Επιτροπή Οικονομικών: Παράταση προθεσμίας υποβολής φορολογικών δηλώσεων

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 14/03/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

1.α. Ο περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022

β. Ο περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση των πιο πάνω προτάσεων νόμου, οι οποίες αποσκοπούν στην τροποποίηση της βασικής νομοθεσίας ώστε να μετατεθεί,  για το φορολογικό έτος 2020, η προθεσμία υποβολής φορολογικής δήλωσης εταιρείας (ΤΦ4), καθώς και προσώπου που έχει υποχρέωση να τηρεί λογιστικά βιβλία και να ετοιμάζει λογαριασμούς που ελέγχονται από ανεξάρτητο ελεγκτή (ΤΦ1) από την 31η Μαρτίου 2022 στην 31η Ιουλίου 2022, λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών που έχουν προκληθεί τόσο από τη συνέχιση της πανδημίας Covid-19 όσο και από τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Τις προτάσεις νόμου που υπέβαλε το ΔΗΚΟ στηρίζουν όλα τα κόμματα που παρευρέθηκαν στην συνεδρία της Επιτροπής καθώς και ο Σύνδεσμος Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου (ΣΕΛΚ).  Ωστόσο εκ μέρους της εκτελεστικής εξουσίας εκφράστηκε διαφωνία με τις διαρκείς παρατάσεις στην ετοιμασία των φορολογικών δηλώσεων, ώστε να μην επηρεαστεί η ροή εσόδων του κράτους και να μην αποθαρρυνθεί η έγκαιρη υποβολή δηλώσεων κάθε χρόνο.

Εκ μέρους του Υπουργείου Οικονομικών αναφέρθηκε ότι στην Κύπρος δόθηκε δεκαπεντάμηνη παράταση στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων που είναι από τις μεγαλύτερες στην ΕΕ και ότι δεν συμφωνούν ότι πρέπει να συνεχιστεί η πρακτική των παρατάσεων. Εκφράστηκε ακόμα η άποψη ότι πλέον δεν συντρέχουν οι λόγοι για τη μη υποβολή των δηλώσεων σε σχέση με την  πανδημία, ενώ ο πόλεμος που συνέβη πριν από 14 μέρες δεν θεωρείται κριτήρια για τη μη υποβολή.

Εκπρόσωπος του Τμήματος Φορολογίας ανέφερε ότι επίσης δεν επικροτούν το να δίνονται παρατάσεις αλλά θέλουν να υπάρχει συμμόρφωση. Πρόσθεσε ότι η παράταση τεσσάρων μηνών που δόθηκε ήταν αρκετή  και ότι οι εταιρείες θα έπρεπε να ήταν ήδη έτοιμες.

Εκ μέρους του ΣΕΛΚ εκφράστηκε η συμφωνία με την παράταση, αναφέροντας ότι οι τέσσερεις μήνες που δόθηκαν δεν είναι αρκετοί όταν η πανδημία συνεχίζεται μαζί με την κρίση στην Ουκρανία. Όπως είπε οι Ρώσοι και Ουκρανοί πελάτες τους εκπροσωπούν ένα μεγάλο ποσοστό των εταιρειών ξένων συμφερόντων και τα μεγάλα νούμερα φορολογίας και εισοδημάτων έχουν επηρεαστεί αυτή τη στιγμή σε μεγάλο βαθμό. Πρόσθεσε ότι πολλοί από τους πελάτες τους που επηρεάζονται από τον πόλεμο δεν έχουν στις προτεραιότητές τους τη φορολογική συμμόρφωση, ενώ πολλές φορές δεν μπορούν να τους εντοπίσουν.

Ο Προεδρεύων της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης, σε δηλώσεις του μετά το πέρας της Επιτροπής εξέφρασε  ικανοποίηση που όλα τα κόμματα που συμμετείχαν στη συνεδρίαση της Επιτροπής στηρίζουν τις Προτάσεις Νόμου του Δημοκρατικού Κόμματος, οι οποίες θα οδηγηθούν στην Ολομέλεια προς ψήφιση το συντομότερο δυνατό.

Το ΔΗΚΟ, ανέφερε, κατέθεσε την πρόταση, έχοντας υπόψη του τη δύσκολη κατάσταση στην οποία συνεχίζουν να βρίσκονται οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις λόγω της παρατεταμένης υγειονομικής κρίσης, αλλά και λόγω της αβεβαιότητας και των συνεπειών της συνεχιζόμενης εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, που αναπόφευκτα επηρεάζει όλους τους κλάδους της κυπριακής οικονομίας.

Κατήγγειλε επίσης ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση το κράτος δεν εφάρμοσε τις προθεσμίες που το ίδιο όφειλε. Σημείωσε ότι ο νόμος όπως έχει σήμερα δίνει μια προθεσμία 15 μηνών για υποβολή της φορολογικής δήλωσης. Ωστόσο, όπως είπε, το κράτος δεν ανέβασε τη σχετική δήλωση στο TAXISnet μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο. Άρα όπως, είπε, με ευθύνη του κράτους η προθεσμία των 15 μηνών μειώθηκε ουσιαστικά σε 4 μήνες. Εξέφρασε έκπληξη για την αρνητική στάση του κράτους.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλά μιλώντας στην Επιτροπή εξέφρασε την άποψη ότι υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι που χρειάζεται αυτή η παράταση, ενώ είπε ότι δεν θεωρεί πως επηρεάζονται τα έσοδα του κράτους.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης είπε ότι αυτή τη στιγμή έχουμε κρίση μέσα στην κρίση που προκαλεί σοβαρές περιπλοκές σε ολόκληρη την Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Κύπρο λόγω των σχέσεων με την Ρωσία και την Ουκρανία. Τάχθηκε υπέρ της πρόταση νόμου, εκτός όπως είπε σε περίπτωση που το κράτος θα έχει σοβαρές δημοσιονομικές επιπτώσεις.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους τάχθηκε ανεπιφύλακτα υπέρ της πρότασης, αναφέροντας ότι το μόνο έσοδο που ουσιαστικά θα απολέσει το κράτος θα είναι το πρόστιμο των 100 ευρώ για μη έγκαιρη καταβολή των φορολογικών δηλώσεων. Είπε επίσης ότι ήδη έχουν δημιουργηθεί πολλά προβλήματα στα λογιστικά γραφεία λόγω της πανδημίας και της εργασίας από το σπίτι.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε επίσης ότι η πρόταση είναι προς τη θετική κατεύθυνση.

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών Σταύρος Παπαδούρης ανέφερε ότι το κόστος αυτής της πρότασης είναι πολύ μικρό, προκειμένου να διευκολυνθεί αυτός ο κόσμος εν μέσω πολέμου. Με αυτό τον τρόπο,  όπως είπε, τα λογιστικά γραφεία θα προσπαθήσουν να υποβοηθήσουν του πελάτες τους και να τους κρατήσουν για το μέλλον, με πολύ μεγαλύτερο όφελος.

Η Επιτροπή, αντικρίζοντας θετικά τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και λαμβάνοντας υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε να τοποθετηθεί επί των προτάσεων νόμου σε επόμενη συνεδρία της.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: «Όχι» ΥΠΟΙΚ στην παράταση για φορολογικές δηλώσεις

2. Ο περί Φόρων Κατανάλωσης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

3. Ο περί Φόρων Κατανάλωσης (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση των πιο πάνω νομοσχεδίων, με την κατ’ άρθρον συζήτησή τους, στην παρουσία εκπροσώπων των αρμόδιων κυβερνητικών υπηρεσιών και εμπλεκόμενων φορέων.

Στο πλαίσιο αυτό η Επιτροπή ενημερώθηκε από τις αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες αναφορικά με τις διορθώσεις που επήλθαν στα κείμενα των νομοσχεδίων, τα οποία αποσκοπούν στην εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2020/262 του Συμβουλίου της 19ης Δεκεμβρίου 2019 για τη θέσπιση του γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης και την Οδηγία (ΕΕ) 2020/1151 του Συμβουλίου της 29ης Ιουλίου 2020 σχετικά με τις διαρθρώσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης που επιβάλλονται στην αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά, αντίστοιχα, στη βάση των παρατηρήσεων που τέθηκαν κατά την προηγούμενη συνεδρία, ώστε αυτά να συνάδουν με τις σχετικές ευρωπαϊκές Οδηγίες.

Η Επιτροπή αποφάσισε να τοποθετηθεί επί των νομοσχεδίων σε επόμενη συνεδρία της.

4. Ο περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2021

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση του πιο πάνω νομοσχεδίου, στην παρουσία εκπροσώπων των αρμόδιων κυβερνητικών υπηρεσιών και εμπλεκόμενων φορέων, σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε ο μειωμένος συντελεστής, ύψους 3%, να εφαρμόζεται, πέραν των φυσικών προσώπων, και σε νομικά πρόσωπα, σε περίπτωση κατά την οποία λαμβάνονται τόκοι από ταμεία συντάξεως, αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ημικρατικούς οργανισμούς, καθώς και σε εταιρικά χρεόγραφα που είναι εισηγμένα σε αναγνωρισμένο χρηματιστήριο αξιών.

Στο πλαίσιο της συζήτησης εκφράστηκαν από εκπροσώπους εμπλεκόμενων φορέων διιστάμενες απόψεις επί του νομοσχεδίου και τέθηκαν ζητήματα τα οποία χρήζουν περαιτέρω μελέτης. Η Επιτροπή αποφάσισε να παρασχεθεί χρόνος για περαιτέρω διαβούλευση μεταξύ τους, με στόχο την κατάληξη σε συμφωνημένο αναθεωρημένο κείμενο.

Η Επιτροπή θα συνεχίσει τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της και αφού προηγουμένως τεθεί ενώπιόν της το αναθεωρημένο κείμενο.

5. Ο περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2021

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση του πιο πάνω νομοσχεδίου, σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας, ώστε να εισαχθούν σαφείς διατάξεις, προκειμένου να παρέχεται η δυνατότητα στο αποκτών πιστωτικό ίδρυμα να χρησιμοποιήσει τις ειδικές πιστώσεις φόρου ή το εκκαθαρισμένο επιστρεπτέο ποσό (ΕΕΠ), όπως αυτό καθορίζεται στο άρθρο 9Δ του περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμου για την καταβολή του ετήσιου εγγυητικού τέλους. Επιπρόσθετα προβλέπεται ότι το εγγυητικό τέλος που καταβάλλεται ετησίως από το πιστωτικό ίδρυμα στο κράτος θα καθορίζεται από τον Υπουργό Οικονομικών με κατώτατο και ανώτατο όριο.

Στο πλαίσιο της συζήτησης η Επιτροπή ζήτησε την κατάθεση περαιτέρω στοιχείων αναφορικά με το θέμα, καθώς και βελτίωση της διατύπωσης του κειμένου του νομοσχεδίου, ώστε να διατυπώνεται σαφέστερα η δυνατότητα που παρέχεται στον Υπουργό Οικονομικών να καθορίζει τα σχετικά όρια.

Η Επιτροπή αποφάσισε να παρασχεθεί χρόνος για περαιτέρω διαβούλευση μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και θα συνεχίσει τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Το κράτος ζητά €10 εκατ. ετησίως από Τρ. Κύπρου

6. Οι περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Μηχανισμοί Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση των πιο πάνω Κανονισμών, σκοπός των οποίων είναι η συμμόρφωση με την Οδηγία (ΕΕ) 2017/1852 του Συμβουλίου της 10ης Οκτωβρίου 2017 για τους Μηχανισμούς Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σχετικά  με ρυθμίσεις που αφορούν στην υποχρέωση ενημέρωσης των αρμόδιων φορολογικών αρχών των κρατών μελών που εμπλέκονται σε επίλυση φορολογικής διαφοράς.

Στη βάση εισηγήσεων που τέθηκαν από εμπλεκόμενους φορείς, η Επιτροπή αναμένει την κατάθεση αναθεωρημένου κειμένου Κανονισμών και η συζήτηση αυτών θα συνεχιστεί σε επόμενη συνεδρία της.

7. Αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων

Η Επιτροπή μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.

Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν την Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού, τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, Υπουργείο Οικονομικών, την Ελεγκτική Υπηρεσία, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, το Γραφείο Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.

Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας, την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου, το Υφυπουργείο Τουρισμού, το Υπουργείο Άμυνας, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, το Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Υπουργείο Οικονομικών και το Τμήμα Φορολογίας.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Πράσινο βουλής για προαγωγές και νέο έφορο

Stockwatch: Ανοίγουν οι θέσεις εφόρου φορολογίας και βοηθών

Stockwatch: Έρχονται προαγωγές και προσλήψεις στο δημόσιο

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Μείωση ορισμένων εξώδικων, αλλαγές στην ΤΑ, καταψήφιση glamping και επισκέψιμων αγροκτημάτων

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 20/06/2024, υπερψήφισε την μείωση ορισμένων εξώδικων από τις κάμερες τροχαίας, αλλαγές στη νομοθεσία της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ καταψήφισε τα σχέδια νόμου για glamping και επισκέψιμα αγροκτήματα.   Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που υπερψηφίστηκαν:  Ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024  Η

Εσωτερικών

Χαρτσιώτης: Ενισχύεται η ετοιμότητα πυρόσβεσης, από 2025 η απόκτηση ιδίων πτητικών μέσων

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 20/06/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Πρόληψη και κατάσβεση πυρκαγιών Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η επάρκεια σε προσωπικό, μέσα και εξοπλισμό για την πρόληψη και κατάσβεση πυρκαγιών. Χαρτσιώτης: Ενισχύεται η ετοιμότητα πυρόσβεσης, από 2025 η απόκτηση ιδίων πτητικών μέσων