Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 05/09/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα:
Η ασφάλεια του σχολικού λεωφορείου ως μέσου μεταφοράς
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η ασφάλεια του σχολικού λεωφορείου ως μέσου μεταφοράς.
Εισάγει επιτόπου ελέγχους μαθητικών λεωφορείων στα σχολεία το Υπ. Μεταφορών
Ενισχυμένο σύστημα ελέγχων των λεωφορείων που πραγματοποιούν δρομολόγια για μαθητές εισάγει το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, προκειμένου να αντιμετωπίσει αδυναμίες αλλά και να αποτρέψειατυχήματα που σημειώθηκαν τις προηγούμενες χρονιές. Από φέτος θα διενεργούνται και επισκέψεις από επόπτες του Τμήματος Οδικών Μεταφορών στις στάσεις των λεωφορείων στα σχολεία.
Όπως ανέφερε ο αρμόδιος Υπουργός, Αλέξης Βαφεάδης, κατά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών για το θέμα, πέραν από τους ελέγχους των απαραίτητων πιστοποιητικών, θα γίνονται και επιτόπου έλεγχοι από επόπτες του Τμήματος Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ).
Ενόψει της επίσημης έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς αύριο Παρασκευή, η Επιτροπή συνεδρίασε σήμερα με σκοπό να ενημερωθεί για τις πτυχές της λειτουργίας των μαθητικών λεωφορείων, τόσο για τη δευτεροβάθμια, όσο και για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση με το σύστημα «από πόρτα σε πόρτα». Σημειώνεται ότι ανακοινώθηκε ήδη μείωση στο μηνιαίο κόμιστρο λεωφορείων για τους μαθητές, γεγονός που, όπως επεσήμανε και ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων Μέσης και Γενικής Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, αναμένεται να αυξήσει τον αριθμό των μαθητών που μετακινούνται με λεωφορεία.
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Μεταφορών, οι λειτουργοί του Υπουργείου έχουν ήδη αρχίσει να ελέγχουν τα πιστοποιητικά που οφείλουν να παρουσιάσουν οι ανάδοχοι για καθένα από τα λεωφορεία που θα εκτελούν δρομολόγια για μαθητές. Μεταξύ αυτών, εξήγησε ο κ. Βαφεάδης, είναι και το πιστοποιητικό ΜΟΤ, το οποίο θα πρέπει να έχει εκδοθεί εντός τριών μηνών πριν τον έλεγχο, όπως επίσης και πιστοποιητικά πυρασφάλειας, αλλά και πιστοποιητικά για την ηλικία των οχημάτων, η οποία δε θα πρέπει να ξεπερνά τα 20 έτη.
Επιπρόσθετα, σημείωσε ο Υπουργός, από φέτος θα διενεργούνται και επισκέψεις από επόπτες του Τμήματος Οδικών Μεταφορών στις στάσεις των λεωφορείων στα σχολεία. «Συνεργεία του ΤΟΜ θα επιθεωρούν και θα ελέγχουν όλα τα λεωφορεία και ελπίζουμε ότι εντός Σεπτεμβρίου θα γίνει ένας ακόμα έλεγχος όλων των οχημάτων, ώστε να βεβαιωθούμε ότι θα συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας», σημείωσε ο Υπουργός Μεταφορών, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση. «Οι πρώτες μέρες πάντα είναι δύσκολες, αλλά με τα μέτρα αυτά ελπίδα μας είναι ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά», πρόσθεσε.
Κατά τη συζήτηση με τα μέλη της Επιτροπής, ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρίστος Ορφανίδης, έθεσε υπόψιν του Υπουργού το φαινόμενο να αντικαθίστανται στη μέση της σχολικής χρονιάς τα λεωφορεία που έχουν δηλωθεί για την εκτέλεση σχολικών δρομολογίων, με άλλα που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις. Ο Υπουργός, απαντώντας στην παρατήρηση αυτή, ανέφερε ότι, αν συμβαίνει κάτι τέτοιο «είναι καθαρή παραβίαση της σύμβασης και είναι κάτι που δε θα δεχτούμε».
Πρόσθεσε ότι η συνεργασία του κοινού είναι επιθυμητή για να αντιμετωπίζονται τέτοια φαινόμενα και εκφράστηκε η σκέψη να τοποθετηθούν εντός των λεωφορείων πινακίδες με τηλέφωνα επικοινωνίας στα οποία θα μπορεί να απευθύνεται το κοινό για να αναφέρει οποιοδήποτε πρόβλημα παρατηρείται στη λειτουργία των λεωφορείων.
Εξάλλου, είπε ότι προωθείται και αναβάθμιση του συστήματος τηλεματικής, με σκοπό να τεθεί σε λειτουργία με το νέο έτος, ώστε τα λεωφορεία που εγκρίθηκαν για να κάνουν μαθητικά δρομολόγια, να παρακολουθούνται μέσω συστήματος που θα είναι στη διάθεση του κράτους.
Πάντως, ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, υπενθύμισε κατά τη συζήτηση, ότι οι μαθητές επεσήμαναν κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά αρκετά θέματα ασφάλειας, αναφέροντας ενδεικτικά περιπτώσεις λεωφορείων στα οποία κλιματιστικά δεν λειτουργούν, με παράθυρα που δεν ανοίγουν, με πολλά παιδιά να στέκονται εντός του λεωφορείου, σε βαθμό που δεν μπορούν να κινηθούν, αλλά και περιπτώσεις λεωφορείων στα οποία επιβαίνοντες εντόπισαν μυρωδιά από καπνό. Ο κ. Λυσάνδρου υπογράμμισε ότι οι έλεγχοι πρέπει να αυστηροποιηθούν σε όλες αυτές τις πτυχές.
Κατά τη συζήτηση επισημάνθηκε από τον Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνο Φακοντή, ότι το ΤΟΜ είναι υποστελεχωμένο και οι επόπτες δε θα επαρκούν για να γίνονται έγκαιρα οι απαραίτητοι έλεγχοι σε όλα τα λεωφορεία, αναφέροντας ενδεικτικά ότι στην Πάφο οι επόπτες είναι μόνο τρεις. Απαντώντας στον κ. Φακοντή, ο Υπουργός Μεταφορών εξήγησε ότι για τον σκοπό αυτό θα δημιουργηθούν ομάδες με επόπτες και από άλλες επαρχίες, για να καλυφθούν οι ανάγκες εκεί όπου δεν επαρκεί το προσωπικό, ώστε να καλυφθούν όλα τα λεωφορεία, με στόχο να γίνουν έλεγχοι σε όλες τις σχολικές στάσεις εντός Σεπτεμβρίου.
Δυσκολία επέκτασης προγράμματος «από πόρτα σε πόρτα» λόγω έλλειψης οδηγών
Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο Υπουργός Μεταφορών για τα αποτελέσματα του προγράμματος «από πόρτα σε πόρτα», εκφράζοντας την πρόθεση του Υπουργείου να το επεκτείνει, επισημαίνοντας όμως τη δυσκολία που δημιουργεί η έλλειψη επαρκούς αριθμού οδηγών λεωφορείων.
Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΔΗΣΥ, Πρόδρομου Αλαμπρίτη, ο κ. Βαφεάδης ανέφερε ότι το πρόγραμμα κόστισε €800.000 κατά την προηγούμενη χρονιά, για τη μετακίνηση περίπου 850 μαθητών δημοτικών και νηπιαγωγείων. Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας στο πρόγραμμα συμμετέχουν 34 σχολεία, τόσο σε αστικές, όσο και σε ημιαστικές και σε περιοχές της υπαίθρου.
Πάντως, η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, έθεσε για ακόμα μία φορά το ζήτημα της νομοθεσίας που αφορά παιδιά κάτω των 6 ετών, η οποία προνοεί ανυψωτικά καθίσματα, κάτι που έρχεται σε αντίφαση με τις περιπτώσεις που παιδιά διακινούνται με λεωφορεία που εκτελούν σχολικές διαδρομές. Εξάλλου, εκπρόσωπος της εταιρείας που εκτελεί τα δρομολόγια στην Πάφο, επεσήμανε τη δυσκολία στην εξεύρεση συνοδών για τα λεωφορεία που εκτελούν αυτά τα δρομολόγια.
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Μεταφορών, είχε προβληματίσει τους αρμόδιους η περιορισμένη συμμετοχή στον Στρόβολο, αλλά αποφασίστηκε η συνέχιση του προγράμματος και εκεί, ενώ υπήρξε ενδιαφέρον και από οχτώ νέα σχολεία, εκ των οποίων εξυπηρετήθηκε το σχολείο της Ξυλοτύμπου, ενώ γίνεται προσπάθεια να καλυφθεί και το σχολείο στο Μάμμαρι.
Ο κ. Βαφεάδης εξήγησε ότι η περαιτέρω επέκταση του προγράμματος και γενικότερα η επίτευξη των στόχων για τριπλασιασμό της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς μέχρι το 2030, όπως απαιτεί η ΕΕ από την Κύπρο, δεν μπορεί να επιτευχθεί ελλείψει οδηγών. Για την εξεύρεση λύσεων, όπως είπε, έχει συγκαλέσει σύσκεψη με συμβεβλημένες εταιρείες, ώστε να συζητηθούν οι παράμετροι του προβλήματος, και εξέφρασε τη φιλοδοξία ότι θα προκύψουν λύσεις σύντομα.
Όπως ανέφερε μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, η εικόνα που έχει είναι ότι αποτρεπτικούς παράγοντες συνιστούν πρωτίστως οι συνθήκες εργασίας. Σημείωσε ότι πρέπει να διασφαλιστεί και δίκαιη μισθοδοσία και καλές συνθήκες εργασίας, επισημαίνοντας ότι δεν είναι εύκολο το επάγγελμα του οδηγού λεωφορείου.
Δηλώσεις Βουλευτών
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας, ανέφερε στις δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ότι «η προσπάθεια είναι μεγάλος αριθμός μαθητών να χρησιμοποιεί τα λεωφορεία είτε στα δημοτικά με το πρόγραμμα ‘από πόρτα σε πόρτα’ είτε στα γυμνάσια με τα μαθητικά λεωφορεία, ούτως ώστε και να υπάρχει διευκόλυνση των γονέων αλλά και να υπάρχει και απάμβλυνση του κυκλοφοριακού».
Πρόσθεσε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η φετινή χρονιά θα έχει περισσότερες συμμετοχές από τις 800 περίπου για το πρόγραμμα «από πόρτα σε πόρτα» και από τους 18.000 μαθητές που χρησιμοποιούσαν τα μαθητικά λεωφορεία.
«Αυτό που πρέπει να προέχει είναι αφενός ο συνεχής έλεγχος για την ασφάλεια και αφετέρου να επιβάλλονται ποινές εκεί και όπου δεν τηρούνται τα συμφωνηθέντα», κατέληξε ο κ. Μουσιούττας.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνος Φακοντής, ανέφερε ότι «το λεωφορείο είναι ένα ασφαλές μέσο μεταφοράς και θα πρέπει να προωθηθεί, να ενθαρρυνθεί και να βελτιωθεί η χρήση του, αφού βοηθά τους πολίτες στις καθημερινές τους μετακινήσεις και μειώνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα».
Υπογράμμισε ότι είναι ανεπίτρεπτα τα ατυχήματα και οι βλάβες σε λεωφορεία, υπενθυμίζοντας περιστατικό ανάφλεξης σε εν κινήσει λεωφορείο κατά την περασμένη χρονιά, και σημείωσε ότι αναμένονται από το κράτος αυστηροί έλεγχοι καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. «Άμεσα, θα πρέπει να στελεχωθεί το Τμήμα Οδικών Μεταφορών με Επόπτες Οδικών Μεταφορών, αφού το έργο που επιτελούν είναι καθοριστικό για την οδική ασφάλεια», ανέφερε ο κ. Φακοντής.
Τέλος, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «από πόρτα σε πόρτα», λέγοντας ότι «η συγκεκριμένη υπηρεσία είναι προς την ορθή κατεύθυνση και βοηθά τους μαθητές και τους γονείς και επιπλέον συμβάλλει στη δημιουργία κουλτούρας για τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς αλλά και στη μείωση του κυκλοφοριακού».
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Ο περί Ναυσιπλοΐας Αναψυχής στη Δημοκρατία Νόμος και Συναφείς Κανονισμοί του 2024
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι η θέσπιση νομοθεσίας για εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας και επιθεώρησης των σκαφών αναψυχής και απόκτησης άδειας χειριστή για χειριστές όλων των σκαφών αναψυχής.
Τρίμηνη παράταση για την αναθεώρηση της νομοθεσίας περί ναυσιπλοΐας
Στο μεταξύ, για τη νέα χρονιά μετατέθηκε σήμερα, με απόφαση της Επιτροπής Μεταφορών, η κατ’ άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου και των αναθεωρημένων κανονισμών που ετοίμασε το Υφυπουργείο Ναυτιλίας για εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας και επιθεώρησης των σκαφών αναψυχής και απόκτησης άδειας χειριστή για χειριστές όλων των σκαφών αναψυχής.
Κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου σήμερα ενώπιον της Επιτροπής, διατυπώθηκαν εισηγήσεις για τροποποιήσεις του κειμένου από διάφορες κρατικές υπηρεσίες, ενώ οι επηρεαζόμενοι ανέφεραν ότι δεν κλήθηκαν σε διαβούλευση από το Υφυπουργείο, για τον καταρτισμό του κειμένου του νομοσχεδίου.
Ο Θέμης Ευρυβιάδης, επικεφαλής του Τομέα Επιτήρησης του Ελέγχου Κυκλοφορίας Σκαφών και παράκτιας αντιρύπανσης του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, σημείωσε ότι διαβούλευση έγινε, αλλά ενδεχομένως να άλλαξαν κάποια δεδομένα στο διάστημα που μεσολάβησε, καθώς η ετοιμασία του κειμένου καθυστέρησε δύο χρόνια, λόγω έλλειψης προσωπικού, όπως εξήγησε ο ίδιος. Σημείωσε, χαρακτηριστικά, ότι η σύνταξη του νομοσχεδίου ξεκίνησε από τέσσερις λειτουργούς, οι οποίοι σήμερα δεν είναι την υπηρεσία και εξέφρασε την πρόθεση να προχωρήσει το Υφυπουργείο σε νέο γύρο διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους.
Όπως ανέφερε σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας, αποφασίστηκε να δοθεί χρόνος τριών μηνών, ούτως ώστε οι διάφορες πλευρές να διαβουλευτούν ξανά και θα επανέρθει το θέμα στην Επιτροπή στις αρχές Ιανουαρίου, για να προχωρήσει η εξέταση και η ψήφιση του νομοσχεδίου.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ