Επ. Ενέργειας: Στο μικροσκόπιο ο Κώδικας Δεοντολογίας της ΕΠΑ, ανάκληση αερόσακων Takata και κόστος καυσίμων

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 12/11/2024, προχώρησε στην έγκριση του Κώδικα Δεοντολογίας σχετικά με τη σύγκρουση συμφερόντων του Προέδρου και των Μελών της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10(5) του περί Προστασίας του Ανταγωνισμού Νόμου. 

Στην Επιτροπή Εμπορίου Βουλής ο Κώδικας Δεοντολογίας της ΕΠΑ 

Τον Κώδικα Δεοντολογίας που θέτει το πλαίσιο για ενδεχόμενη σύγκρουση συμφέροντος του Προέδρου και των μελών της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) συζήτησε την Τρίτη η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου. 

Ο Κώδικας καθορίζει την ύπαρξη σύγκρουσης συμφέροντος λόγω οικονομικών και μη οικονομικών συμφερόντων για τον Πρόεδρο και τα μέλη της ΕΠΑ και τη διαδικασία δήλωσής του συμφέροντος και εξαίρεσή τους από τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. 

Εκπρόσωπος του Υπουργείου Εμπορίου δήλωσε ότι είναι σημαντικό το ζήτημα της προστασίας του ανταγωνισμού και πρόσθεσε πως ο Κώδικας καλύπτει τα βασικά ζητήματα της σύγκρουσης συμφέροντος. 

Η Διευθύντρια της ΕΠΑ, Όλγα Δρουσιώτη, είπε, από την πλευρά της, είπε ότι «η Επιτροπή είναι ανεξάρτητο όργανο και δεν δέχεται παρεμβάσεις στο έργο της». 

Εκπρόσωπος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είπε πως ο Κώδικας είναι αρκετά περιεκτικός και δημιουργεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να ενεργούν ο Πρόεδρος και τα μέλη της Επιτροπής και διασφαλίζει την αμεροληψία και αντικειμενικότητα. 

Μέλη της Επιτροπής εξέφρασαν ερωτηματικά όσον αφορά τις πρόνοιες και την εφαρμογή του Κώδικα. Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Πασιουρτίδης είπε πως απουσιάζουν οι κυρώσεις, πέραν από την υποχρεωτική εξαίρεση κάποιου που ενδεχομένως να διαπιστώνει σύγκρουση. Ο Σταύρος Παπαδούρης των Οικολόγων είπε πως ενδεχόμενες παρεμβάσεις πρέπει να συνδεθούν με την Αρχή Κατά της Διαφθοράς. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Πανίκος Λεωνίδου, είπε πως ο Κώδικας πρέπει να είναι συγκεκριμένος χωρίς ασάφειες. 

Στη συνεδρία εκπρόσωποι Συνδέσμων εξέφρασαν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα της Επιτροπής. Εκ μέρους του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών η Βιργινία Χρήστου εξέφρασε ανησυχίες για τον αριθμό υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον της ΕΠΑ, ενώ εκπρόσωπος του Συνδέσμου Πρατηριούχων είπε ότι η αγορά καυσίμων κίνησης δεν λειτουργεί σωστά και δεν υπάρχει ανταγωνισμός, ενώ δόθηκε στην ΕΠΑ καταγγελία η οποία απορρίφθηκε. 

Εκ μέρους της ΠΟΒΕΚ, ο ΓΓ της Στέφανος Κουρσάρης χαρακτήρισε τον Κώδικα ως βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και πρόσθεσε ότι υπάρχουν ενώπιον της ΕΠΑ «πολλές καταγγελίες οι οποίες είναι το χρονοντούλαπο» της Επιτροπής. 

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία ο Πρόεδρος της επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννη ανέφερε πως «ο Κώδικας είναι ένα μέτρο ιδιαίτερα σημαντικό, πολύ κρίσιμο και αναγκαίο και αν υπάρχει ανάγκη διασύνδεσής του Κώδικα με προσθήκες στον νόμο εμείς θα το πράξουμε και αν χρειαστεί και πρόταση νόμου». 

«Χρειαζόμαστε μια ΕΠΑ που είναι ανεξάρτητη και όλοι οι πολιτειακοί άρχοντες θα πρέπει να την σέβονται ως τέτοια», κατέληξε. 

Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:

Stockwatch:Κώδικας ΕΠΑ με αιχμές για σύγκρουση συμφερόντων

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή συζήτησε τα ακόλουθα θέματα: 

  • Ανάκληση Προϊόντων: Προβλήματα στην αγορά, στρέβλωση ανταγωνισμού και πολιτικές περιβαλλοντικών και ασφαλείας προτύπων 

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν τα προβλήματα που προκαλούνται στην αγορά από την ανάκληση προϊόντων, η στρέβλωση του ανταγωνισμού και η πολιτική τήρησης περιβαλλοντικών προτύπων και προτύπων ασφάλειας. 

Προς νομοθετική ρύθμιση για λύση ενημέρωσης και ανάκλησης αυτοκινήτων με αερόσακους Takata 

Το ενδεχόμενο νομοθετικής ρύθμισης της ενημέρωσης του κοινού αλλά και της ενδεχόμενης ακινητοποίησης αυτοκινήτων που είναι εφοδιασμένα με τους ελαττωματικούς αερόσακους Takata, εξετάζει πλέον η κοινοβουλευτική επιτροπή Εμπορίου με την Μαρία Λούη, την τραγική μητέρα του 24χρονου Κυριάκου Όξινου που έχασε τη ζωή του από την ελαττωματική λειτουργία του εν λόγω τύπου αερόσακου, να λέει ότι πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα γιατί τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με αυτούς τους αερόσακους είναι «κίνδυνος θάνατος». 

Όπως αναφέρθηκε στην επιτροπή, πέραν από τον θάνατο του 24χρονου Κυριάκου τον Ιανουάριο του 2023, οι ελαττωματικοί αερόσακοι φέρονται να σχετίζονται με το θάνατο της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή, ενώ άλλο ένα συμβάν αφορά νεαρό που υπέστη σοβαρό τραυματισμό λόγω θραυσμάτων και έχει υποβληθεί σε αριθμό εγχειρήσεων. Παράλληλα, ενώ το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) κάνει λόγο για 12.000 ευρωπαϊκά οχήματα με τέτοιους ελαττωματικούς αερόσακους, εκφράζονται φόβοι ότι ο αριθμός των οχημάτων αυξάνεται στις 25.000 με 30.000 οχήματα εάν περιληφθούν και αυτοκίνητα που εισήχθησαν από Ιαπωνία και Σιγκαπούρη. 

«Ποιος με προστατεύει ως πολίτη» 

Τόσο μιλώντας ενώπιον της επιτροπής όσο και σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρία, η Μαρία Λούη είπε ότι ανακάλυψε το θέμα μετά το θάνατο του 24χρονου γιου της. 

«Στέκομαι μπροστά σας γιατί έχασα ένα μωρό, έναν κολυμβητή, ένα σπουδασμένο παιδί με όνειρα και σε μία νύχτα μου τον έφεραν σε ένα κουτί. Όταν αποδείχθηκε ότι ο Κυριάκος δεν είχε τραύματα και να είχε κατεστραμμένο πρόσωπο, ανακάλυψα τη λέξη Τακάτα που δεν τη γνώριζα, ανακάλυψα το Ράπεξ. Είμαι υποχρεωμένη να γνωρίζω τη ΡΑΠΕΞ, ποιος με προστατεύει ως Πολίτη;» διερωτήθηκε. 

Η κ. Λούη εξέφρασε την αγανάκτησή της για την έλλειψη μέτρων μέχρι στιγμής και έκανε λόγο για ωρολογιακή βόμβα, λόγω της έλλειψης ενημέρωσης στους πολίτες, επισημαίνοντας πως η Στυλιανή Γιωργαλλή θα μπορούσε να ήταν ζωντανή, αν είχαν ληφθεί μέτρα μετά τον θάνατο του γιου της ίδιας. 

«Ελπίζω ώσπου να ληφθούν μέτρα να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα, γιατί η έκρηξη μπορεί να γίνει ξαφνικά, ακόμα και λόγω καιρικών συνθηκών», είπε και κατέληξε: «Αν συνεχίσουμε να σφυρίζουμε αδιάφορα, θα είναι εγκληματικό». 

«Να ακινητοποιηθούν τα οχήματα» 

Ο Πέτρος Ξενοφώντος, τέως Υπουργός Γεωργίας και τέως Διευθυντής του ΤΟΜ, μιλώντας ως εμπειρογνώμονας σε θέματα οδικής ασφάλειας, είπε πως τα αυτοκίνητα που διαθέτουν αυτούς τους αερόσακους πρέπει να ακινητοποιηθούν. Σημείωσε δε ότι το ΤΟΜ μπορεί να ενημερώσει το κοινό αφού διαθέτει σύστημα ενημέρωσης μέσω μηνυμάτων SMS σε κινητά τηλέφωνα. 

«Από τη στιγμή που ενημερώνεται κάποιος μέχρις ότου αντικαταστήσει τον αερόσακο, το αυτοκίνητο πρέπει να ακινητοποιηθεί και τα έξοδα θα πρέπει να τα καλύψει ο εισαγωγέας», είπε, προσθέτοντας ότι ο εισαγωγέας είναι καταχωρημένος στο τμήμα τελωνείων και αυτό αφορά τόσο τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα όσο και τα αυτοκίνητα που εισάγονται από τρίτες χώρες. 

«Τα αυτοκίνητα πρέπει οπωσδήποτε να ακινητοποιηθούν», είπε, παρομοιάζοντας τους αερόσακους αυτούς ως «όπλο το οποίο μπορεί να σε πυροβολήσει». 

Ο Διευθυντής της ΤΟΜ, Γιώργος Λουκά είπε πως το Τμήμα έχει εκδώσει ανακοίνωση από την περασμένη Πέμπτη για τον χειρισμό του θέματος, ενώ σημείωσε ότι υπάρξει συνεννόηση με την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ) όπως περιληφθεί στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος πρόσθετη ανακοίνωση για ενημέρωση για το θέμα των ανακλήσεων. 

Ο Πρόεδρος της επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης χαρακτήρισε το κράτος ως «θεατή», σημειώνοντας ότι «υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες βόμβες στους δρόμους». Πρέπει πριν τα Χριστούγεννα να νομοθετήσουμε  για μια λύση, όποια και να είναι αυτή.  

Βουλευτές υπογράμμισαν ότι οι ελατωματικοί αερόσακοι πρέπει να αντικατασταθούν με έξοδα των εισαγωγέων, και επέκριναν τα όσα ακούστηκαν σε προηγούμενη συνεδρία ότι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων χρεώνουν πελάτες μεταξύ €75 και €160 για έλεγχο του οχήματος.  

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία,  βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Σύκας είπε ότι η συζήτηση για το θέμα υπόκειται σε μια «ωρολογιακή βόμβα» και συμπλήρωσε ότι «κυριολεκτικά στο πρόσωπο του νεαρού που το 2018 ζει χωρίς στόμα με 30 εγχειρήσεις αλλά και στο πρόσωπο του Κυριάκου και ίσως της Στυλιανής φαίνεται το κατάντημα και η απουσία του κράτους». Είπε ακόμη ότι και ο ΔΗΣΥ και τα υπόλοιπα κόμματα θα προχωρήσουν με προτάσεις νόμου «για να μπορέσουμε να λύσουμε το πρόβλημα και να καλύψουμε τις διαχρονικές αδυναμίες του κράτους». 

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα ανέφερε από την πλευρά του ότι «δεν πάει άλλο». 

«Πρέπει αν βρεθεί λύση στο θέμα των ελαττωματικών αερόσακων και δεν πρέπει ένα χρόνο μετά που συζητήσαμε το θέμα τον Οκτώβριο να ερχόμαστε και να βλέπουμε όλα όσα έπρεπε το κράτος να κάνει για ενημέρωση του κόσμου και για πλατφόρμας για να πληροφορείται ο κόσμος αν να μην έχει γίνει οτιδήποτε». 

Εξάλλου, ο βουλευτής της ΔΗΠΑ Μιχάλης Γιακουμή ανέφερε ότι «είναι ανεπίτρεπτο σε ένα ευνομούμενο κράτος να κυκλοφορούν ακόμη οχήματα με επικίνδυνα ελαττωματικά εξαρτήματα, τα οποία έχουν αποδεδειγμένα οδηγήσει σε τραγωδίες διεθνώς». «Η ασφάλεια των πολιτών είναι αδιαπραγμάτευτη και δεν μπορεί να εξαντλείται σε αποστολή συστημένων επιστολών ή σε περιορισμούς κατά τον τεχνικό έλεγχο (ΜΟΤ)». 

Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Προθεσμία για λύσεις σε ελαττωματικούς αερόσακους 

  • Οι εκθέσεις του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών για τα παράπονα και την αντιμετώπισή τους το 2023 και 2024  
  • Η ακρίβεια στην Κύπρο και οι πολιτικές αντιμετώπισής της  

Η Επιτροπή συζήτησε τα πιο πάνω θέματα μέσω των οποίων εξετάστηκε:  

  1. η έκθεση παραπόνων και οι μελέτες του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών για τα έτη 2023 και 2024. Τα παράπονα που υποβάλλονται από τους καταναλωτές και τρόποι αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκύπτουν από τα εν λόγω παράπονα και  
  2. το φαινόμενο της ακρίβειας στην Κύπρο και οι πολιτικές αντιμετώπισής του. 

Δημοσιονομικό Συμβούλιο, ΡΑΕΚ, ΑΗΚ θα συζητήσουν το «λίπος» στην αγορά καυσίμων και ρύπων 

Δημοσιονομικό Συμβούλιο, ΡΑΕΚ και Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου θα συζητήσουν τη μεθοδολογία και τα στοιχεία που χρησιμοποίησε το Συμβούλιο προκειμένου να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι υπάρχει «λίπος» 15% στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, που αφορά τόσο τις εξοικονομήσεις που θα μπορούσαν να γίνουν τόσο στην αγορά καυσίμου όσο και των δικαιωμάτων ρύπων. 

Το ζήτημα συζητήθηκε εκ νέου στη σημερινή συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, ενώ σε προηγούμενη συνεδρία ο Πρόεδρος της ΑΗΚ, Γιώργος Πέτρου είχε αναγνωρίσει πως η Αρχή δεν έχει την τεχνογνωσία για προαγορά καυσίμου ή ρύπων. 

Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο Πρόεδρος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, Μιχάλης Περσιάνης εξήγησε ότι με τον χαρακτηρισμό «λίπος» εννοεί αποκλειστικά το κόστος καυσίμου και των ρύπων, το οποίο μετακυλίεται μέσω των τιμών στους καταναλωτές. 

Όπως ανέφερε, τίθεται το ερώτημα τι μέτρα λαμβάνει η ΑΗΚ για να προστατέψει τον εαυτό της από τις μεγάλες διακυμάνσεις σε δύο δαπάνες, οι οποίες ανέρχονται γύρω στα 800 εκατ. και η απάντηση, η οποία είναι διαχρονική είναι ότι ο οργανισμός προστατεύεται από μια δυνητική αύξηση στον κόστος των καυσίμων και των ρύπων εφόσον μπορεί να αυξάνει το κόστος στον καταναλωτή. 

«Για μας αυτό δεν είναι αποδεχτό», είπε ο κ. Περσιάνης, σημειώνοντας ότι αυτό δεν είναι αποδεκτό ούτε και για το νέο ΔΣ της ΑΗΚ. 

Σημείωσε ότι υπάρχουν πολλές επιλογές από προϊόντα, όπως παράγωγα, δικαιώματα πώλησης (put options), ανταλλαγές ενέργειας (swaps) και προαγοράς τόσο καυσίμων όσο και δικαιωμάτων ρύπων. 

«Θεωρούμε ότι δεν μπορεί να είναι αποδεκτό η μόνη στρατηγική που ακολουθείται από τον Οργανισμό είναι ότι εγώ θα τα μετακυλίσω στον πελάτη και τον καταναλωτή και είμαι μια χαρά», είπε, προσθέτοντας ότι μια στρατηγική για προστασία του οργανισμού από τη διακύμανση του κόστους είναι επιβεβλημένη. 

«Naturally Hedged» 

Ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕΚ Άλκης Φιλίππου τόνισε πως είναι ευχάριστο το γεγονός ότι η σημερινή Διεύθυνση και Διοίκηση της ΑΗΚ έχουν τη διάθεση να μελετήσουν το όλο ζήτημα, την ώρα που προηγούμενες διευθύνσεις και διοικήσεις της Αρχής ερμήνευαν ότι ο Οργανισμός είχε μια φυσική αντιστάθμιση κινδύνου (naturally hedged), αφού μετακύλιαν την αύξηση του κόστους στον καταναλωτή και θεωρούσαν ότι δεν χρειαζόταν να κάνουν κάτι για αυτό. 

«Η σημερινή διεύθυνση και το σημερινό ΔΣ δείχνουν τη διάθεση να μελετήσουν το θέμα αυτό και αυτό είναι ευχάριστο», πρόσθεσε.  

Ζήτησε ωστόσο από τον κ. Περσιάνη να παρουσιάσει την ανάλυσή του και τα στοιχεία βάσει των οποίων κατέληξε στο 15% «λίπος». 

Απαντώντας ο κ. Περσινής ανέφερε ότι απέστειλε ήδη στην Επιτροπή σχετικό σημείωμα με τα στοιχεία και σενάρια που χρησιμοποιήθηκαν και πρόσθεσε ότι θα τα αποστείλει και στη ΡΑΕΚ και στην ΑΗΚ και ότι θα επιδιώξει συνάντηση με τον Πρόεδρο της Αρχής.  

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο πρόεδρος της Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης είπε ότι η ΡΑΕΚ θα πρέπει να επιβεβαιώσει τα στοιχεία που κατέθεσε το Δημοσιονομικό Συμβούλιο και σημείωσε ότι πρέπει να υπάρξει μια στρατηγική προστασίας της Αρχής από τις διακυμάνσεις στο κόστος καυσίμου και των ρύπων. 

Έκανε λόγο για «ευθυνοφοβία» εκ μέρους της ΑΗΚ και συμπλήρωσε: «Αφού ξέρουν εκ των πραγμάτων ότι η οποιαδήποτε ακρίβεια και λάθος θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές», συμπλήρωσε. 

Ζήτησε όπως το θέμα εξεταστεί μετρήσιμα στοιχεία έτσι ώστε να υπάρξει μια στρατηγική για αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος χωρίς να μετακυλίεται η όποια ακρίβεια στον καταναλωτή. 

Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: «Λίπος» €180 εκατ. πληρώνουν οι καταναλωτές στο ρεύμα 

Τέλος, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα νομοσχέδια: 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με το άρθρο 12 της πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Οδηγία (ΕΕ) 2023/1791 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Σεπτεμβρίου 2023 για την ενεργειακή απόδοση και την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2023/955».) 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο και διεξήγαγε διαβούλευση επί των τροπολογιών που υπέβαλαν οι Βουλευτές, οι οποίες θα ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο που θα υποβληθεί στην Ολομέλεια του Σώματος προς ψήφιση. Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η εναρμόνιση με τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2101 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2021 για την τροποποίηση της οδηγίας 2013/34/ΕΕ όσον αφορά τη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος από ορισμένες επιχειρήσεις και υποκαταστήματα. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ

Δείτε Περισσότερα

Άλλες ειδήσεις

Εβδομαδιαίο πρόγραμμα Επιτροπών/Ολομέλειας 17/02/2025 – 21/02/2025

Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών και της Ολομέλειας έχει ως εξής:    Δευτέρα 17/02/2025  Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, 9:00 π.μ. (Εκκρεμεί ημερήσια διάταξη)  Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, 11:00 π.μ.  Τρίτη 18/02/2025  Επιτροπή Προσφύγων-Εγκλωβισμένων-Αγνοουμένων και Παθόντων, 9:00 π.μ.  Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, 9:00 π.μ.   Επιτροπή Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών

Εσωτερικών

Δικαίωμα ψήφου εκ μητρογονίας και προϋποθέσεις εισαγωγής εκλογής Βουλευτών επικρατείας

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 13/02/2025, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:   Ο περί Αρχείου Πληθυσμού (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025 Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η αναγνώριση δικαιώματος στους εκ μητρογονίας πρόσφυγες να ψηφίζουν με βάση τον τόπο καταγωγής τους.   Θα συνεχιστεί η συζήτηση