Επιτροπή Ενέργειας: Αυξήσεις στις τιμές καυσίμων, προβλήματα ηλεκτρονικών επικοινωνιών και ανάπτυξη υπηρεσιών 5G

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

H Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 07/06/2022, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα:

Η αύξηση της τιμής των καυσίμων και οι επιπτώσεις στην οικονομία και στον Κύπριο πολίτη γενικότερα

Ο τρόπος παρακολούθησης των τιμών των πετρελαιοειδών από την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή

Η Επιτροπή συζήτησε τα πιο πάνω θέματα μέσω των οποίων εξετάστηκε η αύξηση της τιμής των καυσίμων και οι επιπτώσεις στην οικονομία και στον Κύπριο πολίτη γενικότερα καθώς και ο τρόπος παρακολούθησης των τιμών των πετρελαιοειδών από την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης ανέφερε πως «Ειπώθηκαν πάρα πολλά, έγιναν καταγγελίες ότι σε σχέση με την ολιγοπωλιακή εμπορία καυσίμων, υπάρχουν παράθυρα τα οποία επιτρέπουν τη δημιουργία μη σωστού κέρδους, με άλλα λόγια αισχροκέρδειας».

Ο κ. Χατζηγιάννης αναγνώρισε ότι «έχουμε ολιγοπώλιο και από την στιγμή που έχουμε ολιγοπώλιο δεν έχουμε σωστή λειτουργία του ανταγωνισμού». Ανέφερε ότι υπάρχουν τέσσερις παίκτες στην αγορά και δύο έμποροι στην χονδρική αγορά.

Ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Εμπορίου, Κωνσταντίνος Καραγιώργης επανέλαβε ότι με τα στοιχεία που έχει η υπηρεσία στην κατοχή της δεν δικαιολογείται πλαφόν στην λιανική τιμή των καυσίμων.

Όπως ανέφερε, με το νέο σύστημα υπάρχει περισσότερη ακρίβεια στην παρακολούθηση των τιμών. Η υπηρεσία, ανέφερε παρακολουθεί τρία προϊόντα, πετρέλαιο κίνησης, βενζίνης 95 οκτανίων και πετρέλαιο θέρμανσης.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Σύκας είπε πως «διαμορφώνεται ένα κλίμα το οποίο ονομάζεται αισχροκέρδεια και πρέπει να πείσετε ότι δεν υπάρχει αισχροκέρδεια».

Πιο έντονος ήταν ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα, ο οποίος παρέθεσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι τιμές του πετρελαίου διεθνώς υποχώρησαν τους τελευταίους 3 μήνες.

«Μέσα σε τρεις μήνες οι εταιρείες δεν έφεραν κανένα νέο φορτίο;» διερωτήθηκε και πρόσθεσε: «Κάποιοι κλέβουν τον κόσμο και πρέπει η Υπηρεσία Καταναλωτή να κάνει το καθήκον της».

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης είπε ότι αναμένει απαντήσεις από την Ελεγκτική Υπηρεσία όσον τη διαδικασία παρακολούθησης των τιμών και αν η Υπηρεσία κρίνει ότι τα εργαλεία που έχει το Υπουργείο είναι επαρκή.

Εκ μέρους της ΔΗΠΑ ο Μιχάλης Γιακουμή είπε πως ο πολίτης ζει το θέμα της ακρίβειας καθημερινά στο πετσί του. «Θα έπρεπε να ήταν παρών οι πολιτικοί προϊστάμενοι και θέλουμε απαντήσεις. Πήραμε κάποιες απαντήσεις οι οποίες είναι ασαφείς», είπε.

Τέλος ο Σταύρος Παπαδούρης του Κινήματος Οικολόγων χαρακτήρισε το θέμα ως πολυδιάστατο και σημείωσε ότι κάθε φορά που αναφέρεται η λέξη φόρμουλα υπολογισμού οι εταιρείες τρομάζουν, όπως είπε.

Εκ μέρους τους ΕΛΑΜ, ο Γεάδης Γεάδη σε δήλωση του ανέφερε ότι έγινε μια προσπάθεια από όλους ότι όλα βαίνουν καλώς στο θέμα των καυσίμων «βασισμένοι όμως σε μια λανθασμένη μεθοδολογία που στο τέλος της ημέρας καλείται να πληρώσει ο λαός».

Εκπρόσωπος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας επανέλαβε την ανάγκη για αποσύνδεση των πρατηρίων από τις εταιρείες χονδρικής πώλησης.

«Λειτουργεί ο ανταγωνισμός, δεχόμαστε ζημιές λόγω των υψηλών τιμών των καυσίμων»

Απαντώντας οι εκπρόσωποι των εταιρειών είπαν πως ο ανταγωνισμός λειτουργεί στην Κύπρο και πρόσθεσαν πως τους τελευταίους μήνες δέχονται ζημιές επειδή λόγω του ανταγωνισμού δεν μπορούν να μεταφέρουν άμεσα στις τιμές τις αυξήσεις των φορτίων που παραλαμβάνουν. Τα καύσιμα που παραλαμβάνονται, είπαν, είναι διυλισμένα που είναι ακριβότερα από το ακατέργαστο πετρέλαιο και βασίζονται στις τιμές Plats, το οποίο λειτουργεί ως χρηματιστήριο.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Πετρολίνα, Ντίνος Λευκαρίτης είπε πως οι εταιρείες πετρελαιοειδών παρουσιάζονται ως «ο κακός δαίμονας» του καταναλωτή. «Δεν είμαστε. Είμαστε δημόσια εταιρεία, σας προκαλώ να δείτε τα βιβλία μας».

Είπε πως η εταιρεία του το 2021 είχε κύκλο εργασιών €306 εκατ., ενώ τα κέρδη της ήταν €7,5 εκατ., που αντιστοιχεί στο 2,5% του τζίρου της.

«Σήμερα εμείς έχουμε (τιμή) 1,82, διότι φέραμε ακριβό φορτίο, δεν μπορώ να κατεβάσω την τιμή διότι θα έχω ζημιές και δεν αγοράζει κανένας από τα πρατήρια μας», είπε.

Ο κ. Λευκαρίτης είπε πως οι εταιρείες εισάγουν διυλισμένα καύσιμα (Platts), με την εταιρεία του να εισάγει από το Ισραήλ και πρόσθεσε και τα ναύλα μεταφοράς έχουν αυξηθεί, αυξάνοντας το κόστος για τις εταιρείες.

«Καταλάβουμε ότι δεχόμαστε πυρά, αν νομίζετε ότι κάνουμε λάθος κοπιάστε να μας ελέγξετε», πρόσθεσε.

Ο Γιώργος Γρηγοράς, εκ μέρους της εταιρείας Ελληνικά Πετρέλαια μίλησε για πολλές ανακρίβειες οι οποίες διατυπώνονται και πρόσθεσε ότι οι εταιρείες δέχονται ένα είδος «άδικης πολεμικής με ανυπόστατες κατηγορίες οι οποίες μπορεί να φτάσουν στο όριο της συκοφαντίας».

Είπε ότι η εταιρεία του καθυστερεί στην προσαρμογή των τιμών στις αντλίες, προσθέτοντας ότι η δική μας εταιρεία φέρνει ένα πλοίο κάθε δέκα μέρες. «Έχουμε καθυστέρηση σε όλα είτε η τιμή πάει πάνω είτε κάτω».

«Δεν μπορεί να εξηγηθεί η λιανική τιμή σε σύγκριση με το ακατέργαστο πετρέλαιο, άλλη η τιμή του ακατέργαστου και άλλη η τιμή στα διυλισμένα προϊοντα», είπε.

Εκ μέρους της ExxonMobil (διαχειρίζεται τα πρατήρια Esso), ο Αντώνης Mούζουρος είπε ότι ο τρόπος κοστολόγησης διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία. «Δεν προλαβαίνουμε να μεταφέρουμε τις αυξήσεις τις τιμές, οι μήνες αυτοί είναι ζημιογόνοι. Κάθε χρόνο ψάχνουμε να δούμε ποιο είναι το πιο φθηνό διυλιστήριο της περιοχής για να αγοράζουμε», είπε.

«Οι τελευταίοι μήνες είναι ζημιογόνοι για την εταιρεία μας, ελάτε να τα ελέγξετε και να κλείσει αυτό το θέμα. Αυτή είναι παραπληροφόρηση που υπάρχει στην αγορά», κατέληξε.

Εκ μέρους της Shell, ο Κώστας Τσιγάρας ανέφερε από την πλευρά ότι το περιθώριο των εταιρειών δεν έχει αλλάξει, παραμένει το  ίδιο χωρίς να λαμβάνουν υπόψη ότι ο εταιρείες έχουν να κάνουν με αυξημένα έξοδα, «τα οποία τις έχουμε απορροφήσει και κάνουμε τη δουλειά μας με αυξημένο χρηματικό κόστος. Ο ανταγωνισμός λειτουργεί στην Κύπρο».

Είπε ακόμη ότι στην Κύπρο λειτουργούν 315 πρατήρια, εκ των οποίων το 28,5% ή τα 90 είναι εταιρικά.

Ο Γιώργος Πέτρου Διευθύνων Σύμβουλος της Staroil είπε πως δεν γίνονται άμεσες προσαρμογές των τιμών αναλόγως της διακύμανσης των διεθνών τιμών, επειδή υπολογίζεται ένας μέσος όρος πέντε ημερών και όχι του κάθε φορτίου.

Απέρριψε τις κατηγορίες ότι οι εταιρείες πετρελαιοειδών είναι κλέφτες. Αναφέρθηκε στην κερδοφορία της εταιρείας του λέγοντας ότι η εταιρεία του «τέτοιες ζημιές δεν είχαμε ποτέ μας, διότι δεν μπορούσαμε να εφαρμόσουμε τις αυξήσεις άμεσα και για αυτό έχουμε υποστεί ζημιές.

Πάντως εκπρόσωπος των πρατηριούχων αμφισβήτησε ότι μόνο το ένα τέταρτο των πρατηρίων ελέγχονται από εταιρείες, λέγοντας πως πολλοί πρατηριούχοι λειτουργούν πρατήρια τα οποία ανήκουν σε εταιρείες πετρελαιοειδών. Σημείωσε ότι το περιθώριο τους στην χονδρική τιμή είναι 5 σεντ.

Εξάλλου, ο Λουκάς Αριστοδήμου Πρόεδρος Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής επέκρινε την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή ότι λειτουργεί «ως φερέφωνο των εταιρειών». Ζήτησε η Βουλή να προβεί σε νομοθετικής βελτιώσεις, να ανεξαρτητοποιηθεί η Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή και να βελτιωθεί η νομοθεσία η οποία διέπει την επιτροπή προστασίας ανταγωνισμού.

Εκ μέρους του ΚΕΒΕ, ο Αντρέας Αντρέου Διευθυντής Βιομηχανικής Ανάπτυξης είπε πως η αισχροκέρδεια είναι πολύ βαριά κατηγορία και πρέπει να τεκμηριώνεται. «Θα ανέμενα περισσότερες εξηγήσεις από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή» είπε. Αναφέρθηκε σε διακυμάνσεις στις τιμές των καυσίμων στα πρατήρια, κάτι που σημαίνει, όπως είπε, πως ο ανταγωνισμός δουλεύει σε κάποιο βαθμό.

Εκπρόσωπος της ΟΕΒ είπε πως η αρμόδια αρχή κάνει καλά τη δουλειά της και ότι υπάρχουν οι μηχανισμοί για να ελεγχθούν κατά πόσοι οι εταιρείες αισχροκερδούν και να δούμε αν οι μηχανισμοί του κράτους λειτουργούν και σημείωσε ότι δεν πρέπει να κατηγορούνται οι εταιρείες επειδή είναι υψηλές οι τιμές των καυσίμων διεθνώς.

Η Επιτροπή ζήτησε στοιχεία από τις εταιρείες για τους προηγούμενους έξι μήνες. «Δεν μπορεί να εφησυχάσουμε. Ζητήσαμε να μας δοθούν στοιχεία και θα επανέλθουμε για να αποκλείσουμε οποιοδήποτε ενδεχόμενο ή ακόμη και κενό στους μηχανισμούς εποπτείας και ελέγχου της αγοράς καυσίμων», κατέληξε ο κ. Χατζηγιάννη.

Ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού αναφορικά με το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου ενημερώθηκε αναφορικά με το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού στη Κύπρο.

Η Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Νατάσα Πηλείδου στη διάρκεια της κεκλεισμένων των θυρών συνεδρίας, ενημέρωσε την Επιτροπή αναφορικά με την πρόοδο που έχει επιτευχθεί για το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού. Κατά τη συνεδρία, η κ. Πηλείδου προέβη σε παρουσίαση, μέσω διαφανειών, των εξελίξεων στην αγορά ηλεκτρισμού.

Σε δηλώσεις, μετά τη συνεδρία, ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννη δήλωσε ότι το ορόσημο του ανοίγματος της αγοράς είναι το Φθινόπωρο, ότι ο στόχος του Οκτωβρίου παραμένει αμετάκλητος και πρόσθεσε ότι «το άνοιγμα της αγοράς και η λειτουργία του ανταγωνισμού είναι υπέρτατες αρχές και θα πρέπει να διαφυλαχθούν».

«Όλα τα εμπόδια που τίθενται σε οποιοδήποτε στάδιο και με οποιοδήποτε μορφή είναι καταδικαστέα. Θεωρούμε ότι μόνο μέσα από το άνοιγμα της αγοράς θα επιτευχθούν οι στόχοι της πράσινης μετάβασης και η παραγωγή ηλεκτρισμού από ΑΠΕ», πρόσθεσε.

Ο κ. Χατζηγιάννη κάλεσε όλους να αφήσουν τους ανεξάρτητους θεσμούς και την εποπτική αρχή, την ΡΑΕΚ, να λειτουργήσουν απρόσκοπτα με βάση τους όρους εντολής που πηγάζουν από τις νομοθεσίες και διαβεβαίωσε ότι η Επιτροπή Εμπορίου είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει «άμεσα οποιαδήποτε ανάγκη υπάρχει σε σχέση με νομικές θεσμοθετήσεις».

Αναφέροντας ότι η Επιτροπή κάλεσε άμεσα να κατατεθούν στην Βουλή σχετικοί κανονισμοί, ο κ. Χατζηγιάννη είπε ότι εκτιμά θετικά το όλο έργο που έχει επιτευχθεί το τελευταίο διάστημα τόσο από την Υπουργό Ενέργειας όσο και από την ΡΑΕΚ και τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς και Διανομής.

Εξάλλου, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα είπε ότι στη σημερινή συνεδρία «επιβεβαιώθηκαν όλα όσα φωνάζαμε τόσο καιρό για την προχειρότητα και την έλλειψη συντονισμού από μέρους της Κυβέρνησης και την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην κατάθεση των νομοσχεδίων που θα οδηγούσαν στην ανεξαρτησία και στη στελέχωση του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς».

Ανέφερε ότι «ο ίδιος ο Διαχειριστής ανέφερε σήμερα στην Επιτροπή ότι η καθυστέρηση που παρατηρείται στην ολοκλήρωση των διαδικασιών ανεξαρτητοποίησης και στελέχωσης του ΔΣΜΚ δημιουργεί πολύ σοβαρά προβλήματα».

Είπε ακόμη ότι ο ΔΣΜΚ ανέφερε επίσης εντός της Επιτροπής ότι «οι πολύ δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στο παγκόσμιο ενεργειακό πεδίο δεν είναι κατάλληλες για να ξεκινήσει μια αγορά και εισηγείται το ενδεχόμενο μετάθεσης της ημερομηνίας έναρξης της εμπορικής λειτουργίας της ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού για να αποκτηθεί η αναγκαία εμπειρία από τον λειτουργό αγοράς και να δοθεί χρόνος για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ανεξαρτητοποίησης του Διαχειριστή».

Σύμφωνα με τον κ. Κώστα, ο Διαχειριστής ανέφερε επίσης ότι «θα μπορέσουν να γίνουν και τυχόν αναγκαίες ρυθμίσεις ώστε να αποτραπεί πέραν πάσης αμφιβολίας το ενδεχόμενο εκτόξευσης της τιμής του ηλεκτρισμού κατά την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της αγοράς».

Ο κ. Κώστα είπε ότι το ΑΚΕΛ πολλές φορές τα τελευταία χρόνια δήλωσε ότι η Κυβέρνηση φέρει βαρύτατες ευθύνες για αυτή την κατάσταση και εξέφρασε την ελπίδα ότι «το άνοιγμα της ΑΑΗ θα γίνει με την ΑΗΚ ενδυναμωμένη ως δημόσιος οργανισμός και προς όφελος των πολιτών με τη μείωση και όχι την περαιτέρω αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος».

«Δυστυχώς για ακόμα μια φορά έχουμε επιβεβαιωθεί» και «για ακόμα μια φορά επιβεβαιώθηκε η ανικανότητα της Κυβέρνησης», κατέληξε.

Ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού για τα προβλήματα που παρατηρούνται αναφορικά με θέματα ανταγωνισμού στον τομέα των τηλεπικοινωνιών

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου ενημερώθηκε για τα προβλήματα που παρατηρούνται αναφορικά με θέματα ανταγωνισμού στον τομέα των τηλεπικοινωνιών.

Ο Επίτροπος Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΕΡΗΕΤ) Γιώργος Μιχαηλίδης ανέφερε πως η έγκριση του προϋπολογισμού του Γραφείου του για το 2022 βρίσκεται ακόμη σε αναμονή, τονίζοντας παράλληλα πως αυτό σημαίνει πως «δεν έχουμε τα λεφτά για να κάνουμε τις ρυθμιστικές παρεμβάσεις στην αγορά», με τις οποίες «είτε θα εξυπηρετηθεί ο καταναλωτής με καλύτερης ποιότητας υπηρεσίες και τιμές είτε θα αναπτυχθεί η αγορά είτε θα προωθηθούν οι επενδύσεις».

Ανέφερε ότι το Γραφείο του λειτουργεί με δωδεκατημόρια και στο ελάχιστο καθώς «δεν μπορούμε να κάνουμε έργα τα οποία έχουμε προγραμματίσει» και τόνισε πως το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι «δεν μπορούμε να διαδραματίσουμε τον ρόλο που μας έχει εμπιστευθεί η πολιτεία».

Ενδεικτικά, ο Επίτροπος Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων ανέφερε ότι από το 2021 που έχει κατατεθεί ο προϋπολογισμός του Γραφείου του έχουν ξοδευτεί  για το θέμα 109 μέρες με το Υπουργείο Μεταφορών, 129 ημέρες με το Υπουργείο Οικονομικών και 24 μέρες με το Υφυπουργείο Καινοτομίας, το οποίο έχει το 90% ενδιαφέροντος για τον προϋπολογισμό μας, όπως είπε, «γιατί είναι θέμα ηλεκτρονικών επικοινωνιών».

Επιπλέον, ο κ. Μιχαηλίδης, αναφέροντας ότι υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων, τόνισε πως «δεν μπορεί το Υπουργείο Μεταφορών που είναι ιδιοκτήτης των Κυπριακών Ταχυδρομείων τα οποία ρυθμίζουμε εμείς να έρχεται να μας ζητεί να χαμηλώσουμε τα τέλη» και «ούτε μπορεί να μας ζητεί να μειώσουμε τον προϋπολογισμό για να παραμείνουν τα τέλη όπως ήταν την προηγούμενη χρονιά», προσθέτοντας ότι «δεν τους αρέσει να αυξάνονται τα τέλη».

Ανέφερε ότι ο προϋπολογισμός του Γραφείου του δεν πληρώνεται από το κράτος αλλά «μοιράζεται προς τους ρυθμιζόμενους, ανάλογα με το εύρος της αγοράς που έχουν», προσθέτοντας ότι «αν μειωθεί ο προϋπολογισμός μας τότε θα μειωθούν και τα τέλη».

Είπε ακόμη ότι «ο προϋπολογισμός μας δεν μπορεί να είναι σταθερός γιατί κινούμαστε ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς» και με βάση τις ρυθμιστικές παρεμβάσεις που κάνει το Γραφείο.

«Αυτό για να το κάνουμε θέλει λεφτά και δεν γίνεται να ζητήσω την άποψη του Υπουργείου Οικονομικών κατά πόσον μπορώ να βγω πάνω από 2% για να ρυθμίσω την Cyta που υπάγεται στο ΥΠΟΙΚ», ανέφερε και πρόσθεσε πως είναι Ιούνιος και ακόμη δεν έχουμε προϋπολογισμό για να λειτουργήσουμε.

«Μισθούς μπορούμε να πληρώνουμε, μπορούμε να κάνουμε το ελάχιστο αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε τις ρυθμιστικές παρεμβάσεις που είχαμε υπόψη μας για το 2022», υπογράμμισε.

Επίσης, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι έχουν παρατηρηθεί θέματα ποιότητας σε σχέση με την κινητή τηλεφωνία, εξηγώντας ότι «ο πάροχος που θα πρέπει να ανταγωνιστεί τον άλλο πάροχο, θα πρέπει να επενδύσει στις υποδομές του και να δίδει στον καταναλωτή την υπηρεσία που πληρώνει».

«Αυτό δεν μπορούμε να το κάνουμε και δεν ξέρω αν θα μπορέσουμε να το κάνουμε γιατί υπάρχουν κάποιες διαδικασίες για να γίνει κάποιο έργο», πρόσθεσε.

Αναφορικά για τους λόγους που οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση, ο Επίτροπος είπε ότι «υπάρχει διαφορετική αντίληψη από τα Υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών», προσθέτοντας ότι τα δύο Υπουργεία «δεν πρέπει να σκέφτονται κατά πόσον έχουν αυξηθεί ή όχι τα τέλη».

Ανέφερε ότι «τα τέλη για τους ρυθμιζόμενους, δηλαδή για την Cyta ή για τους υπόλοιπους ή για τα κυπριακά ταχυδρομεία ή για τους υπόλοιπους της αγοράς καθορίζονται ανάλογα με το πόσο μεγάλος είναι ο προϋπολογισμός που εξαρτάται με τι ρυθμιστικές παρεμβάσεις θα κάνουμε» και πρόσθεσε ότι αν κάποιος ζητήσει από το Γραφείο του Επιτρόπου τα τέλη του να είναι όπως τα περσινά τότε «σημαίνει πως οι ρυθμιστικές μου παρεμβάσεις πρέπει να είναι όπως τις περσινές».

Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ότι «κανένας δεν θέλει να παρέμβει στην ανεξαρτησία της Αρχής» και «κανένας δεν θέλει να περιορίσει τον ανταγωνισμό», προσθέτοντας ότι στα πλαίσια των καθηκόντων του το ΥΠΟΙΚ προσπαθεί «να μην υπάρχουν υπέρογκες αυξήσεις στα λειτουργικά έξοδα του οργανισμού οι οποίες στο τέλος της ημέρας μετακυλύονται στον καταναλωτή».

Αναφορικά με την αύξηση των τελών, ο εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ είπε ότι «δεν είναι Cyta ή τα ταχυδρομεία που θα βάλουν το χέρι στην τσέπη», αλλά ο καταναλωτής.

«Πρωτίστως η έγνοια μας είναι ο καταναλωτής και ουδέποτε έχουμε παρέμβει στο ρυθμιστικό έργο κανενός», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «έγνοια μας είναι οι αυξήσεις να κυμαίνονται σε λογικά επίπεδα, σε παρόμοια επίπεδα με τις αυξήσεις στη δημόσια υπηρεσία γιατί ο οργανισμός δεν παύει να ανήκει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα».

Εξάλλου, εκπρόσωπος του Υπουργείου Εμπορίου δήλωσε ότι δεν γνωρίζει τους λόγους που δεν έχει εγκριθεί ο προϋπολογισμός του ΓΕΡΗΕΤ και εξέφρασε την ελπίδα το θέμα να λυθεί «ώστε να μπορέσει η ανεξάρτητη αρχή να λειτουργήσει στο πλαίσιο του ανταγωνισμού και προς όφελος του καταναλωτή».

Εκπρόσωπος της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) είπε ότι είναι σημαντικό να έχουμε δυνατές ρυθμιστικές αρχές για να μπορεί να λειτουργεί ο ανταγωνισμός και πρόσθεσε ότι «ο Επίτροπος Τηλεπικοινωνιών έχει επιτελέσει ένα πολύ σημαντικό έργο».

Ανέφερε ότι η ΕΠΑ έχει μια πολύ καλή συνεργασία με τον Επίτροπο σε θέματα ρύθμισης των αγορών και σε θέματα αρμοδιοτήτων της ΕΠΑ.

Στη συνεδρία δεν παρέστη εκπρόσωπος του Υπουργείου Συγκοινωνιών, παρά το γεγονός ότι είχε καλεστεί από την Επιτροπή.

Κάλυψη 100% της Κύπρου με 5G

Εξάλλου, κληθείς μετά τη συνεδρία της Επιτροπής να αναφερθεί στο ποσοστό κάλυψης της Κύπρου με 5G, ο Επίτροπος είπε ότι η Κύπρος έχει καλυφθεί 100% και «προχωρεί η υλοποίηση του δικτύου υψηλών ταχυτήτων (οπτικής ίνας) που και αυτό είναι κάτι που μας ευχαριστεί ιδιαίτερα».

«Το γεγονός ότι υπήρξε η ανάπτυξη του 5G και των δικτύων οπτικών ινών με πολλές εκατομμύρια επένδυση, αυτά δεν γίνονται επειδή αποφάσισε ο οποιοσδήποτε να διοχετεύσει λεφτά σε μια αγορά», ανέφερε και πρόσθεσε πως «ο λόγος που έχουν γίνει είναι γιατί έχουν γίνει οι αναγκαίες ρυθμιστικές αρχές από μέρους του ρυθμιστή».

Ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι έχει γίνει αυτό γιατί «έχει κτιστεί ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που να προωθεί τις επενδύσεις και για να γίνει αυτό μπορεί οι προηγούμενοι προϋπολογισμοί του ΓΕΡΗΕΤ να ήταν αυξημένοι γιατί έπρεπε να κάναμε κάποιες παρεμβάσεις».

Επιπλέον, ανέφερε ότι ως χώρα πρέπει να δούμε την ανάπτυξη υπηρεσιών 5G όπως για παράδειγμα πως μπορεί να βοηθήσει την βιομηχανία ή πως προσφέρει νέες υπηρεσίες στον καταναλωτή για θέματα μεταξύ άλλων, για την υγεία.

Εξάλλου, μιλώντας ως Επίτροπος της Αρχής Ψηφιακής Ασφάλειας (ΑΨΑ), ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι το κράτος επενδύει και ευχαρίστησε το ΥΠΟΙΚ γιατί πέρασαν οι προϋπολογισμοί, προσθέτοντας ότι προσπάθεια είναι η ασφάλεια του κράτους όπως για παράδειγμα την προστασία των κρίσιμων υποδομών (αεροδρόμια, υγεία, παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος και νερού).

Ανέφερε ότι αυτό που έγινε στο Μαρί θα μπορούσε σε διαφορετική περίπτωση να ήταν αποτέλεσμα μιας κυβερνοεπίθεσης και πρόσθεσε πως στις ΗΠΑ έχουν γίνει επιθέσεις στην προμήθεια νερού, σε μια προσπάθεια «να αλλάξουν τα χημικά που μπαίνουν στο νερό» για να επηρεάσουν την υγεία του καταναλωτή.

«Πρέπει να τις προετοιμάσεις για να έχουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο ασφαλείας», κατέληξε.

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί Προστασίας του Καταναλωτή (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι να διασφαλίσει την περισσότερη διαφάνεια στις διαδικτυακές αγορές, με την εισαγωγή πρόσθετων υποχρεώσεων ενημέρωσης στους εμπόρους, απαγόρευση ορισμένων παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών και επιβολή της εφαρμογής των κανόνων προστασίας για τους καταναλωτές με την εισαγωγή περισσότερο αποτελεσματικών και εύκολα εφαρμόσιμων στην πράξη κυρώσεων, με την επιπλέον ανάπτυξη του ήδη υφιστάμενου κοινού ευρωπαϊκού μηχανισμού ενίσχυσης των δικαιωμάτων του καταναλωτή και του θεσπισμένου δικαίου.

Ο περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενώνων Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση νομοθεσίας για τη ρύθμιση της ίδρυσης και λειτουργίας ξενώνων και ειδικότερα ο καθορισμός του πλαισίου αδειοδότησης και δημιουργίας μητρώου για την εγγραφή ξενώνων, το οποίο θα τηρείται από το Υφυπουργείο Τουρισμού.

Ο περί της Εκλογής Διαχειριστικών Επιτροπών σε Βιομηχανικές και Βιοτεχνικές Αναπτύξεις Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση νομοθεσίας για τη ρύθμιση της εκλογής διαχειριστικής επιτροπής σε κάθε βιομηχανική ή βιοτεχνική ανάπτυξη.

Ο περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022

Οι περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων (Γενικοί) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου ώστε να γίνει εκσυγχρονισμός των προδιαγραφών για κατάταξη των τουριστικών κατασκηνώσεων σε τάξεις πολυτελείας, Α, Β και άνευ τάξης, καθώς επίσης να γίνει και εισαγωγή προδιαγραφών για την κατάταξη των «κατασκηνώσεων πολυτελείας Glamping».

Ο περί Δημόσιας Επιχείρησης Φυσικού Αερίου Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η θέσπιση Νομοθεσίας με την οποία να συστήνεται Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου υπό την επωνυμία «Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου» (στο εξής «ΔΕΦΑ») και με σκοπό την προμήθεια Φυσικού Αερίου στη Δημοκρατία, τη διανομή και μεταφορά του εντός της Δημοκρατίας και την ανάπτυξη, λειτουργία και διαχείριση όλων των αναγκαίων υποδομών για την άσκηση των καθηκόντων και ενάσκηση των αρμοδιοτήτων της.

Οι περί Ρυθμίσεως της Μαρίνας Λάρνακας (Καταβλητέα Δικαιώματα) (Καταργητικοί) Κανονισμοί του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η κατάργηση των «Οι περί Ρυθμίσεως της Μαρίνας Λάρνακας (Καταβλητέα Δικαιώματα) Κανονισμοί του 2009».

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Άλλες ειδήσεις

Γιορτή για τη χάραξη πολιτικής το 3º Cyprus Forum

Το Cyprus Forum αποτελεί την μεγαλύτερη ανεξάρτητη διοργάνωση χάραξης πολιτικής στην Κύπρο, το οποίο διοργανώνεται από τον μη κυβερνητικό οργανισμό Oxygono σε συνεργασία με το Delphi Economic Forum στην Ελλάδα. Ιδρύθηκε το 2020 ως ένα ανεξάρτητο, φιλόδοξο, μη κερδοσκοπικό ετήσιο συνέδριο που επιδιώκει να γίνει μοχλός και καταλύτης για αλλαγές μέσω συζητήσεων που οδηγούν σε

Nomopress

Nomopress: Το δικό σου ανεξάρτητο πολιτικό περιοδικό

Ένα χρόνο μετά την έναρξη του Nomoplatform, ξεκινάμε το Nomopress, το πρώτο ανεξάρτητο πολιτικό περιοδικό της Κύπρου. Έναν δρόμο που γνωρίζουμε εκ των προτέρων ότι είναι δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο να διαβούμε, καθώς δεν ξέρουμε εκ των προτέρων που θα μας βγάλει.   Φιλοδοξούμε ωστόσο, το Nomopress να αποτελέσει ένα πραγματικά ανεξάρτητο πολιτικό περιοδικό, σε υψηλά