Επιτροπή Εργασίας: Κενά στις πολιτικές στήριξης ΑμεΑ και προστασία μισθών εργαζομένων

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, την 01/11/2022, πραγματοποίησε κοινή συνεδρία με την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, στη διάρκεια της οποίας συζήτησαν τα ακόλουθα θέματα: 

Ενίσχυση προγραμμάτων στήριξης ατόμων με αναπηρίες και προβλήματα σε ειδικά σχολεία 

Οι Επιτροπές συζήτησαν τα πιο πάνω θέματα μέσω των οποίων εξετάστηκε η ανάγκη δημιουργίας επιπρόσθετων κέντρων φιλοξενίας και ενίσχυσης των προγραμμάτων στήριξης, αποκατάστασης και ένταξης ατόμων με αναπηρίες, τα οποία έχουν συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας τους και τα κυριότερα προβλήματα που κατέγραψε η Επιτροπή Παιδείας κατά τις επισκέψεις που πραγματοποίησε σε ειδικά σχολεία.  

Επηρεαζόμενοι φορείς και οργανώσεις, που εκπροσωπούν αυτά άτομα, εξέφρασαν την ανησυχία τους για την απουσία δομών ανεξάρτητης διαβίωσης και δομών εξατομικευμένης φροντίδας, ώστε να αποφευχθεί η ιδρυματοποίηση, με τους βουλευτές να κάνουν λόγο για «αμείλικτα» ερωτήματα, για τα οποία δεν πήραν πειστικές απαντήσεις από πλευράς εκτελεστικής εξουσίας. 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, τόνισε την ανάγκη άμεσης εφαρμογής ενός σχεδιαγράμματος οργανωτικού προγράμματος και κυρίως διάθεσης χρημάτων για τη στήριξη αυτών των παιδιών και τη δημιουργία δομών, για να σημειώσει πως άμεση ανάγκη είναι και η στήριξη των οικογενειών. 

«Οι πρώτοι που χρειάζονται στήριξη σε αυτές τις περιπτώσεις είναι οι γονείς. Δυστυχώς, δεν υπάρχει συντονισμός και υπάρχουν προβλήματα. Ενώ σύσσωμοι και ομόφωνα στηρίζουμε αυτή τη λογική της στήριξης αυτών των παιδιών η κατάληξη, όπως μας λέχθηκε και στην Επιτροπή, είναι τα γηροκομεία ή το ψυχιατρείο», είπε. 

Ο Πρόεδρος Επιτροπής Εργασίας, Αντρέας Καυκαλιάς, διερωτήθηκε μετά τα 21 έτη πού θα πάνε και τι θα κάνουν τα συγκεκριμένα παιδιά, για να συμπληρώσει ότι «μετά από κάποια φάση, που θα υπάρχει αδυναμία από τους γονείς αυτών των ατόμων να υποστηρίξουν τα παιδιά τους ή θα φύγουν από αυτή τη ζωή, ποιος αναλαμβάνει;». 

Σύμφωνα με τον κ. Καυκαλιά, στο ερώτημα των μελών των αρμοδίων Επιτροπών αν σήμερα είναι επαρκή τα προγράμματα, είπε ότι δεν υπήρξαν απαντήσεις από τους αρμοδίους. 

«Κάποιοι ξεχνούν πως έχουμε κυρώσει τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες. Μάλιστα αναπάντητα παραμένουν και τα ερωτήματα που έχει υποδείξει η Ειδική Επιτροπή του ΟΗΕ, που παρακολουθεί την υλοποίηση της Σύμβασης προς τις αρμόδιες αρχές, ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ανάγκη η Κυπριακή Δημοκρατία να αναπτύξει και να εφαρμόσει εγγυήσεις, που να προστατεύουν το δικαίωμα στην ανεξάρτητη διαβίωση, ζητήματα που έχουν να κάνουν με την υποχρέωση της Κυπριακής Δημοκρατίας να υιοθετήσει και να εφαρμόσει άμεσα μια επαρκώς χρηματοδοτούμενη στρατηγική αποϊδρυματοποήσης και να ανακατανέμει τους πόρους που διατίθενται για την α αποϊδρυματοποίηση», είπε. 

Σε σχέση με το θεσμό του θερινού σχολείου, ο κ. Καυκαλιάς είπε πως «δυστυχώς ο θεσμός δεν έχει επεκταθεί στα ειδικά σχολεία», για να προσθέσει πως είναι «ένα κενό το οποίο καλέσαμε το Υπουργείο Παιδείας το αμέσως επόμενο διάστημα να καλύψει, ώστε να λειτουργεί θεσμός του θερινού σχολείου και στα ειδικά σχολεία». 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, είπε πως «η δημιουργία επιπρόσθετων Κέντρων Φιλοξενίας και στήριξης των παιδιών άνω των 21 ετών για αποκατάσταση, ένταξη και ενσωμάτωση τους στην κοινωνία, όπως και πολιτική βούληση για τέτοιες δράσεις, αποτελεί μια αναγκαιότητα και υπάρχει αυτή η πολιτική βούληση στηριζόμενη στην απαραίτητη χαρτογράφηση των αναγκών σύγχρονων και μελλοντικών». 

«Οι υφιστάμενες δράσεις», είπε, «οι οποίες παράγουν πρέπει να ενδυναμώνονται συνεχώς και στοχευμένα». 

Πρόσθεσε ότι «ουσιαστική αναμένεται να είναι η ολιστική στρατηγική που ετοιμάζεται από το Υφυπουργείο Πρόνοιας με την ένταξη του τμήματος Κοινωνικής Ενσωμάτωσης από την 1η Ιανουαρίου του 2023 στη βάση των διεθνών συμβάσεων και ευρωπαϊκών οδηγιών για περαιτέρω αποτελεσματικότητα και εξατομίκευση των δράσεων». 

Τόνισε την αξιοποίηση των θεσμοθετημένων εργαλείων των κοινωνικών επιχειρήσεων, που ψήφισε η Βουλή, κατόπιν εισήγησης της κυβέρνησης που διαμορφώνει το πεδίο, για αξιοπρεπή εργασία και ουσιαστική ενσωμάτωση των ατόμων αυτών στην κοινωνία. 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Αντρέας Αποστόλου, είπε πως «πρέπει να αντιληφθούμε ότι δεν θα ανακαλύψουμε στην Κύπρο τον τροχό, ούτε οι συζητήσεις θα πρέπει να γίνονται γύρω από ένα θεωρητικό πλαίσιο». 

Εξήγησε ότι η Σύμβαση είναι συγκεκριμένη και ότι «το 2011 έχει κυρωθεί, το 2012 με νόμο το κράτος υποχρεούται να την εφαρμόσει, ενώ το 2013 η Κύπρος έστειλε την πρώτη έκθεση στον ΟΗΕ για την εφαρμογή της Σύμβασης». 

Πρόσθεσε, περαιτέρω, πως «το 2017 έχουμε πάρει συγκεκριμένες παρατηρήσεις από τον ΟΗΕ, για το τι άλλα πρέπει να κάνουμε και αυτό το οποίο έχουμε ζητήσει από το αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας είναι να μας δοθούν τους επόμενους μήνες τα όσα καταγράφηκαν ως παρατηρήσεις για τη μη υλοποίηση της Σύμβασης από τον ΟΗΕ και τι ενέργειες έχουν γίνει από το 2017 μέχρι σήμερα για να συμμορφωθούμε με τη Σύμβαση». 

«Το κράτος πρέπει να στηρίζει αυτές τις οικογένειες», σημείωσε.        

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, έκανε λόγο για «αμείλικτα ερωτήματα» σε σχέση με αυτά τα παιδιά αναφορικά στο τι θα κάνουν μετά τα 21 χρόνια τους, πού θα απασχοληθούν και με ποιο τρόπο, ώστε να ζουν με αξιοπρέπεια στην κυπριακή κοινωνία. 

«Παρόλες τις υπεράνθρωπες προσπάθειες, που καταβάλλουν οι υπηρεσίες του κράτους, διαπιστώνεται πως αυτά τα τμήματα είναι σοβαρά υποστελεχωμένα και χρειάζεται σοβαρή ενίσχυσή τους για είναι χρήσιμα τόσο προς τα παιδιά με αναπηρίες, όσο και προς τους γονείς των παιδιών αυτών», είπε. 

Όπως συμπλήρωσε «επιβάλλεται η άμεση αύξηση των ημερήσιων Κέντρων Φιλοξενίας, αλλά και των 24ωρων Κέντρων, για μια ποιοτική και υγιή απασχόληση των παιδιών». 

Σημειώνεται ότι οι συστάσεις του ΟΗΕ προς την Κυπριακή Δημοκρατία, για τα δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, εκκρεμούν από το 2017. 

Οι Επιτροπές Παιδείας και Εργασίας έχουν δεσμευτεί να συνεχίσουν τη συζήτηση επί των πραγματικών αναγκών στις 14 Μαρτίου του 2023. 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή Εργασίας, μετά το πέρας της κοινής συνεδρίας, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα: 

Αποκατάσταση μειώσεων στους μισθούς των υπαλλήλων πρώην Συνεργατικής  

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η τήρηση της συμβατικής υποχρέωσης της Ελληνικής Τράπεζας για αποκατάσταση των μειώσεων στους μισθούς των υπαλλήλων που προέρχονται από την πρώην Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα (ΣΚΤ). 

Η συζήτηση του θέματος αποφασίστηκε όπως συνεχιστεί σε μελλοντικό χρόνο κατά τον οποίο θα ελεγχθεί η πρόοδος που ενδεχομένως να σημειωθεί σε σχέση με την κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων των υπό αναφορά υπαλλήλων και των υπαλλήλων της Ελληνικής Τράπεζας που έχουν μεταφερθεί από την Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα.  

Περιστατικά εκφοβισμού στους εργασιακούς χώρους 

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η αντιμετώπιση των περιστατικών εκφοβισμού που παρατηρούνται στους εργασιακούς χώρους.  

Ειδικότερα, την Επιτροπή απασχόλησαν, μεταξύ άλλων, οι ενέργειες που λαμβάνονται για πρόληψη και αντιμετώπιση των περιστατικών εκφοβισμού που παρατηρούνται στους εργασιακούς χώρους, καθώς και η ανάγκη εκσυγχρονισμού του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου και ενίσχυσης των μηχανισμών εποπτείας σε σχέση με την αντιμετώπιση των περιστατικών εκφοβισμού στους εργασιακούς χώρους.  

Η συζήτηση του θέματος αποφασίστηκε όπως συνεχιστεί σε μελλοντικό χρόνο κατά τον οποίο θα ελεγχθεί η πρόοδος που ενδεχομένως να σημειωθεί σε σχέση με την λήψη μέτρων και υιοθέτηση πολιτικών για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των περιστατικών εκφοβισμού που παρατηρούνται στους εργασιακούς χώρους. 

Τέλος, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Αδειών (Πατρότητας, Γονική, Φροντίδας, Ανωτέρας Βίας) και Ευέλικτων Ρυθμίσεων Εργασίας για την Ισορροπία μεταξύ Επαγγελματικής και Ιδιωτικής Ζωής Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση της κυπριακής νομοθεσίας με τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Ιουνίου 2019 σχετικά με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής για τους γονείς και τους φροντιστές και η κατάργηση της Οδηγίας 2010/18/ΕΕ του Συμβουλίου.  

Το εν λόγω νομοσχέδιο θα αντικαταστήσει τους περί Προστασίας της Πατρότητας Νόμους του 2017-2022 και τον περί Γονικής Άδειας και Άδειας για λόγους Ανωτέρας Βίας Νόμο του 2012 

Οι κυριότερες πρόνοιες του νομοσχεδίου προβλέπουν την παραχώρηση: α) άδειας και επιδόματος πατρότητας δύο (2) εβδομάδων, β) δεκαοκτώ (18) εβδομάδων γονικής άδειας σε γονείς με τέκνα μέχρι 8 ετών, εκ των οποίων θα καταβάλλεται για τις οκτώ (8) εβδομάδες επίδομα γονικής άδειας, γ) πέντε (5) ημερών άδειας φροντίδας, ετησίως, χωρίς απολαβές και δ) επτά (7) ημερών απουσίας, ετησίως, χωρίς απολαβές, για λόγους ανωτέρας βίας που συνδέονται με επείγοντες οικογενειακούς λόγους.  

Για σκοπούς εφαρμογής των προνοιών του εν θέματι εναρμονιστικού νομοσχεδίου, κρίθηκε αναγκαία η τροποποίηση άλλων επηρεαζόμενων νομοθεσιών που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Τμήματος Εργασιακών Σχέσεων, Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Τμήματος Εργασίας και Υπηρεσίας Επιθεωρήσεων, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.   

Η Επιτροπή, αφού ολοκλήρωσε τη συζήτηση επί της αρχής, αποφάσισε όπως προχωρήσει σε κατ’ άρθρον συζήτηση επί των προτεινόμενων ρυθμίσεων σε επόμενη συνεδρία της. 

Ο περί Προστασίας των Μισθών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε να διασφαλίζεται αποτελεσματικά το βασικό δικαίωμα του μισθού των εργαζομένων. Συγκεκριμένα, το τροποποιητικό νομοσχέδιο περιλαμβάνει τις ακόλουθες διατάξεις:

(α) την υποχρέωση καταβολής του μισθού του εργοδοτουμένου σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής του για σκοπούς διαφάνειας, τήρησης γραπτών στοιχείων και εύκολης τεκμηρίωσης εξαρτημένης σχέσης εργασίας, με εξαίρεση τις περιπτώσεις όπου βάσει συλλογικής σύμβασης, η συχνότητα πληρωμής γίνεται σε εβδομαδιαία βάση στο χώρο εργασίας, στις οποίες περιπτώσεις η πληρωμή μπορεί να γίνεται σε μετρητά ή με επιταγή, 

(β) την εισαγωγή της υποχρέωσης όπως συμφωνείται γραπτώς μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών οποιαδήποτε αποκοπή μισθού εργαζομένου, 

(γ) την υποχρέωση του εργοδότη για έκδοση και ενημέρωση του εργοδοτούμενου για μηνιαία/εβδομαδιαία κατάσταση μισθοδοσίας (payslip) και 

(δ) τη δυνατότητα καταδίκης οποιουδήποτε προσώπου, το οποίο κατά τον χρόνο διάπραξης του αδικήματος κατέχει θέση συμβούλου, προέδρου, διευθυντή, γραμματέα ή άλλη παρόμοια θέση στο νομικό πρόσωπο και για το οποίο αποδεικνύεται ότι το αδίκημα έχει διαπραχθεί με τη συγκατάθεση ή συνενοχή ή αμέλεια του. 

Η Επιτροπή, αφού ολοκλήρωσε τη συζήτηση επί της αρχής, αποφάσισε όπως προχωρήσει σε κατ’ άρθρον συζήτηση επί των προτεινόμενων ρυθμίσεων σε επόμενη συνεδρία της. 

NomoplatformΚΥΠΕ-ΓΤΒ 

Δείτε Περισσότερα

Μεταφορών

Το εργοτάξιο Α φάσης δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, επισκέφθηκε η Επιτροπή Μεταφορών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, στις 12/04/2024, πραγματοποίησε επίσκεψη στην υπέργεια διάβαση επί της Λεωφόρου Τάσσου Παπαδόπουλου παρά τω Γυμνάσιο Αποστόλου Παύλου, στην οδική συμβολή «Βιοφώς» στον Δυτικό παρακαμπτήριο δρόμου Πάφου, στη «Διπλαρκάτζια» στον Δήμο Πάφου, στον δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς παρά την κοινότητα Καλλέπεια και στα γραφεία του Κοινοτικού Συμβουλίου Αργάκας για ενημέρωση σχετικά

Αποφάσεις Ολομέλειας

Παραμένει στα €300 το εξώδικο για στάθμευση σε ΑμεΑ, στην επαρχία που διαπράχθηκε θα εκδικάζεται αδίκημα

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/04/2024, καταψήφισε την αύξηση του εξώδικου προστίμου που προβλέπεται για το αδίκημα της στάθμευσης οχήματος σε χώρους για άτομα με αναπηρίες και υπερψήφισε νόμο σύμφωνα με τον οποίο ποινική υπόθεση θα εκδικάζεται μόνο από το δικαστήριο της επαρχίας στην οποία διαπράχθηκε το αδίκημα. Αναλυτικά τα