Αποφάσεις Ολομέλειας: Έγκριση ψηφίσματος καταδίκης ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 24/02/2022, ενέκρινε ομόφωνα ψήφισμα μέσω του οποίου καταδικάζει την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, καλή σε άμεση κατάπαυση του πυρός και αποχώρηση των ρωσικών στρατευμάτων από τα Ουκρανικά εδάφη.

Δείτε ολόκληρο το ψήφισμα εδώ.

Επιπρόσθετα, η Ολομέλεια υπερψήφισε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

1. Ο περί Προϋπολογισμού της Εθνικής Αρχής Στοιχημάτων του 2022 Νόμος του 2022

Επιπροσθέτως των ποσών που έχουν ήδη προϋπολογιστεί νόμιμα για τη χρήση της Εθνικής Αρχής Στοιχημάτων ή που θα προϋπολογιστούν αργότερα νόμιμα για τη χρήση αυτή, εγκρίνεται όπως πληρωθεί από το Ταμείο της Εθνικής Αρχής Στοιχημάτων και χρησιμοποιηθεί για τη χρήση των δώδεκα (12) μηνών που λήγουν την 31η Δεκεμβρίου 2022, ποσό που δεν υπερβαίνει τα δεκαεννιά εκατομμύρια εκατόν τριάντα τέσσερεις χιλιάδες και εκατόν τριάντα έξι ευρώ (€19.134.136) για την κάλυψη των δαπανών της Εθνικής Αρχής Στοιχημάτων για την περίοδο αυτή.

2. Ο περί Τμήματος Φορολογίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021

Σκοπός του τροποποιητικού νομοσχεδίου, με τίτλο «Νόμος που τροποποιεί τον περί Τμήματος Φορολογίας Νόμο του 2014 μέχρι 2021», είναι ο διορισμός του Εφόρου Φορολογίας και του Βοηθού Εφόρου Φορολογίας να διενεργείται από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας. Επίσης, με το παρόν τροποποιητικό νομοσχέδιο και δεδομένου ότι, οι θέσεις του Εφόρου Φορολογίας και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας μεταφέρθηκαν από την κατηγορία θέσεων αξιωματούχου στην κατηγορία θέσεων δημοσίου υπαλλήλου, διαγράφονται συγκεκριμένα άρθρα του Νόμου που ρυθμίζουν θέματα που προκύπτουν από το διορισμό του Εφόρου Φορολογίας και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας από το Υπουργικό Συμβούλιο. Διαγράφονται επίσης τα άρθρα που συνιστούν επανάληψη ή/και ήδη καλύπτονται από διατάξεις των περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμων και Κανονισμών. Τέλος, προστίθενται πρόνοιες, για τη συνέχιση ισχύος πράξεων που εκδόθηκαν.

3. Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου του 2022 Νόμος του 2022

Επιπροσθέτως των ποσών που έχουν ήδη προϋπολογισθεί νόμιμα για τη χρήση της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου ή που θα προϋπολογιστούν αργότερα νόμιμα για τη χρήση αυτή, εγκρίνεται όπως χρησιμοποιηθεί από την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022 ποσό που δεν υπερβαίνει το ένα δισεκατομμύριο επτακόσια εξήντα ένα εκατομμύρια εξακόσιες εβδομήντα δύο χιλιάδες ευρώ (€1.761.672.000) για την κάλυψη των δαπανών της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου για την περίοδο αυτή.

Η Βουλεύτρια του ΔΗΚΟ Χριστιάνα Ερωτοκρίτου σε δηλώσεις τις ανέφερε ότι οι κυβερνώντες έχουν καταφέρει τα τελευταία 10 χρόνια να ανοίξουν  μια βεντάλια προστίμων και αναγκαστικών ακριβών τιμών για τον Κύπριο καταναλωτών. Όπως είπε ο Κύπριος καταναλωτής συνεπεία της απραξίας και των λανθασμένων χειρισμών πληρώνει εκατοντάδες ευρώ πρόστιμα για την αγορά ρύπων, ενώ αγνόησαν ότι δεν θα μπορούσαν να λειτουργούν οι μονάδες της Δεκέλειας, κάτι που ήξεραν από το 2010. Πρόσθεσε ότι αυτό που έχει καταφέρει η Κυβέρνηση είναι σήμερα να βρίσκεται η Κύπρος στον μεσαίωνα της ενέργειας, με το πιο πεπαλαιωμένο σύστημα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ ο λογαριασμός αυξάνεται επειδή καίμε μαζούτ, αργεί να έρθει το φυσικό αέριο και να αναπτυχθούν οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).

Ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων Συνεργασία Πολιτών Χαράλαμπος Θεοπέμπτου ανέφερε ότι ενώ αυτά τα πράγματα ήταν γνωστά εδώ και δέκα χρόνια, οι επιλογές των εκάστοτε κυβερνήσεων μας έφεραν εδώ και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που αυξήθηκαν κατά πολύ οι τιμές των ρύπων. Πρόσθεσε ότι με βάση την πολιτική fit for 55 θα υπάρχει αύξηση στο κόστος καυσίμων αφού θα υπάρξει αύξηση με βάση τις εκπομπές θερμοκηπίου.

Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου, ανέφερε ότι οι συνεχείς αυξήσεις έχουν οδηγήσει του πολίτες σε κατάσταση ανέχειας και τα όσα τραγικά συμβαίνουν στην Ουκρανία θα μεγαλώσουν ακόμα περισσότερο το πρόβλημα. Αναφέρθηκε σε διακοπές ρεύματος σε πολίτες και ζήτησε να βρεθούν άμεσες λύσεις για μείωση του κόστους. Είπε επίσης ότι είναι ανήθικο, αισχρό και εγκληματικό να επιχορηγούμε δωρεάν ρεύμα στους Τ/κ ακόμα και για τον κατοχικό στρατό την ώρα που κόβουμε το ρεύμα σε ευάλωτες κατηγορίες πολιτών.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου, μίλησε για ένα κρίσιμο σταυροδρόμι σε ζητήματα ενέργειας, κάτι που βρίσκει την Κύπρο εντελώς απροετοίμαστη σε ζητήματα υποδομών για έλευση φυσικού αερίου όσο και σε σχέση με την αξιοποίηση του κοιτάσματος «Αφροδίτη». Είπε επίσης ότι η Κύπρος βρίσκεται στον πάτο της ΕΕ στις ΑΠΕ και επέρριψε την ευθύνη για το «αδιέξοδο αναφορικά με τους ενεργειακούς σχεδιασμούς» στην παρούσα Κυβέρνηση «που δεσμεύεται για διάφορα και δεν κάνει τίποτε». Πρόσθεσε ότι η αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού σε ένα μεγάλο ποσοστό οφείλεται στα πέναλτι που πληρώνει η Κυπριακή Δημοκρατία από τους ρύπους και είπε ότι φέτος θα πληρώσουμε 120-130 ευρώ για το λόγο αυτό. Επέκρινε παράλληλα την αναφορά του νόμου για μείωση του ΦΠΑ στον ηλεκτρισμό από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και κάλεσε την κυβέρνηση να μειώσει κατά 10% τον ΦΠΑ για όσο διαρκεί αυτή η δύσκολη περίοδος με τις τιμές ενέργειας.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλά, ανέφερε ότι ο λογαριασμός ηλεκτρισμού σήμερα είναι και λίγο πιο κάτω ακόμα σε σχέση με πριν από δέκα χρόνια. Πρόσθεσε ότι η Κύπρος ξεπέρασε τον στόχο του 12% για τις ΑΠΕ που συμφώνησε η Κυβέρνηση του ΑΚΕΛ και κατάφερε να πάει στο 17%. Σε σχέση με το φυσικό αέριο είπε ότι δεν υπήρχε εύκολος τρόπος να έρθει λόγω και των τιμών που επικρατούσαν την τελευταία δεκαετία, ενώ οι προσφορές που δέχτηκε η Κυπριακή Δημοκρατία δεν μείωναν το κόστος της ενέργειας εκτός από την τελευταία. Είπε επίσης ότι το φυσικό αέριο θα μειώσει μόνο κατά 28% τους ρύπους. Αυτό που χρειάζεται είπε είναι στοχευμένη και συνετή κοινωνική πολιτική, στηρίζοντας αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη και λαμβάνοντας υπόψη τα δημόσια οικονομικά. Αναφέρθηκε ακόμα στα σχέδια, που προκήρυξε η Κυβέρνηση για εξοικονόμηση ενέργειας. Σημείωσε ακόμα ότι η Κύπρος θα αντιμετωπίσει και αυτή την κρίση επειδή έχει τη δημοσιονομική δυνατότητα.

Απαντώντας ο κ. Στεφάνου αναφέρθηκε σε υποσχέσεις της Κυβέρνησης στον τομέα της ενέργειας τις οποίες δεν υλοποίησε. Περαιτέρω ανέφερε ότι η Κυβέρνηση επιμένει στους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς για τις ΑΠΕ και ενώ το 2012 είχε κάνει μειοδοτικό διαγωνισμό και έλαβε τιμή κάτω από 6 σεντ, για κάποιο λόγο έφυγε από αυτό τον διαγωνισμό και προχώρησε σε πλειοδοτικό διαγωνισμό, χωρίς η Υπουργός Ενέργειας να μπορεί να απαντήσει γιατί.

Ο κ. Κουλλά απάντησε ότι η Κυβέρνηση του ΑΚΕΛ δέσμευσε την Κύπρο σε πολύ ψηλές τιμές για έργα ΑΠΕ, ενώ τώρα η Κυβέρνηση δεν εγγυάται κανενός καμιά τιμή, αφού θα ανοίξει η ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού.

4. Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Λιμένων Κύπρου του 2022 Νόμος του 2022

Επιπροσθέτως των ποσών που έχουν ήδη προϋπολογισθεί νόμιμα για τη χρήση της Αρχής Λιμένων Κύπρου, ή που θα προϋπολογισθούν αργότερα νόμιμα για τη χρήση αυτή, εγκρίνεται όπως πληρωθεί από το Ταμείο της Αρχής Λιμένων Κύπρου και χρησιμοποιηθεί για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022, ποσό που δεν υπερβαίνει τα τριάντα εκατομμύρια τετρακόσιες δεκατρείς χιλιάδες εκατό ενενήντα ευρώ (€30.413.190) για την κάλυψη των δαπανών της Αρχής Λιμένων Κύπρου για την περίοδο αυτή.

Σε τοποθέτησή του στην Ολομέλεια, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Αντρέας Καυκαλιάς, αναφέρθηκε σε επιστολή που απέστειλε το κόμμα του  τον Ιανουάριο του 2022 προς τον Γενικό Εισαγγελέα, με αίτημα τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ή άλλων ευθυνών για πράξεις ή παραλείψεις που προκύπτουν από τις συμβάσεις που έχει υπογράψει η κυβέρνηση με τις ιδιωτικές εταιρείες στο Λιμάνι Λεμεσού. Ανέφερε ότι πέρα από το αίτημα αυτό, από το 2018 έχει αποσταλεί και σχετικό υλικό, συμπεριλαμβανομένης της έκθεσης του Γενικού Ελεγκτή που κάνει λόγο για πιθανές ευθύνες, που συγκεντρώθηκε κατά τη συζήτηση του θέματος στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής. «Μέχρι και σήμερα καμία αντίδραση δεν υπήρξε από τον Γενικό Εισαγγελέα», είπε, ενώ πρόσθεσε ότι στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι οι συμβάσεις που υπογράφτηκαν είναι προβληματικές και «συνιστούν έγκλημα εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος».

Από την πλευρά της, η Βουλεύτρια του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, ανέφερε ότι «παρά την κρίση της πανδημίας, που έπληξε σε μεγάλο βαθμό και τις λιμενικές δραστηριότητες, κατατίθεται πλεονασματικός προϋπολογισμός». Σχολιάζοντας τα ζητήματα που έθιξε το ΑΚΕΛ, για το Λιμάνι Λεμεσού, είπε ότι «σήμερα από το λιμάνι μπαίνουν στα δημόσια ταμεία €250 εκ., ενώ την αντίστοιχη περίοδο όταν ήταν υπό τη διαχείριση του κράτους, δεν έμπαιναν ούτε €90 εκ.» και πρόσθεσε ότι υπήρξαν οφέλη στην ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του λιμανιού, από επενδύσεις €50 εκ. από τις εταιρείες. Ανέφερε ότι το Λιμάνι Λεμεσού βοηθά και στη μεταρρύθμιση του Λιμανιού Λάρνακας, που είναι «η μεγαλύτερη επένδυση στην Κύπρο αυτή τη στιγμή», όπως είπε. «Ο Γενικός Εισαγγελέας σίγουρα μελετά και ερευνά τα ζητήματα και θα απαντήσει όταν αυτά θα είναι στην επιφάνεια», κατέληξε.

Σε δική του τοποθέτηση ο Βουλευτής και ΓΓ του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, είπε ότι, σχετικά με την επιστολή που είχε σταλεί για τις συμβάσεις στο Λιμάνι Λεμεσού από την Επιτροπή Ελέγχου το 2018, τίθεται και θεσμικό θέμα. Διερωτήθηκε πώς είναι δυνατόν η Βουλή να στέλνει επιστολές και για 4 χρόνια να μην έχει καμία απάντηση και χαρακτήρισε «απαράδεκτη» τη συμπεριφορά της εκτελεστικής εξουσίας και των θεσμών προς την νομοθετική εξουσία. Πρόσθεσε ότι με έκθεση που παρουσίασε στη Βουλή, η Αρχή Λιμένων είχε πει ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητά της, γιατί στερήθηκε ουσιαστικά έσοδα. Είπε, επίσης, ότι και μέσα από επιστολές της ΟΕΒ και του ΚΕΒΕ, έχουν διατυπωθεί παράπονα για τις χρεώσεις στο λιμάνι.

5. Ο περί Προϋπολογισμού του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου του 2022 Νόμος του 2021

Επιπροσθέτως των ποσών που έχουν ήδη προϋπολογισθεί νόμιμα για τη χρήση από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου ή που θα προϋπολογισθούν αργότερα νόμιμα για το σκοπό αυτό, εγκρίνεται όπως πληρωθεί από το Ταμείο του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου και διατεθεί για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022, ποσό που δεν υπερβαίνει τα εβδομήντα τρία εκατομμύρια, εννιακόσιες τριάντα επτά χιλιάδες και ενιακόσια πενήντα τέσσερα ευρώ (€73.937.954) για την κάλυψη των δαπανών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου για την περίοδο αυτή.

Κατά τις τοποθετήσεις του, οι Βουλευτές υπογράμμισαν τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν τα δημόσια πανεπιστήμια στη χώρα, ως χώροι ακαδημαϊκής έρευνας και εκπαίδευσης, καθώς και ως πυρήνες προσέλκυσης ερευνητικών προγραμμάτων από το εξωτερικό, και διαβεβαίωσαν τη στήριξή τους τόσο προς το ΤΕΠΑΚ όσο και προς το Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Παίρνοντας τον λόγο, ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ, Λίνος Παπαγιάννης, είπε ότι παρά τη στήριξη για τον προϋπολογισμό του ΤΕΠΑΚ, θεωρείται «αδικαιολόγητος και αδιανόητος ο διαχωρισμός περίπου του 25% των φοιτητών από το δικαίωμα της φυσικής παρουσίας στο Πανεπιστήμιο, με την αιτιολόγηση ότι δεν έχουν εμβολιαστεί». Πρόσθεσε ότι όσοι έχουν χάσει μαθήματα, δεν θα πρέπει να έχουν στη συνέχεια άλλα προβλήματα.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, είπε ότι η στήριξη και στα δύο δημόσια πανεπιστήμια της χώρας είναι απαραίτητη, γιατί «προσφέρουν υψηλής ποιότητας δημόσια εκπαίδευση». Τόνισε, όμως, ότι τα Πανεπιστήμια συμβάλλουν και στην ανάπτυξη όλων των περιοχών της χώρας και χαιρέτισε την επέκταση του ΤΕΠΑΚ με τη λειτουργία της Σχολής Τουρισμού στην Πάφο, αλλά και με τη συμφωνία με τον Δήμο Λάρνακας για ανάπτυξη μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, αναγνώρισε οφέλη «ευεργετικά για την οικονομία» και από τα δύο δημόσια πανεπιστήμια, με τη συγκράτηση φοιτητών στην χώρα, με τη ανάπτυξη υποδομών και επέκταση του ΤΕΠΑΚ σε άλλες πόλεις, αλλά και μέσω της προσέλκυσης ερευνητικών προγραμμάτων. Είπε, όμως, ότι οι ψηλές μισθοδοσίες ακαδημαϊκών «είναι πρόκληση προς τον κόσμο και ίσως θα πρέπει να σκεφθούν οι πανεπιστημιακοί μία μέγιστη αμοιβή».

«Το ΤΕΠΑΚ βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο», ανέφερε ο Βουλευτής και ΓΓ του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, προσθέτοντας ότι «παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη δημιουργία Ευρωπαϊκού Τεχνολογικού Πανεπιστημίου, υπάρχει συνεχής προσπάθεια εξορθολογισμού, που απεικονίζεται και στον προϋπολογισμό, και παρουσιάζει εξωστρέφεια σε άλλες επαρχίες». Ως σοβαρό πρόβλημα του Πανεπιστημίου, ανέφερε την προσπάθειά του να παραμείνουν οι κτιριακές του εγκαταστάσεις στο κέντρο της Λεμεσού, «κάτι που ομολογουμένως έδωσε σημαντική ώθηση στην πόλη», όπως είπε. Τέλος, έθιξε ότι κενά υπάρχουν και στη φοιτητική μέριμνα, λόγω της έλλειψης φοιτητικών εστιών, ιδιαίτερα στη Λεμεσό, όπου παρατηρούνται ψηλά ενοίκια.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, χαιρέτισε την εξαγγελία του ΤΕΠΑΚ για λειτουργία σχολής στην Πάφο, καθώς και την πρόθεση για μεταπτυχιακά προγράμματα στη Λάρνακα. Επεσήμανε ότι είναι «είναι απόλυτα αναγκαία η συνέχιση του αναπτυξιακού πλάνου των δημόσιων πανεπιστημίων, για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας και στη διασύνδεση με την αγορά εργασίας». Ως στόχο ανέδειξε και τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων, με προγράμματα σε άλλες γλώσσες.

6. Ο περί Προϋπολογισμού του Πανεπιστημίου Κύπρου του 2022 Νόμος του 2022

Ο Προϋπολογισμός του Πανεπιστημίου Κύπρου για το έτος 2022 παρουσιάζει έσοδα ύψους €163.640.000 και έξοδα ύψους €163.640.000, εκ των οποίων €59.200.000 θα χρηματοδοτηθούν από Κρατική Χορηγία, €20.000.000 από Κυβερνητική Χορηγία για τη Χρηματοδότηση Έργων από τα Δάνεια με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Τράπεζα Αναπτύξεως του Συμβουλίου της Ευρώπης, €18.000.000 από Προπτυχιακά Δίδακτρα (Πρόγραμμα Κρατικών Υποτροφιών), €909.092 από Έσοδα για Χρηματοδότηση Διαρθρωτικών Προγραμμάτων και Σχεδίων, €1.830.000 από τη Χρηματοδότηση του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής για Έργα και Σχέδια Συγχρηματοδοτούμενα από Κοινοτικούς Πόρους (Θεσμική Χρηματοδότηση για την αναβάθμιση του ΚΟΙΟΣ), €1.000.000 από τη Χρηματοδότηση του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής για Έργα και Σχέδια Συγχρηματοδοτούμενα από Κοινοτικούς Πόρους (BIOBANK – Biobanking and the Cyprus Human Genome Project – Θεσμική Χρηματοδότηση), €1.500.000 από Χρηματοδότηση που απορρέει από τη Συμφωνία Συνεργασίας μεταξύ Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥπΥ) και Πανεπιστημίου Κύπρου για την Ιατρική Σχολή, €1.021.070 από τη Χρηματοδότηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Κύπρου και €60.179.838 από Διάφορες Εισπράξεις πέραν της Κρατικής Χορηγίας.

Με θεσμοθέτηση τακτικού κοινοβουλευτικού ελέγχου όσον αφορά στο έργο της Πολυτεχνικής Σχολής, η Ολομέλεια της Βουλής προχώρησε στην ψήφιση του Προϋπολογισμού του Πανεπιστημίου Κύπρου για το 2022, με 40 ψήφους υπέρ και 3 ψήφους κατά. Ομόφωνα, δε, ψηφίστηκε η πρόταση εκ μέρους της ΔΗΠΑ, για σημείωση που θα προβλέπει ενημέρωση της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής ανά τρίμηνο για την πορεία του έργου της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου.

Κατά τη συζήτηση που προηγήθηκε της ψήφισης στο σώμα της Βουλής, ιδιαίτερος λόγος έγινε για την επανειλημμένη αναβολή της ολοκλήρωσης του έργου της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου, καθώς και για την προοπτική της ίδρυσης πανεπιστημιακής σχολής στη Λάρνακα, η οποία παρουσιάστηκε ότι σκοντάφτει στον υπολογισμό του κόστους. Παράλληλα με τον Προϋπολογισμό, κατατέθηκε και τροπολογία εκ μέρους του Αλέκου Τρυφωνίδη, Βουλευτή της ΔΗΠΑ, για την τριμηνιαία ενημέρωση της Επιτροπής Παιδείας για την πρόοδο του έργου της Πολυτεχνικής Σχολής.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας, εξήρε το έργο που επιτελεί το Πανεπιστήμιο Κύπρο, ενώ αναφερόμενος στις τέσσερις παρατάσεις που πήρε η ολοκλήρωση της Πολυτεχνικής Σχολής (υπολογιζόταν αρχικά για το 2019), είπε ότι «πρέπει να ασκηθεί ο απαραίτητος κοινοβουλευτικός έλεγχος και να σταματήσει το φαινόμενο της ασυδοσίας, της κατάχρησης ή και της διασπάθισης δημοσίου χρήματος και της προσβολής του αισθήματος δικαίου της κοινωνίας».

Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ, Σωτήρης Ιωάννου, είπε ότι «είναι ντροπή, κοροϊδία και ασέβεια αυτό που έγινε όσον αφορά τη σχολή που έπρεπε να ιδρυθεί στη Λάρνακα» και πρόσθεσε ότι «η πρυτανεία αυθαίρετα αποφάσισε να αναιρέσει την πολιτική απόφαση, χωρίς να προσκομίσει οποιαδήποτε μελέτη». Είπε ακόμα ότι η πολιτική απόφαση συνεχίζει να υφίσταται και ότι υπάρχει η δυνατότητα να ιδρυθεί Πανεπιστημιακή Σχολή στη Λάρνακα, «με κόστος χαμηλότερο, από αυτό που παρουσιάζεται από την ηγεσία του Πανεπιστημίου Κύπρου». Αναφέρθηκε, επίσης, στην περίπτωση του Ευρωβουλευτή Νιαζί Κιζιλγιουρέκ, λέγοντας ότι «παράνομα για πάνω από δύο χρόνια η ηγεσία του Πανεπιστημίου Κύπρου του χορήγησε άδεια άνευ απολαβών». Υποστήριξε ότι ο λόγος που δεν απολύθηκε ο Ευρωβουλευτής από την ημέρα της εκλογής του, είναι η καταγωγή του. Έθιξε, επίσης, το θέμα του συμπληρωματικού προϋπολογισμού, ύψους περίπου €1,5 εκ., λόγω “παραπλανητικής ενημέρωσης της Βουλής”, για ένα έργο €26.000. Δήλωσε υπέρ της στήριξης των δημόσιων πανεπιστημίων, τόνισε όμως ότι κάποιοι «μετατρέπουν το Πανεπιστήμιο Κύπρου σε χώρο εξυπηρέτησης κομματικών συμφερόντων, πολιτικής ανέλιξης και όργανο διαφθοράς».

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Πασιουρτίδης, έκανε λόγο για «έντεχνη προσπάθεια μετακύλισης των ευθυνών του ναυαγίου δημιουργίας Σχολής Επιστημών της Θάλασσας στη Λάρνακα, από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου». Όπως είπε, «η δέσμευση για τη δημιουργία της σχολής έγινε από τον Πρόεδρο τέσσερις φορές και η ματαίωση ήρθε με επιστολή του Υπ. Παιδείας στις 15/2/22». Πρόσθεσε, ότι σύμφωνα με τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου, εάν υπάρξει χρηματοδότηση, η σχολή θα γίνει και υπενθύμισε δήλωση του Προέδρου της Δημοκρατίας, ότι «δεν μπορεί ανάλογα με το ποιος βρίσκεται στην πρυτανεία να αλλάζουν οι αποφάσεις». Τέλος, ανέφερε ότι και ο τέως Υπ. Παιδείας είχε θέσει χρονοδιάγραμμα και κόστος υλοποίησης €100 εκ., σε βάθος δεκαετίας.

Στο θέμα της ίδρυσης Πανεπιστημιακής Σχολής στη Λάρνακα αναφέρθηκε και ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, λέγοντας ότι είχε δοθεί μία δέσμευση στη Λάρνακα από το Πανεπιστήμιο Κύπρου, η οποία φαίνεται να έχει αθετηθεί. Απηύθυνε κάλεσμα, με την αφορμή αυτή, προς το Πανεπιστήμιο Κύπρου, να αντιληφθεί τον ρόλο του στην ανάπτυξη όλων των περιοχών της Κύπρου. Επαίνεσε, το έργο που επιτελείται στο Ινστιτούτο Έρευνας Καρκίνου στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και επεσήμανε τη σημασία της απασχόλησης 150 ερευνητών, πολλοί από τους οποίους επαναπατρίζονται για τον σκοπό αυτό.

Ως ένα από τα τρωτά σημεία των δημόσιων πανεπιστημίων σήμερα, ανέφερε ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου. «Δεν θέλουμε να βλέπουμε κοστολογήσεις λανθασμένες», είπε σε σχέση με την προοπτική ίδρυσης Πανεπιστημιακής Σχολής στη Λάρνακα, τονίζοντας ότι αυτό δεν μαρτυρά σοβαρότητα από μέρους των αρμοδίων.
Από την πλευρά του, ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, υπογράμμισε ως σοβαρό πρόβλημα το γεγονός ότι τα δημόσια πανεπιστήμια δίνουν πολλά λεφτά σε ενοίκια. «Είναι πρόβλημα και πρόκληση αυτή τη δύσκολη περίοδο τα εκατομμύρια που δίνονται σε ενοίκια», είπε. Όσον αφορά τις αμοιβές ακαδημαϊκών, είπε ότι δεν γίνεται να ζητούμε από τους πολίτες λιτότητα, αλλά κάποιοι να εξαιρούνται. Ανέφερε, ακόμα, ότι το θέμα της Πολυτεχνικής Σχολής βρίσκεται ενώπιον της Ελεγκτικής Υπηρεσίας ως σκάνδαλο. Κάλεσε τα Πανεπιστήμια να ανταποκριθούν στο πάγιο αίτημα απομακρυσμένων περιοχών, όπως ο Πύργος Τυλληρίας, για στήριξη. Τέλος, διατύπωσε τη συμφωνία του με την τροπολογία που κατέθεσε η ΔΗΠΑ.

Ο Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σημείωσε ότι την απόφαση για τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό €1,6 εκ. «την πήρε το Πρυτανικό Συμβούλιο, που είναι διορισμένο από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας», ενώ για την Πολυτεχνική Σχολή υπενθύμισε ότι, όταν στα τέλη του 2018 αναλάμβανε η νέα πρυτανεία του Πανεπιστημίου Κύπρου, έπρεπε το έργο να πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του, όμως δεν είχε ολοκληρωθεί ούτε το 40%. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην υποστελέχωση της ιατρικής σχολής και στην έλλειψη πανεπιστημιακής κλινικής και έθεσε το ερώτημα γιατί να υπάρχει τόση έλλειψη στήριξης και ευαισθησίας για το θέμα αυτό.

Τέλος, ο Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, μιλώντας για την Πανεπιστημιακή Σχολή της Λάρνακας, έκανε λόγο για πισωγύρισμα, που προέκυψε από διαφορετικές εκτιμήσεις για το κόστος, όπως είπε. Αναφέρθηκε στη μελέτη του 2019, που προέβλεψε κόστος €100 εκ., καθώς συμπεριλάμβανε κτιριακές εγκαταστάσεις και εξοπλισμό €80 εκ. «Πρέπει να έχουμε εξήγηση μέσα από οικονομικά δεδομένα, για την εκτόξευση του κόστους σε αυτό το νούμερο», είπε και πρόσθεσε ότι το Υπ. Παιδείας ανακοίνωσε ότι το σχέδιο δεν εγκαταλείπεται. «Θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις, για να δούμε ποιο έχει την ευθύνη», είπε. Κλείνοντας, δήλωσε στήριξη στην τροπολογία που κατέθεσε η ΔΗΠΑ.

7. Ο περί της Προστασίας των Φυσικών Προσώπων Έναντι της Επεξεργασίας των Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και της Ελεύθερης Κυκλοφορίας των Δεδομένων αυτών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

Σκοπός της εν λόγω τροποποίησης είναι η επέκταση της εξουσίας της Επιτρόπου Προστασίας προσωπικού Χαρακτήρα της Κυπριακής Δημοκρατίας, ώστε να καλύπτει την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που λαμβάνει χώρα στο έδαφος των Βάσεων, με εξαίρεση τις πράξεις επεξεργασίας που πραγματοποιούνται αποκλειστικά για στρατιωτικούς σκοπούς ή για σκοπούς διοίκησης των Βάσεων.

8. Ο περί της Προστασίας των Φυσικών Προσώπων Έναντι της Επεξεργασίας των Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα από Αρμόδιες Αρχές για τους Σκοπούς της Πρόληψης, Διερεύνησης, Ανίχνευσης ή Δίωξης Ποινικών Αδικημάτων ή της Εκτέλεσης Ποινικών Κυρώσεων και για την Ελεύθερη Κυκλοφορία των Δεδομένων αυτών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

Σκοπός της εν λόγω τροποποίησης είναι η κάλυψη της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα η οποία πραγματοποιείται από τις αρμόδιες αρχές για σκοπούς της πρόληψης, της διερεύνησης, της ανίχνευσης ή της δίωξης ποινικών αδικημάτων, στο πλαίσιο δραστηριοτήτων για την προστασία της δημόσιας τάξης και ασφάλειας, για τους σκοπούς της δέσμευσης ή δήμευσης παράνομων εσόδων ή άλλων συναφών περιουσιακών στοιχείων και για τους σκοπούς εκτέλεσης ποινικών κυρώσεων που πραγματοποιείται τόσο στο έδαφος της Δημοκρατίας όσο και στο έδαφος των Βάσεων.

9. Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Κύπρου του 2022 Νόμος του 2022

Επιπροσθέτως των ποσών που έχουν ήδη προϋπολογισθεί νόμιμα για τη χρήση της Αρχής Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Κύπρου ή που θα προϋπολογισθούν αργότερα νόμιμα για τη χρήση αυτή, εγκρίνεται όπως διατεθεί από το Ταμείο της Αρχής Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Κύπρου και χρησιμοποιηθεί για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022, ποσό που δεν υπερβαίνει τα δυο εκατομμύρια εννιακόσιες τριάντα τέσσερις χιλιάδες ευρώ (€2.934.000) για την κάλυψη των δαπανών της Αρχής Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Κύπρου για την περίοδο αυτή.

10. Ο περί Προϋπολογισμού της Εθνικής Αρχής Ηλεκτρονικής Υγείας του 2022 Νόμος του 2022

Έγκριση πληρωμής από το Ταμείο της Εθνικής Αρχής Ηλεκτρονικής Υγείας για τη χρήση του έτους που λήγει στις 31η Δεκεμβρίου 2022 ποσού ύψους που δεν υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο επτακόσιες πενήντα έξι χιλιάδες και εφτακόσια τριάντα έξι ευρώ (€ 1.756.736), για την κάλυψη των δαπανών της Εθνικής Αρχής Ηλεκτρονικής Υγείας για την περίοδο αυτή.

11. Ο περί Προϋπολογισμού του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας του 2022 Νόμος του 2022

Επιπροσθέτως των ποσών που έχουν ήδη προϋπολογισθεί νόμιμα για τη χρήση του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας ή που θα προϋπολογισθούν αργότερα νόμιμα για τη χρήση αυτή, εγκρίνεται όπως διατεθεί από το Ταμείο του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας και χρησιμοποιηθεί για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022, ποσό που δεν υπερβαίνει το ένα δισεκατομμύριο τρακόσια ογδόντα έξι εκατομμύρια, ενιακόσιες εξήντα χιλιάδες ευρώ (€1,386,960,000) για την κάλυψη των δαπανών του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας για την περίοδο αυτή.

Με τροπολογίες που στοχεύουν στην συχνότερη ενημέρωση της Βουλής για τη διαχείριση του ΓεΣΥ, η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε ομόφωνα τον προϋπολογισμό του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) για το 2022. Υπέρ ψήφισαν 36 βουλευτές. Ομόφωνα πέρασε τροπολογία του Προέδρου της ΕΔΕΚ Μαρίνου Σιζόπουλου ώστε να γίνεται γραπτή ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Υγείας ανά τρίμηνο για τον σφαιρικό προϋπολογισμό κάθε κατηγορίας παροχέων υπηρεσιών φροντίδας υγείας.

Επίσης, ψηφίστηκαν τροπολογίες του Βουλευτή του ΔΗΚΟ Πανίκου Λεωνίδου για ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Υγείας ανά εξάμηνο για τις δαπάνες που αφορούν το κονδύλι για την εκπαίδευση και παροχή άλλων κινήτρων στους παροχείς υπηρεσιών φροντίδας υγείας, τις δαπάνες που αφορούν το κονδύλι για την αμοιβή του των Συμβουλευτικών Επιτροπών του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας, τις δαπάνες που αφορούν το κονδύλι για τα έξοδα λειτουργίας γραφείου και τις δαπάνες που αφορούν το κονδύλι για υποστήριξη συστήματος πληροφορικής και άλλων επιχειρησιακών διαδικασιών ΓεΣΥ.

Στην τοποθέτησή του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων Μιχάλης Γιακουμή ανέφερε ότι στηρίζουν τη βιωσιμότητα του Οργανισμού και του ΓεΣΥ και είναι εδώ για να επιλύσουν τα προβλήματά του και να μπει τέλος στις καταχρήσεις του συστήματος, με τον ΟΑΥ να πρέπει να θέσει εκτός συστήματος όλους τους επιζήμιους.

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου αναφέρθηκε στις τροπολογίες του και είπε ότι είναι δικαίωμα της Βουλής να ασκεί κοινοβουλευτικό έλεγχο σε τέτοιου είδους οργανισμούς και έτσι θα υπάρχει καλύτερη επαφή. Αναφέρθηκε επίσης στην έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για τον ΟΑΥ, που διαπιστώνει παραβιάσεις στις αρχές του διοικητικού και δημοσίου δικαίου και γενικότερα έλλειψη σοβαρότητας και υπευθυνότητας του οργανισμού, που θέτει σε κίνδυνο το ίδιο το σύστημα υγείας. Ανέφερε ακόμα ότι παραβιάζονται πρόνοιες της νομοθεσία περί ισοσκελισμένου και σφαιρικού προϋπολογισμού. Έκανε ακόμα λόγο για ανάγκη άμεσης σύστασης επιτροπής ελέγχου από ανεξάρτητους φορείς για να εποπτεύον συστηματικά το έργο του ΟΑΥ. Το συμβούλιο και η διοίκηση του οργανισμού, κατέληξε, βρίσκονται υπό δοκιμασία.

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος έκανε λόγο για σαφή ευνοϊκή μεταχείριση ιδιωτικών νοσηλευτηρίων, για ιδιωτικές αμοιβές, αθέμιτο ανταγωνισμό, ανισότητα και διασπάθιση χρήματος που  θέτουν σε κίνδυνο την ποιότητα υγείας και βιωσιμότητα του ΓεΣΥ. Σημείωσε ότι ο φετινός προϋπολογισμός είναι αυξημένος κατά 45% σε σχέση με τον αρχικό το 2019 και 2020 και δεν έχει παρατηρηθεί ανάλογη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά σαφής υποβάθμιση των υπηρεσιών. Ανέφερε ακόμα ότι παραβιάζεται το μονοασφαλιστικό και εισάγεται το πολυασφαλιστικό από την πίσω πόρτα.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι αν οι νέες συμβάσεις δεν γίνουν στις σωστές βάσεις και στη βάση της νομοθεσίας του ΓεΣΥ θα υπάρξει αύξηση 20-25% στις εισφορές στο ΓεΣΥ.

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης είπε ότι δύο χρόνια μόλις μετά την έναρξη της ενδονοσοκομειακής φάσης, το ΓεΣΥ βρίσκεται σε βρεφικό στάδιο και θα πρέπει «να βοηθήσουμε το βρέφος να σταθεί στα πόδια του και όχι να το σκοτώσουμε». Πρόσθεσε ότι με το ΓεΣΥ έχει σε μεγάλο βαθμό αποκατασταθεί το δικαίωμα ισότιμης πρόσβασης στην υγεία των Κύπριων πολιτών και σε κάποιους αυτό δεν αρέσει και συνεχίζουν να το πολεμούν. Το ΑΚΕΛ, ανέφερε θα σταθεί απέναντί τους και θα προσπαθήσει να βελτιώσει τα πραγματικά προβλήματα του ΓεΣΥ όπως η ανάγκη για εφημερίες, η εισαγωγή ποιοτικών κριτηρίων για τους προσωπικούς γιατρούς και τα ποιοτικά κριτήρια για αποζημίωση των νοσηλευτηρίων. Ανέφερε ακόμα ότι το πρόβλημα της βιωσιμότητας του ΓεΣΥ είναι εφεύρεση, ένα τεράστιο ψέμα και ο Υπουργός Υγείας απάντησε στον Υπουργό Οικονομικών ότι δεν κινδυνεύει το ΓεΣΥ λόγω έλλειψης βιωσιμότητας. Είπε επίσης ότι ο κ. Πετρίδης αποφάσισε και απέκοψε μονομερώς από τον ΟΑΥ 150 εκ. ευρώ κάτι που είναι απαράδεκτο.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ευθύμιος Δίπλαρος είπε ότι το κόμμα δεν επιθυμεί να αλλοιώσει τη φιλοσοφία ή την αρχιτεκτονική του ΓεΣΥ. Εξέφρασε την ικανοποίησή του που και άλλα κόμματα συμφωνούν σε αυτό που έλεγε ο ΔΗΣΥ ότι κάποια πράγματα πρέπει να αλλάξουν όσον αφορά υπερπληρωμές, κακοδιαχείριση, σπατάλες, στρεβλές μεθόδους πληρωμής κ.α. Είπε επίσης ότι δεν είναι δίκαιο κάποιοι να λένε ότι ο ΔΗΣΥ θέλει την κατάργηση του ΓεΣΥ, αναφέροντας ότι αν δεν ήταν η επιμονή του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας δεν θα εφαρμοζόταν αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση. Εξέφρασε επίσης στήριξη στις προσπάθειες του Υπουργείου Υγείας για αλλαγές ώστε να γίνεται κάθε μέρα το ΓεΣΥ καλύτερο. Ανέφερε παράλληλα ότι ο Υπουργός Υγείας δεν είπε κάτι διαφορετικό από τον Υπουργό Οικονομικών. Όσον αφορά το ποσό των 150 εκ. ευρώ, ανέφερε ότι τα ποσό αυτό δόθηκε στο ταμείο του Υπ. Υγείας γιατί από εκεί έβγαιναν τα χρήματα που δόθηκαν για ανάγκες όπως η μεταφορά ασθενών στο εξωτερικό, ενώ από τον ΟΑΥ δεν δόθηκε ούτε ένα σεντ σε σχέση με το ποσό αυτό.

12. Ο περί Προϋπολογισμού του Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας του 2022 Νόμος του 2022

Ο Προϋπολογισμός του Οργανισμού, προβλέπει έσοδα συνολικού ύψους €549.592.022 για το έτος 2022, που προέρχονται από κρατική χορηγία ύψους €28.000.000 και ΥΓΟΣ ύψους €120.000.000 (Προϋπολογισμός Υπουργείου Υγείας, Κεφ. 22.01 – Άρθρο 04395, «Οργανισμός Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας») για κάλυψη των δαπανών του Οργανισμού, καθώς και από έσοδα €19.908.440 από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από έσοδα €70.721.631 παροχής εξωνοσοκομειακής φροντίδας, έσοδα €238.094.731 παροχής ενδονοσοκομειακής φροντίδας, έσοδα €14.906.655 από εγγραφές ασθενών στους Προσωπικούς Ιατρούς του ΟΚΥπΥ καθώς και έσοδα από άλλες υπηρεσίες ύψους €57.960.565.

Οι συνολικές Δαπάνες του Οργανισμού για το 2022 προβλέπεται να ανέλθουν σε €569.791.931.

Ως εκ των πιο πάνω, ο Προϋπολογισμός του Οργανισμού θα παρουσιάζει έλλειμμα €20.199.909.

Στην τοποθέτησή του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων Μιχάλης Γιακουμή εξέφρασε στήριξη προς τον ΟΚΥπΥ και τα κρατικά νοσηλευτήρια, αναφέροντας ότι είναι το τελευταίο ανάχωμα στον τομέα της δημόσιας υγείας.

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος, ανέφερε ότι το Υπουργείο Υγείας έχει τεράστια ευθύνη για τη μη αναβάθμιση των δημοσίων νοσηλευτηρίων και έκανε λόγο για σκοπιμότητες από κάποιους που ήθελαν να έχουν την κατάληξη είτε των Κυπριακών Αερογραμμών είτε του Συνεργατισμού. Ανέφερε ότι το επόμενο χρονικό διάστημα το κράτος πρέπει να προχωρήσει σε σημαντική αναβάθμιση, αύξηση κλινών και προσωπικού και κυρίως σε ομοιόμορφη αποκέντρωση. Όσον αφορά τα Τμήματα των Πρώτων Βοηθειών, είπε ότι αυτά είναι τα πλέον βαρυφορτωμένα και είπε ότι ενώ υπάρχει νομοθεσία να ενταχθούν στο ΓεΣΥ και ΤΑΕΠ των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων αυτό δεν έγινε.

Η Βουλελυτρια του ΑΚΕΛ Μαρίνα Νικολάου είπε ότι τα δημόσια νοσηλευτήρια, που είναι η ραχοκοκαλιά του ΓεΣΥ  και που έδειξαν τη σημασία τους στη υγειονομική κρίση βρίσκονται σε πολύ άσχημη κατάσταση. Σημείωσε ότι θα επιμείνουν φορτικά μέχρι να υπάρχουν οι κλίνες, οι υποδομές, η στελέχωση και το ιατρικό και παραϊατρικό να μην εργάζεται σε συνθήκες επαγγελματικής εξουθένωσης.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης ανέφερε ότι επιθυμούν δημόσια νοσηλευτήρια ισχυρά και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Πρόσθεσε ότι τα χρήματα που δίνονται στο ΓεΣΥ δεν αντανακλούν την ποιότητα που θα ήθελαν οι πολίτες και είπε ότι αναμένουν ο ΟΚΥπΥ να επενδύσει χρήματα για τον σκοπό αυτό. Πρόσθεσε ότι οι Πρώτες Βοήθειες δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών, ενώ ζήτησε διοικητική αυτονομία για το νοσοκομείο Πάφου.

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης ανέφερε ότι τα Τμήματα Πρώτων Βοηθειών έμειναν στο έλεος της τύχης τους και ότι η Επιτροπή Υγείας με εισήγησή του ΑΚΕΛ, ζήτησε το επιχειρησιακό πλάνο από πλευράς ΟΚΥπΥ που συμφώνησε από το 2016 για την αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό της δημόσια υγείας, κάτι που ακόμα δεν έχουν πάρει. Όπως είπε, αν δεν στηριχθούν τα δημόσια νοσηλευτήρια προκύπτει ζήτημα βιωσιμότητας και τότε κάποιοι είτε θα αλλάξουν τα φώτα του ΓεΣΥ, είτε θα τα ιδιωτικοποιήσουν.

Η Βουλεύτρια του ΔΗΣΥ Σάββια Ορφανίδου ανέφερε ότι στο κέντρο της προσπάθειας για βιωσιμότητα των κρατικών νοσηλευτηρίων βρίσκεται η διοικητική αυτονομία τους. Κάποιοι όπως είπε, θέλουν να βάλουν κωλύματα και αυτοί είναι που θα οδηγήσουν κάποια στιγμή στην ιδιωτικοποίηση. Ανέφερε ακόμα ότι μέσα στην τριετία 2022-2024 υπάρχουν από τον ΟΚΥπΥ δαπάνες 100 εκατ. ευρώ για εξοπλισμό και 150 εκατ. ευρώ για μεγάλα αναπτυξιακά έργα σε διάφορες επαρχίες για αναβάθμιση της ποιότητας των κρατικών νοσηλευτηρίων. Όσον αφορά τα Τμήματα Πρώτων Βοηθειών παραδέχθηκε ότι χρειάζονται στελέχωση, ωστόσο ανέφερε ότι δεν θα πρέπει να μηδενίζεται το έργο τους. Πρόσθεσε ότι είναι πολύ σημαντικό να δοθούν κίνητρα για να ενταχθούν στο ΓεΣΥ τα ΤΑΕΠ των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων .

13. Ο περί Προϋπολογισμού του Συμβουλίου της Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του 2022 Νόμος του 2022

Επιπροσθέτως των ποσών που έχουν ήδη προϋπολογισθεί νόμιμα για τη χρήση από το Συμβούλιο της Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής ή που θα προϋπολογισθούν αργότερα νόμιμα για το σκοπό αυτό, εγκρίνεται όπως πληρωθεί από το Ταμείο του Συμβουλίου της Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής και χρησιμοποιηθεί για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022, ποσό που δεν υπερβαίνει τις διακόσιες εικοσιτέσσερις χιλιάδες οχτακόσια δύο Ευρώ (€224.802) για την κάλυψη των δαπανών του Συμβουλίου της Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής για την περίοδο αυτή.

Τέλος, αναβλήθηκε η ψήφιση του ακόλουθου σχεδίου νόμου:

1. Ο περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων (Έλεγχος Ίδρυσης και Λειτουργίας) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

Σκοπός του νομοσχεδίου με τίτλο «ο περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων (Έλεγχος Ίδρυσης και Λειτουργίας) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021» είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε να δοθεί η δυνατότητα αδειοδότησης νοσηλευτηρίων που στο παρόν στάδιο δεν διαθέτουν κουβούκλιο ασφαλείας, ενώ προτίθενται να παρέχουν θεραπείες, η προετοιμασία των οποίων γίνεται σε κουβούκλιο ασφαλείας. Με την προτεινόμενη τροποποίηση θα παρέχεται η δυνατότητα σε ειδικούς ιατρούς να συνεργάζονται με νοσηλευτήρια που είναι αδειοδοτημένα με τις σχετικές ιατρικές ειδικότητες.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Παιδείας

Σε στενή συνεργασία με το ΥΠΟΙΚ για σταθερή μείωση αποσπάσεων, λέει η ΥΠΑΝ

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 22/02/2024, εξέτασε την ακόλουθη ειδική έκθεση: Εξορθολογισμός Δαπανών Δημόσιας Εκπαίδευσης-Ειδική Έκθεση 22.12.2022 (ΥΠΑΝ/02/2022) Σε στενή συνεργασία με το ΥΠΟΙΚ για σταθερή μείωση αποσπάσεων, λέει η ΥΠΑΝ Είμαστε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, ώστε να βλέπουμε σταθερή μείωση,