Επιτροπή Ενέργειας: Δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και προστασία καταναλωτών

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 27/09/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Οι περί της Αρχής Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων Κανονισμοί του 2022 και Οι περί της Συλλογικής Διαχείρισης των Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων καθώς και για τη Χορήγηση Πολυεδαφικών Αδειών για Επιγραμμικές Χρήσεις Μουσικών Έργων (Τέλη και Δικαιώματα) Κανονισμοί του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η εισαγωγή εφαρμοστικών διατάξεων του περί Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων καθώς και για τη Χορήγηση Πολυεδαφικών Αδειών για Επιγραμμικές Χρήσεις Μουσικών Έργων Νόμου του 2017 (Ν. 65(1)/2017, «ο Νόμος») για την καλύτερη εφαρμογή της Οδηγίας 2014/26/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Φεβρουαρίου 2014, για τη συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων καθώς και τη χορήγηση πολυεδαφικών αδειών για επιγραμμικές χρήσεις μουσικών έργων στην εσωτερική αγορά, και εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 51 του Νόμου.   

Ειδικότερα, οι «περί της Αρχής Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων Κανονισμοί του 2022» αποσκοπούν στη ρύθμιση θεμάτων λειτουργίας τη Αρμόδιας Αρχής και στην εφαρμογή αποτελεσματικών και ταχειών διοικητικών διαδικασιών ενώπιόν της.   

Παράλληλα, οι «περί Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων καθώς και για τη Χορήγηση Πολυεδαφικών Αδειών για Επιγραμμικές Χρήσεις Μουσικών Έργων (Τέλη και Δικαιώματα) Κανονισμοί του 2022» αποσκοπούν στην εκπόνηση εντύπων αιτήσεων για τη διεκπεραίωση διαδικαστικών πράξεων ενώπιον της Αρχής, και στον καθορισμό των πληρωτέων τελών που προκύπτουν από τον Νόμο και τους περί της Αρχής Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων Κανονισμούς του 2022.  

Εμπλεκόμενοι φορείς, όπως κέντρα αναψυχής, σύνδεσμοι καταστημάτων και τηλεοπτικοί σταθμοί ζητούν να καθοριστεί μέσα από τους κανονισμούς ένα πλαίσιο, ώστε να γνωρίζουν ποια θεωρείται εύλογη αμοιβή για τους δημιουργούς αλλά και το ποιοι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, μπορούν να εισπράττουν αμοιβές και πώς διασφαλίζεται η αποφυγή των πολλαπλών χρεώσεων. 

Βουλευτές/Βουλεύτριες αντέδρασαν έντονα όταν επιβεβαιώθηκε ότι ενώ το Υπουργείο Εμπορίου έστειλε τρία σετ κανονισμών στη Νομική Υπηρεσία από το 2018 που κωδικοποιούσε αυτά τα θέματα, η Νομική Υπηρεσία έφερε μόνο κάποιους από αυτούς στη Βουλή, χωρίς να καθορίζονται αυτά τα θέματα, ενώ η Νομική Υπηρεσία ανέφερε ότι δεν θα έρθουν άλλοι κανονισμοί στη Βουλή. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα εξέφρασε την αγανάκτησή του που ενώ το Υπουργείο έστειλε τους κανονισμούς στη Νομική Υπηρεσία από το 2018 δεν υπήρξε σχετική απάντηση, την ώρα που στην αγορά η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη, ενώ διαφωνώντας αποχώρησε πριν από το τέλος της Επιτροπής. 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης είπε ότι δεν υπάρχει σήμερα σύστημα αποτελεσματικού ελέγχου των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και αυτό πρέπει να γίνει. Αν κάτι δεν συμπεριλαμβάνεται στους κανονισμούς, ανέφερε, δεν υπάρχει περιορισμός της Βουλής να αλλάξει τον νόμο ώστε να σταματήσουν τα φαινόμενα πολλαπλών εισπράξεων και στο τέλος να μην αμείβονται όπως πρέπει οι δημιουργοί. 

Είπε ότι θα μπουν ειδικοί όροι εποπτείας ελέγχων για τις εταιρείες αυτές ώστε να μην λειτουργούν αυθαίρετα στην αγορά. Ζήτησε από τους εμπλεκόμενους εντός 15 ημερών να υποβάλουν γραπτά υπομνήματα για να υπάρξει ο ανάλογος προβληματισμός των βουλευτών στην κατ’ άρθρο συζήτηση. 

Μιλώντας στην Επιτροπή ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλά έκανε λόγο για δυσκολία στην πρακτική εφαρμογή του νόμου και μια χαώδη κατάσταση που επικρατεί τώρα. Όπως είπε, πρέπει να μπει τάξη και να γίνουν κάποιες απλοποιήσεις για να αποφευχθούν ακρότητες. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Πασιουρτίδης, μιλώντας στην Επιτροπή είπε ότι εκείνο που δημιουργεί το τεράστιο πρόβλημα είναι ότι για κάθε δικαίωμα μπορεί να έρθουν δέκα εταιρείες για να ζητήσουν αμοιβή. Πρόσθεσε ότι αν η Αρχή Πνευματικής Ιδιοκτησίας που θα δημιουργηθεί δεν έχει μητρώο που να λέει ποιος εκπροσωπεί ποιους και να μπορεί να εισπράττει δεν θα πάψει να υπάρχει το πρόβλημα. Αυτό, ανέφερε, ανέμεναν να δουν στους κανονισμούς. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης είπε ότι δεν γίνεται το 2022 σε μια ελεύθερη ευρωπαϊκή οικονομία, που πληρώνουμε τα πάντα, ξαφνικά να μην πληρώνουμε τους δημιουργούς. Ζήτησε να αμείβονται δίκαια, αναλογικά και με τρόπο που να εξυπηρετείται η αγορά. 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους είπε ότι θα πρέπει να βρεθεί πόσα είναι τα διαφυγόντα κέρδη στην κυπριακή αγορά όλων αυτών που θέλουν να εισπράττουν και να εξεταστεί με ποιο τρόπο μπορούν να κατανεμηθούν. 

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών Σταύρος Παπαδούρης ανέφερε ότι όπως ήρθαν δεν είναι ξεκάθαροι οι κανονισμοί για το πώς θα δουλέψει η διαδικασία. Η αμοιβή, είπε, καθορίζεται από το προϊόν, αλλά αυτό δουλεύει αν υπάρχει υγιής αγορά, κάτι το οποίο ο ίδιος αμφισβήτησε. Εξέφρασε επίσης την άποψη ότι υπάρχει και θέμα επιβολής σε κάποιους αναφορικά με το ποσό που θα διεκδικήσουν και για το πόσο έντονα θα διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους. 

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους ο  Πρόεδρος της Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης είπε ότι είναι θλιβερό το γεγονός ότι γίνονται εισπράξεις από χρήστες αλλά όχι πληρωμές σε δικαιούχους. Θα πρέπει, πρόσθεσε, να βρούμε τους τρόπους η Βουλή από μόνη της σε συνεργασία με την εκτελεστική εξουσία και τη Νομική Υπηρεσία να δημιουργήσει τέτοιου είδους μηχανισμούς που να έχουν αποτρεπτική δυνατότητα για αυτό που συμβαίνει σήμερα. Είπε επίσης ότι είναι πολύ πρόωρη η αντιπαράθεση, η άρνηση και η απόρριψη και ανέφερε ότι όπου υπάρχουν κενά θα συμπληρωθούν για να υπάρχει διαφάνεια και λογοδοσία. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Τσουχτερά τα νέα τέλη για πνευματικά δικαιώματα 

Stockwatch: Άφησαν έξω τους δημιουργούς από τα πνευματικά δικαιώματα 

Ο περί Προστασίας του Καταναλωτή (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2161 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της Οδηγίας 93/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου, και των οδηγιών 98/6/ΕΚ, 2005/29/ΕΚ και 2011/83/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά την καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών, (γνωστή και ως «Νέα Συμφωνία για τους Καταναλωτές»), η οποία δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 18 Δεκεμβρίου 2019 και ισχύει από την εικοστή μέρα από τη δημοσίευση της. 

Ειδικότερα, το εν λόγω νομοσχέδιο διασφαλίζει περισσότερη διαφάνεια στις διαδικτυακές αγορές, με την εισαγωγή πρόσθετων υποχρεώσεων ενημέρωσης στους εμπόρους, απαγόρευση ορισμένων παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών και επιβολή της εφαρμογής των κανόνων προστασίας για τους καταναλωτές με την εισαγωγή περισσότερο αποτελεσματικών και εύκολα εφαρμόσιμων στην πράξη κυρώσεων, με την επιπλέον ανάπτυξη του ήδη υφιστάμενου κοινού ευρωπαϊκού μηχανισμού ενίσχυσης των δικαιωμάτων του καταναλωτή και του θεσπισμένου δικαίου. 

Οι νέοι κανόνες που θεσπίζονται μέσω του νομοσχεδίου αποσκοπούν στην κάλυψη κενών που διαπιστώθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο μετά από αξιολόγηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, πολλά από τα οποία συνδέονται με τις ψηφιακές συναλλαγές, και, γενικότερα με την ψηφιακή αγορά. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την τροποποίηση της νομοθεσίας με τρόπο ώστε να μπορεί το δικαστήριο να εξετάζει αυτεπάγγελτα την παράμετρο των καταχρηστικών ρητρών, σε υποθέσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων, όπως δήλωσε μετά τη συνεδρίαση ο Πρόεδρός της, Κυριάκος Χατζηγιάννης. 

«Το Δικαστήριο μπορεί αυτεπάγγελτα να εξετάζει τη συμβατότητα από πλευράς καταχρηστικών ρητρών», ανέφερε ο κ. Χατζηγιάννη. Εξήγησε ότι μέχρι σήμερα δεν υπήρχε αυτή η αναφορά στη νομοθεσία, αλλά με τη σημερινή απόφαση της Επιτροπής, «θα αναγράφεται στον νόμο ότι το Δικαστήριο έχει πλέον και την ηθική δέσμευση να εξετάζει το θέμα και από πλευράς καταχρηστικών ρητρών», πρόσθεσε. 

Σημείωσε ότι με την υπάρχουσα νομοθεσία, ο Δικαστής αφενός δεν χρειαζόταν να εξετάσει από σκοπιάς καταχρηστικής ρήτρας μία τέτοια υπόθεση, ενώ δεν είχε ούτε τη δικαιοδοσία να το κάνει αυτεπάγγελτα, είπε ο κ. Χατζηγιάννη. Τώρα, είπε, «υπάρχει η υποχρέωση του δικαστή να εξετάσει κατά πόσο στην υπόθεση που έχει ενώπιόν του υπάρχει δόση καταχρηστικής ρήτρας». 

Σημείωσε, όμως, ότι μένει να φανεί κατά πόσο μπορεί η νομοθεσία να επιβάλει σε ένα δικαστήριο να εξετάσει μία υπόθεση και από αυτή την πλευρά. «Δυστυχώς, το προηγούμενο που επικρατεί, οι προκαταλήψεις που υπάρχουν, οδήγησαν σε μια απόφαση που καθιστά υποχρεωτικό να εξετάζει το δικαστήριο αυτή την παράμετρο», ανέφερε, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, εξηγώντας ότι «εάν, είτε η δικαστική εξουσία ή η νομική υπηρεσία, αποφανθούν ότι επιβάλλουμε στον δικαστή να κινηθεί με συγκεκριμένο τρόπο, μπορεί να θεωρηθεί ότι ο νόμος προδιαγράφει υποχρέωση της δικαστικής εξουσίας, με κίνδυνο να επηρεάζει τις κινήσεις ή την ευελιξία που πρέπει να έχει ένας δικαστής». 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Υποχρεωτικά υποθέσεις καταχρηστικών ρητρών 

Ο περί της Ίδρυσης Υφυπουργείου Τουρισμού και Διορισμού Υφυπουργού Τουρισμού παρά τω Προέδρω και Συναφών Θεμάτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του σχετικού άρθρου του βασικού νόμου που αφορά στο Υφυπουργείο Τουρισμού, ώστε να επιτευχθεί η συμμόρφωση με την Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 26 Ιανουαρίου 2022, σύμφωνα με την οποία, οι Ετήσιες Εκθέσεις των Υπουργείων/ Υφυπουργείων, κατατίθενται σε ηλεκτρονικό μορφή, μόνο στη Βουλή των Αντιπροσώπων, για ενημέρωση της. 

Επιπρόσθετα, κατ’ εφαρμογή της προαναφερθείσας Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι, η Ετήσια Έκθεση του Υφυπουργείου Τουρισμού, θα πρέπει να ετοιμάζεται και να αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα του Υφυπουργείου Τουρισμού, το αργότερο μέχρι το τέλος Μαρτίου, του χρόνου που ακολουθεί την περίοδο που καλύπτει η Έκθεση. 

Η Επιτροπή, αφού τοποθετήθηκε επί των προνοιών του πιο πάνω νομοσχεδίου αποφάσισε όπως προχωρήσει στο στάδιο της διαβούλευσης επί τροπολογιών σε επόμενη συνεδρία της. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ 

Δείτε Περισσότερα

Πρόγραμμα

Εβδομαδιαίο πρόγραμμα Επιτροπών/Ολομέλειας ημερομηνίας 25/03/2024 – 29/03/2024

Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών και της Ολομέλειας έχει ως εξής:              Δευτέρα 25/03/2024                Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, –   Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, –    Τρίτη 26/03/2024                 Επιτροπή Προσφύγων-Εγκλωβισμένων-Αγνοουμένων και Παθόντων, 9:00 π.μ..               Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, 9:00 π.μ..                         Επιτροπή για τη Μελέτη του Δημογραφικού Προβλήματος, –                Επιτροπή

Αποφάσεις Ολομέλειας

Υπερψήφιση υποχρεωτικής προδημοτικής από τα τέσσερα έτη και προϋπολογισμού ΠΚ και ΚΟΑ

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 21/03/2024, υπερψήφισε την υποχρεωτική προδημοτική από τα τέσσερα έτη, την παράταση στην κράτηση ανήλικων στις Κεντρικές Φυλακές, καθώς και τον προϋπολογισμό του ΠΚ, του ΚΟΑ και της Εθνικής Αρχής Ηλεκτρονικής Υγείας.   Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που υπερψηφίστηκαν:  Ο περί Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης (Υποχρεωτική Φοίτηση