Επιτροπή Ενέργειας: Διαβούλευση για e-καλάθι, απόρριψη διορισμού Αρχής Παιγνίων και κυρώσεις Ρωσίας

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 23/05/2023, εξέτασε την επιστολή του Υφυπουργού Τουρισμού, ημερομηνίας 9 Μαΐου 2023, αναφορικά με τον διορισμό μελών της Εθνικής Αρχής Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνου Κύπρου με βάση τις διατάξεις του περί της Λειτουργίας και του Ελέγχου Καζίνου Νόμου και την επιστολή του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, ημερομηνίας 31 Μαρτίου 2023, αναφορικά με τον διορισμό γενικού διευθυντή στην Εταιρεία Υδρογονανθράκων Κύπρου. 

Νέα πρόταση για διορισμό στην Αρχή Παιγνίων ζητά η Επ. Εμπορίου από Κυβέρνηση 

Εκ νέου θέτει η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου την απαίτησή της για εναλλακτική πρόταση από την κυβέρνηση για τα μέλη της Εθνικής Αρχής Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνο Κύπρου, αποστέλλοντας δεύτερη επιστολή και υποδεικνύοντας και πάλι ότι δεν γίνεται αποδεκτή η πρόταση για διορισμό της Μαρίας Κουρούπη, ανώτερης διευθύντριας Αεροπορικής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της Hermes Airports. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννη, δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να κινηθεί γρήγορα, υποβάλλοντας νέα πρόταση, προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει έγκαιρα η Αρχή. 

Η Επιτροπή είχε απορρίψει την πρόταση αυτή πριν από δύο εβδομάδες, μετά την εξέταση της επιστολής του Υφυπουργού Τουρισμού που πρότεινε τρία νέα μέλη για διορισμό στην Αρχή. Οι Βουλευτές είχαν θέσει τις ενστάσεις τους, όσον αφορά το ένα από τα τρία πρόσωπα που προτάθηκαν, λόγω της επαγγελματικής σχέσης που είχε η εταιρεία στην οποία εργάζεται, με τη διαχειρίστρια εταιρεία του καζίνο, και με επιστολή τους ζητούσαν από την κυβέρνηση να επανέλθει με εναλλακτική πρόταση. 

Σήμερα τέθηκε ενώπιον της Επιτροπής η απάντηση της κυβέρνησης, η οποία επιμένει στην πρόταση ως έχει. Όπως ανέφεραν οι Βουλευτές σε δηλώσεις τους μετά τη συνεδρίαση, η κυβέρνηση με επιστολή της υποστήριξε ότι δεν υπάρχει ασυμβίβαστο, όσον αφορά την πρόταση για διορισμό της κ. Κουρούπη. 

Όπως είπε στις δηλώσεις του ο κ. Χατζηγιάννη, οι Βουλευτές επέμειναν στη θέση τους, αναφέροντας ότι «τα κόμματα σήμερα τοποθετήθηκαν με τρόπο που δεν κάνει αποδεκτή την αρχική και μοναδική εισήγηση από πλευράς του Υφυπουργείου και κατ’ επέκταση της κυβέρνησης». Με νέα επιστολή η Επιτροπή ζητά να έρθει από το Υπουργικό Συμβούλιο νέα πρόταση, όπως είπε ο κ. Χατζηγιάννη. Εξήγησε ότι αυτό δεν αφορά καθόλου το άτομο, όμως λαμβάνονται υπόψη οι επιφυλάξεις και η κριτική που ακούστηκε από πλευράς της κοινωνίας. 

Σε ερώτηση για τον χρονικό ορίζοντα καταληκτικής απόφασης για διορισμούς στην Αρχή, ο κ. Χατζηγιάννη είπε ότι αυτό εξαρτάται απόλυτα από την κυβέρνηση, προσθέτοντας ότι «εάν και εφόσον στείλει νέο άτομο, οφείλουμε εμείς χωρίς οποιαδήποτε καθυστέρηση και, εάν χρειαστεί, και εκτάκτως, να αποφασίσουμε και να δώσουμε απάντηση». 

«Η Βουλή δεν απέρριψε παρά μόνο τη συγκεκριμένη περίπτωση και μέχρι τώρα δεν αφορά καθόλου εμάς η καθυστέρηση, αλλά δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, μία τέτοια εποπτική αρχή, με τόση σημασία, να μην επανδρώνεται», κατέληξε, υπογραμμίζοντας ότι «πρέπει το θέμα επιτέλους να κλείσει και οφείλει η κυβέρνηση να κινηθεί πιο γρήγορα». 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, στις δηλώσεις του υπενθύμισε ότι το πρόσωπο για το οποίο έχουν εκφράσει ενστάσεις τα μέλη της Επιτροπής, είναι διευθυντικό στέλεχος της εταιρείας Hermes Airports, ενώ σημείωσε ότι «δεν μπορεί να διοριστεί στην Αρχή Εποπτείας Καζίνο, ένα διευθυντικό στέλεχος εταιρείας, στο αεροδρόμιο της οποία λειτουργούσε το καζίνο για πάνω από ένα χρόνο». Είπε, ακόμα, ότι το εν λόγω πρόσωπο, ως διευθύντρια marketing, είχε άμεση σχέση με τα ζητήματα τουρισμού, και βεβαίως με το μεγαλύτερο πλέον θέρετρο που θα γίνει στην Κύπρο». 

«Δυστυχώς, παρ’ όλο που η Επιτροπή Ενέργειας αποφάσισε ότι δεν κάνει αποδεκτή την εισήγηση του Υφυπουργείου Τουρισμού για διορισμό της κ. Μαρίας Κουρούπη, διευθυντικού στελέχους της εταιρείας Hermes Airports, στην Επιτροπή Εποπτείας Καζίνο, το Υφυπουργείο έστειλε ξανά δεύτερη επιστολή με απόφαση της σχετικής Αρχής ότι δεν υπάρχει ασυμβίβαστο», ανέφερε ο κ. Κώστα, σημειώνοντας ότι η Επιτροπή αποφάσισε και πάλι πλειοψηφικά να μην κάνει αποδεκτή την εισήγηση του Υφυπουργείου Τουρισμού. 

Παραθέτοντας τη θέση του ΑΚΕΛ, ο κ. Κώστα ανέφερε ότι οι ενστάσεις που προβάλλει «δεν είναι θέμα ασυμβίβαστου, αλλά θέμα σύγκρουσης συμφέροντος». Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με πρόταση για αναβολή ης συζήτησης του θέματος στην Επιτροπή, ο κ. Κώστα εξήγησε ότι ένα τέτοιο αίτημα διατυπώθηκε από βουλευτές του ΔΗΚΟ, αλλά επειδή η πλειοψηφία των μελών της Επιτροπής ανέφερε ότι δεν πρόκειται να αλλάξει η θέση των κομμάτων όσον αφορά το εν λόγω θέμα, η απόφαση ήταν να ζητηθεί ξανά νέα πρόταση από την κυβέρνηση. 

Σε ερώτηση αν θα συνεχιστεί η ανταλλαγή επιστολών μεταξύ Βουλής και κυβέρνησης, εφόσον η δεύτερη επιμείνει στην πρότασή της, ο κ. Κώστα εξήγησε ότι «σύμφωνα με τη νομοθεσία χρειάζεται η έγκριση της Επιτροπής Ενέργειας της Βουλής και, εφόσον η Επιτροπή έχει απορρίψει δύο φορές αυτό το όνομα, δεν μπορεί να συνεχιστεί κάτι τέτοιο», είπε και κατέληξε ότι «το καζίνο ανοίγει σε 1,5 μήνα, δεν μπορεί να μην υπάρχει έλεγχος και αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι δεν μπορεί να συνεδριάσει η Αρχή, επομένως αν η κυβέρνηση θέλει να λύσει το πρόβλημα, για να μπορεί να συνεχιστεί ο έλεγχος του καζίνο, θα πρέπει να στείλει ένα τρίτο όνομα, για να προχωρήσουν οι διορισμοί». 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Νέο «όχι» για Κουρούπη στην Αρχή Εποπτείας Καζίνο 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Καταγραφής και Παρακολούθησης Τιμών Λιανικής Πώλησης Προϊόντων Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η θέσπιση κανόνων σχετικά με τη διαδικασία καταγραφής και παρακολούθησης τιμών λιανικής πώλησης καταναλωτικών προϊόντων με στόχο, αφενός, την άμεση και καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών για τις τιμές πώλησης αυτών και, αφετέρου, την παρακολούθηση των τιμών από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή για σκοπούς άσκησης των αρμοδιοτήτων της και διασφάλισης των συμφερόντων των καταναλωτών. 

Νέα διαβούλευση για e-καλάθι ζήτησε η πλειοψηφία Επ. Εμπορίου 

Η κουλτούρα μας δεν αντέχει τη διαφάνεια, είπε ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, και Βιομηχανίας, Γιώργος Παπαναστασίου, μετά από τη συζήτηση στη Βουλή του νομοσχεδίου για το ηλεκτρονικό καλάθι, όπου η πλειοψηφία των παρευρισκόμενων εξέφρασαν τη διαφωνία τους με το μέτρο και ζήτησαν νέα διαβούλευση. 

Στην έναρξη της συζήτησης για το προτεινόμενο νομοσχέδιο για την καταγραφή και παρακολούθηση τιμών λιανικής πώλησης προϊόντων, η πλειοψηφία των μελών της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, ζήτησαν από τον Υπουργό να ξαναδοθεί ένα χρονικό διάστημα για διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους και να κατατεθεί εκ νέου, με τον κ. Παπαναστασίου να αναφέρει ότι θα διαβουλευτεί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για να αποφασίσουν τα επόμενα βήματα. 

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο Υπουργός ενημέρωσε την Επιτροπή για τις πρόνοιες του νομοσχεδίου και για το πώς θα λειτουργεί το εργαλείο αυτό. Είπε ότι σκοπός είναι η θέσπιση νόμου που θα προβλέπει τη διαδικασία συλλογής και παρακολούθησης των τιμών λιανικής πώλησης των καταναλωτικών προϊόντων από την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου. Στόχος, είπε, είναι να καταστήσει δυνατή την εφαρμογή ενός ψηφιακού εργαλείου, το e-καλάθι, το οποίο θα παρέχει στον καταναλωτή διαφάνεια των τιμών, δυνατότητα σύγκρισης των τιμών και άμεση πληροφόρηση για τις τιμές και διαθεσιμότητα σημαντικών προϊόντων για το νοικοκυριό. 

Είπε ότι θα έχει την ευχέρεια ο καταναλωτής να κάνει το δικό του καλάθι για να φαίνεται η καλύτερη τιμή που υπάρχει στην περιοχή του. Η προτεραιότητά τους, είπε, είναι τρόφιμα, βρεφικά και είδη οικιακής χρήσης. 

Είπε ακόμη, μεταξύ άλλων, ότι οι τιμές θα κοινοποιούνται στην εφαρμογή κάθε μέρα στις 8 και θα αλλάζουν αυτόματα ανάλογα με τις αλλαγές που θα κάνει η κάθε υπεραγορά, ενώ θα δουν πώς θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν ένα φίλτρο για να μην μπαίνει μια αρχική τιμή σε ένα προϊόν και να χρησιμοποιείται «ως κράχτης της ημέρας» και ξαφνικά να ανεβαίνει η τιμή. 

Ο Υπουργός είπε ότι, για τις επιχειρήσεις θα υπάρχει ένα αρχικό κόστος για συμμετοχή στην εφαρμογή, ενώ δεν θα υπάρχει κόστος για τους καταναλωτές. 

Στη συζήτηση, η πλειοψηφία των συμμετεχόντων εξέφρασαν διαφωνία με την εφαρμογή του εργαλείου αυτού προβάλλοντας ως επιχειρήματα, μεταξύ άλλων, ότι θα πληγούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αφού δεν θα μπορούν να ανταγωνιστούν με τις μεγάλες υπεραγορές όσον αφορά στο θέμα των τιμών, αλλά και ότι θα πρέπει να προσλάβουν προσωπικό για να βάζει τις τιμές αυτές στην πλατφόρμα που σημαίνει αυξημένο κόστος για τους ίδιους. 

Η εκπρόσωπος της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ), Αντωνία Αριστοδήμου, σημείωσε ότι θα δημιουργήσει ενδεχομένως στρεβλώσεις στην αγορά, αφού θα επιτρέψει τις επιχειρήσεις να παρακολουθούν τη συμπεριφορά των ανταγωνιστών τους και υπάρχει κίνδυνος συνεννόησης η σιωπηρής συμπαιγνίας των ανταγωνιστών εις βάρος των καταναλωτών. 

Ο Χαράλαμπος Παπαντωνίου, πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Υπεραγορών Κύπρου, είπε ότι διαφωνούν κάθετα με την πρόταση νόμου του Υπουργείου αφού θα οδηγήσει σε άνισο ανταγωνισμό μεταξύ μικρών, μεσαίων και μεγάλων υπεραγορών. 

Είπε ακόμη ότι δεν έχει παρατηρηθεί τα τελευταία 40 χρόνια κανένα κρούσμα αισχροκέρδειας, ενώ έρχεται το Υπουργείο να επέμβει στον ελεύθερο ανταγωνισμό, σημειώνοντας ότι σε πολύ λίγους μήνες από την εφαρμογή του, θα αρχίσουν να κλείνουν η μια πίσω από την άλλη, οι μεσαίες και μικρές υπεραγορές. Παρακάλεσε τη Βουλή να απορρίψει το νομοσχέδιο, λέγοντας ότι δεν υπάρχει ούτε ένας λόγος να γίνει αυτό το πρόγραμμα γιατί η αγορά λειτουργεί άψογα, όπως είπε. 

Ο εκπρόσωπος του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου, Μάριος Αντωνίου, ανέφερε ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των υπεραγορών είναι πολύ έντονος και πάντα είναι προς όφελος του καταναλωτή, και διαφωνούν ότι θα στηρίξει τους καταναλωτές, φέροντας ως παράδειγμα την Ελλάδα, που, όπως είπε, δεν παρατηρήθηκε μείωση στις τιμές από την εφαρμογή του συγκεκριμένου εργαλείου. Σημείωσε ότι οι μικρές επιχειρήσεις δεν μπορούν να πετύχουν τις ίδιες τιμές με τις μεγάλες. 

Διαφωνία και ανησυχία για ανταγωνιστικές πιέσεις σε μικρότερες επιχειρήσεις εξέφρασαν επίσης οι εκπρόσωποι του ΚΕΒΕ, της ΟΕΒ, της ΠΟΒΕΚ, και άλλων, όπως ο Σύνδεσμος Παντοπωλών Λεμεσού και ο Σύνδεσμος Υπεραγορών ΜΑΣ. 

Μεταξύ άλλων ζήτησαν να ξαναγίνει διαβούλευση από το Υπουργείο για το θέμα, λέγοντας πως είτε δεν κλήθηκαν είτε δεν εισακούστηκαν οι εισηγήσεις τους. Έθεσαν επίσης το θέμα ποιότητας, και όχι μόνο της τιμής των προϊόντων. 

Εκ μέρους των καταναλωτών, ο Μάριος Δρουσιώτης πρόεδρος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, είπε ότι οποιοδήποτε εργαλείο στα χέρια του καταναλωτή που θα τον βοηθήσει να κάνει επιλογές είναι καλοδεχούμενο, όμως, εξέφρασε την θέση ότι το εργαλείο αυτό δεν θα προσφέρει στην μείωση του πληθωρισμού. Είπε ακόμη ότι η σύγκριση που επιχειρείται να γίνει θα πρέπει να γίνει με ομοειδή προϊόντα, μόνο με τον γραμμοκώδικα των προϊόντων, αναφερόμενος και σε έρευνα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για διπλή ποιότητα και συγκεκριμένα για το ότι δεν πρέπει να υπάρχουν διαφορές στην ποιότητα του ίδιου προϊόντος που παράγεται σε διαφορετικά εργοστάσια όπως πχ. αναψυκτικά. Δεν αναιρούμε ότι είμαστε υπέρ αυτού του εργαλείου, αλλά με τη σωστή του μορφή, είπε, σημειώνοντας ότι η ανισότητα της δημοσιοποίησης των τιμών μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων υπάρχει ήδη. 

Ο Λουκάς Αριστοδήμου, πρόεδρος της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής, είπε ότι από δική τους έρευνα, που θα ανακοινωθεί την Τετάρτη, διαφάνηκε ότι 7 στους 10 αναδεικνύουν ως σημαντικό πρόβλημα την ακρίβεια, και είπε ότι αυτό το νομοσχέδιο θα βελτιώσει πολλά «λανθασμένα πράγματα» που υπάρχουν σε αυτό που οι υπεραγορές αποκαλούν ανταγωνισμό. Είπε ότι οι υπεραγορές δεν σέβονται τον πελάτη στο δικαίωμα της απόλυτης ενημέρωσης και της επιλογής και ότι κάποιοι, αυτή τη διαφάνεια δεν την θέλουν. Είπε ότι θα πρέπει να δίδονται στην εφαρμογή οι τιμές των ίδιων προϊόντων. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, σημείωσε ότι, πιστώνει μεν την κυβέρνηση ότι είχε καλές προθέσεις, αλλά αυτή η κίνηση είναι «εξόφθαλμα παρεμβατική» και όχι προς όφελος του καταναλωτή. Είπε ότι και ο φορολογούμενος θα έχει κόστος και ο καταναλωτής αφού το επιπλέον κόστος που επωμίζονται οι υπεραγορές θα το προσθέσουν τις τιμές τους, ενώ ο φορολογούμενος θα πληρώσει τους πιθανόν περισσότερους υπάλληλους που θα χρειαστεί να προσλάβει το Υπουργείο για αυτή την εφαρμογή. Είπε ακόμη, ότι, στο τέλος το κράτος θα κάνει δωρεάν διαφήμιση των μεγάλων υπεραγορών. 

Ο Νίκος Σύκας (ΔΗΣΥ), είπε ότι ο στόχος και σκοπός του ν/σ είναι συγκρουόμενα και δεν δημιουργεί τις συνθήκες του υγειούς ανταγωνισμού. Σημείωσε ότι δεν μπορούν, σε μια αγορά να συγκριθούν οι μικρομεσαίες με τις μεγάλες επιχειρήσεις. Είπε ακόμη ότι δεν θα πρέπει να μηδενίσουν την προσπάθεια του Υπουργείου και ζήτησε όπως έρθει πίσω στοχευμένα, και διερωτήθηκε τι είδους δημόσια διαβούλευση έγινε, αφού οι ενδιαφερόμενοι εκφράζουν τη διαφωνία τους. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, είπε ότι χαιρετίζουν την οποιαδήποτε προσπάθεια από οποιανδήποτε Κυβέρνηση για διαφάνεια και υπεράσπιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών, αλλά πρέπει να υπάρχει προσοχή το τι επιχειρείται, για να μην δημιουργηθούν σοβαρά ζητήματα ανταγωνισμού. Οι μικρές επιχειρήσεις δεν θα αντέξουν, είπε και έθεσε το ζήτημα της «ετικέτας», όσον αφορά ποιότητα και κατασκευή.Ζήτησε όπως δοθεί εύλογο χρονικό διάστημα για συστηματική διαβούλευση, για να δουν αν το κείμενο βελτιωθεί. Σημείωσε πως ό,τι εισηγήθηκαν οι ενδιαφερόμενοι δεν λήφθηκε υπόψη. 

Ο Ανδρέας Πασιουρτίδης, επίσης Βουλευτής ΑΚΕΛ, είπε ότι δεν υπήρχε λόγος να προχωρήσουν σε κάτι που θα δημιουργούσε νέα κενά και ζήτησε να ξαναγίνει διαβούλευση για να διασκεδαστούν οι ανησυχίες.   

Παρομοίως, ο Γιαννάκης Γαβριήλ (ΑΚΕΛ) εισηγήθηκε όπως το Υπουργείο προβεί σε διαβούλευση εκ νέου και από κει και πέρα, είπε, θα αποφασίσει η Επιτροπή πώς θα προχωρήσουν. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης, είπε ότι ήταν υπέρ του ν/σ και της πρωτοβουλίας η οποία, όπως είπε, υπάρχει από τον Νοέμβριο του 2002 όταν ήταν στην αντιπολίτευση, και είπε ότι είναι με έκπληξη που άκουσε τους Βουλευτές του ΔΗΣΥ, κυρίως, να λένε ό,τι λένε στη συνεδρία σήμερα. 

Είπε ακόμη ότι ήταν «πολύ σοβαρή» η καταγγελία της ΕΠΑ και διερωτήθηκε από πότε η ενημέρωση και η διαφάνεια πλήττει τον ανταγωνισμό και προωθεί τη δημιουργία καρτέλ. Είπε ότι τα θέματα που τέθηκαν από τους παρευρισκόμενους είναι ήδη υπάρχοντα θέματα αφού προφανώς, όπως είπε, οι μικρές υπεραγορές αγοράζουν τα προϊόντα πιο ακριβά από τις μεγάλες, και δεν είναι το e-καλάθι που δημιουργεί αυτά τα προβλήματα. Είναι θέμα χρόνου να γίνει τέτοια εφαρμογή από τον οποιανδήποτε, είπε, προσθέτοντας πως αν χρήζουν βελτιώσεων οι διατάξεις θα τις συζητήσουν. 

Ο Μιχάλης Γιακουμή της ΔΗΠΑ εξέφρασε ανησυχία για θέμα της ακρίβειας και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και είπε ότι το e-καλάθι δεν λύνει αυτά τα προβλήματα αλλά είναι ένα εργαλείο από το κράτος για διαφάνεια και δεν καταλαβαίνει γιατί υπάρχει τόση αρνητικότητα για αυτό. 

Ο Σταύρος Παπαδούρης, Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, είπε ότι, εκ των πράγματων, φαίνεται η ζυγαριά να επιβαρύνει περισσότερο προς το κόστος και όχι το όφελος, και ότι, στο τέλος της ημέρας, είναι ο υγιής ανταγωνισμός που καθορίζει τις τιμές. Εισηγήθηκε να ξαναέρθει το ν/σ,  λίγο «σοφότερο». Είπε ακόμη ότι οι καταναλωτές στηρίζονται περισσότερο στις διαφημίσεις και δεν επισκέπτονται πολύ τέτοιες πλατφόρμες, όπως το e-καλάθι. 

Ο Υπουργός είπε στο τέλος της συζήτησης ότι δεν ήταν έκπληξη για τον ίδιο οι τοποθετήσεις που άκουσε, εκτός από αυτή της ΕΠΑ, και σημείωσε ότι προσπαθούν να δώσουν ένα εργαλείο στον καταναλωτή για να υπάρξει διαφάνεια, και ότι «είμαστε μια μικρή αγορά την οποία ελέγχουν κάποιοι». 

Σε δηλώσεις του μετά τη συζήτηση ο Υπουργός ανέφερε ότι, με το νομοσχέδιο ενισχύεται η διαφάνεια στα καταναλωτικά προϊόντα, σημειώνοντας ότι η συζήτηση δεν τον ικανοποίησε, «για τον λόγο ότι βγήκαν στην επιφάνεια φοβίες οι οποίες ουδέποτε μας είχαν λεχθεί προηγουμένως στις δημόσιες διαβουλεύσεις και οι φοβίες αυτές αντικατοπτρίζουν, ακριβώς, το περιβάλλον το οποίο έχουμε στην Κύπρο». Απλούστατα, είπε, «στην Κύπρο φοβούμαστε την διαφάνεια», και το εργαλείο το συγκεκριμένο το οποίο προωθεί η Κυβέρνηση του Νίκου Χριστοδουλίδη, ενισχύει τη διαφάνεια υπέρ του καταναλωτή. Το τι άκουσε σήμερα στην Επιτροπή είναι ακριβώς τα αντίθετα, πρόσθεσε αφού, «βγήκαν, από τη φαρέτρα οι φοβίες κι όχι τα καλά αυτού του εργαλείου». Αυτό είπε, δεν ικανοποιεί τον ίδιο, ως Υπουργό «και θα παρακαλούσα, αντί να εκφράζονται διάφορες φοβίες για να μην μπορέσει να λειτουργήσει αυτό το εργαλείο, να πουν την αλήθεια, ότι δεν θέλουν τη διαφάνεια. Η κουλτούρα μας δεν αντέχει τη διαφάνεια και θα πρέπει να τολμήσουν να το πουν ευθαρσώς στον καταναλωτή». 

Ερωτηθείς για το αν προτίθενται να προχωρήσουν εκ νέου σε διαβούλευση, είπε ότι θα διαβουλευτεί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και να αποφασίσουν τα επόμενα βήματα. Είπε ότι ως Υπουργείο, θα το παλέψουν μέχρι το τέλος, σημειώνοντας ότι έγνοια τους είναι ο καταναλωτής και όχι τα διάφορα συμφέροντα. Είπε ότι υπάρχει ακρίβεια και θα δώσουν όσα εργαλεία μπορούν, «με όσες μάχες χρειάζεται να δώσουμε και αν θα τις χάσουμε, θα τις χάσουμε όχι επειδή κάναμε λάθη, αλλά επειδή οι άλλοι δεν τις θέλουν». 

Απαντώντας σε σχετική ενημέρωση, είπε ότι η θέση της ΕΠΑ τον εξέπληξε, διότι υπάρχουν πολλές άλλες τιμές που γνωρίζει ο καταναλωτής, από ταξιδιωτικά γραφεία που, ουσιαστικά είναι όλα πάνω σε πλατφόρμες, από τα ίδια τα πρατήρια πετρελαιοειδών που βρίσκονται στον ίδιο δρόμο και αναρτούν τις τιμές τους «και ξαφνικά έρχεται η ΕΠΑ και μας λέει ότι αυτό θα δημιουργήσει καρτέλ». Τα καρτέλ, είπε, δεν γίνονται με τη διαφάνεια, αλλά πίσω από τη διαφάνεια.  

Δηλώσεις Βουλευτών μετά τη συνεδρία 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Κυριάκος Χατζηγιάννης, είπε ότι, δυστυχώς στη συζήτηση, παρουσιάστηκε μια εικόνα που δεν υπήρξε καμία ουσιαστικά υποστήριξη από κανένα προσκεκλημένο, ως προς αυτή την πρόταση, και ότι κάλεσαν την Κυβέρνηση «να πάει πίσω» και αν και εφόσον κρίνει όλα τα αρνητικά τα οποία έχει ακούσει από όλους, «να τα ξανασκεφτεί και είναι ευπρόσδεκτη να επανέλθει με νέα εισήγηση με νέο περιεχόμενο». 

Είπε ότι ενώ η αρχική φιλοσοφία κατά τη διάρκεια και των συζητήσεων βασιζόταν σε δυο πυλώνες και συγκεκριμένα να διασφαλιστεί η απόλυτη διαφάνεια στην αγορά και να δημιουργηθεί ένα ανταγωνιστικό χαρακτηριστικό μεταξύ των υπεραγορών, «ουσιαστικά η Κυβέρνηση, έχει φέρει μόνο τη θεσμοθέτηση της λειτουργίας μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής» για να συνδράμει ως εργαλείο προκειμένου διοικητικά η Υπηρεσία ή το Υπουργείο να πετυχαίνει μια σύγκριση των τιμών. Είπε ότι θεώρει ότι δεν βοηθά καθόλου τον καταναλωτή, ο οποίος όπως είπε, δεν έχει τον χρόνο να κάθεται να συγκρίνει μέσα από το διαδίκτυο. 

Απαντώντας σε ερώτηση, είπε ότι μέσα από το ν/σ σκοπός ήταν να δοθεί μετρήσιμη απάντηση στα του πληθωρισμού στον τομέα των τροφίμων, και ότι δεν ακούστηκε από τον Υπουργό η ελάχιστη αναφορά ότι στοχεύει στο να ανταποκριθεί στην πρόκληση του πληθωρισμού. Είπε θα πρέπει να δημιουργηθούν εκείνες οι συνθήκες που να μπορούν οι υπεραγορές να ανταγωνίζονται μεταξύ τους, όχι ο ίδιος ο καταναλωτής να ετοιμάζει τα δικά του καλάθια. Λείπει παντελώς από το ν/σ το ανταγωνιστικό χαρακτηριστικό, είπε. 

Ο κ. Κώστα είπε στις δηλώσεις του ότι αυτό που θέλει ο κόσμος που παλεύει για να ζήσει τις οικογένειές του μέσα σε συνθήκες φοβερής ακρίβειας είναι ουσιαστικά μέτρα καταπολέμησης της αισχροκέρδειας και όχι ημίμετρα. 

Σε δηλώσεις του ο κ. Παντελίδης, είπε μεταξύ άλλων ότι έχουν ακούσει τις απόψεις όλων των εμπλεκόμενων, περιλαμβανομένων και των διαφωνιών ή επιφυλάξεων των πρώην κυβερνώντων και της ΕΠΑ, «που προκάλεσαν έκπληξη», τις οποίες, είπε, θα λάβουν υπόψη στη διάρκεια της κατ’ άρθρο συζήτησης του Νομοσχεδίου. 

Ο κ. Γιακουμή είπε στις δηλώσεις του ότι «δεν πρέπει να μας φοβίζει ούτε η διαφάνεια και πρέπει να επιδιώκουμε τον υγιή, ανόθευτο και αξιοκρατικό ανταγωνισμό» και ότι τόνισαν παλαιότερα όπως και σήμερα, ότι προτιμούν πιο χειροπιαστές λύσεις προς τους πολίτες, όπως επιδότηση ηλεκτρισμού και καύσιμων και μηδενικό ΦΠΑ σε είδη πρώτης ανάγκης που εφαρμόζονται «και μπορεί να διευρυνθεί ο κατάλογος αυτός» και ΦΠΑ στους ρύπους και στο φόρο κατανάλωσης των καυσίμων που θα πρέπει να γίνουν και αυτά άμεσα προς περαιτέρω ανακούφιση των πολιτών. 

Προσκόμματα Βουλευτών ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ σε προτάσεις Κυβέρνησης, λέει ο Λετυμπιώτης 

Λύπη για προσκόμματα που έφεραν για άλλη μια φορά βουλευτές του ΑΚΕΛ και του ΔΗΣΥ επί των κυβερνητικών προτάσεων για το e-kalathi και τον διορισμό της Μαρίας Κουρούπη ως μέλους στην Εθνική Αρχή Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνο, εκφράζει ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης, τονίζοντας πως «οι πολίτες παρακολουθούν και κρίνουν». 

«Με λύπη πληροφορηθήκαμε ότι σήμερα, για άλλη μια φορά, από κοινού βουλευτές του ΑΚΕΛ και του ΔΗΣΥ, που συμμετέχουν στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής, έφεραν προσκόμματα και απέρριψαν δυο κυβερνητικές προτάσεις», αναφέρει σε γραπτή του δήλωση ο κ. Λετυμπιώτης. 

Όπως σημειώνει, η πρώτη αφορούσε την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για θεσμοθέτηση του e-kalathi που θα ενημέρωνε τους καταναλωτές για τις τιμές εκατοντάδων προϊόντων πρώτης ανάγκης και καθημερινής χρήσης, ένα θεσμό, που όπως προσθέτει, εφαρμόστηκε επιτυχημένα σε άλλες χώρες κατά του πληθωρισμού, περιλαμβανομένου της Ελλάδας, όπου οι τιμές μειώθηκαν, σύμφωνα και με δηλώσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. 

Σημειώνει επίσης το γεγονός ότι το e-kalathi είχε αποφασισθεί να γίνει επί προηγούμενης διακυβέρνησης και η παρούσα Κυβέρνηση ολοκλήρωσε τάχιστα τον σχεδιασμό αυτό στις πρώτες ημέρες της ανάληψης των καθηκόντων της, μάλιστα μετά από παρότρυνση της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής. 

Για την δεύτερη περίπτωση, που αφορά στην εισήγηση της Κυβέρνησης για διορισμό της Μαρίας Κουρούπη ως μέλους στην Εθνική Αρχή Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνο, ο κ. Λετυμπιώτης  σημειώνει ότι «και σε αυτή την περίπτωση βουλευτές του ΑΚΕΛ και του ΔΗΣΥ απέρριψαν την εν λόγω πρόταση παρά τη γνωμάτευση της Επιτροπής Διερεύνησης Ασυμβιβάστου (ΕΔΑ), με την οποία αποφαίνεται ότι η κα Κουρούπη δεν έχει άμεσο ή έμμεσο συμφέρον με τις δραστηριότητες του Καζίνο-Θερέτρου». 

«Οι πολίτες παρακολουθούν και κρίνουν», καταλήγει ο Εκπρόσωπος. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: e-kalathi: Αιχμές ΥΠΕΜΠ για έλεγχο της αγοράς 

Stockwatch: Τα βρίσκουν σκούρα στη Βουλή – Επιστράτευση συγκυβερνώντων 

Ο περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου, ώστε να προβλεφθεί ότι τα μέλη του προσωπικού της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ) που θα επιλέξουν να συνεχίσουν την υπηρεσία τους στον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ) και θα καταστούν μέλη του προσωπικού του παραμένουν και συνεχίζουν με τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις ως μέλη του Ταμείου Ιατροφαρμακευτικής Περίθαλψης, του Ταμείου Ευημερίας Υπαλλήλων, του Ταμείου Ευημερίας Επιστημονικού Προσωπικού, του Ταμείου Βοηθείας Υπαλλήλων και του Ταμείου Βοηθείας Επιστημονικού Προσωπικού της ΑΗΚ στα οποία είναι μέλη κατά την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του προτεινόμενου νόμου.  

Επιπροσθέτως, με την πρόταση νόμου σκοπείται η τροποποίηση του πιο πάνω Νόμου, ώστε η Ειδική Επιτροπή ΔΣΜΚ να εξετάσει και να αποφασίσει την παραχώρηση ειδικών κινήτρων σε ορισμένους υπαλλήλους της ΑΗΚ, προτού οι υπάλληλοι της ΑΗΚ κληθούν να επιλέξουν κατά πόσο επιθυμούν να συνεχίσουν την υπηρεσία τους στον ΔΣΜΚ, προκειμένου αυτά να αποτελέσουν κίνητρο για τη συνέχιση της υπηρεσίας τους στον ΔΣΜΚ. 

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως τοποθετηθεί επί των προνοιών της πρότασης νόμου σε επόμενη συνεδρία της. 

Ο περί Χαρουπιών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Χαρουπιών (Απόβαρο) Νόμου, ώστε να απαγορευθεί η συλλογή ή/και μεταφορά ή/και εμπορία άγουρων χαρουπιών. 

Ο περί Ρυθμίσεως Οδών και Οικοδομών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Ρυθμίσεως Οδών και Οικοδομών Νόμου, ώστε τα φωτοβολταϊκά συστήματα που εγκαθίστανται επί του κελύφους υφιστάμενης οικοδομής να μη θεωρούνται, για τους σκοπούς του εν λόγω Νόμου, προσαρτήματα σε οικοδομή και για την εγκατάστασή τους, να μην απαιτείται η προηγούμενη έκδοση άδειας οικοδομής από την αρμόδια αρχή.  

Η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται αναγκαία, ώστε να επισπευσθεί η διαδικασία εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε οικοδομές και να εξαλειφθεί τυχόν αχρείαστη γραφειοκρατία, με σκοπό την ενίσχυση της προώθησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών. 

Ο περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Επισκέψιμων Αγροκτημάτων Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση νομοθεσίας για τη ρύθμιση της ίδρυσης και λειτουργίας επισκέψιμων αγροκτημάτων. Ειδικότερα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις καθορίζεται το πλαίσιο αδειοδότησης και δημιουργίας μητρώου για την εγγραφή επισκέψιμων αγροκτημάτων, το οποίο θα τηρείται από το Υφυπουργείο Τουρισμού.   

Επίσης, εισάγονται πρόνοιες για την κατηγοριοποίηση των εν λόγω αγροκτημάτων σε θεματικές ενότητες πρόσθετα της κύριας αγροτικής, κτηνοτροφικής και αλιευτικής δραστηριότητας, την δυνατότητα ανάπτυξης σε αυτά υποδομών διαμονής και διανυκτέρευσης, υποδομών εστίασης και αναψυχής καθώς και υποδομών για παροχή εκπαίδευσης σε ενδιαφερομένους. 

Τέλος, η Επιτροπή συζήτησε το ακόλουθο θέμα: 

Επιπτώσεις στις κυπριακές επιχειρήσεις από τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία 

Τις επιπτώσεις σε τομείς της κυπριακής οικονομίας, από τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί προς εταιρείες που βρίσκονται στην Κύπρο, λόγω διασύνδεσης με ρωσικά συμφέροντα, εξέτασε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου, σε κεκλεισμένων των θυρών συνεδρίαση.  

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννη, ανέφερε ότι θα πρέπει «το κράτος αρθρώσει φωνή διεκδίκησης προς την ΕΕ», για την άμβλυνση των επιπτώσεων αυτών. 

Όπως είπε ο κ. Χατζηγιάννη, «το να χειριζόμαστε μέσα από τις κυρώσεις είτε άλλως πως κατά καιρούς με άτσαλους τρόπους την πραγματική μας οικονομία, δε μας βοηθά καθόλου», επισημαίνοντας ότι από τις κυρώσεις αυτές επηρεάζονται στρατηγικοί τομείς, όπως ο τουρισμός, η ναυτιλία και οι υπηρεσίες. «Η ΕΕ έχει δώσει δυνατότητες στα κράτη να ετοιμάσουν προγράμματα στήριξης αυτών των επιχειρήσεων, πολλές εκ των οποίων οδηγούνται σε πτώχευση ή σε προβλήματα ρευστότητας», πρόσθεσε. 

Σημείωσε, ακολούθως, ότι «πρέπει με κάποιο τρόπο να διαχειριστούμε αυτές τις εταιρείες, δεν θέλουμε να κλείσουν, γιατί αν φύγουν από την αγορά, φεύγουν δια παντός, γιατί αν απολύσουν κόσμο δημιουργούμε τεράστιους αριθμούς ανέργων, και μάλιστα νέων ανέργων με προσόντα». 

Πρόσθεσε ότι πολλές εταιρείες που απομακρύνονται από τις περιοχές που ελέγχει η Κυπριακή Δημοκρατία, μεταφέρονται στις κατεχόμενες περιοχές, που «είναι χώρος που δεν αντιμετωπίζει καμία δυνατότητα το διεθνές δίκαιο, είτε ΗΠΑ, είτε Συμβούλιο Ασφαλείας, είτε ΕΕ, είτε ΗΒ», όπως ανέφερε ο κ. Χατζηγιάννη. 

«Πρέπει να δούμε τις επιπτώσεις συνολικά και πρέπει το κράτος να αρθρώσει φωνή διεκδίκησης προς την ΕΕ», σημείωσε ο κ. Χατζηγιάννη, προσθέτοντας ότι «η επιβολή κυρώσεων για πολιτικούς λόγους, είναι απόλυτα σεβαστή, αλλά θα πρέπει τη συνέπεια να τη συμμεριστεί και το ίδιο το κράτος και η ίδια η πολιτεία». Κατέληξε ότι «δεν πρέπει με τέτοιους απλουστευμένους τρόπους, εκείνοι που πλήττονται από τις κυρώσεις, που δεν είναι αποφάσεις των ιδίων, να αδιαφορούμε και να είμαστε απλοί θεατές μιας τέτοιας κατάστασης». 

Σε δηλώσεις του για το θέμα αυτό ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μιχάλης Γιακουμή, ανέφερε ως άξιο απορίας «γιατί η ευρωπαϊκή Κύπρος διαφέρει στο θέμα των κυρώσεων από την ευρωπαϊκή Μάλτα, Γερμανία, Γαλλία, Λουξεμβούργο και άλλες χώρες όπως την Αγγλία». 

Σημείωσε, ακολούθως, ότι «οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο θέμα των κυρώσεων στις κυπριακές επιχειρήσεις και να μάθουμε να λειτουργούμε κυρίως προληπτικά, να ενισχύσουμε τους εποπτικούς θεσμούς, όμως και οι εποπτικοί θεσμοί είναι η ώρα να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν». Κατέληξε ότι χρειάζονται σωστοί χειρισμοί «και πολλή δουλειά κυρίως πίσω από τις κάμερες, διότι η προβολή δεν βοηθά τη θέση μας και την πληρώνουν εργαζόμενοι που δεν φταίνε σε τίποτα». 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Ζητούν να χαμηλώσουν οι τόνοι για τις κυρώσεις 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Αλλαγές Επαρχιακών Οργανισμών, πολιτογραφήσεις αλλοδαπών, κανονισμοί ΚΦΙΚΒ, διορισμοί δημοσίου και ποινικοποίηση ψευδών καταθέσεων

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 16/05/2024, υπερψήφισε αλλαγές για τους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης, τις πολιτογραφήσεις αλλοδαπών, τους κανονισμούς του ΚΦΙΚΒ, τις γραπτές εξετάσεις διορισμού στη δημόσια υπηρεσία για τις κλίμακες Α9 και Α11, καθώς και την ποινικοποίηση των ψευδών καταθέσεων στην Αρχή Διερεύνησης Παραπόνων κατά της Αστυνομίας.  Αναλυτικά τα σχέδια

Ελέγχου

Ξεκινά η σύνταξη νομοσχεδίου για εκσυγχρονισμό της ΝΥ, είπε ο Υπ. Δικαιοσύνης

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 16/05/2024, εξέτασε την ακόλουθη ειδική έκθεση: Ειδική Έκθεση 19.3.2024 (ΥΔΔΤ/01/2024)-Έλεγχος Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως Ξεκινά η σύνταξη νομοσχεδίου για εκσυγχρονισμό της ΝΥ, είπε ο Υπ. Δικαιοσύνης Έχει ολοκληρωθεί η μελέτη και ξεκινά η σύνταξη σχετικού νομοσχεδίου για τον