπολογισμού του 2023 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή άρχισε την εξέταση του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2023. Ειδικότερα, εξετάστηκαν οι προϋπολογισμοί του Υφυπουργείο Τουρισμού, του Υφυπουργείο Ναυτιλίας και του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής.  

Διαχειρίσιμες οι επιπτώσεις στην ναυτιλία από τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας 

Διαχείρισιμες ήταν οι επιπτώσεις στο κυπριακό νηολόγιο λόγω των κυρώσεων που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στη Ρωσία, μετά την εισβολή της τελευταίας στην Ουκρανία, δήλωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης. 

Ειδικότερα, ενημερώνοντας την Eπιτροπή Οικονομικών για τον προϋπολογισμό του Υφυπουργείου του για το 2023, ο κ. Δημητριάδης είπε πως οι απώλειες είναι διαχειρίσιμες. 

Όπως ανέφερε, κατά το πρώτο 10μηνο του έτους έχουν διαγραφεί 144 πλοία από το κυπριακό νηολόγιο, τα πλείστα των οποίων σχετίζονται με την Ρωσία είτε έχουν συμβόλαια για να εξυπηρετούν το εξαγωγικό εμπόριο της Ρωσίας και δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν υπό κυπριακή σημαία. 

«Αλλά με χαρά παρατηρούμε ότι είχαμε 122 νέες εγγραφές στο κυπριακό νηολόγιο», ανέφερε ο κ. Δημητριάδης τόσο μιλώντας ενώπιον της επιτροπής όσο και σε δηλώσεις μετά το πέρας της συνεδρίας και πρόσθεσε: «Οπόταν, μπορεί οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας να μην μας επέτρεψαν να έχουμε αύξηση στον στόλο, αλλά η μείωση είναι σε βαθμό που είναι απολύτως διαχειρίσιμη». 

Κυρώσεις ΕΕ, πυροβολούμε τα πόδια μας  

Εξάλλου, απαντώντας σε ερωτήσεις σε σχέση με τον αντίκτυπο των κυρώσεων κατά της Ρωσίας επί της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε σύγκριση με άλλους τομείς, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι τιμωρείται η ευρωπαϊκή ναυτιλία, χωρίς κατ’ ανάγκη να απομονώνεται η Ρωσία και της οικονομικά της συμφέροντα, αφού ειδικά στο εμπάργκο μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου ένα πλοίο για παράδειγμα με κυπριακή σημασία μετακομίζει σε άλλο νηολόγιο εκτός ΕΕ και συνεχίζει να εμπορεύεται με τη Ρωσία.  «Και άρα πυροβολούμε τα πόδια μας μόνοι μας», είπε, επαναλαμβάνοντας ότι η ΕΕ και οι χώρες της G7 αντιστοιχούν μόνο στο 17% του παγκόσμιου στόλου των πετρελαιοφόρων πλοίων. 

Αν αρθεί το εμπάργκο η κυπριακή ναυτιλία θα εκτοξευτεί  

Για το τουρκικό εμπάργκο, ο κ. Δημητριάδης τόνισε πως το Υφυπουργείο εγείρει σε όλες τις επαφές του στο εξωτερικό το ζήτημα αυτό, το οποίο «όντως αποτελεί μειονέκτημα» για την κυπριακή ναυτιλία. Υπέδειξε επίσης πως αν το εμπάργκο δεν υπήρχε μεγάλο μέρος του ελληνόκτητου στόλου θα επέλεγε την Κύπρο για να εγγράψει τα πλοία του αντί της Μάλτας, η οποία, όπως ανέφερε, περιορίζεται στο νηολόγιο και δεν έχει ένα ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα ναυτιλιακών δραστηριοτήτων όπως η Κύπρος. 

«Σε όλες τις επαφές που κάνουμε με πλοιοκτήτες για κάποια πλοία που εκτιμούμε ότι δεν εμπορεύονται με την Τουρκία, ζητούμε να μας δοκιμάσουν ακριβώς διότι όσοι μας έχουν δοκιμάσει έχουν να πουν ότι οι υπηρεσίες που απολαμβάνουν από το Υφυπουργείο είναι άμεσες και είναι κατά παρασάγγας πολύ καλύτερες από άλλα ανταγωνιστικά νηολόγια», είπε και πρόσθεσε πως όταν το τουρκικό εμπάργκο αρθεί «η προοπτική της κυπριακής ναυτιλίας σε ότι αφορά το στόλο θα εκτοξευθεί και αυτό είναι μια πραγματικότητα». 

Το 2023 η κρίσιμη χρονιά για την θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας  

Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο κ. Δημητριάδης έδωσε στοιχεία για τον πρώτο χρόνο υλοποίησης της θαλάσσιας σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας, η οποία υλοποιείται και με κρατική στήριξη.  Όπως είπε, κατά την πρώτη χρονιά υλοποίησης μεταφέρθηκαν συνολικά 7.412 επιβάτες, 1.946 οχήματα και 205 κατοικίδια, ενώ έχουν ληφθεί 37 παράπονα από επιβάτες, δηλαδή 0,5% του συνόλου. 

«Αυτό δεν μας εφησυχάζει είμαστε σε επαφή με την ανάδοχο εταιρεία και θα έχουμε συνέντευξη Τύπου για το πως βελτιώνουμε περαιτέρω την υπηρεσία», πρόσθεσε. 

«Εμείς δεν πανηγυρίζουμε για τη θαλάσσια σύνδεση, εμείς λέμε ότι έγινε ένα πρώτο βήμα» είπε και πρόσθεσε ότι τον επόμενο χρόνο «είναι το μεγάλο στοίχημα, για να δούμε πόσοι θα είναι οι επαναλαμβανόμενοι επιβάτες και για να δούμε αν θα δημιουργήσουμε μια αγορά». 

Εξάλλου απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή του ΔΗΚΟ Χρίστου Ορφανίδη ότι κατέχει πληροφορίες βάσει των οποίων, λόγω της επιδότησης του δρομολογίου η πληρότητα του πλοίου είναι πολύ χαμηλότερη, ο κ. Δημητριάδης είπε πως το ζήτημα αυτό σχετίζεται με τον αριθμό διαθέσιμων καμπινών, αφού καμιά φορά προσφέρεται μεγαλύτερη καμπίνα για κάλυψη αναγκών μικρότερης οικογένειας με αποτέλεσμα να δημιουργείται εντύπωση ότι πλοίο δεν είναι πλήρες. 

«Οπόταν μοιραία μένουν κενά, όμως αν υπάρχουν συγκεκριμένα παράπονα καλώ όλο το επιβατικό κοινό να μας τα κοινοποιήσει για να τα αξιολογήσουμε. Στόχος η υπηρεσία να γίνει βιώσιμη και να βελτιωθεί έτσι που και χωρίς την κρατική επιδότηση μετά από τρία έξι χρόνια να παραμείνει και να προσφέρει αυτή την εναλλακτική συνδεσιμότητα», είπε. 

Υλοποιήθηκαν 22 από τους 35 στόχους της στρατηγικής 

Εξάλλου, ο Βασίλης Δημητριάδης τόνισε πως ήδη το Υφυπουργείο έχει υλοποιήσει 22 από τις 35 δράσεις της μακροχρόνιας στρατηγικής για την ναυτιλία (Sea Change 2030), που οδηγεί σε ένα «νέο μοντέλο αντίληψης και προσέγγισης στα δρώμενα της ναυτιλίας». 

Όπως είπε, η στρατηγική εδράζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες, την εξωστρέφεια, την ανταγωνιστικότητα και την αειφορία. Και η δομή του Υφυπουργείου έγινε κατά τρόπο που να στηρίζει αυτή τη στρατηγική, συμπλήρωσε. 

«Ο προϋπολογισμός στηρίζει αυτή την στρατηγική, επιδιώκει να στηρίξει την υλοποίηση των δράσεων για να γίνουμε πιο διαχρονικοί και ανταγωνιστικοί», πρόσθεσε ο κ. Δημητριάδης. 

Σημείωσε πως κάτω από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το Υφυπουργείο έχει καταρτίσει πρόγραμμα ψηφιοποίησης όλων του των δραστηριοτήτων με ορίζοντα υλοποίηση τις αρχές του 2024. 

«Αρχές του 2024 το Υφυπουργείο θα λειτουργεί σε περιβάλλον χωρίς χαρτί», είπε, προσθέτοντας πως , από τις αρχές του επόμενου χρόνου θα είναι διαθέσιμη εφαρμογή στα κινητά τηλέφωνα μέσω της οποίας οι χρήστες θα απολαμβάνουν όλες τις υπηρεσίες που έχουν ψηφιοποιηθεί. «Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί η ναυτιλία θέλει ταχύτητα, αποτελεσματικότητα», πρόσθεσε, 

Πίστωση χρόνου για την απόδοση του μηδενισμού στο τέλος εγγραφής  

Ερωτηθείς για το αν απέδωσε η απόφαση που είχε λάβει το Υφυπουργείο για μηδενισμό του ετήσιου τέλους εγγραφής στο κυπριακό νηολόγιο, που είχε ληφθεί το 2019, ο κ. Δημητριάδης είπε πως ο μηδενισμός των τελών είναι σημαντικό μέρος του πακέτου των πλεονεκτημάτων του κυπριακού νηολογίου. Σημείωσε ωστόσο ότι λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού δεν έγινε προβολή της κυπριακής σημαίας παρά μόνο τους τελευταίους τέσσερις μήνες. «Θεωρώ ότι θα πρέπει να αφήσουμε ακόμη ένα με δύο χρόνια το μέτρο αυτό», είπε, προσθέτοντας εξάλλου ότι πλέον έχει τεθεί όριο ηλικίας στην εγγραφή πλοίων υπό κυπριακή σημαία, κάτι που οδήγησε σε πιο ποιοτικό στόλο με πολύ λιγότερες κατακρατήσεις πλοίων υπό κυπριακή σημαία. 

Αναμένονται κινήσεις για νέο κτίριο  

Απαντώντας σε παρατηρήσεις Βουλευτών ότι το Υφυπουργείο στεγάζεται σε τρία διαφορετικά κτίρια, ο κ. Δημητριάδης είπε πως μετά το ναυάγιο της ανοικτής διαδικασίας για αγορά κτιρίου «έχουμε στραφεί στην αξιοποίηση κρατικής γης στη Λεμεσό», για ανέγερση ενός σύγχρονου κτιρίου. 

Είπε μάλιστα ότι έχουν τεθεί από «ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα από τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για να πάρουμε αποφάσεις εντός Νοεμβρίου». 

Εξάλλου, ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θωμάς Καζάκος ανέδειξε την «παγκομματική στήριξη» που δίνεται την ναυτιλία, τονίζοντας ότι είναι ένα από τα καλύτερα εργαλεία που έχουν οι εκπρόσωποι της κυπριακής ναυτιλίας για προώθηση του τομέα στο εξωτερικό. 

«Για μας ο καλύτερος διαφημιστής είναι οι υφιστάμενες εταιρείες που βρίσκονται στη Κύπρο εδώ και 50 ή 60 χρόνια», είπε, προσθέτοντας πως η βελτίωση και η παροχή πιο άμεσης εξυπηρέτησης θα πείσουν και περισσότερες εταιρείες να κατέλθουν στο νησί. 

Όλα τα μέλη της Επιτροπής εξήραν την κυπριακή ναυτιλία και τη συνεισφορά της στην κυπριακή οικονομία. 

«Η ναυτιλία συμβάλει καθοριστικά και στην ενίσχυση της κρατικής οντότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας μέσω της αξιοποίησης της κυπριακής σημαίας και όσο και ασφαλώς στον τομέα της απασχόλησης», ανέφερε ο προεδρεύων της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης, αναδεικνύοντας το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει ο τομέας της ναυτιλίας με συνεισφορά περίπου 7% στον ΑΕΠ. 

Η Βουλεύτρια του ΔΗΣΥ Φωτεινή Τσιρίδου εξήρε την υλοποίηση της μακροχρόνιας στρατηγικής του Υφυπουργείου και πρόσθεσε πως η κυβέρνηση με την στήριξη του ΔΗΣΥ έχει καταφέρει να πάρει τη ναυτιλία της Κύπρου ακόμη πιο ψηλά τα τελευταία χρόνια και βεβαίως με τη ίδρυση του Υφυπουργείου. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα διατύπωσε την πρόθεση του κόμματος να συνεχίσει να στηρίζει τον τομέα της ναυτιλίας και υπέδειξε ότι «οι προκλήσεις είναι ενώπιον μας και χρειάζεται όραμα και έγκαιρος προγραμματισμός για να τις αντιμετωπίσουμε». 

Και ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Μαρίνος Μουσιούττας εξήρε την «καλή δουλειά» που γίνεται, ενώ ο Βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης εξέφρασε ικανοποίηση για το έργο που επιτελείται από το Υφυπουργείο. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Στο 7% του ΑΕΠ τα έσοδα από ναυτιλία 

Οι αφίξεις από την ΕΕ αυξήθηκαν το 2022 κατά 22% σε σχέση με 2019 

Πάρα πολύ καλά πήγε ο τουρισμός της Κύπρου αγγίζοντας το 80% των τουριστικών αφίξεων του 2019, με τις αφίξεις από την ΕΕ να αυξάνονται κατά 22%, ενώ για πρώτη χρονιά το 2022 απορροφάται πλήρως ο προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Τουρισμού (παλαιότερα του ΚΟΤ), δήλωσε ο Υφυπουργός Σάββας Περδίος, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι η τουριστική αγορά της ΕΕ αποτελεί «το πιο σταθερό πλαίσιο για την ανάπτυξη του τουρισμού μας» κατά τα επόμενα τρία χρόνια. 

Ταυτόχρονα, ο κ. Περδίος τόνισε ότι άλλαξε η τουριστική ταυτότητα της Κύπρου, ενώ αυξήθηκε στο 28% του προϋπολογισμού, από 10%, το ποσό που δίδεται για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και περίπου το ένα τέταρτο των ποσών που δαπανάται για διαφήμιση κατευθύνεται στην ψηφιακή τεχνολογία. 

«Το τι πέτυχε φέτος ο τουρισμός μας δεν έχει σχέση μόνο με την φετινή δουλειά έχει σχέση με την δουλειά της τελευταίας τετραετίας και βλέπουμε φέτος τα αποτελέσματα», υπογράμμισε ο κ. Περδίος, μιλώντας ενώπιον των μελών της Επιτροπής Οικονομικών. 

Ανέφερε ότι το πιο σημαντικό δεν είναι ότι βρισκόμαστε στο 80% του 2019 αλλά ότι ενώ ως σύνολο αφίξεων «είμαστε στο πλην 20% (σε σχέση με τις αφίξεις του 2019), από την ΕΕ είμαστε στο συν 22% σε σχέση με το 2019», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «για πρώτη φορά οι αφίξεις από την ΕΕ είναι περισσότερες από αυτές του Ηνωμένου Βασιλείου». 

Ανέφερε ότι το 40% των αφίξεων είναι από την ΕΕ, ενώ οι αφίξεις από το ΗΒ  είναι περίπου 38% και σημείωσε ότι «οι φόβοι που είχαν κάποιοι ότι θα χάσουμε τους Ρώσους και θα υπερεξαρτηθούμε από τους Άγγλους δεν ισχύουν». 

Ανέφερε επίσης ότι οι αφίξεις μεταξύ άλλων από την Γερμανία αυξήθηκαν κατά 28% σε σχέση με το 2019, από την Πολωνία κατά 130%, από την Δανία κατά 63%, από την Γαλλία κατά 105%, από την Αυστρία κατά 53%. 

Είπε ακόμη ότι πριν από την πανδημία το 70% του τουρισμού μας εξαρτάτον από τους οργανωτές ταξιδιών, ενώ σήμερα εξαρτάται μόνο το 50% που ήταν ο στόχος μας και πρόσθεσε ότι τα φετινά αποτελέσματα αναδεικνύουν τη δυνατότητα της Κύπρου να προσελκύσει επισκέπτες από περισσότερες χώρες, από διάφορες ηλικίες και για διάφορα ενδιαφέροντα. 

Επίσης, ο Υφυπουργός Τουρισμού είπε ότι τα φετινά αποτελέσματα δείχνουν ότι συνεχώς αναβαθμίζεται το τουριστικό προϊόν και πρόσθεσε πως για πολλά χρόνια το τουριστικό προϊόν εδραζόταν μόνο «στο δίπτυχο ήλιος και θάλασσα» κάτι που δεν ισχύει πλέον, ενώ αναφέρθηκε στην κατάρτιση 12 σημάτων ποιότητας που δίδουν ταυτότητα στο τουριστικό προϊόν της Κύπρου. 

Το τρίτο που δείχνουν τα φετινά αποτελέσματα, σύμφωνα με τον κ. Περδίο, είναι ότι έχει ενισχυθεί σημαντικά η ανθεκτικότητα της Κύπρου ως τουριστικός προορισμός, με αποτέλεσμα να είμαστε στο 50% σχέση με το 2019, ποσοστό που είναι το καλύτερο στον κόσμο. 

Στα 15 εκ. ευρώ, από 5 εκ. ευρώ, για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος  

Αναφερόμενος πως επιτεύχθηκαν τα συγκεκριμένα αποτελέσματα, ο κ. Περδίος είπε ότι το 2019 παραλήφθηκε ένας προϋπολογισμός περίπου 48 εκ. ευρώ και «παραδίδουμε ένα προϋπολογισμό σχεδόν 54 εκ. ευρώ», προσθέτοντας ότι το πιο σημαντικό είναι πως στον προϋπολογισμό που παραλάβαμε «μόνο το 10% πήγαινε στην αναβάθμιση του προϊόντος, ενώ πλέον δίδουμε το 28% για την αναβάθμιση του προϊόντος». 

Ανέφερε επίσης ότι το Υφυπουργείο πέραν των σημάτων ποιότητας τρέχει 18 σχέδια επιχορήγησης για κάθε ειδική μορφή τουρισμού, για τα χωριά, για την ύπαιθρο και για τον Χειμώνα και πρόσθεσε ότι «το 2019 δίδαμε 5 εκ. ευρώ για την αναβάθμιση του προϊόντος, ενώ με τον προϋπολογισμό του 2023 δίδουμε 15 εκ. ευρώ». 

Σε σχέση με την διαφήμιση, ο κ. Περδίος είπε ότι «παραμένει σημαντικό το ποσοστό που δαπανούμε για διαφημίσεις» και το οποίο ανέρχεται σχεδόν στο 38% του προϋπολογισμού ή σχεδόν 20 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 5 εκ. ευρώ αφορούν σε ψηφιακή διαφήμιση (3 εκ. ευρώ για χειμερινούς μήνες) «επιτρέποντας μας να κάνουμε διαφήμιση όλο τον χρόνο». 

Αυτό σημαίνει ότι πέραν των 0,5 δισεκατομμύρια κινητά τηλέφωνα στον κόσμο «βλέπουν την διαφήμιση μας». 

Επιπλέον, ο Υφυπουργός Τουρισμού είπε ότι είναι η πρώτη φορά, το 2022, που το Υφυπουργείο (και παλαιότερα ο ΚΟΤ) θα χρησιμοποιήσει πλήρως τον προϋπολογισμό του, ενώ αναφορικά με το 2023 ανέφερε ότι «θα συνεχίσει η σημαντική δαπάνη σε ενισχυμένο ψηφιακό μάρκετινγκ ιδιαίτερα σε μήνες μη αιχμής», εκφράζοντας την ελπίδα ότι σε κάποια χρόνια από σήμερα πέραν του 70% του προϋπολογισμού θα είναι σε μάρκετινγκ για τον Χειμώνα, ενώ θα συνεχίσουν οι δράσεις, όπως είπε, για αναβάθμιση του προϊόντος, καθώς θα συνεχίσουν να τρέχουν τα 18 σχέδια επιχορηγήσεων εκ των οποίων τα 4 του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, και τα 12 σήματα ποιότητας του Υφυπουργείου και θα προστεθούν άλλα 4. 

Ανέφερε επίσης ότι θα εντατικοποιηθούν οι δράσεις για ανάπτυξη περιοχών που δεν έχουν μέχρι σήμερα αναπτυχθεί τουριστικά και οι εξειδικευμένες δράσεις στα επόμενα τρία χρόνια που αφορούν την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη της Πόλυς Χρυσοχούς και Τηλλυρίας. 

Επιπλέον, ο κ. Περδίος τόνισε πως κινούμαστε προς τις αγορές που έχουν για την Κύπρο την πιο μεγάλη προοπτική και σημείωσε πως η ΕΕ, η οποία είναι ώριμη αγορά, «είναι για μας το πιο σταθερό πλαίσιο για την ανάπτυξη του τουρισμού μας για τα επόμενα χρόνια» και βοηθά πάρα πολύ να αυξηθεί η κατά κεφαλήν δαπάνη». 

«Τα επόμενα τρία χρόνια θα είναι πάρα πολύ σημαντικά για εμάς», σε σχέση με τις δράσεις για καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης και εκπαίδευσης, τόνισε, σημειώνοντας πως θα πρέπει να τύχουν εκπαίδευσης για να αποτελούν κομμάτι του τουριστικού προϊόντος η γεωργία, τα επισκέψιμα αγροκτήματα, τα χωριά, οι αυθεντικές εμπειρίες, η χειροτεχνία, οι παραγωγοί και τα οινοποιία μας. 

Αναφορικά με το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και τα τέσσερα σχέδια που περιλαμβάνονται σε αυτό, ο κ. Πέρδιος είπε ότι το πρώτο σχέδιο αφορά στην ανάγκη να δοθεί έμφαση στην τοπική γαστρονομία και το δεύτερο αφορά την εκπαίδευση των χωριών μας με 100% συμμετοχή του Υφυπουργείου ούτως ώστε να αναβαθμιστούν και να μπορούν να κάνουν αίτηση για συμμετοχή στο σήμα ποιότητας του Υφυπουργείου (6 χωριά πιστοποιήθηκαν και αναμένουν άλλα 30 για πιστοποίηση). 

Είπε ακόμη ότι το τρίτο σχέδιο που θα κυκλοφορήσει σε κάποιες εβδομάδες αφορά την «εξ ολοκλήρου αναβάθμιση υπηρεσιών σε ξενοδοχεία της υπαίθρου και των ορεινών περιοχών», αλλά και σε αγροτουριστικά. 

Ο Υφυπουργός Τουρισμού είπε ακόμη ότι το τέταρτο σχέδιο αφορά «τον τουρισμό υγείας, ευεξίας, ιατρικού τουρισμού και υποβοηθούμενης διαβίωσης και θα δίδει την ευκαιρία στα ξενοδοχεία να προσθέσουν τέτοιες υπηρεσίες». 

Ανέφερε επίσης ότι υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας με την Ουγγαρία για ανάπτυξη τεχνογνωσίας στον ιατρικό τουρισμό και πρόσθεσε εντός των ημερών θα ετοιμάσει επιστολή για το Υπουργείο Υγείας για απόσπαση δύο λειτουργών για τον σκοπό αυτό. 

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών Χρύσης Παντελίδης εξέφρασε την ικανοποίηση του ΔΗΚΟ για το γεγονός ότι το Υφυπουργείο Τουρισμού έχει απορροφήσει πλήρως τον προϋπολογισμό του για το 2022, για το γεγονός ότι αναβαθμίζεται το συνολικό κονδύλι που δαπανάται για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος κατά 28% περίπου και για το γεγονός περίπου ένα τέταρτο των ποσών που δαπανάται για διαφήμιση κατευθύνεται στην ψηφιακή τεχνολογία. 

«Οφείλουμε να σημειώσουμε ως ενθαρρυντικό το γεγονός ότι 40% περίπου των τουριστών την χρονιά που άγουμε έχει προέλθει από χώρες της ΕΕ, μάλιστα έχει ξεπεράσει την αγορά της Βρετανίας, κάτι που είναι ενθαρρυντικό για το μέλλον και δημιουργεί καλύτερες προϋποθέσεις για επεξάρτηση στο μέγιστο δυνατό βαθμό από τη ρωσική αγορά, που λόγω των γνωστών προβλημάτων δεν φαίνεται να μπορούν να ξεπεραστούν στο άμεσο μέλλον», πρόσθεσε. 

Επιπλέον, ο κ. Παντελίδης εξέφρασε την ανησυχία και τον προβληματισμό του ΔΗΚΟ «για τα προβλήματα που υπάρχουν στον τομέα της απασχόλησης στην αγορά του τουρισμού». 

«Η Κύπρος έχει μια μεγάλη τουριστική βιομηχανία και θα έπρεπε να παρέχει τις δυνατότητες εργοδότησης όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού Κυπρίων, τόσο πτυχιούχων όσων και μη», είπε και εξέφρασε την ελπίδα ότι το επόμενο διάστημα με δράσεις και του Υφυπουργείου Τουρισμού και των άλλων αρμόδιων Υπουργείων «θα μπορέσουν να δοθούν περισσότερα κίνητρα για εργοδότηση Κυπρίων». 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλά είπε ότι γίνονται μεγάλες προσπάθειες για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Κύπρου και πρόσθεσε πως αυτό φαίνεται να έχει επιτευχθεί στη φετινή χρονιά. 

Είπε ακόμη πως αποδεικνύεται πως ο αριθμός των τουριστών που φέραμε από την Ευρώπη πήγαν καλά και αντικατέστησαν την ρωσική αγορά και πρόσθεσε ότι ο προϋπολογισμός του Υφυπουργείου είναι αυξημένος και δίνει έμφαση στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος ως πόλος έλξης τουριστών. 

Ανέφερε επίσης πως διαπίστωσε ότι το σχέδιο εγχώριο τουρισμού βοήθησε τα τελευταία χρόνια όπως και τα σχέδια επιδοτήσεων οργανωτών ταξιδιών. 

Ο κ. Κουλλά αναφέρθηκε σε τρία νομοσχέδια που θα κατατεθούν στην Βουλή και τα οποία αφορούν την ανάπτυξη οικοτεχνίας, του επισκέψιμου αγροκτήματος  και την ανάπτυξη πολυτελούς κατασκήνωσης και πρόσθεσε πως ο τουρισμός χρειάζεται σοβαρότητα και σχεδιασμό. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα είπε ότι «ο τουρισμός αποτελεί το βασικότερο πνεύμονα της οικονομίας του τόπου γι΄ αυτό και ως ΑΚΕΛ έχουμε εκπονήσει μία ολοκληρωμένη μελέτη με σειρά προτάσεων που καλύπτουν όλο το φάσμα της τουριστικής δραστηριότητας» και εξέφρασε την ελπίδα ότι «αυτές θα αξιοποιηθούν από το Υφυπουργείο Τουρισμού ώστε να συμβάλουν στη διαμόρφωση μιας πραγματικά καινοτόμου τουριστικής μεταρρύθμισης». 

Ανέφερε ότι η πανδημία αρχικά και στη συνέχεια οι επιπτώσεις από τα μέτρα κατά της Ρωσίας έπληξαν σοβαρά τον τομέα του τουρισμού και πρόσθεσε πως «έγιναν προσπάθειες για να περιοριστούν οι απώλειες σε κρατήσεις και έσοδα και σε κάποιο βαθμό τα καταφέραμε». 

Ο κ. Κώστα είπε ότι «οι προκλήσεις είναι μπροστά μας, λίγους μήνες πριν τη νέα καλοκαιρινή τουριστική περίοδο και θα πρέπει από τώρα να είμαστε έτοιμοι με σωστό προγραμματισμό». 

Ανέφερε επίσης ότι θα πρέπει το Υφυπουργείο να προσπαθήσει να αναβαθμίσει το τουριστικό μας προϊόν και να επιλύσει σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας όπως είναι μεταξύ άλλων η εποχικότητα και η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού.   

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Σ. Περδίος: Στα €2 δισ. τα έσοδα τουρισμού το 2022 

Η αντίσταση στην αλλαγή, «το μεγαλύτερο πρόβλημα» στην προσπάθεια για ψηφιακό μετασχηματισμό 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζεται όσον αφορά στην προσπάθεια για τον ψηφιακό μετασχηματισμό είναι η αντίσταση στην αλλαγή και εσωτερικά και από την κοινωνία, είπε ο Υφυπουργός Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, Κυριάκος Κόκκινος, κατά τη συζήτηση στη Βουλή για τον προϋπολογισμό του Υφυπουργείου του για το 2023. Είπε ακόμη ότι οι νέοι της Κύπρου δεν επιλέγουν τα επαγγέλματα της τεχνολογίας, και χρειάζεται σχέδιο δράσης. 

Κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών, στην παρουσίαση του έργου του Υφυπουργείου αναφέρθηκε ότι μέσα σε δύο χρόνια, μεταξύ άλλων, υλοποίησαν ένα πλήρως ψηφιακό σύστημα διαχείρισης της πανδημίας, δημιούργησαν και εξελίσσουν το gov.cy στο ένα και μοναδικό σημείο επαφής με το δημόσιο, αύξησαν τις ψηφιακές υπηρεσίες, και αναβάθμισαν τις τηλεπικοινωνίες. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε ο κ. Κόκκινος στην Βουλή, η Κύπρος, μέσα σε δύο χρόνια σημείωσε άνοδο τεσσάρων θέσεων στο δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI), που αξιολογεί την πρόοδο των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) ως προς τη μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή, και θα χρησιμοποιείται πλέον ως εργαλείο παρακολούθησης της προόδου των χωρών για την εφαρμογή του προγράμματος πολιτικής «Πορεία προς την Ψηφιακή Δεκαετία 2030». Η Κύπρος κατατάσσεται 20η μεταξύ των 27 κρατών μελών της ΕΕ, «σημειώνοντας ραγδαίο ρυθμό προόδου, ενώ μέχρι πρότινος βρισκόταν στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης, γεγονός που αναγνωρίζεται και επικροτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ υποδηλώνει σύγκλιση με τον μέσο όρο της ΕΕ», αναφέρεται στο σχετικό ενημερωτικό σημείωμα. 

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι συνολικές προϋπολογισθείσες δαπάνες του Υφυπουργείου του για το 2023, είναι €113.016.672 εκατομμύρια, που συμπεριλαμβάνουν €72.540.471 εκατομ. για αναπτυξιακές δαπάνες. 

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία ο κ. Κόκκινος ανέφερε ότι παρουσίασε τον προϋπολογισμό του Υφυπουργείου του, ο οποίος, όπως είπε, είναι αναπτυξιακός για το 2023 αλλά ήταν και μία ευκαιρία να ανταλλάξει απόψεις και να μοιραστεί με τους Βουλευτές το έργο που επιτελεί το Υφυπουργείο και το πρόγραμμά του για τα επόμενα χρόνια. «Είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που από όλα τα κόμματα, όλοι οι Βουλευτές ήταν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τη δουλειά που γίνεται στο Υφυπουργείο», είπε ο κ. Κόκκινος. 

Πρόσθεσε ότι αυτή η επιτυχία αυτή δεν είναι μόνο του Υφυπουργείου του, αλλά «είναι η συλλογική προσπάθεια της Πολιτείας, της Βουλής, όλων των Υπουργείων και των πολιτών στο να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο Κράτος, ψηφιακά ώριμο που θα δίνει ανταγωνιστικότητα στην οικονομία και κοινωνική ευημερία». 

Απαντώντας σε ερώτηση είπε ότι σήμερα γενικότερα υπάρχει μια έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα που είναι τα επαγγέλματα που ασχολούνται με την τεχνολογία. 

«Αυτό είναι ένα δομικό πρόβλημα της Κυπριακής κοινωνίας, δηλαδή οι νέοι σήμερα δεν ενθαρρύνονται είτε από τους παιδαγωγούς, το σύστημα της παιδείας μας, τους γονείς, για να ακολουθήσουν αυτά τα επαγγέλματα», είπε. Πρόσθεσε ότι κατά μέσο όρο, οι απόφοιτοι μέσο όρο σε πληροφορική στην ΕΕ είναι περίπου 4%, ενώ στην Κύπρο είναι στο 2.7%, προσθέτοντας ότι στις προηγμένες γεωγραφίες είναι στο 6%-7%. 

Ο κ. Κόκκινος είπε ότι αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να δει η Πολιτεία, «διότι υπάρχουν προοπτικές καριέρας και ενασχόλησης με θετικές επιστήμες και τεχνολογία το οποίο όμως οι νέοι μας δεν το ακολουθούν στο βαθμό που θα θέλαμε να το ακολουθήσουν». 

Επίσης, πρόσθεσε, «το άλλο μεγάλο θέμα» που συζητήθηκε στην Επιτροπή είναι το θέμα του ανθρώπινου δυναμικού που μένει στο εξωτερικό γιατί δεν βρίσκει ευκαιρίες εργοδότησης στην Κύπρο. «Οι ευκαιρίες υπάρχουν, αυτό το οποίο πρέπει να δούμε είναι πως συγκρίνονται οι απολαβές, οι όροι εργοδότησης και οι ευκαιρίες μάθησης, καριέρας δηλαδή, στην Κύπρο να είναι εφάμιλλες αυτών του εξωτερικού». 

Ο κ. Κόκκινος είπε ότι είναι ήδη κάτι που ξεκίνησε να γίνεται, ίσως γιατί η Κύπρος έγινε πλέον ένα κέντρο τεχνολογίας, όπως είπε, και υπάρχουν πάρα πολλές εταιρείες τεχνολογίας οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Κύπρο και απασχολούν, μόνο στο κομμάτι της πληροφορικής γύρω στις 15.000 επαγγελματίες. Αυτό, είπε, έδωσε κίνητρα και ώθηση σε αρκετούς νέους να επιστρέψουν, ενώ όπως είπε, ο ίδιος έχει επισκέψεις στο Υφυπουργείο από Κύπριους, που έχουν έρθει από το εξωτερικό, και οι οποίοι στελεχώνουν αυτές τις εταιρείες. 

Κατά τη συζήτηση, και απαντώντας σε ερωτήσεις Βουλευτών, ο κ. Κόκκινος είπε για το θέμα αυτό ότι χρειάζεται σχέδιο δράσης και ότι για άμεση λύση του προβλήματος, χρειάζεται να δοθούν μαθήματα reorientation, δηλαδή άτομα που σπούδασαν άλλα επαγγέλματα, να τους δοθεί η ευκαιρία να αποκτήσουν ικανότητες σε επαγγέλματα πληροφορικής. 

Όσον αφορά στο θέμα εργαζομένων στη Λεμεσό, ο ίδιος είπε ότι η πόλη «έχει πλέον φτάσει στα όριά της» και ότι η ενθάρρυνση που δίνουν σε εταιρείες που ενδιαφέρονται να ανοίξουν γραφεία στην Κύπρο είναι να εγκατασταθούν σε άλλες πόλεις. Ανέφερε ότι αναμένεται ότι η Λάρνακα θα είναι η επόμενη ανερχόμενη πόλη σε αυτόν τον τομέα. 

Υπάρχει πρόβλημα στη Λεμεσό, είπε και αναφέρθηκε σε επιβάρυνση περιβαλλοντική, στην αύξηση της τροχαίας κίνησης, και στην οικονομική επιβάρυνση, δίνοντας ως παράδειγμα τα ενοίκια. Είπε ότι έχουν ξεκινήσει μια καμπάνια επικοινωνίας, ενώ τρία φιλμάκια που έχουν κάνει γι’ αυτό τον σκοπό θα κυκλοφορήσουν αυτή την εβδομάδα.   

Ο κ. Κόκκινος ανέφερε ακόμη ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ένα ταξίδι που έχει αρχίσει και ότι είναι ένα ταξίδι συνεχούς αναβάθμισης, χωρίς τελικό προορισμό. 

Είπε ακόμη, ότι τρία μεγάλα έργα που αφορούν στην κοινωνία, και συγκεκριμένα  η ψηφιακή μεταρρύθμιση της δικαιοσύνης βρίσκεται στο 60% με 70%, ενώ προχωρούν και στον τομέα της υγείας και παιδείας. 

Όσον αφορά τομείς που αφορούν στις επιχειρήσεις, είπε ότι προχωρούν οι ψηφιακές μεταρρυθμίσεις της πολεοδομίας, κτηματολογίου και εφόρου εταιρειών. Για το θέμα του συστήματος εφόρου εταιρειών, είπε ότι «θα φέρει επανάσταση και πολύ μεγάλα οφέλη προς την εξυπηρέτηση του επιχειρηματικού κόσμου». 

Ο κ. Κόκκινος είπε ακόμη ότι για το ‘Κόκκινο Κουμπί’, υπήρξε μια καθυστέρηση τριών μηνών γιατί ήθελαν οι αρμόδιες υπηρεσίες να καθορίσουν τις ομάδες που θα μπορούν να χρησιμοποιούν την υπηρεσία και ότι τώρα είναι έτοιμοι για την προκήρυξη του διαγωνισμού. 

Εκλογές 

Ο κ. Κόκκινος είπε ότι οι εν δυνάμει ψηφοφόροι ηλικιών 18 μέχρι 25, είναι 70.000 εκ των οποίων οι 35.000 είναι εγγεγραμμένοι. Είπε ότι από τότε που ανέβασαν την πύλη για πρώτη εγγραφή στους καταλόγους, μόνο περίπου 150 άτομα έχουν εγγραφεί. 

Ψηφιακός μετασχηματισμός 

Ο κ. Κόκκινος αναφέρθηκε και στο θέμα «αντίστασης στην αλλαγή» όσον αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Είπε ότι το να αλλάξουν συστήματα «είναι το εύκολο κομμάτι», αλλά αν δεν αγγίξουν δομές και διαδικασίες, τότε δεν θα είναι επιτυχημένος ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Γι’ αυτό, είπε,  καταβάλλουν «τεράστια προσπάθεια» στο να αγγίξουν δομές και διαδικασίες, σε συνεργασία, τόσο με το εκάστοτε αρμόδιο τμήμα η Υπουργείο του οποίου κάνουν την μηχανοργάνωση αλλά και πολιτών, ως επηρεαζόμενους, για να πουν την άποψή τους. 

Είπε ότι εκτός από τη δομή, διαδικασία, και το σύστημα, υπάρχει ένας τέταρτος πυλώνας, η κουλτούρα, δηλαδή η ετοιμότητα του κόσμου να αλλάξει. «Αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε και εσωτερικά, και από την κοινωνία», είπε. Ο κ. Κόκκινος ανέφερε ότι αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα, ακόμη και μέσα στο Υφυπουργείο του. 

Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 

Σε ερώτηση κατά πόσον θα μπορέσει η Κύπρος να απορροφήσει πλήρως τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ο κ. Κόκκινος είπε ότι δεν μπορεί να ξέρει γιατί έχει ορίζοντα ως το 2026, που είναι, όπως είπε, μακριά. Εξέφρασε την άποψη ότι βλέπει κινδύνους λόγω έλλειψης κουλτούρας στην Κύπρο, να προσεγγιστεί στο σύνολο του το Σχέδιο ως ένα πρόγραμμα κάτω από το οποίο τρέχουν τέσσερις ενότητες, που η κάθε ενότητα έχει πολλά έργα και τόνισε  τη σημασία θεσμοθέτησης του επαγγελματία διαχειριστή έργου (project manager) για τη διαχείριση όλων των έργων του δημοσίου, όχι μόνο για την υλοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης. 

Οπτικές ίνες στο Σπίτι  

Σύμφωνα με τον κ. Κόκκινο, είναι ένα πρόγραμμα μερικής επιχορήγησης από την Κυβέρνηση το οποίο θα ανακοινωθεί τον Ιανουάριο, στα πλαίσια του οποίου, το Τμήμα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών θα δώσει κουπόνια σε όποιους θέλουν να το αξιοποιήσουν για συνδεσιμότητα 1 Gigabyte, για οικιακή χρήση. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Στην πύλη «gov.cy» 350 δημόσιες υπηρεσίες 

Stockwatch: Αδιαφορούν για προεδρικές εκλογές οι νέοι 

Stockwatch: Επιδόματα ανεργίας και ασθενείας σε ένα μήνα 

Ο περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 8) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμου, ώστε η στοχευμένη αναστολή της διαδικασίας εκποίησης ενυπόθηκων ακινήτων να παραταθεί μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2023, λόγω των συνεχιζόμενων και εντεινόμενων οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων που έχει επιφέρει η πανδημία COVID-19, καθώς και ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία. 

Η Κομισιόν παροτρύνει αποφυγή μέτρων που υπονομεύουν τη μείωση των ΜΕΔ 

Να αποφευχθούν μέτρα που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την προσπάθεια μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, παρότρυνε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Κύπρο, στο πλαίσιο της προκατρκτικής θετικής αξιολόγησης για την εκταμίευση της πρώτης δόσης €85 εκ. από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.  

Αυτά μετέφερε στην Επιτροπή Οικονομικών η Αυγή Λαπαθιώτη, Οικονομική Διευθύντρια της Διεύθυνσης Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, συζητώντας την πρόταση των Βουλευτών για περαιτέρω τρίμηνη αναστολή των εκποιήσεων. 

Όπως εξήγησε η κ. Λαπαθιώτη, η θετική αξιολόγηση της Κύπρου, την οποία ανακοίνωσε η κ. Φον ντερ Λάιεν, ήταν προκαταρκτική και πριν εκταμιευθεί το ποσό των €85 εκ. πρέπει να πειστούν τα κράτη μέλη, ενώ εκκρεμεί και η τελική γνώμη, που αναμένεται στις 25/11. «Οτιδήποτε κάνουμε σε αυτό το διάστημα, έχει αντίκτυπο και θα κληθούμε να απαντήσουμε πώς πετυχαίνουμε αυτά που έχουμε δεσμευτεί για τη μείωση των ΜΕΧ», ανέφερε. 

Αν όλα εξελιχθούν ομαλά και πειστούν όλα τα κράτη μέλη, η εκταμίευση της πρώτης δόσης €85 εκ. θα γίνει στις 2/12, ανέφερε. 

Απαντώντας σε ερωτήσεις των Βουλευτών για το θέμα, η κ. Λαπαθιώτη είπε ότι κατά τη συζήτηση των αποτελεσμάτων με την Επιτροπή τέθηκε το ζήτημα της αναστολής εκποιήσεων, ενώ είπε ότι το θέμα συζητείται και από οίκους αξιολόγησης. 

Αναφορικά με το Σχέδιο Ενοίκιο έναντι Δόσης, η κ. Λαπαθιώτη σημείωσε ότι δεν έχει υποβληθεί το αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ακόμα, ωστόσο αναμένεται ότι θα υπάρχει έγκριση μέχρι το τέλος του χρόνου. 

Εκ μέρους του νεοσυσταθέντος Συνδέσμου Εταιρειών Εξαγοράς Πιστώσεων και Διαχειριστριών Εταιρειών Πιστωτικών Διευκολύνσεων, ο Βύρωνας Βύρωνος είπε ότι δεν θα βοηθήσει κι άλλη αναστολή. Επεσήμανε ότι το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των ΜΕΔ έχει φύγει από τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών δεν σημαίνει ότι αυτά έχουν φύγει από την κυπριακή οικονομία. 

Επεσήμανε ότι οι παρεμβολές στις εκποιήσεις δεν δίνουν λύσεις. Ανέφερε ότι υπάρχουν ενυπόθηκες διασφαλίσεις που χρονολογούνται πέραν των 10 ετών. Επιπλέον, είπε ότι η νοοτροπία για ανατροπή εφαρμογής νομοθεσιών δημιουργεί αρνητική εικόντα για τον τόπο και επηρεάζει και τους επενδυτές, ενώ τέλος σημείωσε ότι χωρίς τις εκποιήσεις δεν μπορεί να λειτουργήσει ούτε η χρηματοδότηση. 

Στη συζήτηση που ακολούθησε, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού ζήτησε εκ νέου από το Υπουργείο Οικονομικών κατάλογο με τους τελικούς πραγματικούς δικαιούχους (UBOs) των εταιρειών εξαγοράς πιστώσεων. 

Ο Βουλευτής ΑΚΕΛ Ανδρέας Καυκαλιάς είπε ότι όταν αλλάχθηκε το νομοθετικό πλαίσιο και αφαιρούταν το δικαίωμα στους δανειολήπτες για προσφυγή στη δικαιοσύνη δεν υπήρχε ανάλογη εκτίμηση για προσβολή των επενδυτών. Πρόσθεσε ότι η Επιτροπή ενημερώθηκε από τον διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας ότι καμία εταιρεία διαχείρισης δανείων δεν έχει υποβάλει αίτηση στην Κεντρική Τράπεζα, όπως υποχρεούνται από τη νομοθεσία που ψηφίστηκε τον Ιούλιο. Ρώτησε το Υπουργείο Οικονομικών πού βρίσκεται η προσπάθεια εναρμόνισης της νομοθεσίας με την ευρωπαϊκή οδηγία όσον αφορά της εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων. 

Ο Σωτήρης Ιωάννου, Βουλευτής του ΕΛΑΜ, ανέφερε ότι «η κινδυνολογία του καλοκαιριού εκ μέρους του ΥΠΟΙΚ επαναλαμβάνεται», σημειώνοντας ότι το καλοκαίρι το ΥΠΟΙΚ έλεγε ότι κινδυνεύει το σχέδιο ενοικίου έναντι δόσης με την αναστολή των εκποιήσεων. Σημείωσε ότι αύριο λήγει η αναστολή που δόθηκε το καλοκαίρι και το σχέδιο δεν έχει μπει ακόμα σε εφαρμογή. “Ερχόμαστε να προστατεύσουμε τους ευάλωτους, μέχρι να εφαρμοστεί το σχέδιο ενοίκιο έναντι δόσης”, είπε. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι το καλοκαίρι το Υπουργείο ζητούσε από τη Βουλή να ψηφίσει τον νόμο για τις εταιρείες εκποιήσεων, προκειμένου να εκταμιευθεί η δόση, ενώ τώρα τίθενται νέα ορόσημα. Αναφέρθηκε σε “ασυδοσία” στη συμπεριφορά των εταιρειών πιστώσεων, ενώ, διερωτήθηκε αν οι εταιρείες είναι πρόθυμες να μην κάνουν εκποιήσεις σε ευάλωτες ομάδες, μονογονιούς, ανέργους, αλλά στους στρατηγικούς κακοπληρωτές. 

Ο Σταύρος Παπαδούρης, Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, είπε ότι ο λόγος που ζητείται νέα αναστολή στις εκποιήσεις είναι επειδή «δεν είδαμε ακόμα το ενοίκιο έναντι δόσης και τροποποιήσεις στο πλαίσιο των εκποιήσεων. Μακάρι να μη χρειαζόταν, αναγκαζόμαστε». Αναφέρθηκε επίσης στο ότι η προσφυγή στην Κύπρο παίρνει χρόνια ενώ ο πλειστηριασμός παίρνει 9 μήνες. Τέλος, αναφέρθηκε στο θέμα του διακανονισμού ο οποίος δεν γίνεται με δόσεις, αλλά ζητείται είτε εφάπαξ πληρωμή και μετά δόσεις ή εφάπαξ αποπληρωμή του δανείου, αφού τα δάνεια είναι τερματισμένα, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να ανταποκριθούνοι δανειολήπτες και να οδηγούνται στον πλειστηριασμό. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Κινδυνεύει εκταμίευση €1,2 δισ. από αναστολή εκποιήσεων 

Stockwatch: Θρίλερ εκποιήσεων: Πάνε Ολομέλεια ενόψει εκλογών 

Ο περί Στατιστικών των Συναλλαγών Αγαθών μεταξύ Κρατών Μελών (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι ο επανακαθορισμός σε εθνικό επίπεδο της συλλογής των στατιστικών για το ενδοενωσιακό εμπόριο αγαθών μέσω του συστήματος lntrastat. Επιπρόσθετα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τον επανακαθορισμό σε εθνικό επίπεδο των στατιστικών κατωφλιών μέσω των ορίων απαλλαγής και απλούστευσης και τη διαφοροποίηση του ορισμού συγκεκριμένων εννοιών. 

Περιλαμβάνει, επίσης τη διαγραφή αναφορών σε καταργηθέντες ευρωπαϊκούς κανονισμούς, την τροποποίηση των προνοιών για την υποχρέωση εξουσιοδοτημένων λειτουργών προς εχεμύθεια, όπως επίσης και την αντικατάσταση και επικαιροποίηση συγκεκριμένων ορολογιών (π.χ. της λέξης «αφίξεις» με τη φράση «ενδοενωσιακές εισαγωγές»). 

Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου Νόμος (Αρ. 1) του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου συμπληρωματικών πιστώσεων ύψους €14.200.000 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022. 

Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (Αρ. 1) του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου συμπληρωματικών πιστώσεων ύψους €261.400 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: ΡΑΕΚ: Ζητά έξτρα πιστώσεις για συμβούλους 

Οι περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Ειδικές Απαλλαγές) (Τροποποιητικοί) (Αρ. 2) Κανονισμοί του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η συμμόρφωση με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2235 της 16ης Δεκεμβρίου 2019 που τροποποιεί την Oδηγία 2006/112/ΕΚ σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας και την Oδηγία 2008/118/ΕΚ σχετικά με το γενικό καθεστώς των ειδικών φόρων κατανάλωσης όσον αφορά τις αμυντικές προσπάθειες στο πλαίσιο της Ένωσης. 

Με την εν λόγω Οδηγία εισάγεται απαλλαγή από τον ΦΠΑ, η οποία να καλύπτει την παράδοση αγαθών και την παροχή υπηρεσιών που προορίζονται για χρήση των ενόπλων δυνάμεων ενός κράτους μέλους ή του πολιτικού προσωπικού που τις συνοδεύει ή για εφοδιασμό των λεσχών και κυλικείων τους, όταν οι δυνάμεις αυτές συμμετέχουν σε αμυντική προσπάθεια για την υλοποίηση ενωσιακής δραστηριότητας της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΠΑΑ) εκτός του κράτους μέλους τους. Οι παραδόσεις αγαθών ή οι παροχές υπηρεσιών που προορίζονται για τις ένοπλες δυνάμεις του κράτους μέλους στο οποίο παραδίδονται τα εν λόγω αγαθά ή παρέχονται οι εν λόγω υπηρεσίες θα εξαιρούνται από την απαλλαγή από τον ΦΠΑ. 

Προβλέπεται επίσης απαλλαγή από τον ΦΠΑ για αγαθά, τα οποία εισάγονται από τις ένοπλες δυνάμεις ενός κράτους μέλους και προορίζονται είτε για χρήση από τις δυνάμεις αυτές, ή το πολιτικό προσωπικό που τις συνοδεύει ή για εφοδιασμό των λεσχών και κυλικείων τους, όταν οι δυνάμεις αυτές συμμετέχουν σε αμυντική προσπάθεια για την υλοποίηση ενωσιακής δραστηριότητας στο πλαίσιο της ΚΠΑΑ εκτός του κράτους μέλους τους. 

Οι εν λόγω απαλλαγές ισχύουν μόνο σε καταστάσεις όπου οι ένοπλες δυνάμεις εκτελούν καθήκοντα άμεσα συνδεδεμένα με αμυντική προσπάθεια στο πλαίσιο της ΚΠΑΑ, και δεν καλύπτουν μη στρατιωτικές αποστολές στο πλαίσιο της ΚΠΑΑ. Αγαθά ή υπηρεσίες που παρέχονται για χρήση πολιτικού προσωπικού καλύπτονται από τις απαλλαγές, μόνο όταν το πολιτικό προσωπικό συνοδεύει τις ένοπλες δυνάμεις που εκτελούν καθήκοντα άμεσα συνδεδεμένα με αμυντική προσπάθεια στο πλαίσιο της ΚΠΑΑ εκτός του κράτους μέλους τους. 

Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού Κύπρου του 2022 Νόμος (Αρ. 1) του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τον πιο πάνω συμπληρωματικό προϋπολογισμό ο οποίος προνοεί για την παραχώρηση πρόσθετων πιστώσεων ύψους €2.200 κάτω από το άρθρο 4-2000 «Αποδοχές Προσωπικού» του Κεφαλαίου 1 «Διαχειριστικά Έξοδα», για κάλυψη της αυξημένης δαπάνης για:  

(α) Την ίδρυση ορισμένων νέων θέσεων και κατάργηση ορισμένων υφιστάμενων θέσεων στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της διάρθρωσης της ΑνΑΔ, με σκοπό την ομαδοποίηση και μετονομασία θέσεων με τα ίδια προσόντα, καθήκοντα, ευθύνες και μισθοδοτική κλίμακα, επεκτείνοντας έτσι τον θεσμό της εναλλαξιμότητας μεταξύ όλων των Διευθύνσεων της ΑνΑΔ 

(β) Τη μετονομασία και μισθολογική αναβάθμιση των τεσσάρων εργοδοτουμένων αορίστου χρόνου που εκτελούν χρέη Λογιστικού Λειτουργού (Κλίμακες Α4 και A7(ii)), σε εργοδοτουμένους αορίστου χρόνου που εκτελούν χρέη Λειτουργού (Κλίμακες Α8, Α10 και Α11), κατά παρόμοιο τρόπο με τον οποίο έγινε για το μόνιμο προσωπικό της ΑνΑΔ. 

Αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων  

Η Επιτροπή μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.  

Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν τον Κυπριακό Οργανισμό Αθλητισμού, τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες, το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, το Τμήμα Δημοσίων Έργων, το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Υγείας, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, την Ανεξάρτητη Αρχή Ισχυρισμών και Παραπόνων κατά της Αστυνομίας και τη Δικαστική Υπηρεσία.  

Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν το Συμβούλιο Υδατοπρομήθειας Λεμεσού, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, τον Οργανισμό Χρηματοδοτήσεως Στέγης, το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, τον Δήμο Λεμεσού, το Τμήμα Μετεωρολογίας, το Τμήμα Γεωργίας, το Τμήμα Δασών, το Τμήμα Γεωλογικής Επισκόπησης και την Υπηρεσία Μεταλλείων. 

Αποδέσμευση κονδυλίου «Μουσείο για την προσφορά της Χλώρακας στους Αγώνες της Κύπρου» – Γραπτή δήλωση Εκπροσώπου Τύπου ΑΚΕΛ, Γιώργου Κουκουμά

Καμιά δικαιολογία δεν υπάρχει για το ΔΗΚΟ και την ΕΔΕΚ να στηρίξουν τη δημιουργία «Μουσείου Γρίβα» και τις χορηγίες στο Ίδρυμα Γρίβα. Η κυβέρνηση ΔΗΣΥ, με το ΕΛΑΜ στο πλευρό της προσπαθεί εδώ και δύο χρόνια να αποσπάσει την έγκριση της Βουλής για το «Μουσείο Γρίβα» και τελικά τα κατάφερε προχθές με την επιλογή ΔΗΚΟ και ΕΔΕΚ στην Επιτροπή Οικονομικών να αλλάξουν στάση και με τη ΔΗΠΑ να επιλέγει να μην τοποθετηθεί.

Υπενθυμίζουμε ότι το Δεκέμβρη του 2021, με τροπολογία του ΑΚΕΛ που στήριξαν ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ και Οικολόγοι, διαγράφηκε από τον Κρατικό Προϋπολογισμό το κονδύλι για αγορά και ανακαίνιση της οικίας Αζίνα προκειμένου να μετατραπεί σε «Μουσείο Γρίβα».

Τον Ιούνη του 2022, κατά τη συζήτηση του Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού η κυβέρνηση επιχείρησε με τέχνασμα να εξαπατήσει τη Βουλή, αλλάζοντας τον τίτλο του κονδυλίου για το «Μουσείο Γρίβα» σε «Μουσείο για την προσφορά της Χλώρακας στους Αγώνες της Κύπρου». Ωστόσο, αυτή η λαθροχειρία της κυβέρνησης εντοπίστηκε από το ΑΚΕΛ και με τροπολογία που στήριξαν τα κόμματα ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ και Οικολόγοι το κονδύλι δεσμεύτηκε, μπλοκάροντας ξανά το «Μουσείο Γρίβα».

Η κυβέρνηση επανήλθε την περασμένη Δευτέρα ζητώντας από την Επιτροπή Οικονομικών να αποδεσμευτεί το ίδιο κονδύλι. Το ΑΚΕΛ αντέδρασε έντονα και υπέδειξε σε όλους ότι πρόκειται για το «Μουσείο Γρίβα», κάτι που αναγκάστηκαν να παραδεχθούν και οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών. Συνεπώς, οι βουλευτές του ΔΗΚΟ και της ΕΔΕΚ γνώριζαν τι ψήφιζαν και δεν είναι τυχαίο που χωρίς καν να δώσουν εξηγήσεις, αποφάσισαν να αλλάξουν στάση και να ψηφίσουν τη δημιουργία «Μουσείου Γρίβα».

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Διευθυντή ζητά ο Οργανισμός Χρηματοδοτήσεως Στέγης 

Stockwatch: Έρχονται 289 προαγωγές στα ψηλά δώματα εκπαίδευσης 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ 

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Πόθεν έσχες, προϋπ. €351.3 εκ., προαγωγές δημοσίου, Ταμείο Αλληλεγγύης και επίδομα τέκνου

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/07/2024, υπερψήφισε τις προτάσεις νόμου για το πόθεν έσχες, τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό ύψους €351.3 εκ., τη μείωση της βαρύτητας του κριτηρίου της ετήσιας υπηρεσιακής έκθεσης για προαγωγές στη δημόσια υπηρεσία, τις προτάσεις νόμου για ρυθμίσεις στο Ταμείο Αλληλεγγύης για τους κουρεμένους και την αύξηση του

Εσωτερικών

Αντιδράσεις στη Βουλή από Προέδρους ΕΟΑ για διάταγμα ΥΠΕΣ για πολεοδομικές άδειες

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/07/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Εκχώρηση πολεοδομικών εξουσιών και αρμοδιοτήτων στους ΕΟΑ Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η εκχώρηση πολεοδομικών εξουσιών και αρμοδιοτήτων του Υπουργού Εσωτερικών στους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης δυνάμει διατάγματος. Αντιδράσεις στη Βουλή από Προέδρους ΕΟΑ για διάταγμα