Υπερψήφιση ΦΠΑ 5% για 130 τ.μ. και αξία μέχρι €350.000

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 08/06/2023, υπερψήφισε το νομοσχέδιο που προνοεί όπως ο μειωμένος συντελεστής φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) ύψους 5% να εφαρμόζεται για τα πρώτα 130 τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.) δομήσιμου εμβαδού κατοικίας μέχρι και την αξία των €350.000, νοουμένου ότι η συνολική αξία της συναλλαγής δεν υπερβαίνει τα €475.000 και το συνολικό δομήσιμο εμβαδό τα 190 τ.μ..  

Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που υπερψηφίστηκαν:  

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022   

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Νόμου, ώστε ο μειωμένος συντελεστής φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) ύψους 5% να εφαρμόζεται για τα πρώτα 130 τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.) δομήσιμου εμβαδού κατοικίας μέχρι και την αξία των €350.000, νοουμένου ότι η συνολική αξία της συναλλαγής δεν υπερβαίνει τα €475.000 και το συνολικό δομήσιμο εμβαδό τα 190 τ.μ..  

Σημειώνεται ότι οι διατάξεις του νομοσχεδίου δεν εφαρμόζονται για κτίρια για τα οποία έχει εξασφαλιστεί πολεοδομική άδεια από την αρμόδια αρχή ή έχει υποβληθεί αίτηση για πολεοδομική άδεια στην αρμόδια αρχή μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2023.  

Ψηφίστηκε μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ για τα 130 τ.μ. πρώτης κατοικίας

Σχεδόν ομόφωνα η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε νόμο που επιτρέπει επιβολή μειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. 5% για τα πρώτα 130 τ.μ. πρώτης κατοικίας, τόσο για μονοκατοικίες όσο και για διαμερίσματα. Υπέρ ψήφισαν 42 βουλευτές, ενώ υπήρξε και μια αποχή από τη βουλευτή του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασίας Πολιτών Αλεξάνδρα Ατταλίδου.

Συγκεκριμένα ο μειωμένος συντελεστής Φ.Π.Α. 5% θα αφορά τα πρώτα 130 τ.μ. πρώτης κατοικίας, τόσο για μονοκατοικίες όσο και για διαμερίσματα, μέχρι την αξία των €350.000, νοουμένου ότι η συνολική αξία της συναλλαγής δεν υπερβαίνει τα €475.000 και το συνολικό δομήσιμο εμβαδόν δεν υπερβαίνει τα 190 τ.μ.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης περίληψη πρόνοιας, ώστε στις περιπτώσεις ατόμων με αναπηρία ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ (5%) να εφαρμόζεται για τα πρώτα 190 τ.μ. δομήσιμου εμβαδού κατοικίας.

Προβλέπεται επίσης μεταβατική περίοδος, ώστε οι προτεινόμενες ρυθμίσεις να μην εφαρμόζονται, στις περιπτώσεις που έχει εξασφαλιστεί πολεοδομική άδεια ή έχει υποβληθεί αίτηση για εξασφάλιση πολεοδομικής άδειας εντός τεσσάρων μηνών από την έναρξη της ισχύος του προτεινόμενου νόμου.

Σε μια μακρά συζήτηση στην Ολομέλεια και παρά τη συναίνεση που υπήρξε γύρω από την ψήφιση του συγκεκριμένου νόμου, υπήρξαν αντιπαραθέσεις μεταξύ κομμάτων για τις ευθύνες που οδήγησαν σε τροποποίηση της νομοθεσίας που επέτρεπε μέχρι σήμερα μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 5% για τα πρώτα 200 τ.μ. κατοικίας.

Μιλώντας στην Ολομέλεια ο μεμονωμένος σοσιαλιστής Βουλευτής Κωστής Ευσταθίου, ανέφερε ότι ΕΕ δεν είναι μόνο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ότι πολλές φορές δεν συνάδουν αποφάσεις Δικαστηρίου του Λουξεμβούργου με αυτές της Επιτροπής. Δυστυχώς, είπε, η διαφοροποίηση της ρύθμισης στην Κύπρο έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος των χρυσών διαβατηρίων, κάτι που οδήγησε την Κύπρο να απωλέσει το ηθικό και νομικό πλεονέκτημα της με το οποίο θα μπορούσε να διαπραγματευτεί λόγω και των ιδιαιτεροτήτων της.

Η Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομιών, Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χριστιάνα Ερωτοκρίτου είπε ότι το νομοσχέδιο αυτό που είναι αποτέλεσμα προβληματισμών και σοβαρής ανταλλαγής απόψεων στην Επιτροπή, αν υπερψηφιστεί θα δώσει ισχυρό μήνυμα εντός και εκτός Κύπρου ότι υπάρχει σοβαρότητα και ωριμότητα στο πολιτικό σύστημα να συζητά και να καταλήγει σε κοινό παρονομαστή στα μεγάλα και σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζει ο τόπος.

Σημείωσε ότι το περιεχόμενο του νομοσχεδίου είναι ό,τι καλύτερο μπορούσε να επιτευχθεί με γνώμονα τις συστάσεις της Επιτροπής και τις ανάγκες της κυπριακής οικονομίας και κοινωνίας.

Ανέφερε ότι βελτίωσαν σε μεγάλο βαθμό τις πρόνοιες του νομοσχεδίου και άλλαξαν την αρχική θέση ότι δεν χρειάζεται καμιά μεταβατική περίοδος, ενώ άλλαξαν την αρχική θέση που προνοούσε διαχωρισμό σπιτιών και διαμερισμάτων. Ομόφωνα πρόσθεσε, η Επιτροπή αύξησε το ανώτατο όριο από 110 τ.μ. στα 130 τ.μ. και εξέφρασε την πεποίθηση ότι υπάρχει σημαντική πιθανότητα κατάληξης σε αυτό το θέμα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ο Βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης σημείωσε ότι υπάρχει εξαναγκασμός κάτω από πίεση για ψήφιση της νομοθεσίας, αφού όπως είπε έγινε στο παρελθόν μέγιστη κατάχρηση. Σημείωσε ότι το 2016 το Σώμα σχεδόν ομόφωνα αποφάσισε το όριο των 275 τ.μ. να το απαλείψει με αποτέλεσμα να επωφελούνται όλοι από ένα μέτρο κοινωνικής πολιτικής. Ωστόσο σημείωσε ότι οι Οικολόγοι και η Συμμαχία Πολιτών δεν το ψήφισαν και προειδοποιούσαν για το τι θα ακολουθούσε.

Είπε επίσης ότι το 2021 όταν κλήθηκε η Κύπρος να δώσει στοιχεία για τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Τμήμα Φορολογίας την ενημέρωσε για το προηγούμενο καθεστώς, χωρίς να την ενημερώνει για την αλλαγή. Πρόσθεσε ότι το 2021 η Κομισιόν αφού αντιλαμβάνεται τι προηγήθηκε έστειλε την πρώτη επιστολή για διαδικασία επί παραβάσει, αναφέροντας ότι η ΚΔ δεν τήρησε την αρχή της καλόπιστης συνεργασίας. Ο κ. Παπαδούρης χαρακτήρισε τραγικό το ότι δεν δόθηκαν τα στοιχεία που είχαν ζητηθεί. Είπε επίσης ότι έχοντας ένα βεβαρημένο παρελθόν ως κράτος, η συζήτηση αυτή ξεκίνησε πολύ δύσκολα με πολύ περιορισμένη τη διαπραγματευτική δύναμη του ΥΠΟΙΚ.

Σημείωσε παράλληλα ότι για χάριν της ομοφωνίας θα στηρίξει το νομοσχέδιο για τα 130 τ.μ. για να δοθεί θετικό μήνυμα για την αξιολόγηση της χώρας, ενώ εξέφρασε ικανοποίηση για αλλαγές που επήλθαν στο νομοσχέδιο.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε ότι σφίγγει ο κλοιός λόγω της διαδικασίας επί παραβάσει, ενώ εξέφρασε εντονότατη διαμαρτυρία για το αποτέλεσμα ενός συμβιβασμού. Το τελικό νομοσχέδιο είπε, δεν ήταν αυτό που επεδίωκαν, παρόλο που είναι βελτιωμένο. Σημείωσε ότι θα το υπερψηφίσουν αφού έχουν ικανοποιηθεί πολλές επιφυλάξεις και ανησυχίες τους.

Έκανε παράλληλα λόγο για ευθύνες κάποιων για το σημείο στο οποίο οδηγήθηκαν τα πράγματα και για κάκιστη εφαρμογή της νομοθεσίας που ευνόησε κυρίως τα υψηλά εισοδηματικά στρώματα. Σημείωσε ότι τα 130 τμ αδικούν κατάφορα νεαρά ζευγάρια που θέλουν να αποκτήσουν μια λελογισμένη κατοικία, ενώ σημείωσε ότι το θέμα των ανακαινίσεων και επεκτάσεων παραμένει γκρίζα ζώνη.

Σημείωσε επίσης ότι παρά την αύξηση 15 τ.μ. που υπάρχει για κάθε παιδί από το τρίτο παιδί και πάνω δεν υπάρχει αύξηση της αξίας. Ανέφερε ότι θα υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο παρά τις επιφυλάξεις, δίνοντας τη δυνατότητα στον ΥΠΟΙΚ να διαπραγματευτεί και να συμφωνήσει τα 130 τ.μ.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους είπε ότι εδώ και ενάμιση χρόνο έχει ξεκινήσει αυτός ο μαραθώνιος για να μπορέσουμε να κλείσουμε αυτό το ζήτημα το οποίο δυστυχώς είναι ένας συμβιβασμός από όλες τις πλευρές.

Ανέφερε ότι με την ψήφιση του νομοσχεδίου θα πρέπει να ξεκινήσει ξανά η διαδικασία από το επιτελείο του ΥΠΟΙΚ ώστε να μαζευτούν εκ νέου από την αρχή τα πραγματικά στατιστικά στοιχεία τα οποία να υποβληθούν στην Κομισιόν για να επανέλθουν και να εφαρμόσουν ένα σχέδιο που δεν θα έχει στρεβλώσεις.

Αναμένουμε, είπε, ότι πέραν του συγκεκριμένου νομοσχεδίου η Κυβέρνηση θα φέρει επιπρόσθετο νομοσχέδιο για επέκταση της στεγαστικής πολιτικής στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, ώστε να στηρίξει αυτούς που θα αδικηθούν.

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος, σημείωσε ότι η συνδιαμόρφωση της τελικής πρότασης είναι σημαντική, παρά το γεγονός ότι από πλευράς του κόμματός του έχουν διατυπωθεί σοβαρές διαφωνίες. Ανέφερε ότι την στηρίζει, στο πλαίσιο της συναίνεσης και της εποικοδομητικής συνέργειας.

Ο κ. Σιζόπουλος είπε ότι θα δυσκολέψει περισσότερο η απόκτηση στέγης από νεαρά ζευγάρια ειδικά σε ορισμένες περιοχές όπως η Λεμεσός και θα ενισχυθεί η παραοικονομία κάτι που θα είναι εις βάρος της οικονομίας και των εσόδων του κράτους.

Ανέφερε ακόμα ότι ο κατασκευαστικός τομέας είναι μεν βασικός για την οικονομία όμως το συγκεκριμένο ζήτημα έχει τη μορφή της στεγαστικής πολιτικής και πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη το αυξημένο κόστος ανέγερσης όταν λαμβάνονται υπόψη θέματα όπως η αντισεισμική αναβάθμιση, η ενεργειακή απόδοση και άλλα.

Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου ανέφερε ότι παρά το γεγονός ότι το σημερινό κείμενο δεν είναι ικανοποιητικό στο βαθμό που θα ήθελε το κόμμα, είναι βελτιωμένο σε σχέση με αυτό που υπέβαλε το ΥΠΟΙΚ, όσο και με την αρχική του πρόταση.

Εξέφρασε ικανοποίηση για την ενσωμάτωση των μεταβατικών περιόδων η οποία καλύπτει τους πολίτες που ξεκίνησαν τη διαδικασία και δεν τους καθιστά έρμαιο γραφειοκρατίας και καθυστερήσεων. Ανέφερε ακόμα ότι οι αξίες που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο ανταποκρίνονται σε ικανοποιητικό βαθμό στην αύξηση των οικοδομικών υλικών, σημειώνοντας ότι ακούστηκαν απαράδεκτες αξίες εκ μέρους των αρμοδίων αρχών που τους καλούσαν να δεχτούν.

Ανέφερε ακόμα ότι δεν τους έπεισε καθόλου το ΥΠΟΙΚ για τις προσπάθειες του να φτάσει μαζί με τα κόμματα σε μια σωστή και δίκαιη λύση και το κάλεσε να στηρίζει με όλες του τις δυνάμεις αυτό που θα ψηφιστεί.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού ανέφερε ότι το πώς φτάσαμε ως εδώ δεν είναι απότοκο νομοθεσιών που ψηφίστηκαν, αλλά αποτέλεσμα του «πλιάτσικου» που έγινε με τα χρυσά διαβατήρια από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Αυτό, πρόσθεσε, οδήγησε στο να τρέπονται και να μην μπορούν να διεκδικήσουν βάσιμα μειωμένο ΦΠΑ, ενώ σημείωσε ότι δεν κατέθεσαν ούτε μια σελίδα της αλληλογραφίας του με την Κομισιόν.

Πρόσθεσε ότι από το 2017 μέχρι το 2019 προειδοποιούσαν ότι δεν πρέπει να δίνεται μειωμένο ΦΠΑ σε ολιγάρχες και τους έλεγαν ουδέν μεμπτό. Πρόσθεσε ότι από το 2019 κατέθεσαν πρόταση νόμου διεκδικώντας κοινωνικά κριτήρια στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ.

Είπε επίσης το θέλει να πιστεύει ότι πλέον τα 130 τ.μ. που αποτελούν υποχώρηση για το ΑΚΕΛ έχουν πλέον κατοχυρωθεί, ενώ σημείωσε ότι συνεχίζεται η θυματοποίηση οικογενειών με 2-3 παιδιά για τους οποίους το 19% ΦΠΑ δεν είναι αμελητέο ποσό. Ψηφίζουν, ανέφερε, με πόνο ψυχής σώζοντας το ελάχιστο προ του κινδύνου να χαθεί το μέγιστο.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Χάρης Γεωργιάδης μίλησε για πρόταση που δεν ικανοποιεί πλήρως το κόμμα του αλλά είπε ότι έγινε ένας συμβιβασμός. Η θέση μας, είπε, δεν είναι ακριβώς αυτή που αποτυπώνεται στο κείμενο, όμως τηρούμε υπεύθυνη και συνεπή στάση και δεν θα επιμένουμε στην πλήρη και απόλυτη ικανοποίηση των δικών μας θέσεων.

Επέκρινε τον κ. Δαμιανού για τις τοποθετήσεις του νωρίτερα λέγοντας ότι δεν αντιστάθηκε στο πειρασμό και προσπαθεί να αποσείσει την προσοχή από τις νομοθεσίες γιατί ήταν και με δική τους συμμετοχή και πρόταση που κατέστησαν δικαιούχοι και ξένοι και υπήκοοι τρίτων χωρών.

Παραδέχτηκε ότι η απόφαση του 2016 ήταν λανθασμένη αλλά ο ΔΗΣΥ δεν μπαίνει σε παιγνίδι ευθυνών και αναγνωρίζει ότι σήμερα πρέπει να υπάρξει διόρθωση. Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι δεν μπορεί εντελώς κατά βούληση ένα κράτος-μέλος της ΕΕ να ρυθμίσει τον ΦΠΑ και είναι υποχρέωση μας να επιχειρήσουμε ορθότερη εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή οδηγία. Έστειλε όμως και μήνυμα προς την Κομισιόν ότι δεν είναι λογικό να επιμένει πέραν του δέοντος. Ως κράτος μέλος, υπέδειξε, ξέρουμε τις ευθύνες αλλά και τα δικαιώματά μας και εμείς θεωρούμε ότι με τη ρύθμιση των 130 τ.μ. επιτυγχάνεται πλήρης εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή οδηγία.

Απαντώντας ο κ. Δαμιανού σημείωσε ότι κάποιος που έχει θητεύσει για εφτά χρόνια Υπουργός Κυβέρνησης που έδινε διαβατήρια θα πρέπει να τοποθετείται «πιο ταπεινά». Σημείωσε ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση με την απόφαση για διαδικασία ανάκτησης 40 εκ. ευρώ σε σχέση με τα διαβατήρια, δείχνει ότι έδινε εκεί που δεν έπρεπε. Σημείωσε επίσης ότι ο κ. Στεφάνου είχε εκφράσει το 2016 διαφωνία με την πρόταση Α. Νεοφύτου που άλλαζε τη στόχευση του ΦΠΑ του 5% που έγινε για κοινωνικούς λόγους.

Ο κ. Γεωργίαδης σημείωσε ότι το ΑΚΕΛ παρά τη διαφωνία του ψήφισε την τροπολογία και ήταν η ψήφος του ΑΚΕΛ που το 2012 άνοιξε το παράθυρο για τους ξένους.

Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος ανέφερε ότι και το κόμμα ψήφισε την τροποποίηση και αναλαμβάνει το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί, παραδεχόμενος ότι έπρεπε να ήταν πιο επιφυλακτικοί. Χαιρέτησε παράλληλα το πνεύμα συναίνεσης για συμβιβασμό που δεν ικανοποιεί κανέναν αλλά θα επιλύσει το πρόβλημα. Σημείωσε ότι η διαφορά του νυν ΥΠΟΙΚ σε σχέση με τον προηγούμενο, είναι ότι παρέλαβε ένα πρόβλημα που εκκρεμούσε για τρία χρόνια και επιλύεται σήμερα μέσα σε τρεις μήνες, παραδέχτηκε ότι ήταν λανθασμένα τα στοιχεία, προσπάθησε να συνεργαστεί με την Επιτροπή Οικονομικών και δεσμεύτηκε να υπερασπιστεί ενώπιον των θεσμών την εισήγηση που θα υπερψηφιστεί.

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου μίλησε για επίτευγμα με την σημερινή πρόταση λέγοντας ότι αυτό δεν σημαίνει ότι διαγράφουμε ολόκληρη την ιστορία που έχει μια μεγάλη διαδρομή για να φτάσουμε σήμερα ως εδώ.

Απαντώντας στον Χάρη Γεωργιάδη είπε ότι το ΑΚΕΛ ψήφισε τότε με τον τρόπο που ψήφισε, γιατί ήταν υποχρεωμένο να κοιτάξει την μεγάλη εικόνα και να μην θυματοποιήσει τους πολλούς. Πρόσθεσε ότι ο τέως Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης πήρε ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε από την Κυβέρνηση Τάσσου Παπαδόπουλου και συνεχίστηκε επί Δημήτρη Χριστόφια με πολύ συγκεκριμένα κριτήρια για να βοηθηθεί η οικονομία, και το «ξεχείλωσε» με 7.500 διαβατήρια «και τώρα προσπαθείτε να φορτώσετε σε άλλους ευθύνες που έχετε εσείς». Ανέφερε ότι «αυτό το παραμύθι θα πρέπει επιτέλους να τελειώσει».

Ο περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023  

Η Ολομέλεια της Βουλής υπερψήφισε πρόταση νόμου του Βουλευτή του ΔΗΣΥ Κυριάκου Χατζηγιάννη για τα δικαιώματα υπαλλήλων της ΑΗΚ που επιλέγουν να ενταχθούν στον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ).

Σκοπός της πρότασης νόμου είναι η τροποποίηση του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου, ώστε τα μέλη του προσωπικού της ΑΗΚ που θα επιλέξουν να συνεχίσουν την υπηρεσία τους στον ΔΣΜΚ, ως μέλη του προσωπικού του, και τα οποία κατά την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του προτεινόμενου νόμου είναι μέλη του Ταμείου Ιατροφαρμακευτικής Περίθαλψης της ΑΗΚ, του Ταμείου Ευημερίας Υπαλλήλων της ΑΗΚ, του Ταμείου Ευημερίας Επιστημονικού Προσωπικού της ΑΗΚ, του Ταμείου Βοηθείας Υπαλλήλων της ΑΗΚ και του Ταμείου Βοηθείας Επιστημονικού Προσωπικού της ΑΗΚ, να παραμείνουν και να συνεχίσουν με τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις ως μέλη των ταμείων.

Επιπροσθέτως, με την πρόταση νόμου σκοπείται η τροποποίηση του  νόμου, ώστε η παραχώρηση ειδικών κινήτρων σε υπαλλήλους της ΑΗΚ να εξεταστεί και να αποφασιστεί από την Ειδική Επιτροπή ΔΣΜΚ, προτού οι εν λόγω υπάλληλοι κληθούν να επιλέξουν κατά πόσο επιθυμούν να καταστούν μέλη του προσωπικού του ΔΣΜΚ, προκειμένου τα κίνητρα αυτά να τους ωθήσουν να συνεχίσουν την υπηρεσία τους στον Διαχειριστή.

Η πρόταση προνοεί η στελέχωση του ΔΣΜΚ, με βάση την οργανική του διάρθρωση, να ολοκληρωθεί εντός έξι μηνών από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος των κανονισμών που αφορούν τα σχέδια υπηρεσίας των θέσεων που περιλαμβάνονται στην εν λόγω οργανική διάρθρωσή του και η διαδικασία μεταφοράς των ωφελημάτων και/ή δικαιωμάτων των εν λόγω υπαλλήλων και η διασφάλιση και κατοχύρωση των κεκτημένων δικαιωμάτων τους κατά την ημερομηνία μεταφοράς τους στον ΔΣΜΚ να καθορίζεται σε διάταγμα του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας αντί σε κανονισμούς, όπως προβλέπεται στον υπό τροποποίηση νόμο.

Προστέθηκε επίσης πρόνοια με την οποία να προβλέπεται ότι από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος της μεταφοράς του προσωπικού της ΑΗΚ στον ΔΣΜΚ τις απαιτούμενες εισφορές εργοδότη στα συγκεκριμένα ταμεία θα καταβάλλει ο ΔΣΜΚ, ως συγχρηματοδοτούσα επιχείρηση.

Επίσης προστέθηκε πρόνοια με την οποία να προβλέπεται ότι οι ισχύοντες κανόνες λειτουργίας των ταμείων θα τροποποιηθούν κατάλληλα από την ΑΗΚ σε συνεργασία με τον ΔΣΜΚ.

Ο κ. Χατζηγιάννης, εισηγητής της πρότασης, είπε ότι πρέπει να υπάρξει διασφάλιση ότι θα έχουμε συνέχιση στο νέο καθεστώς ώστε να κτίσουμε αξιοπιστία και να μην υπάρξει καμία αμφισβήτηση.

Ανέφερε ότι έχουμε ανάγκη από το προσωπικό που έχει εξειδικευτεί και έχει αποκτήσει τεχνογνωσία και αναζητήθηκαν λύσεις πως να πειστεί αυτό προσωπικό με μια αλλαγή, να διατηρηθεί.

Παράλληλα ανέφερε ότι πρέπει να διασφαλιστεί πλήρως η αξιοπιστία του ΔΣΜΚ και να μην υπάρχει καμία σύνδεση με ΑΗΚ ως ένας από βασικούς συντελεστές και παραγωγός στην αγορά ενέργειας.

Αυτή η ανεξαρτησία, σημείωσε, πρέπει να κτιστεί με τρόπο τέτοιο ώστε να μην αμφισβητείται νομικά ο Διαχειριστής στην αγοραπωλησία ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Εμπορικού Δικαστηρίου και Ναυτοδικείου (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Εμπορικού Δικαστηρίου και Ναυτοδικείου Νόμου, που αφορά στον τρόπο άσκησης της δικαιοδοσίας του Ναυτοδικείου, ώστε οι απαιτήσεις που σχετίζονται με υποθήκη ή επιβάρυνση πλοίου ή μεριδίου αυτού, να εντάσσονται στις απαιτήσεις για τις οποίες δύναται δικαιωματικά να εγερθεί απαίτηση in rem εναντίον του υποθηκευμένου πλοίου, χωρίς την ανάγκη πλήρωσης οποιωνδήποτε άλλων δικαιοδοτικών προϋποθέσεων. 

Ο περί της Ποιότητας του Νερού Ανθρώπινης Κατανάλωσης Νόμος του 2023  

Η Ολομέλεια της Βουλής υπερψήφισε νόμο με τον οποίο προτείνεται η θέσπιση νέας νομοθεσίας και η κατάργηση της υφιστάμενης, ώστε να επέλθει εναρμόνιση με την Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου του 2020, σχετικά με την ποιότητα του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης.

Ειδικότερα, με τις πρόνοιες του νομοσχεδίου προβλέπονται η ενίσχυση των προτύπων ποιότητας για το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης, η ανάληψη δράσεων για τη διασφάλιση καλύτερης πρόσβασης σε νερό ανθρώπινης κατανάλωσης, όσον αφορά ευάλωτες και περιθωριοποιημένες ομάδες, για την προώθηση της διάθεσης νερού της βρύσης σε δημόσιους και άλλους χώρους, καθώς και για την αύξηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στην κατανάλωση του νερού της βρύσης, η λήψη μέτρων για μείωση της διαρροής νερού και αντιμετώπιση των αναδυόμενων ρύπων μέσω της διενέργειας επιπρόσθετων ελέγχων στο σύστημα διανομής νερού ανθρώπινης κατανάλωσης και η ενημέρωση των καταναλωτών σε σχέση με το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης.

Σημειώνεται ότι η χρονική δέσμευση για την υιοθέτηση των προνοιών της Οδηγίας από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν η 12η Ιανουαρίου 2023 και επιπροσθέτως ότι εκκρεμεί διαδικασία παράβασης κατά της Δημοκρατίας, στο πλαίσιο της οποίας έχει ήδη ληφθεί προειδοποιητική επιστολή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ωστόσο, το εναρμονιστικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή την 4η Μαΐου 2023 με επιστολή του Υπουργείου Υγείας, ημερομηνίας 27 Απριλίου 2023.

Ενσωματώθηκαν εισηγήσεις του ΥΠΕΣ και του ΣΥ Λεμεσού ώστε, μετά την έναρξη της ισχύος του περί Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης Νόμου, στο Συμβούλιο Ασφάλειας Νερού Ανθρώπινης Κατανάλωσης να συμμετέχει ως μέλος ο γενικός διευθυντής κάθε επαρχιακού οργανισμού αυτοδιοίκησης ή εκπρόσωπός του, αντί ο πρόεδρος ή ο αντιπρόεδρός του και το ΥΠΕΣ να εκπροσωπείται στο Συμβούλιο Ασφάλειας Νερού Ανθρώπινης Κατανάλωσης από τον γενικό διευθυντή του αντί από λειτουργό.

Η  Επιτροπή Υγείας εν τέλει τροποποίησε το κείμενο του νομοσχεδίου, ώστε αφενός το δικαίωμα ένστασης επηρεαζόμενου προσώπου έναντι αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφάλειας Νερού Ανθρώπινης Κατανάλωσης να παρέχεται σε σχέση με όλες τις δυσμενείς πράξεις που δύναται να εκδώσει το εν λόγω συμβούλιο και αφετέρου κάθε επαρχιακός οργανισμός αυτοδιοίκησης να εκπροσωπείται στο Συμβούλιο Ασφάλειας Νερού Ανθρώπινης Κατανάλωσης από τον γενικό διευθυντή του ή εκπρόσωπό του αντί από τον πρόεδρο ή αντιπρόεδρο, όπως προτείνεται.

Ο περί Αιμοδοσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε νομοσχέδιο το οποίο τροποποιεί τον περί Αιμοδοσίας Νόμο, ώστε να διαφοροποιηθεί η σύνθεση και οι αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Αιμοδοσίας, για να καταστεί πιο αποτελεσματικός ο συμβουλευτικός του ρόλος αναφορικά με την ασφάλεια και την επάρκεια του αίματος και των παραγώγων του.

Οι πρόνοιες προβλέπουν συγκεκριμένα διαφοροποίηση της σύνθεσης του Εθνικού Συμβουλίου Αιμοδοσίας, ώστε να διασφαλίζεται η συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων σε δραστηριότητες που αφορούν τη συλλογή, την επεξεργασία, τη διανομή και τη διαχείριση του αίματος, στο πλαίσιο των σημερινών δεδομένων του συστήματος υγείας.

Επίσης προβλέπουν διαφοροποίηση του συμβουλευτικού ρόλου του Εθνικού Συμβουλίου Αιμοδοσίας προς την αρμόδια αρχή, ώστε αυτός να ασκείται σε σχέση με τον καθορισμό της πολιτικής που αφορά την αιμοδοσία, τις διαδικασίες που αφορούν την αιμοδοσία, την επεξεργασία, τη διανομή και τη διαχείριση του αίματος, την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σε θέματα αιμοδοσίας και την υιοθέτηση και εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών διαχείρισης του αίματος και αιμοεπαγρύπνησης.

Με βάση το νομοσχέδιο το Υπουργείο Υγείας θα ορίζει μόνο ένα πρόσωπο ως μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Αιμοδοσίας, αντί δύο όπως προτείνεται και παράλληλα το Εθνικό Συμβούλιο Αιμοδοσίας, στο πλαίσιο της άσκησης του συμβουλευτικού του ρόλου, θα λαμβάνει υπόψη τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρωτόκολλα.

Οι Βουλή ψήφισε ομόφωνα και δύο τροπολογίες των βουλευτών Μαρίνας Νικολάου και Νίκου Κέττηρου του ΑΚΕΛ για χωριστή εκπροσώπηση του ΠΙΣ και της αιματολογικής εταιρείας στο Συμβούλιο.

Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που αναβλήθηκαν: 

Οι περί Ακινήτου Ιδιοκτησίας της Δημοκρατίας (Μίσθωση Ιδιοκτησίας μέσα σε Κυβερνητικές Βιομηχανικές Περιοχές) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2023  

Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση για τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η τροποποίηση προνοιών που αφορούν τις επιτρεπόμενες χρήσεις στις Κυβερνητικές Βιομηχανικές Περιοχές και τη διαδικασία αδειοδότησης βιομηχανικών αναπτύξεων. 

Ο περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Επισκέψιμων Αγροκτημάτων Νόμος του 2022  

Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση για την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση νομοθεσίας για τη ρύθμιση της ίδρυσης και λειτουργίας επισκέψιμων αγροκτημάτων. Ειδικότερα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις καθορίζεται το πλαίσιο αδειοδότησης και δημιουργίας μητρώου για την εγγραφή επισκέψιμων αγροκτημάτων, το οποίο θα τηρείται από το Υφυπουργείο Τουρισμού.    

Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που αποσύρθηκαν: 

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2019   

Ψήφισμα Βουλής για περιβάλλον καλεί σε συντονισμό δράσεων

Ψήφισμα για το περιβάλλον ενέκρινε το απόγευμα η Ολομέλεια της Βουλής που καλεί σε συντονισμό δράσεων για την πλαστική ρύπανση, την μείωση των ρύπων και εν τέλει την επίτευξη των βιώσιμων στόχων ανάπτυξης.

Στο ψήφισμα αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι η Κύπρος ως νησιώτικο κράτος θα επηρεαστεί σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό από την κλιματική κρίση και καλείται η Κυβέρνηση να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την επίτευξη του κοινού στόχου μείωσης της χρήσης περιττών, αποφευκτέων και προβληματικών πλαστικών και τον τερματισμό της ροής τους στις λίμνες, στα ποτάμια, στους υγροτόπους, στις ακτές και στις θάλασσες.

Αναφέρεται ότι η Κύπρος πρέπει να υιοθετήσει μέτρα για την καταπολέμηση της ρύπανσης από πλαστικό, περιλαμβανομένων μέτρων που σχετίζονται με τη βιώσιμη κατανάλωση και παραγωγή, τα οποία πρέπει να περιλαμβάνουν προσεγγίσεις κυκλικής οικονομίας, και να αναπτύξει και να εφαρμόσει εθνικά σχέδια δράσης.

Η Βουλή καλεί επίσης την Κυβέρνηση να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα και να προβεί στις δέουσες ενέργειες προς επίτευξη ουσιαστικής προόδου στην εκπλήρωση των στόχων βιώσιμης ανάπτυξης.

Στο ψήφισμα αναφέρεται ότι καθώς τα αναπτυξιακά κέρδη αναστρέφονται, συνεπεία των πολλαπλών παγκόσμιων κρίσεων, περιλαμβανομένων των συγκρούσεων, της κλιματικής αλλαγής και της πανδημίας του κορωνοϊού, απαιτείται επείγουσα δράση για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης και για την αντιμετώπιση των πιεστικών ζητημάτων.

Χαιρετίζεται το γεγονός ότι, η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/904/ΕΕ για τη μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον από ορισμένα πλαστικά προϊόντα έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο με τον περί Αποβλήτων (Τροποποιητικό) Νόμο του 2022 και τονίζεται ότι χρειάζεται άμεσα σχέδιο δράσης αναφορικά με τους τομείς που παράγουν τα περισσότερα πλαστικά απορρίμματα, όπως ο τουρισμός που μπορεί να χρησιμεύσει ως κατευθυντήρια γραμμή για την αποφυγή και τη μείωση της παραγωγής πλαστικών απορριμμάτων και διαρροή τους στο περιβάλλον στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Η Βουλή με το ψήφισμα κρίνει αναγκαίο να τεθούν πραγματικοί στόχοι για τη μείωση της κατανάλωσης πλαστικών, τη μείωση της ρύπανσης από μικροπλαστικά και την αύξηση του διαχωρισμού και της ανακύκλωσης πλαστικών. Επισημαίνει επίσης ότι οι εκτιμώμενοι έντεκα εκατομμύρια μετρικοί τόνοι πλαστικού που εισέρχονται αυτή τη στιγμή στον ωκεανό, ετησίως, θα τριπλασιαστούν κατά τα επόμενα είκοσι χρόνια.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Μεταφορών

Στον αέρα η ανάπτυξη λιμανιού-μαρίνας Λάρνακας, «το έργο θα γίνει» διαμηνύει ο Βαφεάδης

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 24/04/2024, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα: Υλοποίησης ενιαίου σχεδιασμού ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η πορείας υλοποίησης του ενιαίου σχεδιασμού ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας μετά την υπογραφή των συμβολαίων.

Θεσμών

Με capital statement και Έφορο Φορολογίας οι δηλώσεις πόθεν έσχες, 6+1 προτάσεις νόμου για πολλαπλές συντάξεις

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 24/04/2024, εξέτασε τις ακόλουθες προτάσεις νόμου: Ο περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021 Ο περί Ορισμένων Δημόσια Εκτεθειμένων Προσώπων και Ορισμένων Αξιωματούχων της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και