Επιτροπή Οικονομικών: Προϋπ. Υπ. Μεταφορών, Επ. Ανταγωνισμού, ΑΑΠ, Ελεγκτικής Υπηρεσίας και ΑΗΚ

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 28/11/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Προϋπολογισμού του 2023 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2023. Ειδικότερα, εξετάστηκαν οι προϋπολογισμοί του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού, της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας.  

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή προχώρησε στην έγκριση των κυβερνητικών τροποποιήσεων επί του Κρατικού Προϋπολογισμού του έτους 2023.  

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Αλλάζουν τα φώτα στον προϋπολογισμό 2023 

Η Κύπρος πέτυχε επιδοτήσεις και εξαιρέσεις για τις αερομεταφορές στο πλαίσιο ΕΕ, ανέφερε ο Υπουργός Μεταφορών 

Η Κύπρος πέτυχε λύσεις ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις από την εφαρμογή των στόχων της ΕΕ για μείωση των ρύπων στις αερομεταφορές, όπως δήλωσε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος, κατά την παρουσίαση του προϋπολογισμού του Υπουργείου του στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής. 

Αναφερόμενος στη διακήρυξη αεροπορικής συνδεσιμότητας μέχρι το 2027 σε επίπεδο ΕΕ, ανέφερε ότι μετά από μελέτη και σχετικές προτάσεις η Κύπρος πέτυχε λύσεις που εγκρίθηκαν με αναγνώριση της ιδιαιτερότητας της Κύπρου και των νησιωτικών περιοχών. Συγκεκριμένα θα επιδοτείται 100% η διαφορά της τιμής του συμβατικού καυσίμου και του βιοκαυσίμου, με παροχή δωρεάν δικαιωμάτων εμπορίας ρύπων για αεροπορικές εταιρείες. Υπήρξαν επίσης όπως είπε, κάποιες εξαιρέσεις για τον ανεφοδιασμό των αεροπορικών εταιρειών για χώρες όπως η Κύπρος και η Μάλτα, ενώ υπήρξε δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ετοιμάσει έκθεση για τις επιπτώσεις της πολιτικής της για τους ρύπους στη συνδεσιμότητα των νησιών το 2027. 

Ο κ. Καρούσος ανέφερε περαιτέρω ότι η φιλελευθεροποίηση των υπηρεσιών εδάφους στα αεροδρόμια επέφερε ένα όφελος στις αεροπορικές εταιρείες λόγω της μείωσης του κόστους κατά 50%. Τόνισε τα θετικά αποτελέσματα από την εφαρμογή των νέων σχεδίων κινήτρων ύψους 165 εκ. ευρώ για το 2023-27 και είπε ότι τα τρία αεροπλάνα που ανακοίνωσαν ότι θα κάνουν βάση στην Κύπρο θα φέρουν αύξηση 1,3 εκ θέσεων. 

Λόγω αυτών των εξελίξεων είπε, στην Κύπρο δεν υπήρξε αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων όπως σε άλλες χώρες. 

Στόχος, ανέφερε είναι η αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 52% μέχρι το 2027 από τα 9 εκατ. ευρώ στα 13,7 εκατ. το 2027. 

Σημείωσε ότι όσον αφορά τα αεροπορικά δρομολόγια υπήρχαν 145 δρομολόγια για το 2022 συν επτά που ανακοινώθηκαν πριν από μερικές μέρες. Έκανε επίσης λόγο για αυξητικά τάση στις κρουαζιέρες που από 9 χιλιάδες κρατήσεις το 2019 έφτασα 188 χιλιάδες το 2022, ενώ για το 2023 υπάρχουν κλήσεις για 207 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε σχέση με 106 το 2019. 

Ο Υπουργός αναφέρθηκε επίσης στην ανάπτυξη του λιμανιού και της Μαρίνας της Λάρνακας, μιας επένδυσης 1,2 δις. ευρώ και είπε ότι τα οφέλη θα φτάνουν στα 120 εκ. ευρώ ανά έτος, θα δημιουργηθούν 600 θέσεις ελλιμενισμού και 4000 θέσεις εργασίας. 

Αυξημένος ο προϋπολογισμός για το 2023  

Ο  Υπουργός ανέφερε ότι ο προϋπολογισμός για το 2023 ανέρχεται στα 469,45 εκ. ευρώ  στα οποία περιλαμβάνονται 35 εκ. ευρώ συγχρηματοδοτούμενα έργα, ενώ σημείωσε ότι υπάρχει αυξητική τάση στον προϋπολογισμό του Υπουργείου που από το 2015 που φτάνει περίπου στο 82%. 

«Η κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη μπορεί να υπερηφανεύεται ότι υλοποιεί τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή πολιτική που είχε ποτέ η χώρα μας και για το ότι σημαντικά και πολυαναμενόμενα έργα και επενδύσεις, τα οποία είχε εξαγγείλει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και τα οποία ήταν απαίτηση των τοπικών κοινωνιών σε όλες τις επαρχίες για δεκαετίες, είναι προς υλοποίηση», είπε. 

Σημείωσε ότι το σύνολο των αναπτυξιακών έργων που ολοκληρώθηκαν ή είναι υπό εκτέλεση και υπό προκήρυξη είναι 1,78 δισ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός έργων στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για το 2022-26 είναι 143, 8 εκ ευρώ από τα οποία 89 εκ. αφορούν το Υπουργείο Μεταφορών και 54,8 εκ αφορούν άλλα Υπουργεία. 

Ανέφερε ακόμα ότι το ποσοστό υλοποίησης των αναπτυξιακών δαπανών αναμένεται να ξεπεράσει το 82% το 2022 που είναι από τα πιο ψηλά ποσοστά των τελευταίων χρόνων. 

Αναφερόμενος στα κυριότερα έργα υπό εκτέλεση, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στον αυτοκινητόδρομο Αστρομερίτη – Ευρύχου, στον αυτοκινητόδρομο Πόλης – Πάφου, στον Περιμετρικό Λευκωσίας, στο σύστημα φωτοεπισήμασνης, στους δρόμους Λάρνακας – Δεκέλειας και Δερύνειας Σωτήρας. 

Ανάμεσα στα κυριότερα έργα που αναμένεται να προκηρυχθούν το 2023, το νέο κέντρο μεταναστών στις Λίμνες, τα κτήρια που θα στεγάσουν τα τρία Υπουργεία Εσωτερικών, Ενέργειας και Μεταφορών, το κρατικό χημείο, το νέο κτήριο της Νομικής Υπηρεσίας και το έργο επίλυσης των καθιζήσεων στο Πισσόυρι και η δεύτερη φάση του περιμετρικού. 

Επίσης είπε ότι το έργο για το νέο Κυπριακό Μουσείο με κόστος 144 εκ. ευρώ θα προκηρυχθεί και θα υπογραφεί πριν το τέλος του έτους, ενώ το έργο για τον αυτοκινητόδρομο Παλαιχωρίου – Λευκωσίας θα υπογραφεί τέλη Ιανουαρίου. 

Ακόμα στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης θα εφαρμοστούν ευφυή συστήματα μεταφορών, θα δημιουργηθεί υποδομή επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και ρύθμιση της σχετικής αγοράς με 10 διπλά σημεία ταχείας επαναφόρτισης και 1000 σημεία επαναφόρτισης μέχρι το 2026. Επίσης θα γίνουν έργα βιώσιμης κινητικότητας ενώ προωθείται η ηλεκτροκίνηση στο δημόσιο τομέα με αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. 

Νέα σχέδια για επιχορήγηση και απόσυρση οχημάτων  

Ο Υπουργός εξήγγειλε επίσης νέο σχέδιο επιχορήγησης για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων ύψους 30 εκ. που θα προκηρυχθεί τις επόμενες εβδομάδες και σχέδιο απόσυρσης ρυπογόνων οχημάτων ύψους 15 εκ. ευρώ. 

Ανέφερε επίσης ότι για το νέο σχέδιο ηλεκτροκίνησης αλλάζει η διαδικασία και οι ενδιαφερομένοι θα πρέπει να επισυνάψουν βεβαίωση από εισαγωγείς ότι ενημερώθηκαν για τις τιμές, αφού στα προηγούμενα σχέδια προχώρησαν σε υλοποίηση μόνο ένα ποσοστό 20-25%. 

Στόχος, όπως ανέφερε ο υπουργός είναι το 2035 όλες οι νέες εγγραφές να είναι ηλεκτρικά οχήματα. 

Όσον αφορά τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές αναφέρθηκε σε νέες συμβάσεις σε όλες τις επαρχίες, νέα λεωφορεία, αύξηση συχνότητας δρομολογίων. 

Είπε επίσης ότι στο κυκλοφοριακό πρόβλημα αναμένεται να συμβάλει ο περιμετρικός δρόμος με μείωση κατά 25% των οχημάτων, το ευέλικτο ωράριο στο δημόσιο που θα είναι μεταξύ 7-9 π.μ., η διεύρυνση της εφαρμογής της μεταφοράς μαθητών με λεωφορεία από πόρτα σε πόρτα, το νέο σύστημα περιφερειακού ελέγχου της κυκλοφορίας και η εισαγωγή ευφυών συστημάτων μεταφορών. 

Αναφέρθηκε ακόμα σε πρόγραμμα 72 εκ. για στέγαστρα σε στάσεις λεωφορείων για το οποίο ολοκληρώνεται η προσφορά. 

Είπε επίσης ότι στις δημόσιες μεταφορές υπήρξαν 22 εκ. διακινήσεις το 2019 και αναμένεται να ξεπεραστούν οι 24 εκ. διακινήσεις το 2022. 

Το σύστημα φωτοεπισήμανσης λύση για τα δυστυχήματα  

Όσον αφορά την οδική ασφάλεια αναφέρθηκε σε μέτρα όπως στην εγκατάσταση συστημάτων φωτοεπισήμανσης σε όλες τις πόλεις, το όχημα σκαναρίσματος οδικού δικτύου, την εφαρμογή fix Cyprus, την έναρξη περιοδικού ελέγχου για μοτοποδήλατα και μοτοσυκλέτες και την προώθηση διάφορων νομοθετικών ρυθμίσεων που εκκρεμούν στον Επιτροπή Μεταφορών. 

Ανέφερε ότι στη Λευκωσία έπαιξε το ρόλο του το σύστημα φωτοεπισήμανσης στη μείωση των παραβιάσεων και των δυστυχημάτων και τώρα αναμένονται τα ίδια αποτελέσματα και για τις άλλες επαρχίες. Όσον αφορά τις κινητές κάμερες, ανέφερε ότι θα ανακοινώνονται τα δίκτυα στα οποία θα υπάρχουν για να είναι ο κόσμος προσεχτικός. 

Τοποθετήσεις Βουλευτών/Βουλευτριών  

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Μαρίνος Μουσιούττας είπε ότι πράγματι υπάρχουν πολλά έργα που έχουν ξεκινήσει και έχουν σχεδιαστεί και για αυτό το γεγονός εξέφρασε ικανοποίηση. Παράλληλα ανέφερε ότι έθεσε στον Υπουργό ερωτήματα για το κυκλοφοριακό πρόβλημα και για το πώς μπορεί το έργο βιώσιμης κινητικότητας να επισπευσθεί σε όλες τις περιοχές. Είπε επίσης ότι το σύστημα φωτοεπισήμανσης λειτούργησε σωστά αλλά υπάρχουν τρωτά σημεία που πρέπει να επιλυθούν, όπως το θέμα με τη χρήση των λεωφορείολωρίδων. Για το θέμα της Λεωφόρου Μακαρίου, είπε ότι ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι θα οριστεί ανεξάρτητη Επιτροπή που θα δει το θέμα και θα αποφασίσει κατά πόσο έχουν αυξηθεί ή έχουν λιγοστεύσει τα προβλήματα στην περιοχή.   

Η Βουλεύτρια του ΔΗΣΥ Φωτεινή Τσιρίδου, εξέφρασε ικανοποίηση για τα μεγάλα έργα που προωθούνται σε όλες τις επαρχίες και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στους αυτοκινητοδρόμους. Εξέφρασε ικανοποίηση για την προώθηση του νέου κυπριακού μουσείου με προϋπολογισμό 144 εκατ. και υπογραφή τον Δεκέμβριου 2022. Επίσης εξέφρασε ικανοποίηση για την αεροπορική συνδεσιμότητα με όλα τα βήματα που προώθησε το Υπουργείο Μεταφορών. Σημείωσε επίσης τη μεγάλη αύξηση που υπάρχει στον τομέα της κρουαζιέρας. Την ίδια ώρα είπε ότι ο σεβασμός στο περιβάλλον και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι γεγονός με τα πιο ψηλά κονδύλια σε όλη την Ευρώπη. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιαννάκης Γαβριήλ ανέφερε ότι μέχρι τον Νοέμβριο το ποσοστό υλοποίησης των αναπτυξιακών έργων του Υπουργείου ήταν στο 45%, ενώ σημείωσε ότι αυτά που εξαγγέλθηκαν πέρυσι περιλαμβάνονται και στο φετινό προϋπολογισμό για να εξαγγελθούν ξανά. Οι δαπάνες ανέφερε είναι επαναλαμβανόμενα κονδύλια που προκηρύσσονται εδώ και χρόνια, μένουν στα χαρτιά και μεταφέρονται από χρόνο σε χρόνο. Έκανε λόγο για αδυναμία της Κυβέρνησης να προκηρύξει σημαντικά έργα και να δώσει ουσιαστικές λύσεις σε προβλήματα όπως το κυκλοφοριακό χάος και ζητήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια. Πρόσθεσε ότι παρουσιάστηκαν από το ΑΚΕΛ βελτιώσεις για τα σχέδια απόσυρσης οχημάτων και για ηλεκτρικά οχήματα. 

Το 2022 εκδόθηκαν 7 αποφάσεις παράβασης, είπε στη Βουλή η Πρόεδρος της Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού 

Εφτά αποφάσεις για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού εξέδωσε η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού, σύμφωνα με όσα ενημέρωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής, Λουκία Χριστοδούλου, την Επιτροπή Οικονομικών, όπου συζητήθηκε ο προϋπολογισμός της. 

Οι δαπάνες της Επιτροπής για το 2023 ανέρχονται σε €2.304.878. Η Πρόεδρος ενημέρωσε τους Βουλευτές ότι το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού της Επιτροπής αφορά καταβολή μισθών, ενώ και η μικρή αύξηση 6.4% που παρατηρείται σε σχέση με το 2022 μισθολογικές αυξήσεις. 

Η Πρόεδρος ενημέρωσε ακόμα τους βουλευτές ότι τον Δεκέμβριο 2021 προσλήφθηκαν εννιά λειτουργοί στην Υπηρεσία, ενώ εκκρεμούν προς πλήρωση κι άλλες θέσεις. 

Οι Βουλευτές της Επιτροπής ζήτησαν στοιχεία αναφορικά με τις υποθέσεις που χειρίστηκε η Επιτροπή το 2022. Η κ. Χριστοδούλου είπε ότι το 2022 εκδόθηκαν εφτά αποφάσεις παράβασης του Ανταγωνισμού και μπήκαν πρόστιμα. Συνολικά εξετάστηκαν 158 αποφάσεις, σε 190 συνεδρίες, με ποικίλο θεματολόγιο. Ωστόσο, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα αποστείλει στους Βουλευτές αναλυτικά στοιχεία με τις υποθέσεις, τη θεματολογία και το ύψος των προστίμων. 

Απαντώντας σε ερωτήσεις του κ. Καυκαλιά αναφορικά με περιπτώσεις αθέμιτου ανταγωνισμού όσον αφορά τη συμμετοχή ξένων εταιρειών σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια, την τιμή του γάλακτος, των καυσίμων, ή την αύξηση των επιτοκίων των τραπεζών όταν ανακοινώθηκε το κυβερνητικό σχέδιο επιδότησης επιτοκίου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η κ. Χριστοδούλου επισήμανε ότι το νομικό πλαίσιο της Επιτροπής είναι πολύ αυστηρό και περιορισμένο, ενώ όσοι καταδικάζονται έχουν το δικαίωμα να προσφύγουν στο δικαστήριο και να ασκήσουν έφεση. 

Ωστόσο, έχουν εκδοθεί καταδικαστικές αποφάσεις, είπε, πχ για την τιμή του γάλακτος, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη έρευνες, όπως για το ζήτημα των ξένων εταιρειών σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια και τα ποσοστά συμμετοχής τους, ή για τα καύσιμα, κατά πόσο υπάρχει δεσπόζουσα θέση και αν αυτή καταστρατηγείται. 

Σημείωσε ότι η Επιτροπή εξετάζει αν υπάρχει κατάχρηση ή συνεννόηση, ωστόσο, διευκρίνισε, ότι πρέπει να υπάρχουν στοιχεία που να τεκμηριώνουν τις καταγγελίες και εκεί υπάρχει δυσκολία. Παρότρυνες αν υπάρχουν στοιχεία να δίνονται στην Επιτροπή, καθώς μπορεί να ανοιχτεί υπόθεση και μέσω ανώνυμης επιστολής. 

Τέλος, ανέφερε ότι η Επιτροπή κέρδισε 3 αποφάσεις στο Διοικητικό Δικαστήριο το 2021, ενώ πρόσφατα απορρίφθηκε έφεση που ασκήθηκε εναντίον απόφασης της Επιτροπής. Σημείωσε ότι, παρόλο που υπάρχει άριστη σχέση με τη Νομική Υπηρεσία, υπάρχουν πολλές καθυστερήσεις. 

Οι περισσότερες προσφυγές προς την Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών δικαιώνονται, ενημέρωσε η Πρόεδρος της Αρχής τη Βουλή 

Οι περισσότερες προσφυγές που κατατίθενται στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών δικαιώνονται, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών η Πρόεδρος της Αρχής, Έφη Παπαδοπούλου, κατά την εξέταση του προϋπολογισμού της Αρχής.  

Συγκεκριμένα, το 2022 από τις 35 συνολικά προσφυγές, 14 πέτυχαν, 5 απορρίφθηκαν, 3 αποσύρθηκαν ενώ άλλες 13 εκκρεμούν ακόμη για εξέταση. Η κ. Παπαδοπούλου επισήμανε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα των αναθετουσών αρχών είναι ότι δεν έχουν καταρτισμένο προσωπικό που να μπορεί να διαχειριστεί σωστά μία προκήρυξη, ώστε να μη δημιουργούνται βάσεις για προσφυγές. «Διερωτώμαι πώς ένας λειτουργός χωρίς εξειδίκευση μπορεί να κάνει αξιολόγηση», σημείωσε, διευκρινίζοντας ότι οι διαγωνισμοί δεν είναι απλή διαδικασία. 

Κάποια από τα συχνά λάθη που έφερε ως παράδειγμα για την ακύρωση των προσφορών ήταν η μη σωστή υπογραφή των δηλώσεων και η μη καταγραφή της αιτίας απουσίας μελών του συμβουλίου αξιολόγησης προσφορών. 

Η κ. Παπαδοπούλου απαντούσε σε ερώτηση των Βουλευτών Ονούφριου Κουλλά, Ανδρέα Καυκαλιά και Χριστιάνας Ερωτοκρίτου σχετικά με τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην υλοποίηση αναπτυξιακών έργων, εξαιτίας συχνά αβάσιμων ή σκόπιμων προσφυγών προς την Αναθεωρητική Αρχή. Οι Βουλευτές Ανδρέας Καυκαλιάς και Ηλίας Μυρθιάνθους έθεσαν επίσης το ερώτημα κατά πόσο υπάρχει σκέψη για αύξηση των τελών προσφυγής, προκειμένου να γίνουν αποτρεπτικά για όσους θέλουν να προκαλέσουν σκόπιμα καθυστερήσεις. 

Η κ. Παπαδοπούλου ανέφερε ότι το ύψος των τελών θα συζητηθεί στην Επιτροπή Νομικών, στην οποία εκκρεμεί νομοσχέδιο της Βουλευτού του ΔΗΣΥ, Φωτεινής Τσιρίδου για το θέμα. Σημείωσε όμως ότι τα τέλη που καταβάλλονται στην Αρχή, συγκριτικά με τα τέλη του δικαστηρίου, είναι ήδη πολύ πιο ψηλά. Ενώ για παράδειγμα για έργα μέχρι €1 εκ. τα τέλη στο διοικητικό δικαστήριο ανέρχονται σε €300 περίπου, στην Αρχή ανέρχονται σε €4.000. 

Αναφορικά με τις καθυστερήσεις σε αναπτυξιακά έργα, η Πρόεδρος της Αρχής σημείωσε ότι είναι υποχρέωση της Κυπριακής Δημοκρατίας, στη βάση ευρωπαϊκού ενωσιακού δικαίου να ελέγχονται τυχόν προσφυγές. «Το να διαπιστώσει κάποιος αν υπάρχουν σκόπιμες προσφυγές είναι πολύ δύσκολο», διευκρίνισε, καθώς αυτό δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό αν δεν ανοιχτεί ο φάκελος. Σημείωσε, ωστόσο, ότι οι υποθέσεις εκδικάζονται σε πολύ σύντομο χρόνο από την Αρχή και δεν μπορεί να υποστηριχτεί ότι η καθυστέρηση οφείλεται στις διαδικασίες της Αρχής. 

Σε ερώτηση του Βουλευτή του ΔΗΚΟ, Χρύση Παντελίδη, κατά πόσο έχουν εγκριθεί οι θέσεις που ζητούσε η Αρχή από το Υπουργείο Οικονομικών, η κ. Παπαδοπούλου απάντησε ότι έχουν εγκριθεί δύο θέσεις νομικών λειτουργών, ενώ το προσωπικό που εργάζεται από της ίδρυσης της Αρχής μέχρι και σήμερα είναι αποσπασμένο από το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού. Ανέφερε ότι έχει εγκριθεί επίσης κονδύλι για αγορά υπηρεσιών, ωστόσο δεν είναι εύκολο να αγοραστούν υπηρεσίες στον συγκεκριμένο τομέα και γι’ αυτό δεν έχει αξιοποιηθεί μέχρι τώρα. 

Σημειώνεται ότι τα έσοδα της Αρχής υπολογίζεται να κυμανθούν περίπου στις €400.000 και οι δαπάνες στις €659.018. 

Πρόβλημα στη λειτουργία της Ελεγκτικής Υπηρεσίας από το «διπλό καπέλο» του Γενικού Εισαγγελέα, διαπιστώνει ο Γενικός Ελεγκτής 

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελεγκτική Υπηρεσία λόγω του «διπλού καπέλου» του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, υπό την έννοια ότι είναι ο νομικός σύμβουλος του κράτους αλλά και έχει την εξουσία για την άσκηση ποινικών διώξεων, έθεσε ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης, κάνοντας λόγο για «εχθρικό περιβάλλον» από την κυβέρνηση. 

Ενημερώνοντας την Επιτροπή Οικονομικών για τον προϋπολογισμό της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το 2023, ο κ. Μιχαηλίδης είπε μάλιστα πως θα θέσει το θέμα της διπλής ιδιότητας του Γενικού Εισαγγελέα και των προβλημάτων που εγείρονται στην Επιτροπή κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης (GRECO) στο πλαίσιο του 5ου ελέγχου της Κύπρου, στις 14 Δεκεμβρίου, κατά τον οποί θα τεθούν και θέματα που αφορούν την Ελεγκτική Υπηρεσία. 

Διατύπωσε εξάλλου εκ νέου την ανάγκη της διασφάλισης της ανεξαρτησίας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας στο πρότυπο της λύσης που βρέθηκε όσον αφορά τον προϋπολογισμό της Βουλής των Αντιπροσώπων. 

Μιλώντας ενώπιον της επιτροπής, ο κ. Μιχαηλίδης υπενθύμισε ότι το θέμα της οικονομικής ανεξαρτησίας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είχε τεθεί κατά την ενταξιακή πορεία της Κύπρου το 2003, αλλά ξεχάστηκε μετά την ένταξη της Κύπρου το 2004, ενώ είχε τεθεί και στο μνημόνιο της Κύπρου με τους δανειστές της κατά τη κρίση του 2013. 

«Τηρήσαμε όλες τις προϋποθέσεις του μνημονίου εκτός αυτή», υποστήριξε ο κ. Μιχαηλίδης ο οποίος απευθυνόμενος στα μέλη της επιτροπής είπε πως η Βουλή «έχει τη μόλα» εννοώντας τη λύση που βρέθηκε σε ό,τι αφορά τη ανεξαρτητοποίηση του προϋπολογισμού της Βουλής. 

«Εμείς δεν ζητάμε να τον εγκρίνουμε μόνοι μας, αλλά να τον εγκρίνει η Βουλή. Αυτό που λέμε είναι ότι δεν είναι συμβατό με τα θέματα ανεξαρτησίας μας να πηγαίνουμε στην Κυβέρνηση να μας εγκρίνει τον προϋπολογισμό», είπε. 

Στη Βουλή τα κονδύλια για αποπαγοποίηση κονδυλίων για αγορά υπηρεσιών από την Έλ. Υπηρεσία 

Εξάλλου, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι ορθά η Βουλή σταυρώνει τα κονδύλια όσον αφορά την αγορά υπηρεσιών από την κυβέρνηση, για να σημειώσει, ωστόσο, ότι στο πλαίσιο αυτό παγώνουν και κονδύλια της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για αγορά υπηρεσιών, με αποτέλεσμα η Υπηρεσία να ζητεί από το Υπουργείο Οικονομικών να αποστέλλει επιστολή στην Επιτροπή Οικονομικών για αποδέσμευσή τους. 

«Βάλτε αίτημα η Ελεγκτική Υπηρεσία να ζητά απευθείας από τη Βουλή αποδέσμευση», είπε, διευκρινίζοντας ότι «υποκείμεθα στον έλεγχο της Βουλής, θέλουμε τον έλεγχο της Βουλής». 

Πάντως, ο κ. Μιχαηλίδης ευχαρίστησε τον Υπουργό Οικονομικών που ενέκρινε πρόσθετες θέσεις για την Υπηρεσία και έκανε ειδική αναφορά στις θέσεις ελέγχου πληροφορικής. 

Όλα καταλήγουν «σε ένα πρόσωπο με δύο καπέλα» 

Ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε σε πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελεγκτική Υπηρεσία λόγω της ιδιότητας του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας ως ο νομικός σύμβουλος του κράτους και ως ο έχων τη εξουσία για άσκηση ποινικών διώξεων. 

Ενώ το Σύνταγμα προβλέπει ότι ο Γεν. Ελεγκτής έχει πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία, υπάρχει ο νόμος πλαίσιο (νόμος περί δημοσιονομικής ευθύνης) και υπάρχει και ο νόμος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας «όλα αυτά καταλήγουν σε ένα πρόσωπο με δύο καπέλα στον Γενικό Εισαγγελέα», είπε. 

Αναφέρθηκε στις οδηγίες που δίνει ο Γενικός Εισαγγελέας, ως νομικός σύμβουλος του κράτους, σε αξιωματούχους να μην δίνουν στοιχεία στην Ελεγκτική Υπηρεσία, φέροντας παραδείγματα το Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα (ΚΕΠ) ή το σχέδιο για τον Ακάμα, προσθέτοντας πως όταν η Υπηρεσία προχωρεί σε καταγγελία και στη συνέχεια δοθούν κάποια στοιχεία, ο Γενικός Εισαγγελέας αποφασίζει πως αυτά τα πρόσωπα δεν πρέπει να διωχθούν. 

Είπε ότι η πρόσβαση της Υπηρεσίας διασφαλίζεται μόνο «τύποις», καθώς «τελικά όλα κρίνονται από ένα πρόσωπο». 

Λέγοντας ότι θα θέσει το θέμα στον 5ο έλεγχο από τη Επιτροπή GRECO, ο κ. Μιχαηλίδης πρόσθεσε πως «θεωρούμε ότι επηρεάζεται με αυτό τον τρόπο ο τρόπος λειτουργίας της Υπηρεσίας μας και πρέπει να βρεθεί μια λύση σε αυτό το θέμα». 

Το «εχθρικό περιβάλλον»  

Στο σημείωμα που κατατέθηκε στη Βουλή, η Ελεγκτική Υπηρεσία αναφέρει ότι εργάζεται σε «εχθρικό περιβάλλον», μια αναφορά με την οποία διαφώνησαν Βουλευτές ειδικά του Δημοκρατικού Συναγερμού. 

Τόσο μιλώντας ενώπιον της επιτροπής όσο και σε δήλωσή του μετά το πέρας της συζήτησης, ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε στις αντιδράσεις της κυβέρνησης μετά την έκδοση του ειδικού ελέγχου για το ΚΕΠ τον Αύγουστο του 2022. Η αντίδραση ήταν εντελώς ανάλογη αυτής που υπήρχε το 2020 και η έκθεσή μας χαρακτηρίστηκε ανεπαρκής, ακατάλληλη και λοιπά, είπε, προσθέτοντας ότι αποδόθηκε στον ίδιο «ότι ενεργώ με πολιτικά κίνητρα». 

«Και εξήγησα ότι αυτό προφανώς δεικνύει ένα εχθρικό περιβάλλον για την υπηρεσία μας», είπε. 

Εξάλλου, ο κ. Μιχαηλίδης εισηγήθηκε προς τα μέλη της επιτροπής όπως σταυρώσουν εκ νέου τα κονδύλια που αφορούν στην αγορά κτιρίων από το κράτος, αλλά και τα κονδύλια για διαφημίσεις στα τηλεοπτικά κανάλια. 

Όπως είπε, «είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα στο οποίο θα πρέπει να ασκείται κοινοβουλευτικός έλεγχος, όπως και η εισήγηση μας για σταύρωμα κονδυλίων διαφήμισης». Σημείωσε πως εισήγηση της Υπηρεσίας είναι όπως η κυβέρνηση καταρτίσει τριετές πλάνο για τα κονδύλια διαφημίσεων, να μπορεί να διαφοροποιεί το ποσό αλλά να μην μπορεί να αλλάζει την αναλογία προς το κάθε κανάλι. «Διότι αυτό μπορεί να σημαίνει ότι μπορεί να ασκεί πίεση σε ένα κανάλι για να ακολουθεί ευνοϊκή γραμμή προς την κυβέρνηση και αυτό σημαίνει πλήγμα προς τη Δημοκρατία», είπε. 

Στην Αρχή κατά της Διαφθοράς η υπόθεση πολιτογράφησης που αναφέρεται στο «Κράτος Μαφία» 

Απαντώντας σε ερωτήσεις Βουλευτών, ο Γενικός Ελεγκτής αναφέρθηκε στο ΚΕΠ και σε συγκεκριμένη υπόθεση πολιτογράφησης που αναφέρεται στο βιβλίο του Μακάριου Δρουσιώτη «Κράτος Μαφία», λέγοντας ότι το πρόσωπο αυτό πολιτογραφήθηκε στο πλαίσιο της διάταξης για συλλογική επένδυση. Είπε πως σήμερα η Υπηρεσία έλαβε απάντηση από το Υπουργείο Εσωτερικών ότι εντοπίστηκε ο συγκεκριμένος φάκελος, προσθέτοντας πως όταν εξεταστεί θα ενημερωθεί η Αρχή κατά της Διαφθοράς. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλά εξήρε την εξαιρετική δουλειά που γίνεται από την Ελεγκτική Υπηρεσία, λέγοντας ότι «για πρώτη φορά μετά το 1960 γίνεται αυστηρός έλεγχος και έχει γίνει και διεύρυνση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας». Εξέφρασε επιφυλάξεις για τα στοιχεία για την αντίληψη της διαφθοράς, λέγοντας ότι η αντίληψη στον κόσμο στην Κύπρο οφείλεται λόγων των αυστηρότερων ελέγχων που γίνονται αλλά και στις αυξημένες καταδίκες. 

Η Βουλεύτρια ΔΗΣΥ Σάβια Ορφανίδου διαφώνησε με την αναφορά περί «εχθρικού περιβάλλοντος». «Μπορείτε να διαφωνείτε, αλλά δεν νομίζω υπάρχει εχθρικό περιβάλλον, δεν είναι ορθό να γράφονται τέτοια πράματα», είπε. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Καυκαλιάς υιοθέτησε τα περί εχθρικού περιβάλλοντος, λέγοντας πως «η κυβέρνηση προσπάθησε να σκαρτάρει» τα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας όσον αφορά το ΚΕΠ. Υπογράμμισε επίσης τα οφέλη για την κοινωνία από τη δουλειά που γίνεται από την Ελεγκτική Υπηρεσία τα τελευταία χρόνια.            

Εξάλλου, ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης, συνεχάρη την Ελεγκτική Υπηρεσία για το έργο της, λέγοντας η ανάγκη για έλεγχο, διαφάνεια και κάθαρση, εκεί που χρειάζεται, είναι επιβεβλημένη. Απαντώντας στον κ. Κουλλά ότι πρώτη φορά έγιναν τόσο αυστηροί έλεγχοι, ο κ. Παντελίδης είπε, μεταξύ άλλων, πως πρώτη φορά έχουμε ένα σχέδιο πολιτογραφήσεων, που με βάση την διερευνητική επιτροπή, δόθηκαν περισσότερες παράνομες παρά νομότυπες πολιτογραφήσεις, πρώτη φορά η Κύπρος περιλήφθηκε στις αναφορές του ΙΝΤΟΣΑΙ, ενώ «πρώτη φορά είχαμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Γενικό Εισαγγελέα να απειλούν τον γενικό ελεγκτή ότι θα τον οδηγήσουν στο Ανώτατο Δικαστήριο». 

Και ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους συνεχάρη την Ελεγκτική Υπηρεσία για το έργο της, ενώ ήγειρε το θέμα της ανάθεσης του ελέγχου μικρών κοινοτικών συμβουλίων σε ιδιώτες ελεγκτές, λέγοντας ότι δημιουργεί προβλήματα. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι η αναγνώριση το έργου της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είναι δεδομένη και πρόσθεσε ότι η Υπηρεσία πρέπει να τύχει στήριξης προκειμένου να διενεργεί τους κατάλληλους ελέγχους προς όφελος των πολιτών. 

Σύμφωνα με σημείωμα που κατατέθηκε στην Επιτροπή, ο προϋπολογισμός της Υπηρεσίας για 2023 αφορά σε σύνολο δαπανών ύψους περίπου €8 εκατομμυρίων, σε σύγκριση με περίπου €7,3 εκατ. το 2022, παρουσιάζοντας αύξηση 10,2%. 

Το μεγαλύτερο ποσοστό των δαπανών της Υπηρεσίας (περίπου 92%) αφορά στις δαπάνες προσωπικού οι οποίες προϋπολογίστηκαν στα περίπου €7,3 εκατ. (€6,7 εκ. το 2022). 

Αναφέρεται επίσης πως η Κύπρος, για πρώτη φορά από το 2004 που εντάχθηκε στην ΕΕ, φιλοξενήσει το 2024 την Επιτροπή Επαφών την οποία αποτελούν οι επικεφαλής των Ελεγκτικών Υπηρεσιών της ΕΕ και του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Τα χώνει στην κυβέρνηση ο ελεγκτής, έρμαιο της διαφθοράς  

Stockwatch: Θα «καρφώσει» την Κύπρο στην GRECO 

Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου του 2023 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τον Προϋπολογισμού της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου, ο οποίος για το έτος 2023 παρουσιάζει συνολικές δαπάνες ύψους €2.743.461.000.  

«Δεν είναι νοητό» να απουσιάζει η ΑΗΚ από την προσπάθεια για μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, λέει ο Γ. Νικολέττος

Δεν είναι νοητό να απουσιάζει ο μεγαλύτερος ενεργειακός οργανισμός της χώρας από την προσπάθεια για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, είπε ο Αντιπρόεδρος​ του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΗΚ, Γιώργος Νικολέττος, κατά τη συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών του προϋπολογισμού του Οργανισμού για το 2023. Σημείωσε ότι το μερίδιο της ΑΗΚ στο σύνολο των 583 μεγαβάτ από έργα ΑΠΕ, είναι «σχεδόν στο μηδέν» και κάλεσε τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕΚ), να εγκρίνει το σχετικό πλάνο του Οργανισμού για το σκοπό αυτό.

Ο κ. Νικολέττος ανέφερε ακόμη, ότι, η εξαγγελία των απεργιακών μέτρων υπαλλήλων της ΑΗΚ, δεν βρίσκει σύμφωνους, ούτε τη διοίκηση, ούτε και τη διεύθυνση του Οργανισμού γιατί θεωρούν ότι τα μέτρα αυτά ταλαιπωρούν και πλήττουν την κοινωνία.

Ο αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής, Χρύσης Παντελίδης, ο οποίος προήδρευε της Επιτροπής, είπε ότι ο προϋπολογισμός της ΑΗΚ θα οδηγηθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση την Παρασκευή, 2 Δεκεμβρίου.

Παρουσιάζοντας τον προϋπολογισμό της ΑΗΚ για το 2023, ο κ. Νικολέττος, είπε ότι οι συνολικές δαπάνες είναι 2.74 δισεκατομ. και τα συνολικά έσοδα, 2.42 δισεκατομμύρια.

Είπε ακόμη, ότι η ΑΗΚ αντιμετωπίζει «με ιδιαίτερη δυσκολία πολύ σημαντικές προκλήσεις» οι όποιες αναμένεται να συνεχιστούν ενόψει της πράσινης ηλεκτρικής μετάβασης, και, αναφερόμενος στις δράσεις του Οργανισμού για την αναβάθμιση του και των υπηρεσιών του, σημείωσε ότι θα μπορέσει να αντιμετωπίσει κάθε πρόκληση προς όφελος του καταναλωτή και του τόπου, ενισχύοντας την αναπτυξιακή πορεία της κυπριακής οικονομίας.

Απαντώντας σε ερωτήσεις Βουλευτών, αναφορικά με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), είπε ότι η ΑΗΚ σήμερα, έχει κατασκευασμένο μόνο ένα πάρκο 3 μεγαβάτ, και κατασκευάζει ακόμη ένα 12 μεγαβάτ. Στο σύνολο των 583 μεγαβάτ από έργα ΑΠΕ, πρόσθεσε, είναι «σχεδόν στο μηδέν».

«Εμείς θεωρούμε ότι από την μεγάλη αυτή προσπάθεια για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, δεν είναι νοητό να απουσιάζει ο μεγαλύτερος ενεργειακός οργανισμός της χώρας», ανέφερε.

Ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής ότι το Υπουργείο Εμπορίου έχει εγκρίνει ένα πλάνο, το οποίο τους ζητήθηκε, και το έχει αποστείλει στη ΡΑΕΚ. «Ευελπιστούμε και απαιτούμε την άμεση έγκρισή του, για να αφεθεί ο Οργανισμός να επενδύει σε ΑΠΕ τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στο μείγμα παραγωγής για να ρίξουμε το κόστος και το κόστος των ρύπων για τον καταναλωτή», πρόσθεσε ο κ. Νικολέτος.

Σημείωσε ότι το πλάνο τους είναι για 500-600 μεγαβάτ και είπε ότι ένας διαγωνισμός που είχαν προκηρύξει το 2019 για την εξεύρεση τεμαχίων παγοποιήθηκε από την ΡΑΕΚ, ενώ μετά από παραστάσεις της ΑΗΚ, αποπαγοποιήθηκε, αλλά εκδόθηκε μια προσωρινή ρυθμιστική απόφαση από την ΡΑΕΚ, αναφέροντας ότι επειδή έχουν δεσπόζουσα θέση στην παραγωγή, να μην επιτρέπεται η ΑΗΚ να επενδύσει σε ΑΠΕ.

Σημείωσε ότι αυτό το θεωρούν «λανθασμένο». «Πρέπει να αφεθούμε, επί ίσοις όροις», είπε.

Ανέφερε ακόμη ότι η Κύπρος, με βάση στοιχεία της Eurostat, είναι στη 18η θέση στην ΕΕ σε κατάταξη σε θέμα ακρίβειας του ηλεκτρισμού, «παρόλο που είμαστε ένα απομονωμένο κράτος χωρίς ηλεκτρική διασύνδεση, χωρίς άλλους τρόπους παραγωγής ενέργειας».

Όσον αφορά τις εκπομπές θερμοκηπίου, ο κ. Νικολέττος είπε το 2023 υπολογίζονται να είναι 3.31 εκατομ. τόνοι ενώ για το 2022 τα ελλειμματικά δικαιώματα ήταν 2.96 εκατομ. τόνοι. Σημείωσε ότι αυξήθηκαν και οι τιμές αγοράς των ρύπων.

Σε ερώτηση για το πόσα άτομα εργάζονται στον Οργανισμό, είπε ότι ο αριθμός θέσεων αυξάνεται στα 143 σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2022. Η ΑΗΚ, είπε, είχε υποβάλει τον Οκτώβριο του 2021, αίτημα για δημιουργία 370 νέων θέσεων, και έχουν εγκριθεί από το Υπουργείο Οικονομικών οι 146. Σημείωσε ότι οι εγκεκριμένες θέσεις είναι 2,329 και υπηρετούν σήμερα 2,162 άτομα, δηλαδή, πρόσθεσε, έχουν περίπου 7% κενές θέσεις, και ότι έχουν ζητήσει τη δημιουργία 370 νέων θέσεων. Αριθμός, που, όπως είπε, μπορεί κάποιος εκτός της ΑΗΚ να θεωρεί ότι είναι μεγάλος, όμως, δεν κατέληξαν «αυθαίρετα» σε αυτό το νούμερο, αλλά μετά από ειδική μελέτη.

Χρειάζονται οι θέσεις αυτές, πρόσθεσε, για το άνοιγμα της αγορά του ηλεκτρισμού, για την εφαρμογή των ρυθμιστικών αποφάσεων, για την πράσινη μετάβαση, την αυτοματοποίηση του δικτύου, την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ και γενικά για την ανάπτυξη και συντήρηση δικτύων μεταφοράς, τη νέα μονάδα παραγωγής, που κατασκευάζεται τώρα, τη μονάδα έξι, δυνατότητας, 160 μεγαβάτ, και τις ανάγκες για τη λειτουργία των σταθμών τους.

«Ευελπιστούμε ότι στον επόμενο προϋπολογισμό που θα εξετάσετε θα συμπληρωθούν και θα καλυφθούν οι υπόλοιπες 224 θέσεις», πρόσθεσε.

Ο κ. Νικολέττος είπε ότι το κόστος του προσωπικού στο σημερινό τιμολόγιο του καταναλωτή αντιστοιχεί με 6.2%, ενώ με τις επιπρόσθετες 146 θέσεις που αιτείται η ΑΗΚ στον παρόν προϋπολογισμό, θα πάει στο 6.5%, ενώ, με τις υπόλοιπες 224 θέσεις που αιτούνται για τον επόμενο προϋπολογισμό, θα είναι στο 6.8%.

Για την κοινωνική πολιτική της ΑΗΚ, αναφέρθηκε στα μέτρα που ισχύουν για πολύτεκνες οικογένειας και λήπτες δημοσίου βοηθήματος, και του ΕΕΕ, και είπε ότι οι ενταγμένοι στα σχέδια αυτά είναι 18,500 δηλαδή οι 57% των δικαιούχων που είναι περίπου 32,000. Συμπλήρωσε ότι η ΑΗΚ κάνει και εκστρατεία ενημέρωσης γι’ αυτά τα μέτρα.

Για την πανδημία είπε ότι η ΑΗΚ προχώρησε σε εκπτώσεις περίπου €53 εκατομ. στους λογαριασμούς των καταναλωτών.

Για το που βρίσκεται η ΑΗΚ στο παρόν ανταγωνιστικό περιβάλλον, είπε ότι θεωρούν ότι αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό ως μια ευκαιρία και ένα κίνητρο, για να γίνονται συνεχώς καλύτεροι. Ο οργανισμός, πρόσθεσε, με την εξειδικευμένη τεχνογνωσία και την εμπειρία του προσωπικού του, είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό, σημειώνοντας ότι, από την 1/1/2021, έχουν ενταχθεί τρεις νέοι προμηθευτές που κατέχουν περίπου 2% της αγοράς.

Τέλος, ο κ. Νικολέττος ανέφερε ότι θέλουν να επισημάνουν ότι όταν η κοινωνία δοκιμάζεται με αυτή την ψηλή τιμή της ενέργειας η οποία διαμορφώνεται, εκτός του ελέγχου της ΑΗΚ, δεν πρέπει να προκαλούνται εντάσεις και πιέσεις στον κόσμο. «Η εξαγγελία των απεργιακών μέτρων δεν βρίσκει σύμφωνους, ούτε τη διοίκηση, ούτε και τη διεύθυνση του Οργανισμού γιατί θεωρούμε ότι τα μέτρα αυτά ταλαιπωρούν και πλήττουν την κοινωνία», πρόσθεσε.

Δηλώσεις Βουλευτών/Βουλευτριών 

Στα σχόλιά τους, τα μέλη της Επιτροπής σημείωσαν τον ρόλο της ΑΗΚ στην οικονομία και την κοινωνία της χώρας.

Ο κ. Παντελίδης, στην τοποθέτησή του κατά τη συνεδρία, εξέφρασε την άποψη ότι η ΑΗΚ θα πρέπει να στηρίζεται στο μέγιστο δυνατό βαθμό, να παραμείνει στον έλεγχο του δημοσίου και να συνεχίσει να επιτελεί και τον οικονομικό και κοινωνικό της ρόλο. Ρώτησε αν κινδυνεύει η ΑΗΚ από πλευράς βιωσιμότητας. Σημείωσε ακόμη, ότι υπάρχει μια εσφαλμένη εντύπωση στην κοινωνία για το κόστος του προσωπικού ότι είναι πάρα πολύ ψηλό, ενώ είναι στο 5%.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Ονούφριος  Κουλλά, σημείωσε ότι πρόκειται περί ενός πολύ μεγάλου προϋπολογισμού «ενός πολύ σημαντικού οργανισμού στην Κύπρο». Είπε ότι η ΑΗΚ είναι «ένας υγιής οργανισμός» και ότι είναι ευχάριστο ότι εγκρίθηκαν αυτές οι θέσεις εργασίας, ενώ συνεχάρη τον Οργανισμό γιατί, όπως είπε, σε ώρες κρίσης είχε συμβάλει για μερικούς μήνες στη μείωση του ηλεκτρικού ρεύματος από τα δικά της αποθεματικά, αλλά θεωρούν ότι είναι πολύ σημαντικό τα δικά της αποθεματικά να επενδυθούν κυρίως στον εκσυγχρονισμό του δικτύου. Η θέση του κόμματός του, είναι ξεκάθαρη, σημείωσε, ότι θεωρούν ότι η ΑΗΚ «πρέπει να μπει δυναμικά στις ΑΠΕ».

Η Βουλεύτρια του ΔΗΣΥ, Σάβια Ορφανίδου, σημείωσε ότι οι συμπολίτες μας περνούν πάρα πολύ δύσκολα λόγω της συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης και ρώτησε για την κοινωνική πολιτική της ΑΗΚ. Είπε ακόμη, ότι η ΑΗΚ, «έχει τεράστιο μέλλον μπροστά της» και ότι θέλουν μια δυνατή ΑΗΚ, για να μπορεί να στηρίζει τον συμπολίτη.

Στη δική του τοποθέτηση, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Αντρέας Καυκαλιάς, είπε ότι οι συνάδελφοί του, «θεωρητικά» θέλουν μια δυνατή ΑΗΚ διότι, όπως είπε, στην πράξη αυτό που επιχειρείται από την Κυβέρνηση, είναι η υπόσκαψη του Οργανισμού για να προετοιμαστεί το έδαφος να την παραδώσουν σε μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Μαρίνος Μουσιούττας, είπε ότι και η ΑΗΚ και η ΑΤΗΚ, είναι οργανισμοί που διαχρονικά στάθηκαν στο κράτος και θέλουν να συνεχίσει την εργασία του όχι μόνο για το καλό των εργαζομένων, του Οργανισμού του ιδίου αλλά και της κοινωνίας.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι για το κόμμα του η ΑΗΚ αποτελεί «ένα από τους σημαντικότερους» πυλώνες στήριξης του Κράτους και της οικονομίας. Στόχος τους η πλήρης στήριξη της για να επιτελεί αυτό τον ρόλο και να αναβαθμιστεί αλλά και να επιτελεί ταυτόχρονα  κοινωνικό ρόλο. Είπε ακόμη ότι τα σχέδια της ΑΗΚ «είναι φιλόδοξα και τα επικροτούμε», αλλά πρέπει να απαντηθούν τα ερωτήματα γιατί δεν αφέθηκε να μπει η ΑΗΚ στα ΑΠΕ και πως υπερβαίνονται αυτοί οι σκόπελοι. Αναφερόμενος στην πρόσφατη απεργία του συνδικαλιστικού κινήματος της ΑΗΚ, είπε ότι θέλει να δει και το ΔΣ να μπαίνει μπροστά για να διεκδικεί την υλοποίηση των αποφάσεων του.

Ο Σταύρος Παπαδούρης του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, έθεσε το θέμα της ανάπτυξης, αναφέροντας, ότι όσο πιο σύντομα αναπτυχθεί μια υπηρεσία, τόσο πιο καλά αποτελέσματα θα έχει και θα συμβαδίζει στο θέμα του ανταγωνισμού, προς όφελος του πολίτη, σε θέμα παροχής υπηρεσιών και κόστους. Για το θέμα βιωσιμότητας του Οργανισμού, είπε ότι βλέπουν ενα προϋπολογισμό αυξημένο, έσοδα μειωμένα και θέμα υποστελέχωσης, διερωτώμενος, πως συμβαδίζουν, από οικονομικής πλευράς, αυτά τα τρία δεδομένα.

Ο περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 8) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή επανεξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου, μετά από αναπομπή του Προέδρου της Δημοκρατίας, σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμου, ώστε η στοχευμένη αναστολή της διαδικασίας εκποίησης ενυπόθηκων ακινήτων να παραταθεί μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2023, λόγω των συνεχιζόμενων και εντεινόμενων οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων που έχει επιφέρει η πανδημία COVID-19, καθώς και ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία. 

Διαμεσολαβητική πρόταση Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου για τις εκποιήσεις παρουσιάστηκε στην Επ. Οικονομικών

Διαμεσολαβητική πρόταση του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου Παύλου Ιωάννου για στόχευση της αναστολής των εκποιήσεων παρουσιάστηκε στην απογευματινή συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών, η οποία συζήτησε την αναπομπή του νόμου που ψήφισε η Ολομέλεια της Βουλής για επέκταση της αναστολής των εκποιήσεων από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη.

Ειδικότερα, ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, Σταύρος Παπαδούρης επικαλέστηκε συνομιλία που είχε με τον κ. Ιωάννου, ο οποίος, όπως ανέφερε ο Βουλευτής των Οικολόγων, συμφωνεί με την αναθεώρηση του νομοθετήματος.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο κ. Παπαδούρης, η πρόταση του κ. Ιωάννου αφορά στη αναστολή εκποίησης κύριας κατοικίας αξίας μέχρι €350.000 βάσει των εισοδηματικών κριτηρίων του σχεδίου ΕΣΤΙΑ, σε αντίθεση με την δέσμευση των εταιρειών εξαγοράς πιστώσεων για μη εκποίηση κύριας κατοικίας που αφορά στις ευάλωτες ομάδες.

Όσον αφορά την επαγγελματική στέγη, η πρόταση του κ. Ιωάννου, σύμφωνα με τον κ. Παπαδούρη αφορά εταιρείες ή αυτοτελώς εργαζόμενους με κύκλο εργασιών μέχρι €350.000 (αντί €750.000) και μέγιστη αξίας της επαγγελματικής στέγης μέχρι €600.000. Εξήγησε ότι ο κύκλος εργασιών και η μέγιστη αξία δεν μπήκε αυθαίρετα, αλλά βάσει του νόμου του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου.

Όσον αφορά στα αγροτεμάχια, προτείνεται η στόχευσή τους στους αγρότες, εταιρείες ή φυσικά πρόσωπα που είναι εγγεγραμμένοι ως τέτοιοι στο Μητρώο του Κυπριακού Οργανισμού Αγροτικών Πληρωμών (ΚΟΑΠ).

Ο κ. Παπαδούρης ζήτησε αν τεθεί αυτή η τροποποίηση θα πρέπει μέχρι την Παρασκευή να υπάρξει απάντηση για να γνωρίζει η Βουλή, προκειμένου να πάρει τις αποφάσεις της.

Η Διευθύντρια της Διεύθυνσης Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών στο Υπουργείο Οικονομικών Αυγή Λαπαθιώτη είπε πως πρέπει να κατατεθεί η πρόταση γραπτώς προκειμένου να εξεταστεί.

Η πρόοταση θα διατυπωθεί γραπτώς και θα αποσταλεί στο Υπουργείο Οικονομικών για εξέταση. Όπως αναφέρθηκε αναλόγως της απάντησης από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και το ΥΠΟΙΚ, ενδεχομένως να υπάρξει μερική αποδοχή της αναπομπής και να ακολουθήσε η προτεινόμενη τροποποίηση.

Η κ. Λαπαθιώτη επεσήμανε ενώπιον των Βουλευτών πως η ίδια δεν θα μπορούσε να τοποθετηθεί τελεσίδικα ότι οποιαδήποτε αναστολή, έστω και στοχευμένη δεν θα προκαλέσει μια επίδραση στις αξιολογήσεις των επόμενων εκταμιεύσεων από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Ονούφριος Κουλλά ξεκαθάρισε ότι η κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος θα κάνει αποδεχτή την αναπομπή, προσθέτοντας πως η διαμεσολάβηση αφορά στα κόμματα της αντιπολίτευσης που θέλουν τη μερική τροποποίηση.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς είπε πως η όλη διαδικασία έχει οδηγήσει σε καθυστέρηση ενός μηνός επιτρέποντας τη συνέχιση μιας διαδικασίας εις βάρος των δανειοληπτών και πρόσθεσε ότι το κόμμα επιμένει στην αρχική του θέση. Αν υπάρξει οποιοδήποτε νέο στοιχείο το οποίο θα έλθει ενώπιον μας το οποίο θα αξιολογήσουμε και θα τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια, είπε.

Ο Αλέκος Τρυφωνίδης, Βουλευτής της ΔΗΠΑ είπε πως η πρόταση κινείται προς τη κατεύθυνση των τροπολογιών που ήθελε να καταθέσει η ΔΗΠΑ και διερωτήθηκε αν η εκτελεστική εξουσία θα αποδεχόταν αυτές τις τροπολογίες.

Ο Τροποποιητικός (Αρ. 1) του περί Προϋπολογισμού του 2009-2022 Νόμου του 2009-2022 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι η αναβάθμιση, με αναδρομική ισχύ, από την 17η Ιουλίου 2009, υπαλλήλων της Υγειονομικής Υπηρεσίας στη θέση Υγειονομικού Λειτουργού, στη βάση απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου.   

Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού του Κυπριακού Οργανισμού Αθλητισμού Νόμος (Αρ. 1) του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τον πιο πάνω συμπληρωματικό προϋπολογισμό, μέσω του οποίου αυξάνεται η κρατική χορηγία προς τον ΚΟΑ για το 2022 κατά €5.868.400.  

Αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων    

Η Επιτροπή μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.    

Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν το Τμήμα Φορολογίας. 

Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, τη Βουλή των Αντιπροσώπων και το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως.  

Απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων που εξουσιοδοτεί τη διενέργεια δαπάνης από νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου για τον μήνα Ιανουάριο 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε την απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων που εξουσιοδοτεί τη διενέργεια δαπάνης από νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου για τον μήνα Ιανουάριο 2023.  

Απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων για έγκριση του προϋπολογισμού της Βουλής των Αντιπροσώπων για το οικονομικό έτος 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε την Απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων για έγκριση του προϋπολογισμού της Βουλής των Αντιπροσώπων για το οικονομικό έτος 2023.  

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ 

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Αλλαγές Επαρχιακών Οργανισμών, πολιτογραφήσεις αλλοδαπών, κανονισμοί ΚΦΙΚΒ, διορισμοί δημοσίου και ποινικοποίηση ψευδών καταθέσεων

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 16/05/2024, υπερψήφισε αλλαγές για τους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης, τις πολιτογραφήσεις αλλοδαπών, τους κανονισμούς του ΚΦΙΚΒ, τις γραπτές εξετάσεις διορισμού στη δημόσια υπηρεσία για τις κλίμακες Α9 και Α11, καθώς και την ποινικοποίηση των ψευδών καταθέσεων στην Αρχή Διερεύνησης Παραπόνων κατά της Αστυνομίας.  Αναλυτικά τα σχέδια

Ελέγχου

Ξεκινά η σύνταξη νομοσχεδίου για εκσυγχρονισμό της ΝΥ, είπε ο Υπ. Δικαιοσύνης

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 16/05/2024, εξέτασε την ακόλουθη ειδική έκθεση: Ειδική Έκθεση 19.3.2024 (ΥΔΔΤ/01/2024)-Έλεγχος Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως Ξεκινά η σύνταξη νομοσχεδίου για εκσυγχρονισμό της ΝΥ, είπε ο Υπ. Δικαιοσύνης Έχει ολοκληρωθεί η μελέτη και ξεκινά η σύνταξη σχετικού νομοσχεδίου για τον