Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 17/06/2025, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα:
- Διατίμηση Ηλεκτρικού Ρεύματος
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν οι νέες διατιμήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος και οι επιπτώσεις στους καταναλωτές. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στη σκοπούμενη αύξηση των διατιμήσεων του ηλεκτρικού ρεύματος.
Έγκριση αύξησης 3%, αντί 7,5%, ζήτησε τελικά από ΡΑΕΚ λέει ο Πρόεδρος ΑΗΚ
Την έγκριση της ΡΑΕΚ έτσι ώστε να περιοριστεί η αύξηση στην τιμή του ηλεκτρισμού στο 3%, συν ΦΠΑ, από το αρχικό αίτημα για αύξηση 7,5%, ζήτησε η ΑΗΚ, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της Αρχής Γιώργος Πέτρου, ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού.
Η Επιτροπή Ενέργειας της Βουλής συνέχισε την Τρίτη τη συζήτηση για τις νέες διατιμήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος και τις επιπτώσεις στους καταναλωτές, (αυτεπάγγελτη εξέταση έπειτα από εισήγηση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής), με τη συζήτηση να επικεντρώνεται στη σκοπούμενη αύξηση των διατιμήσεων του ηλεκτρικού ρεύματος.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης είπε ότι η συνεδρία θα συνεχιστεί την ερχόμενη εβδομάδα αφού οι βουλευτές μελετήσουν τα στοιχεία που απέστειλε η ΑΗΚ, ενώ ζήτησε από την Αρχή στοιχεία για το αποθεματικό της.
Οι βουλευτές ζήτησαν να ενημερωθούν για το τι τελικά θα πράξει η ΑΗΚ και πώς γίνεται να διαφοροποιηθεί το αρχικό αίτημα τους προς την ΡΑΕΚ.
Μιλώντας στην Επιτροπή, ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ Πολύβιος Λεμονάρης είπε ότι «η ΑΗΚ μας είπε περιμένετε γιατί επαναξιολογούμε τις διατιμήσεις».
«Η συγκεκριμένη αξιολόγηση ήρθε γραπτώς με επιστολή (από την ΑΗΚ) την περασμένη Πέμπτη, 12 Ιουνίου, και είμαστε σε μια διαδικασία κατά την οποία ερευνούμε εάν αυτά που μας εστάλησαν είναι ορθά και στη βάση τεκμηρίωσης», πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι ένας από τους λόγους που ανέμενε η ΡΑΕΚ είναι «διότι υπήρχε θετικός αντίκτυπος της όποιας μείωσης προς τον καταναλωτή», προσθέτοντας ότι «έπρεπε να περιμένουμε διότι θέλουμε μειώσεις».
«Τα επιτρεπόμενα έσοδα κρίνονται στην βάση μιας μεθοδολογίας όπου υπάρχει μια ρυθμιστική απόφαση που πάρθηκε το 2021», πρόσθεσε.
Ο κ. Λεμονάρης είπε ότι «η έγκριση των επιτρεπόμενων εσόδων αφορά μια χρονοβόρα διαδικασία όπου η ΡΑΕΚ τεκμηριωμένα κρίνει σε αυτά που της υποβάλλουν αν είναι εύλογο έξοδο ή όχι».
Εξάλλου, ο Πρόεδρος της ΑΗΚ είπε ότι ούτε το 2023 αλλά και ούτε το 2024 το ΔΣ της Αρχής «δέχθηκε αύξηση, παρόλο που υπήρξε εισήγηση για μια αύξηση», την οποία «απορρίψαμε».
Ανέφερε επίσης ότι «θεωρήσαμε το 7,5% ότι είναι αρκετά υψηλό διότι θα καταλήγαμε στα διπλάσια από ό,τι ζητούμε σήμερα» και πρόσθεσε ότι φιλοσοφία του ΔΣ είναι να αφήσουμε πίσω την αύξηση του 5% για το 2023 το οποίο έχει παρέλθει και να «πάμε στο 2025 που η αύξηση είναι 3% και είναι υποφερτό προς τα νοικοκυριά».
Ο κ. Πέτρου είπε ότι «η κερδοφορία μας του 2023 ήταν 3,1% και όχι 4,6%» και η υπολογιζόμενη κερδοφορία του 2024 «περιορίζεται στα 2,8%».
Αναφορικά με τα μετρητά που διαθέτει η ΑΗΚ σε διάφορους λογαριασμούς, ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι γνωρίζει πως υπάρχουν αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια.
Αναφορικά με το αποθεματικό, ο Πρόεδρος της ΑΗΚ, αφού σημείωσε ότι παρακολουθείται κάθε μέρα, είπε ότι, πέραν των αγορών μεγάλης ποσότητας ρύπων που είχε κόστος περίπου στα 60 εκ. ευρώ, «σήμερα κρατούμε ένα αποθεματικό γύρω στα 186 εκ. ευρώ με εξαίρεση το working capital» (κεφάλαιο κίνησης) που ανέρχεται περίπου στα 30 εκ. ευρώ.
Σε σχέση με το αρχικό αίτημα της ΑΗΚ για αύξηση 7,5%, ο Πρόεδρος της ΑΗΚ είπε ότι με βάση τους προϋπολογισμούς που κατατίθενται μια φορά τον χρόνο στην ΡΑΕΚ, η αύξηση θα ήταν της τάξης του 7,5%, συν ΦΠΑ.
Ανέφερε ότι καταλήξαμε με τη ΡΑΕΚ περίπου στο ίδιο ποσοστό, στη μέση αύξηση της τιμής ηλεκτρισμού του 7,5% και πρόσθεσε ότι η αύξηση θα αφορούσε το 2023 με περίπου 5% και το 2025 με 2,5%.
Ανέφερε επίσης ότι το ΔΣ της ΑΗΚ είπε ότι «δεν θα επιμένουμε για αύξηση 7,5%» και κατέθεσε εισήγηση στην ΡΑΕΚ για μια αύξηση 3% και αναμένει την έγκριση της.
Εξηγώντας γιατί ζητείται σήμερα αύξηση για το 2023, ο Γενικός Διευθυντής της ΑΗΚ Άδωνις Γιασεμίδης είπε ότι «η μεθοδολογία καθορίζει ότι ζητάς για το τρέχον έτος» και «ζητάς και τα αναπροσαρμοστικά του πλην δύο έτη».
Σε σχέση με ενδεχόμενη αύξηση για το έτος 2024, ο Πρόεδρος της ΑΗΚ είπε ότι δεν υπάρχουν ακόμη ελεγμένοι οικονομικοί λογαριασμοί για το 2024 για να δοθούν στην ΡΑΕΚ.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Το μελετούν ακόμα για αύξηση στο ρεύμα – Γιατί καθυστερεί η απόφαση ΡΑΕΚ
- Αμυντική Βιομηχανία στην Κύπρο
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η ανάγκη προώθησης και ανάπτυξης της αμυντικής βιομηχανίας στην Κύπρο. Κατά την διάρκεια της συζήτησης παρουσιάστηκαν δράσεις του Υπουργείου Άμυνας για ενίσχυση της έρευνας και καινοτομίας και υποστήριξη εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.
Επιπλέον, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η υποχρέωση του Ιδιοκτήτη Συστήματος Διανομής και του Ιδιοκτήτη Συστήματος Μεταφοράς, σε περίπτωση κατά την οποία διαπιστώνουν κατά την εκτέλεση εργασιών σε υποστατικό καταναλωτή ότι υπάρχει ακατάλληλη ηλεκτρολογική εγκατάσταση ή/και ακατάλληλος ηλεκτρολογικός εξοπλισμός που ενδέχεται να προκαλέσει ζημιά σε οποιοδήποτε πρόσωπο ή περιουσία ή/και που έχει ανακληθεί, να ενημερώνουν γραπτώς τον καταναλωτή, ώστε να λάβει τα δέοντα μέτρα για την επιδιόρθωση ή την αντικατάσταση της εν λόγω εγκατάστασης ή του εν λόγω εξοπλισμού.
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η παροχή δυνατότητας στους παραγωγούς σταφυλιών να μεταποιούν τη δική τους παραγωγή σταφυλιών σε οποιοδήποτε προϊόν της αμπέλου, περιλαμβανομένων της ζιβανίας και της κουμανδαρίας, για σκοπούς άσκησης οικοτεχνικής δραστηριότητας.
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε να περιληφθούν στους απόλυτους και στους σχετικούς λόγους απόρριψης ή ακυρότητας εμπορικού σήματος από τον Έφορο λόγοι που αφορούν στη δημιουργία συνθηκών μονοπωλίου ή αθέμιτου ανταγωνισμού στον τομέα της αγοράς, στην παρεμπόδιση του ανταγωνισμού ή στην παρεμπόδιση άλλων επιχειρήσεων από την παραγωγή ή διάθεση συγκεκριμένου προϊόντος.
- Ο περί της Γενικής Ασφάλειας των Προϊόντων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025
- Ο περί της Γενικής Ασφάλειας των Προϊόντων Νόμος του 2025
H Επιτροπή εξέτασε τροπολογίες Βουλευτών για τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι:
- η ενίσχυση διατάξεων αναφορικά με την ενημέρωση των καταναλωτών, τη διενέργεια ελέγχων από την αρμόδια αρχή και τη λήψη μέτρων από αυτή σε περίπτωση επικίνδυνου προϊόντος το οποίο κυκλοφορεί στην αγορά, καθώς και αύξηση των ποινών και των διοικητικών προστίμων που δύναται να επιβληθούν σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων του νόμου και
- η θέσπιση εφαρμοστικών διατάξεων για την πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Κανονισμός (ΕΕ) 2023/988 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 10ης Μαΐου 2023, για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων, την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1025/2012 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και της οδηγίας (ΕΕ) 2020/1828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, και την κατάργηση της οδηγίας 2001/95/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και της οδηγίας 87/357/ΕΟΚ του Συμβουλίου», διασφάλιση συνοχής με το νομοθετικό πλαίσιο της εποπτείας της αγοράς για τα προϊόντα που καλύπτονται από τον περί Εποπτείας της Αγοράς Νόμο και κατάργηση του υφιστάμενου νόμου για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων.
Τέλος, η Επιτροπή εξέτασε την ακόλουθη επιστολή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, ημερ. 25 Οκτωβρίου 2024:
- Έγκριση από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού του Κώδικα Δεοντολογίας σχετικά με τη σύγκρουση συμφερόντων του Προέδρου και των Μελών της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10(5) του περί Προστασίας του Ανταγωνισμού Νόμου
Nomoplatform-ΚΥΠΕ