Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 28/11/2024, υπερψήφισε το τροποποιητικό νομοσχέδιο περί Εξυγίανσης Πιστωτικών Ιδρυμάτων και Επενδυτικών Εταιρειών, την πρόταση νόμου για θέσπιση ξεχωριστής νομοθεσίας, ώστε να ποινικοποιηθεί η μη συναινετική χρήση προσωπικών εικόνων ερωτικού ή/και σεξουαλικού περιεχομένου και την πρόταση νόμου για καθορισμό προθεσμίας για την υποχρεωτική απόσυρση εγγραφής δικαστικής απόφασης σε ακίνητο οφειλέτη μετά την πλήρη εξόφληση της απαίτησης.
Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που υπερψηφίστηκαν:
Η Ολομέλεια υπερψήφισε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση ξεχωριστής νομοθεσίας, ώστε να ποινικοποιηθεί η μη συναινετική χρήση προσωπικών εικόνων ερωτικού ή/και σεξουαλικού περιεχομένου (η ούτως καλούμενη «εκδικητική πορνογραφία»), η οποία διαπράττεται από οποιοδήποτε πρόσωπο, είτε αυτή στρέφεται κατά γυναικών είτε κατά ανδρών, και η οποία συνιστά παραβίαση του δικαιώματος προστασίας της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής του εικονιζόμενου προσώπου με πολλαπλές αρνητικές συνέπειες.
Ποινικοποιείται με πρόταση νόμου η “εκδικητική πορνογραφία”
Υπερψηφιστήκε από την Ολομέλεια πρόταση νόμου, η οποία κατατέθηκε στη Βουλή από τον Βουλευτή ΑΚΕΛ Γιώργο Κουκουμά και ποινικοποιεί τη μη συναινετική χρήση προσωπικού υλικού σεξουαλικού περιεχομένου, την «εκδικητική πορνογραφία».
Η πρόταση εγκρίθηκε με 34 ψήφους υπέρ και 1 αποχή.
Ο κ. Κουκουμάς ανέφερε ότι σήμερα ψηφίζεται μια δρακόντεια νομοθεσία με ένα ισχυρό νομοθετικό τείχος προστασίας για ένα ραγδαία διαδεδομένο έγκλημα που παίρνει τη μορφή χιονοστιβάδας, εξοντώνει το θύμα κοινωνικά και ηθικά και για ένα έγκλημα που συντελείται τόσο εύκολα και αφορά και παραποιημένο υλικό μέσο τεχνητής νοημοσύνης.
Είπε ότι το φαινόμενο αφορά κυρίως γυναίκες και κορίτσια και ότι με βάση στοιχεία πενταετίας έως το 2022, έγιναν 65 καταγγελίες, από τις οποίες 17 αφορούσαν άνδρες. Ανέφερε επίσης ότι το κέντρο ασφαλούς διαδικτύου έλαβε 338 καταγγελίες για απειλές οικονομικής φύσεως από δράστες.
Ο εισηγητής της πρότασης νόμου ανέφερε ότι το αδίκημα της μη συναινετικής χρήσης προσωπικού υλικού σεξουαλικού περιεχομένου προβλέπεται στις διατάξεις του περί της Πρόληψης και της Καταπολέμησης της Βίας κατά των Γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας, όμως μόνο όσον αφορά αδικήματα που τελούνται εις βάρος των γυναικών και επισύρει ποινή φυλάκισης έως και 14 χρόνια.
Ανέφερε επίσης ότι η πρόταση προνοεί και περιπτώσεις που μπορεί με δικαστική απόφαση να εμποδιστεί η διάδοση αυτού του υλικού τις πρώτες ώρες και να μπαίνει φραγμός στις ιστοσελίδες.
Εξήγησε ότι σκοπός είναι η θέσπιση νομοθεσίας που να καλύπτει και αδικήματα που διαπράττονται εναντίον των αντρών.
Τα προβλεπόμενα στην πρόταση νόμου αδικήματα αφορούν μόνο σε πράξεις που τελούνται εις βάρος ενήλικων προσώπων. Η πρόταση, όπως ψηφίστηκε, περιλαμβάνει και πρόνοια ώστε να καθίσταται σαφές ότι συναίνεση από την πλευρά του προσώπου που απεικονίζεται στο υλικό σεξουαλικού περιεχομένου, στη δημιουργία του εν λόγω υλικού ή στην απόκτησή του από άλλο πρόσωπο, δεν συνιστά υπεράσπιση ή ελαφρυντικό παράγοντα, κατά την επιμέτρηση της ποινής.
Προστέθηκε και επιβαρυντικός παράγοντας, σε περίπτωση κατά την οποία το υλικό σεξουαλικού περιεχομένου περιέλθει σε γνώση παιδιού σε μεταγενέστερο στάδιο και παράγοντας ο οποίος αφορά αδικήματα τα οποία διαπράχθηκαν με σκοπό τον εκφοβισμό ή/και τον εξευτελισμό ή/και την παρενόχληση του θύματος ή/και την πρόκληση συναισθηματικής διαταραχής ή/και οικονομικής ή άλλης ζημιάς ή βλάβης ή/και την αποκόμιση παράνομου οικονομικού οφέλους.
Επιβαρυντικοί παράγοντες προστέθηκαν και όταν το υλικό σεξουαλικού περιεχομένου περιλαμβάνει ή/και συνοδεύεται από προσωπικές πληροφορίες του θύματος οι οποίες δύνανται να οδηγήσουν στον εντοπισμό του από οποιοδήποτε άτομο κατέχει ή παρακολουθεί το εν λόγω υλικό και όταν κατά την τέλεση του αδικήματος ο δράστης προβαίνει σε εξευτελιστικά, προσβλητικά, απαξιωτικά ή/και μειωτικά σχόλια ή/και όταν το υλικό σεξουαλικού περιεχομένου δημιουργήθηκε χωρίς τη συναίνεση του προσώπου το οποίο απεικονίζεται σε αυτό.
Τοποθετήσεις Βουλευτών
Όλοι οι Βουλευτές που πήραν τον λόγο, με εξαίρεση τον ανεξάρτητο Βουλευτή Ανδρέα Θεμιστοκλέους, έδωσαν τα εύσημα στον κ. Κουκουμά για την πρότασή του.
Η Πρόεδρος της Βουλής Αννίτα Δημητρίου είπε ότι σήμερα η Βουλή στέλνει ηχηρό μήνυμα μηδενικής ανοχής σε αυτόν τον εξευτελισμό και διασυρμό και αντιμετωπίζει με ποινικοποίηση ένα θέμα που παίρνει τεράστιες διαστάσεις.
Ανέφερε ότι είναι ένα έγκλημα και δεν εύχεται σε κανέναν ποτέ στη ζωή του να το ζήσει, είτε πρόκειται για γυναίκα, είτε για άντρα.
Ο Νίκος Τορναρίτης, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος ΔΗΣΥ, εξέφρασε προβληματισμό για αναφορά στο κείμενο που ποινικοποιεί και την συναίνεση στο να σταλεί και σε τρίτο πρόσωπο. Ανέφερε ότι αυτό ανοίγει τον κύκλο και περιπλέκει τα πράγματα.
Η Φωτεινή Τσιρίδου, Βουλευτής ΔΗΣΥ, ανέφερε ότι με το νόμο δείχνουμε μηδενική ανοχή και επιβάλλουμε εξοντωτικές ποινές σε ένα τεράστιο ζήτημα που αφορά και την ανταλλαγή ευαίσθητου υλικού και στο διαδίκτυο με οικονομικό όφελος για τους δράστες και με καταστροφικές συνέπειες για το θύμα για μια ολόκληρη ζωή.
Τόνισε την ανάγκη για προστασία των παιδιών μας και σωστή εκπαίδευση γιατί υπάρχει κατάχρηση τεχνολογίας. Για τους διάφορους προβληματισμούς που διατυπώνονται, ανέφερε πως υπάρχει νομολογία για να καθοδηγεί τα δικαστήρια και πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη σε αυτά.
Ο Ανδρέας Πασιουρτίδης, Βουλευτής ΑΚΕΛ, εξήγησε τα περί συναίνεσης στο να σταλεί σε τρίτο πρόσωπο και κατά πόσο αυτό είναι ελαφρυντικό λέγοντας ότι το τρίτο άτομο δεν έχει ελαφρυντικό να το στείλει σε τέταρτο κ.ο.κ.
Ο Άριστος Δαμιανού, Βουλευτής ΑΚΕΛ, είπε ότι το κείμενο είναι αυστηρώς γραμμένο και έτυχε ενδελεχούς ανάλυσης και αξιολόγησης και αν υπάρχει προβληματισμός, καλύτερα “να αφήσουμε να τρέξει ο νόμος” και να αξιολογηθεί.
Ο Βουλευτής ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης, αναφέρθηκε στους προβληματισμούς που ακούστηκαν για την αυστηρότητα της ποινής αναφέροντας πως πρόκειται για έγκλημα όπου η ζημιά και το κακό μπορεί να διαρκέσει για μια ολόκληρη ζωή για τα θύματα όπως ακριβώς η ζημιά είναι μόνιμη και σε περιπτώσεις δολοφονιών ή βιασμών.
Ο κ. Θεμιστοκλέους συμφώνησε ότι πρόκειται περί μάστιγας και ότι ο σκοπός της νομοθεσίας είναι θεμιτός, αλλά διαφώνησε πολύ έντονα στο ύψος της ποινής αναφέροντας ότι αυτή η ποινή προβλέπεται σε υποθέσεις δολοφονίας και βιασμού.
Ανέφερε ότι πρέπει να υπάρχει αναλογικότητα ενώ διαφώνησε και με τα περί συναίνεσης λέγοντας ότι όταν συναινείς η βασική αρχή είναι ότι δεν μπορείς να εκθέτεις τον εαυτό σου και να μην αναλαμβάνεις τις συνέπειες.
Η ανεξάρτητη Βουλευτής Αλεξάνδρα Ατταλίδου ανέφερε ότι πρόκειται για τη χειρότερη μορφή βίας, για καταστροφή προσωπικοτήτων και ζωών. Τόνισε ότι η κατάσταση στην Κύπρο ειδικά για τις γυναίκες είναι χειρότερη και τόνισε την ανάγκη να προφυλάξουμε και τα παιδιά μας από τέτοιου είδους συμπεριφορές.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Εξυγίανσης Πιστωτικών Ιδρυμάτων και Επενδυτικών Εταιρειών Νόμου, ώστε να επιτευχθεί εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2024/1174 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, για την τροποποίηση της οδηγίας 2014/59/ΕΕ και του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 όσον αφορά ορισμένες πτυχές της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλέξιμων υποχρεώσεων.
Εναρμόνιση πλαισίου ανάκαμψης/εξυγίανσης πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων
Η Ολομέλεια ενέκρινε τροποποίηση του Νόμου περί Εξυγίανσης Πιστωτικών Ιδρυμάτων και Επενδυτικών Εταιρειών, ώστε να επιτευχθεί εναρμόνιση με οδηγία της ΕΕ του 2024.
Η οδηγία αφορά στη θέσπιση πλαισίου για την ανάκαμψη και εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων και περιλαμβάνει δέσμη μέτρων για τη διαχείριση κρίσεων και την ασφάλιση των καταθέσεων (CMDI).
Στοχεύει στην συμπερίληψη στοχευμένων απαιτήσεων αναλογικότητας για την αντιμετώπιση της εσωτερικής ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλέξιμων υποχρεώσεων, σε ομίλους εξυγίανσης τραπεζών (MREL).
Οι οντότητες MREL ορίζονται ως οντότητες εντός τραπεζικού ομίλου που προορίζονται για εκκαθάριση σύμφωνα με το πτωχευτικό δίκαιο και συναφώς δεν υπόκεινται σε δράση εξυγίανσης.
H ευρωπαϊκή οδηγία αφορά στον τρόπο διασφάλισης της ικανότητας απορρόφησης ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης ομίλων με πολλές ενδιάμεσες εταιρείες μεταξύ της μητρικής τράπεζας και άλλων τραπεζικών οντοτήτων του ομίλου (δομή τύπου Daisy Chain).
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο παρόν στάδιο δεν δραστηριοποιούνται στη Δημοκρατία όμιλοι με δομή τύπου Daisy Chain, συναφώς οι εν λόγω κανόνες δεν αναμένεται να επηρεάσουν το εγχώριο τραπεζικό σύστημα.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε την πιο πάνω πρόταση σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Πολιτικής Δικονομίας Νόμου, ώστε να καθοριστεί συγκεκριμένη προθεσμία εντός της οποίας να υποχρεούται ο πιστωτής είτε αυτοπροσώπως είτε διά εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου του να αποσύρει την εγγραφή δικαστικής απόφασης σε ακίνητη περιουσία του οφειλέτη, σε περίπτωση κατά την οποία ο τελευταίος έχει εξοφλήσει πλήρως την απαίτησή του.
Προστασία οφειλετών που εξόφλησαν τα δάνεια τους σε περιπτώσεις ΜΕΜΟ για ακίνητη περιουσία
Η Βουλή ενέκρινε πρόταση νόμου με την οποία τροποποιείται ο περί Πολιτικής Δικονομίας Νόμος ώστε να καθοριστεί συγκεκριμένη προθεσμία εντός της οποίας ο πιστωτής, είτε αυτοπροσώπως είτε διά εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου του, αποσύρει την εγγραφή δικαστικής απόφασης σε ακίνητη περιουσία του οφειλέτη (ΜΕΜΟ), σε περίπτωση κατά την οποία ο τελευταίος έχει εξοφλήσει πλήρως την απαίτηση του πιστωτή.
Η προθεσμία καθορίστηκε στις 30 μέρες.
Πρόκειται για πρόταση νόμου, η οποία κατατέθηκε από τον Νίκο Γεωργίου, Βουλευτή ΔΗΣΥ και υπερψηφίστηκε (30 ψήφους υπέρ σε σύνολο 34 παρόντων Βουλευτών).
Ο κ. Γεωργίου σε τοποθέτησή του στην Ολομέλεια ανέφερε ότι για χρόνια δίνονταν αλόγιστα δάνεια με αποτέλεσμα να έχουμε σωρεία ΜΕΔ.
Είπε ότι οι πιστωτές με δικαστική απόφαση ενέγραφαν αδιακρίτως ΜΕΜΟ σε όλη την περιουσία οφειλετών και όταν οι οφειλέτες εξοφλούσαν παρατηρείτο το φαινόμενο οι πιστωτές να μην διαγράφουν το ΜΕΜΟ με αποτέλεσμα αχρείαστη ταλαιπωρία και έξοδα για τους οφειλέτες.
Με αυτή την πρόταση, ανέφερε, ερχόμαστε να διορθώσουμε μια στρέβλωση που προκαλεί καθυστερήσεις, έξοδα και ταλαιπωρία.
Ο εισηγητής εξήγησε πως κρίνεται σκόπιμος ο καθορισμός συγκεκριμένης προθεσμίας 30 ημερών από την ημερομηνία εξόφλησης της απαίτησης, ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της παραμονής της εγγραφής της δικαστικής απόφασης εν αγνοία του οφειλέτη, για μεγάλο χρονικό διάστημα μετά την εξόφληση της απαίτησης.
Αυτό, εξήγησε, επιφέρει αχρείαστη ταλαιπωρία στον οφειλέτη, σε περίπτωση κατά την οποία ο ίδιος, νομίζοντας ότι η εγγραφή δικαστικής απόφασης έχει αποσυρθεί, επιθυμεί να προβεί στη διάθεση του ακινήτου του στο μέλλον.
Ο Βουλευτής ΔΗΣΥ Μάριος Μαυρίδης ανέφερε πως σύντομα θα κατατεθεί και πρόταση νόμου για τις τράπεζες και τον τόκο υπερημερίας ώστε να μην επιβαρύνονται δανειολήπτες όταν το δάνειο τερματίζεται.
Ο Βουλευτής ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού ανέφερε ότι πρόκειται για μια απλή πρόταση νόμου με σημαντικές κοινωνικές προεκτάσεις που βοηθούν τους πολίτες.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι Βουλευτές ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου, Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασίας Πολιτών Σταύρος Παπαδούρης και ανεξάρτητη Αλεξάνδρα Ατταλίδου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την συζήτηση της πρότασης στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών αναφέρθηκε πως το Υπουργείο Εσωτερικών εντός του 2025 αναμένεται να δρομολογήσει τη δημιουργία υπηρεσίας ηλεκτρονικής ακύρωσης των εγγραφών δικαστικής απόφασης σε ακίνητη περιουσία.
Για σκοπούς απόσυρσης της εγγραφής στο επαρχιακό κτηματολογικό γραφείο, εκτός από τη γραπτή γνωστοποίηση εξόφλησης απαιτείται και η παρουσίαση σχετικής αίτησης.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ