Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 23/06/2022, υπερψήφισε το νομοσχέδιο που προνοεί την πρόσληψη στην Αστυνομία ειδικών αστυνομικών με σύμβαση, με στόχο την άμεση και έγκαιρη ενίσχυση της με προσωπικό για την εκτέλεση βοηθητικών και υποστηρικτικών καθηκόντων που αφορούν αποκλειστικά στην αντιμετώπιση των συνεχώς αυξανόμενων μεταναστευτικών ροών και γενικά θεμάτων μετανάστευσης στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Αστυνομίας.
Επιπρόσθετα, ανέβαλε τη ψήφιση των προτάσεων νόμου που προνοούν την τροποποίηση του περί της Απαγόρευσης Πλήρωσης Κενών Θέσεων στο Δημόσιο και στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (Ειδικές Διατάξεις) Νόμου, ώστε να αρθεί η απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων προαγωγής τόσο στον δημόσιο όσο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και τη θέσπιση του ιδιώνυμου αδικήματος της γυναικοκτονίας.
Τέλος, η Προεδρεύουσα της Δημοκρατίας Αννίτα Δημητρίου, ανέπεμψε τρεις νόμους που αφορούν στην προώθηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που υπερψηφίστηκαν:
Ο περί Αστυνομίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022
Με μια μακρά συζήτηση τριών περίπου ωρών για το μεταναστευτικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Κύπρος, η Ολομέλεια της Βουλής υπερψήφισε τον νόμο για πρόσληψη 300 συμβασιούχων ειδικών αστυνομικών για την εκτέλεση βοηθητικών και υποστηρικτικών καθηκόντων για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών.
Υπέρ ψήφισαν 24 Βουλευτές/Βουλεύτριες του ΔΗΣΥ, του ΔΗΚΟ, του ΕΛΑΜ, της ΕΔΕΚ της ΔΗΠΑ, ένας Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων και ο Ανεξάρτητος Αντρέας Θεμιστοκλέους, εναντίον 12 Βουλευτές/Βουλεύτριες του ΑΚΕΛ, ενώ υπήρξε και μια αποχή από το Κίνημα Οικολόγων.
Ειδικότερα, με τον προτεινόμενο νόμο προβλέπεται η δυνατότητα του Αρχηγού Αστυνομίας, με την έγκριση του αρμόδιου υπουργού, να προσλαμβάνει στην αστυνομία ειδικούς αστυνομικούς με σύμβαση ορισμένου χρόνου.
Επίσης προβλέπεται σχετική εξουσιοδότηση για έκδοση από το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από προηγούμενη γνώμη του αρχηγού, κανονισμών που προβλέπουν τη διαδικασία πρόσληψης, τα απαιτούμενα προσόντα, τη διάρκεια της υπηρεσίας, τα καθήκοντα και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εκτέλεση των πιο πάνω αναφερόμενων υποστηρικτικών καθηκόντων των συμβασιούχων ειδικών αστυνομικών.
Ακόμα προβλέπεται η εξουσία του Υπουργικού Συμβουλίου να καθορίζει την αμοιβή, το ωράριο εργασίας, την άδεια απουσίας και την άδεια ασθενείας των εν λόγω αστυνομικών.
Επιπρόσθετα, η Ολομέλεια απέρριψε τροπολογία του Βουλευτή Άριστου Δαμιανού εκ μέρους της Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΑΚΕΛ, σύμφωνα με την οποία οι ειδικοί συμβασιούχοι αστυνομικοί θα δύνανται να φέρουν αντιοχλαγωγικό εξοπλισμό, αλλά όχι οπλισμό, αφού αυτοί θα εκτελούν βοηθητικά και υποστηρικτικά καθήκοντα για αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών και γενικά θεμάτων μετανάστευσης στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων της Αστυνομίας.
Η μακρά συζήτηση, κατά την οποία μίλησαν αρκετοί Βουλευτές/Βουλεύτριες από όλα τα κόμματα, ώθησε ορισμένους να επικαλεστούν τον κανονισμό της Βουλής για τον τρόπο διεξαγωγής των συζητήσεων στην Ολομέλεια και άλλους να ζητήσουν από τους συναδέλφους τους να σταματήσουν να καταχρώνται τον χρόνο της Ολομέλειας και να υπάρξει μέτρο.
Στην τοποθέτησή του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία, Αλέκος Τρυφωνίδης, τάχθηκε υπέρ της πρόσληψης των 300 αστυνομικών ως ένα από τα μέτρα που θα μπορούσε να συμβάλει στην αποτροπή της ροής μεταναστών. Παράλληλα, ανέφερε ότι υπάρχουν κι άλλα μέτρα που μπορεί να πάρει η Κυβέρνηση που αργοπορεί να τα πάρει για να βοηθήσει περιοχές που επηρεάζονται ιδιαίτερα όπως η Κοκκινοτριμιθιά, η Πάφος και η Λακατάμια. Επίσης, ζήτησε από την Αστυνομία να αξιοποιηθούν κατάλληλα οι 300 αυτοί ειδικοί αστυνομικοί για να βοηθήσουν αποτελεσματικά για τον σκοπό που προσλαμβάνονται.
Ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ανέφερε ότι όλοι αναγνωρίζουν το πρόβλημα που υπάρχει και πως καθυστέρησε πάρα πολύ η Κυβέρνηση να το χειριστεί. Εξέφρασε, επίσης, ανησυχία για τους αστυνομικούς αυτούς που ετοιμάζεται να προσλάβει η Κυβέρνηση, σε συνδυασμό με την αίτηση της Κυβέρνησης για ένταξη στο χώρο το Σένγκεν και την περίπτωση δημιουργίας «ελεγχόμενου συνόρου».
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Πανίκος Λεωνίδου, ανέφερε ότι το μέτρο της Κυβέρνησης βρίσκεται προς την ορθή κατεύθυνση, αλλά δεν παύει να είναι ένα ημίμετρο αφού δεν αντιμετωπίζει ολοκληρωμένα και σφαιρικά το όλο πρόβλημα. Εξέφρασε, επίσης, ανησυχία για την πρόσληψη ατόμων που θα επιτηρούν την πράσινη γραμμή που δεν είναι σύνορο της ΚΔ. Αναφέρθηκε σε σειρά μέτρων που θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα όπως η στελέχωση εξειδικευμένου τμήματος για εντατικοποίηση των απελάσεων, απαγόρευση άδειας εργασίας αλλοδαπών σε γεωργία και κτηνοτροφία και εργοδότηση αιτητών πολιτικού ασύλου. Πρότεινε πλήρη απασχόληση ληπτών επιδομάτων με εθελοντική εργασία, εργασία με συμβαλλόμενες επιχειρήσεις και εκμάθηση ελληνικής γλώσσας. Είπε ακόμα ότι το ΔΗΚΟ έχει πρόταση για σύσταση υφυπουργείου μετανάστευσης και ασύλου. Στήριξε το νομοσχέδιο και είπε ότι οι προσλήψεις θα πρέπει να γίνουν με διαφανείς διαδικασίες.
Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, είπε ότι η ΚΔ έχει καθήκον και υποχρέωση να παρέχει τις αναγκαίες υπηρεσίες στους πολιτικούς πρόσφυγες. Ωστόσο είπε ότι οι παράνομοι μετανάστες αποτελούν μορφή υβριδικού πολέμου από την Τουρκία προς την Κύπρο και είναι κυρίως άρρενες 19-40 χρονών που σε ελάχιστες περιπτώσεις συνοδεύονται από σύζυγο και παιδιά. Πρόσθεσε ότι στο πλαίσιο της καταστολής χρειάζεται αριθμός ατόμων για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. Δεν είμαστε αρνητικοί στην πρόσληψη, είπε, επεσήμανε δε ότι η εκτελεστική εξουσία έχει τεράστια ευθύνη να προχωρήσει με σωστό και διαφανή τρόπο στις προσλήψεις και πρέπει να γίνει πολύ αυστηρός έλεγχος επιτήρησης των καθηκόντων αυτών, ώστε αριθμός ατόμων να μην λειτουργούν προς την αντίθετη κατεύθυνση.
Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ, Σωτήρης Ιωάννου, είπε ότι το μέτρο είναι μια μικρή λύση για το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η ΚΔ. Ανέφερε ότι το ΕΛΑΜ πρότεινε τη δημιουργία ειδικού αστυνομικού σώματος, μια εισήγηση που γίνεται πράξη. Είπε επίσης ότι πολιτικοί χώροι έβαζαν προσκόμματα για να μην προχωρήσει ο νόμος και χαρακτήρισε την τροπολογία του ΑΚΕΛ ανεκδιήγητη, αφού στέλνει ανθρώπους άοπλους απέναντι στους εισβολείς. Ανέφερε ακόμα ότι δεν θα ανεχτούν οι αστυνομικοί να μετατραπούν σε ταξιτζήδες λαθρομεταναστών στο δρόμο τους για το Πουρνάρα. Έκανε λόγο για βαρύτατες ευθύνες αρμόδιων υπουργείων για την κατάσταση με την μετανάστευση και ζήτησε τη δημιουργία υφυπουργείου μετανάστευσης. Είπε ακόμα ότι οι επόμενες εκλογές θα πρέπει να κριθούν με βάση το μεταναστευτικό πρόβλημα και μόνο.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού, είπε ότι η Επιτροπή Εσωτερικών, έπειτα από ολοκληρωμένη εξέταση του μεταναστευτικού, κατέληξε ότι δεν υπάρχει ο αναγκαίος συντονισμούς υπουργείων, τμημάτων, υπηρεσιών και δεν υπάρχει ολοκληρωμένος σχεδιασμός ενώ με βάση εκθέσεις διεθνών οργανισμών υπάρχουν παραβιάσει ανθρωπίνων δικαιωμάτων μεταναστών από την ΚΔ. Κάλεσε την ΚΔ να είναι πιο διεκδικητική όσον αφορά την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη για το θέμα και να ζητήσει αναθεώρηση του κανονισμού του Δουβλίνου που δεν επιτρέπει στην ΚΔ να προωθήσει μετανάστες σε άλλες χώρες της ΕΕ. Κάκισε, επίσης, το ξήλωμα της υπηρεσίας ασύλου από τους κυβερνώντες γιατί όπως είπε, κάποιοι στις ψηλές βαθμίδες προέρχονταν από χώρους πέραν του Κυβερνώντος κόμματος.
Είπε, ακόμα, ότι απορρίφθηκε η πρόταση του ΑΚΕΛ το σώμα να στελεχωθεί από κανονικούς αστυνομικούς. Εξέφρασε ακόμα ανησυχία γιατί οι 300 δεν θα περνούν από ψυχομετρικά τεστ και τις νενομισμένες διαδικασίες.
Είπε, επίσης, ότι το μέτρο αυτό αποτελεί χρύσωμα του χαπιού και φύλο συκής για την αποτυχία της κυβέρνησης Αναστασιάδη να διαχειριστεί το θέμα.
Ζήτησε δημιουργία κατάλληλων χώρων προσωρινής κράτησης και συμφωνίες με γειτονικά κράτη για νόμιμες επιστροφές. Εξέφρασε την άποψη ότι αυτό το ημίμετρο δεν θα είναι αποτελεσματικό και θα είμαστε με την ψυχή στο σώμα μπας και υπάρξει θερμό επεισόδιο. Μια ριπή χρειάζεται και θα κλαίμε επί ερειπίων, είπε χαρακτηριστικά. Πρόσθεσε ότι όλα αυτά θα αντιμετωπιστούν τελεσίδικα ολοκληρωτικά αν καταφέρουμε να διεκδικήσουμε επανένωση του τόπου και του λαού μας.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Γεωργίου, αναφέρθηκε στα πολλαπλά μέτρα που λαμβάνει η ΚΔ για αντιμετώπιση του μεταναστευτικού, μέτρα που όπως είπε, άντεξαν και έχουν φέρει αποτελέσματα στην περίπτωση της Ελλάδας. Χαιρέτισε το μέτρο της πρόσληψης αστυνομικών που θα επενεργήσει, όπως είπε, θετικά, επιτρέποντας πρόσληψη χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες των αστυνομικών σε συνδυασμό με άλλα που λήφθηκαν ή τροχοδρομούνται.
Όσον αφορά την τροπολογία του ΑΚΕΛ, ανέφερε ότι εξουδετερώνει τον ίδιο το θεσμό εν τη γενέσει του. Οι αστυνομικοί είπε, θα πρέπει να φέρουν οπλισμό διασφαλίζοντας την ασφάλειά τους και την εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας, ως μια πραγματική δύναμη αποτροπής. Ανέφερε, ακόμα, ότι στη γραμμή κατάπαυσης του πυρός και λαθρεμπόριο γίνεται και εμπόριο ναρκωτικών και κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι μπορεί να αντιμετωπίσει αυτό το σώμα.
Πρόσθεσε ότι οφείλουμε όλοι μας μακριά από τις όποιες αντιπολιτευτικές προεκλογικές σκοπιμότητες να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για αντιμετώπιση του μεταναστευτικού που αποτελεί εθνικό ζήτημα, δοκιμάζει δημοκρατικές, οικονομικές και κοινωνικές αντοχές του κόμματος.
Ο Βουλευτής Λεμεσού, Ανδρέας Θεμιστοκλέους, είπε ότι όπου υπάρχει λαθρομετανάστευση δεν μπορεί να υπάρξει σωστή μεταναστευτική πολιτική. Ανέφερε ότι η ξενοφοβία, ο ρατσισμός και ο εθνικισμός γεννιέται με αυτούς που επιτρέπουν την μετανάστευση. Ό,τι και να γίνει τώρα, ανέφερε είναι αργά διότι λάθη συγκεκριμένων κυβερνήσεων μετέτρεψαν τον τόπο αυτό σε έναν ελκυστικό επιδοματικό προορισμό. Πρότεινε η Κύπρος να ακολουθήσει αυτό που έκανε η Ισπανία δηλαδή να δέχεται αιτήσεις ασύλου από παντού από όσους δεν βρίσκονται στην Ισπανία, τις οποίες εξέταζε και απέρριπτε. Ανέφερε ότι τα μέτρα που λαμβάνονται είναι ημίμετρα. Πρόσθεσε ότι αν η δουλειά αυτών που θα προσληφθούν είναι να συνοδεύουν τους μετανάστες καλύτερα να μην προσληφθούν. Ανέφερε ότι θα υπερψηφίσει το νομοσχέδιο πιστεύοντας ότι θα εκπαιδευτούν κατάλληλα για να μπορούν να χρησιμοποιούν με σύνεση και φειδώ τους οπλισμούς τους.
Οι περί Ρυθμίσεως της Μαρίνας Λάρνακας (Καταβλητέα Δικαιώματα) (Καταργητικοί) Κανονισμοί του 2022
Η Ολομέλεια υπερψήφισε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η κατάργηση των «Οι περί Ρυθμίσεως της Μαρίνας Λάρνακας (Καταβλητέα Δικαιώματα) Κανονισμοί του 2009». Επιπρπόσθετα, στους κανονισμούς έχει κριθεί σκόπιμο να περιληφθεί διάταξη, η οποία διευκρινίζει ότι «Οποιαδήποτε δικαστική διαδικασία εκκρεμεί ή βάση αγωγής, η οποία δημιουργήθηκε ή εκκρεμεί πριν την έναρξη ισχύος των παρόντων Κανονισμών και αφορά οφειλόμενα τέλη ελλιμενισμού και άλλα ζητήματα, τα οποία προέκυψαν πριν την έναρξη ισχύος των παρόντων Κανονισμών, συνεχίζονται από το Υφυπουργείο Τουρισμού».
Ο περί Συσκευασιών και Αποβλήτων Συσκευασιών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση με τις διατάξεις του άρθρου 2, παράγραφος 2 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/904 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον.
Ο περί Εθελοντών Πυροσβεστών Νόμος του 2019
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η θέσπιση νομοθετικού πλαισίου για τη ρύθμιση της προσφοράς εθελοντικής εργασίας από εθελοντές πυροσβέστες στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Κύπρου.
Ο περί Πυροσβεστικής Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η παροχή δυνατότητας άσκησης των αρμοδιοτήτων του Αρχιπυράρχου, σε περίπτωση κένωσης της θέσης αυτού, από τον αμέσως κατώτερο κατά σειρά ιεραρχίας Αξιωματικό μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας προαγωγής του νέου Αρχιπυράρχου και να καθορίζεται η διαδικασία πρώτης πλήρωσης της θέσης μετά την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του περί Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Νόμου του 2021, σε περίπτωση που δεν υπάρχουν υποψήφιοι που κατέχουν τα προσόντα για τη θέση κατά την πρώτη πλήρωση αυτής.
Αναλυτικά τα σχέδια νόμου η ψήφιση των οποίων αναβλήθηκε:
Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση της πιο πάνω πρότασης νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί της Απαγόρευσης Πλήρωσης Κενών Θέσεων στο Δημόσιο και στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (Ειδικές Διατάξεις) Νόμου, ώστε να αρθεί η απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων προαγωγής τόσο στον δημόσιο όσο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση των πιο πάνω σχεδίων νόμου σκοπός των οποίων είναι η ρύθμιση της λειτουργίας των «κατασκηνώσεων πολυτελείας Glamping» ως νέας κατηγορίας τουριστικού καταλύματος.
Ο περί Ελέγχου της Ρύπανσης της Ατμόσφαιρας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022
Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση των πιο πάνω σχεδίων νόμου σκοπός των οποίων είναι η ορθότερη εναρμόνιση της Κυπριακής νομοθεσίας με τα άρθρα 5(4), 7(6), 7(7), 8(3), 9 και 16 της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/2193 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2015 για τον περιορισμό των εκπομπών ορισμένων ρύπων στην ατμόσφαιρα από μεσαίου μεγέθους μονάδες καύσης.
Ο περί Ποινικού Κώδικα (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2021
Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση των πιο πάνω προτάσεων νόμου σκοπός των οποίων είναι η θέσπιση του ιδιώνυμου αδικήματος της γυναικοκτονίας.
Αναλυτικά τα σχέδια νόμου τα οποία αναπέμφθηκαν για επανεξέταση:
Ο περί Προδιαγραφών, Κριτηρίων Αειφορίας και Μείωσης των Εκπομπών των Καυσίμων Νόμος του 2022
Ο περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας Νόμος του 2022
Η Προεδρεύουσα της Δημοκρατίας Αννίτα Δημητρίου, ανέπεμψε τρεις νόμους που αφορούν στην προώθηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Συγκεκριμένα, ανέπεμψε τον περί της λειτουργίας Ταμείου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας Νόμο του 2022 για επανεξέταση με σχετική επιστολή της προς τον Προεδρεύοντα της Βουλής Ζαχαρία Κουλία με ημερομηνία 23 Ιουνίου. Η επιστολή του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη λήφθηκε στις 23 Ιουνίου.
Οπως αναφέρεται, η Βουλή των Αντιπροσώπων εισήγαγε στον υπό αναπομπή νόμο άρθρο σύμφωνα με το οποίο ως μέλος της επιτροπής διαχείρισης του ταμείου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εξοικονόμησης ενέργειας έχει συμπεριληφθεί “εκπρόσωπος των καταναλωτών κατόπιν εισήγησης των νόμιμα συσταθέντων οργανισμών ή συνδέσμων που εκπροσωπούν τους καταναλωτές”. Στην επιστολή αναφέρεται ότι η νέα αυτή διάταξη η οποία εισάγεται με τον υπό αναπομπή νόμο ενδεχομένως να επηρεάσει δυσμενώς τη νόμιμη συγκρότηση και σύνθεση της επιτροπής εφόσον η διάταξη αυτή είναι γενική και αόριστη.
Ειδικότερα, προστίθεται, οι σύνδεσμοι ή οργανώσεις που εκπροσωπούν καταναλωτές δεν ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία και ούτε ο υπό αναπομπή νόμος ορίζει ποιοι είναι οι σύνδεσμοι αυτοί ή οι οργανώσεις καταναλωτών και ως εκ τούτου η εκτελεστική εξουσία δεν γνωρίζει σε ποιους συνδέσμους ή οργανισμούς θα πρέπει να αποταθεί ώστε αυτοί να προτείνουν εκπροσώπους τους ως μέλη της επιτροπής. Περαιτέρω αναφέρεται ότι σε περίπτωση κατά την οποία οι σύνδεσμοι ή οργανώσεις καταναλωτών δεν καταλήξουν σε συμφωνία ως προς τον εκπρόσωπο τους αυτό θα επηρεάσει τη νόμιμη συγκρότηση της επιτροπής και εν γένει τη λειτουργία της εφόσον λόγω αυτού ενδεχομένως η επιτροπή να μην συγκροτηθεί σε σώμα ως οφείλει να πράξει.
Επιπρόσθετα, ο υπό αναπομπή νόμος εισήγαγε διάταξη σύμφωνα με την οποία αυξήθηκαν τα μέλη της επιτροπής από πέντε σε επτά, εν τούτοις για σκοπούς απαρτίας παρέμεινε η αναφορά στο νομό σε παρουσία του Προέδρου και δύο μελών. Προτείνεται τροποποίηση ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των προσώπων που προβλέπει ο νόμος ότι πρέπει να παρίστανται στις συνεδριάσεις της επιτροπής για σκοπούς απαρτίας αυτής με στόχο τη διασφάλιση της νομιμότητας των συνεδρίων της επιτροπής.
Επίσης, έγινε αναπομπή του Περί Προδιαγραφών Κριτηρίων Αειφορίας και Μείωσης των Εκπομπών των Καυσίμων Νόμου του 2022 για επανεξέταση με σχετική επιστολή της Προεδρεύουσας της Δημοκρατίας προς τον Προεδρεύοντα της Βουλής με ημερομηνία 23 Ιουνίου. Η επιστολή του Προέδρου της Δημοκρατίας λήφθηκε στις 23 Ιουνίου. Ο λόγος της αναπομπής σχετίζεται με την εισαγωγή σε άρθρο της φράσης “νοουμένου ότι δεν δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού”.
Όπως αναφέρεται, η προσθήκη της φράσης αυτής πέραν του ότι δεν προβλέπεται στην οδηγία της ΕΕ περιορίζει τη διακριτική ευχέρεια του Υπουργού, ενώ η διατήρηση της υπό αναφορά φράσης ενδέχεται να περιορίζει τη δυνατότητα του κράτους να στηρίζει μία τεχνολογία σε σχέση με άλλες όπως η στήριξη της ηλεκτρικής ενέργειας για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων ή των ανανεώσιμων υγρών και αερίων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης σε σχέση με τα βιοκαύσιμα. Περαιτέρω δεν καθορίζονται ποιες είναι οι συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού με αποτέλεσμα να μην είναι κατανοητή η ερμηνεία της φράσης αυτής.
Επίσης η Προεδρεύουσα της Δημοκρατίας ανέπεμψε τον Περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας Νόμο του 2022 για επανεξέταση με σχετική επιστολή της προς τον Προεδρεύοντα της Βουλής με ημερομηνία 23 Ιουνίου. Η επιστολή του Προέδρου της Δημοκρατίας λήφθηκε στις 23 Ιουνίου.
Ενας λόγος της αναπομπής είναι ότι σε άρθρα του υπό αναπομπή νόμου προβλέπονται μικρότερα μέγιστα αποδεκτά χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης της διαδικασίας αδειοδότησης έργων ΑΠΕ σε σχέση με αυτά που παρέχονται ως δυνατότητα σε άρθρο της Οδηγίας (ΕΕ). Τα εν λόγω χρονοδιαγράμματα κρίνονται ιδιαίτερα περιοριστικά και αναμένεται ότι θα επιφέρουν αύξηση του διοικητικού κόστους στις εμπλεκόμενες αρχές αδειοδότησης σταθμών ΑΠΕ και ενδεχομένως μείωση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών ή και σε ορισμένες περιπτώσεις λόγω πρακτικών δυσκολιών να μην είναι εφικτό να εφαρμοστούν.
Ενας άλλος λόγος είναι η παροχή αρμοδιότητας στη ΡΑΕΚ αναφορικά με τη διαδικασία αδειοδότησης της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε υφιστάμενες οικοδομές αφού κατά αυτόν τον τρόπο περιορίζονται οι εξουσίες αρμοδίων αρχών που εμπλέκονται στη διαδικασία αδειοδότησης έργων ΑΠΕ όπως πολεοδομία, έπαρχοι, δήμοι, τμήμα περιβάλλοντος και ότι υφίστανται πρόνοιες στον υπό αναφορά νόμο δεν αποτελούν ορθή εναρμόνιση με τις αντίστοιχες διατάξεις της Οδηγίας.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ