Αποφάσεις Ολομέλειας: Αναβολή ψήφισης νομοσχεδίων ίδρυσης Υφυπουργείου Πολιτισμού και επέκταση χρονικού διαστήματος άδειας πατρότητας

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 17/03/2022, υπερψήφισε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

1. Ο περί της Συμφωνίας Ευρωπαϊκού Συνεργαζόμενου Κράτους μεταξύ της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Κύπρου και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (Κυρωτικός) Νόμος του 2022

Σκοπός του παρόντος Νομοσχεδίου είναι η κύρωση της Συμφωνίας Ευρωπαϊκού Συνεργαζόμενου Κράτους (ECS, European Cooperating State) μεταξύ της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Κύπρου και του Σκοπός του παρόντος Νομοσχεδίου είναι η κύρωση της Συμφωνίας Ευρωπαϊκού Συνεργαζόμενου Κράτους (ECS, European Cooperating State) μεταξύ της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Κύπρου και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ΕΟΔ), που υπεγράφη στις 19 Νοεμβρίου 2021 στο Ματοσίνιος στην Πορτογαλία.

Η Συμφωνία αυτή αποτελεί το δεύτερο στάδιο συνεργασίας με τον ΕΟΔ και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τις ευρωπαϊκές χώρες, με την περαιτέρω ενίσχυση των εθνικών τους διαστημικών οικοσυστημάτων, για ένταξη αυτών στον ΕΟΔ., που υπεγράφη στις 19 Νοεμβρίου 2021 στο Ματοσίνιος στην Πορτογαλία. Η Συμφωνία αυτή αποτελεί το δεύτερο στάδιο συνεργασίας με τον ΕΟΔ και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τις ευρωπαϊκές χώρες, με την περαιτέρω ενίσχυση των εθνικών τους διαστημικών οικοσυστημάτων, για ένταξη αυτών στον ΕΟΔ.

2. Ο περί της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Σερβίας Αναφορικά με Συνεργασία στον Τομέα Προστασίας Έναντι Καταστροφών (Κυρωτικός) Νόμος του 2022

Η Ολομέλεια της Βουλής επικύρωσε ομόφωνα συμφωνία μεταξύ της κυπριακής Κυβέρνησης και της Κυβέρνησης της Σερβίας για συνεργασία στον τομέα προστασίας έναντι καταστροφών.

Σκοπός της Συμφωνίας είναι η ρύθμιση του πλαισίου συνεργασίας ανάμεσα στην Κυπριακή Δημοκρατία και τη Δημοκρατία της Σερβίας για την πρόληψη καταστροφών και την εθελοντική παροχή αμοιβαίας συνδρομής σε περίπτωση καταστροφών και στα δυο κράτη.

3. Ο περί Προϋπολογισμού του Οργανισμού Νεολαίας του 2022 Νόμος του 2022

Η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε ομόφωνα τον προϋπολογισμό του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου (ΟΝΕΚ) με αναφορές σε πολυσχιδές έργο του οργανισμού αλλά και κριτική στις συνέπειες της καθυστέρησης διορισμού του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού.

Ο προϋπολογισμός του ΟΝΕΚ για το έτος 2022 είναι ισοσκελισμένος και προβλέπει δαπάνες ύψους €17.182.816 και έσοδα ίδιου ύψους.

Μιλώντας ενώπιον της Ολομέλειας ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστόφιας δήλωσε τη στήριξή του στο σπουδαίο και πολυσχιδές έργο του οργανισμού για τη νεολαία του τόπου, ωστόσο έψεξε την Κυβέρνηση για την «απαράδεκτη καθυστέρηση» στο διορισμό του νέου ΔΣ με αποτέλεσμα να ενημερωθεί αργοπορημένα το αρμόδιο υπουργείο ότι το αποθεματικό, το οποίο διέθετε ο οργανισμός από προγράμματα έχει εξαντληθεί. Έκανε λόγο για ολιγωρία από την Κυβέρνηση λόγω σκοπιμοτήτων, αναφέροντας ότι είναι αργά για να καλυφθεί το κενό από την Κυβέρνηση, με αποτέλεσμα να μην έχει ο Οργανισμός λεφτά για να χρηματοδοτήσει το οργανωμένα σύνολα νεολαίας και τις δράσεις τους.

Παράλληλα είπε ότι ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός 500 χιλιάδων ευρώ που είπε ότι θα φέρει η Κυβέρνηση τον Ιούνιο δεν φτάνει για την κάλυψη των αναγκών που ανέρχονται σε 640 χιλιάδες ευρώ. Έκανε λόγο επίσης για προβλήματα υποστελέχωσης και για μη αποδέσμευση της θέσης του Γιάννη Γιαννάκη μετά το φιάσκο, όπως ανέφερε, που προέκυψε, αφού αναμένεται  απόφαση δικαστηρίου. Είπε ακόμα ότι εδώ και ένα χρόνο ο ΟΝΕΚ είναι χωρίς εκτελεστικό διευθυντή.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμενων Μιχάλης Γιακουμή ανέφερε ότι η ύπαρξη του ΟΝΕΚ  έχει ως σκοπό μεταξύ άλλων την ουσιαστική συμβολή στην παραγωγή πολιτικής από τους νέους. Έκανε παράλληλα λόγο για προβλήματα των νέων που πρέπει να αντιμετωπιστούν όπως η ανεργία, η εισοδηματική ανισότητα και η μετάβαση στην αυτόνομη ενηλικίωση που σήμερα είναι δύσκολη και επιτυγχάνεται με αργούς ρυθμούς. Κυρίαρχο ζητούμενο, ανέφερε, είναι η η πολιτεία να αγκαλιάσει τους νέους ως την όψη του καλύτερου εαυτού της. Χρειαζόμαστε, ανέφερε, έναν ισχυρό ΟΝΕΚ. Χαιρέτισε το πολυσχιδές έργο που αναπτύσσεται και τη διαμόρφωση της Εθνικής Στρατηγικής για τη νεολαία, την προσφορά προγραμμάτων από τον ΟΝΕΚ και την Εθνική Σύνοδο Νέων. Χαιρέτισε επίσης την επέκταση των προγραμμάτων του οργανισμού σε όλη την Κύπρο.

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων Χαράλαμπος Θεοπέμπτου αναφέρθηκε στη συμβολή του στην ίδρυση και ανάπτυξη του οργανισμού μέχρι το 2006, αναφέροντας ότι έκαναν πολλά όπως  κέντρα πληροφόρησης, προγράμματα, πολιτική για τη νεολαία, την κάρτα νεολαίας κ.α. Παράλληλα σημείωσε ότι όσον αφορά τις ανάγκες της νεολαίας τα πράγματα δεν είναι στάσιμα και πρέπει να αναδιαμορφώνεις συνεχώς την πολιτική σου. Ανέφερε ακόμα ότι στη διαμόρφωση της νέας πολιτικής πρέπει ο οργανισμός να ακούσει τους νέους από όλη την Κύπρο, που ζουν σε πόλεις ή σε κοινότητες αφού υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες. Έκανε επίσης λόγο για ανάγκη καλύτερης εφαρμογής του μηχανισμού «εγγύηση για τη νεολαία» για εξεύρεση δουλειάς ή για σπουδές, αναφέροντας ότι η Κύπρος έχει μια από τις χειρότερες εφαρμογές του σε όλη την ΕΕ. Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη υποστήριξη στους νέους που βρίσκουν δουλειά για πρώτη φορά.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης ανέφερε ότι το έργο του Οργανισμού είναι πολύπλευρο και πολυδιάστατο, ενώ σημείωσε τη σημασία των υπηρεσιών συμβουλευτικής εκπαιδευτική αγωγής και είπε ότι τα πολυκέντρα νεολαίας επιτελούν ένα πολύ καλό έργο και βοηθούν παιδιά από φτωχές οικογένειας για παρακολούθηση προγραμμάτων. Παράλληλα επέκρινε την καθυστέρηση στο διορισμό νέου ΔΣ που όπως ανέφερε, έχει δημιουργήσει προβλήματα σε σχέση με τις φοιτητικές χορηγίες. Ευχήθηκε επίσης να δημιουργηθούν πολυκέντρα νεολαίας και σε απομακρυσμένες περιοχές όπως ο Πύργος Τυλληρίας και η Πόλης Χρυσοχούς.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Γεώργιος Κάρουλας εξήρε το έργο που επιτελεί οργανισμός με παγκύπρια κάλυψη. Όσον αφορά τον προϋπολογισμό είπε ότι τα λεφτά στις οργανώσεις νεολαίας θα δοθούν μετά τον Αύγουστο όπως γίνεται κάθε χρόνο.  Ανέφερε ακόμα ότι θα πρέπει να αναγνωριστεί στον Οργανισμό η προσπάθεια για ψηφιοποίηση που γίνεται με εντατικούς ρυθμούς και οι πολλές συναντήσεις που γίνονται για να κτιστεί η πρώτη εθνική στρατηγική νεολαίας που θα καλύπτει τους νέους παγκύπρια.

4. Ο περί Προστασίας της Πατρότητας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

5. Ο περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2021

Ομόφωνα ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής η πρόταση για επέκταση του διαστήματος κατά το οποίο δικαιούνται οι πατέρες να αιτηθούν άδεια πατρότητας δύο εβδομάδων. Την πρόταση κατέθεσαν εκ μέρους της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΑΚΕΛ, οι Βουλευτές Αντρέας Καυκαλιάς, Χρίστος Χριστόφιας και Γιώργος Κουκουμάς.

Η πρόταση που ψηφίστηκε από το σώμα της Ολομέλειας, προβλέπει ότι η χρονική περίοδος εντός της οποίας δύναται να ασκείται το δικαίωμα λήψης άδειας πατρότητας, επεκτείνεται από 16 εβδομάδες σε 52, και για αντίστοιχο διάστημα παρατείνεται και το δικαίωμα λήψης επιδόματος πατρότητας. Κατ’ επέκταση, ένας νέος πατέρας θα μπορεί να λάβει άδεια πατρότητας δύο εβδομάδων, έως και δύο εβδομάδες μετά το τέλος της άδειας μητρότητας του νεογέννητου παιδιού του.

Σκοπός της πρότασης ήταν να ενισχυθεί η δυνατότητα αξιοποίησης του δικαιώματος λήψης της άδειας πατρότητας, καθώς, όπως αναφέρθηκε και κατά τη συζήτηση του θέματος στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Εργασίας της Βουλής, το 2020 σε σύνολο 9.500 γεννήσεων υποβλήθηκαν περίπου 6.500 αιτήσεις για άδεια μητρότητας, ενώ οι αιτήσεις για άδεια πατρότητας ανήλθαν γύρω στις 3.500.

Οι εισηγητές της πρότασης υποστήριξαν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ζευγαριών, οι γονείς δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να λαμβάνουν ταυτόχρονα την άδεια μητρότητας και πατρότητας που δικαιούνται, καθώς για την περίοδο αυτή τα αντίστοιχα επιδόματά τους περιορίζονται στο 72% του μισθού τους,ΓΓ και ως εκ τούτου τα συνολικά εισοδήματα του ζευγαριού μειώνονται σε μια περίοδο που τα έξοδά του αυξάνονται λόγω της γέννησης του νεογνού. Εξάλλου, υποστήριξαν ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις συμβάλλουν στην εξισορρόπηση της επαγγελματικής με την οικογενειακή ζωή, στην πάταξη των έμφυλων στερεοτύπων σε σχέση με τη φροντίδα των νεογνών, καθώς και στη σύσφιξη της σχέσης μεταξύ του πατέρα και του νεογνού.

Σε παρέμβασή της κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας, η Πρόεδρος της Βουλής, Αννίτα Δημητρίου, είπε ότι είναι σημαντικό το γεγονός πως μία τέτοια πρόταση διατυπώθηκε από άντρες βουλευτές, αν και ο ΓΓ και Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, διευκρίνισε ότι η πολιτική αντίληψη πίσω από την πρόταση είναι πιο σημαντική από το φύλο των βουλευτών που την διατύπωσαν.

Οι Βουλευτές όλων των κομμάτων που τοποθετήθηκαν κατά τη διαδικασία της ψήφισης της πρότασης, υπογράμμισαν τη σημασία της στην ενίσχυση του ρόλου του πατέρα στην ανατροφή των παιδιών και στην εξάλειψη των έμφυλων διακρίσεων στον τομέα αυτό, ενώ όλοι ανεξαιρέτως τόνισαν ότι υπάρχουν πολλά ακόμα που χρειάζεται να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, είπε ότι η πρόταση, μέσα από τη συζήτηση στην Επιτροπή Εργασίας της Βουλής, συνδιαμορφώθηκε από όλους τους εμπλεκόμενους. Επεσήμανε, όμως ότι χρειάζεται να γίνουν πολλά ακόμα στην κατεύθυνση αυτή, όπως η μείωση της περιόδου κατά την οποία εξετάζονται οι αιτήσεις για τέτοιες άδειες, ενώ υποστήριξε ότι έστω για τους χαμηλόμισθους θα πρέπει να καταβάλλεται το 100% του μισθού ως επίδομα, αλλά να εξεταστεί και η επέκταση του διαστήματος 22 εβδομάδων για άδειας μητρότητας για το πρώτο παιδί. Από το βήμα της Ολομέλειας χαιρέτισε την πρόθεση του Υπ. Εργασίας να παρουσιάσει νομοσχέδιο για επί πληρωμή γονική άδεια, άδεια για γονείς που φροντίζουν παιδιά με αναπηρίες ή χρόνιους ασθενείς, καθώς και τις ευέλικτες ρυθμίσεις για  εργασία των νέων μητέρων.

«Χαίρομαι γιατί τα τελευταία χρόνια, μέσα από τη συνεργασία της εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας, έχουμε κάνει βήματα προς τα μπροστά, με τα σχέδια για πρώτη κατοικία νέων ζευγαριών, με το πλαίσιο για κατώτατο μισθό και πιο ποιοτικές θέσεις εργασίας, οι πρόνοιες για παιδιά με αναπηρίες και χρόνιες ασθένειες», είπε ο κ. Αποστόλου. Τόνισε, ακόμα, ότι η μη μεταβιβάσιμη άδεια πατρότητας ενισχύει την ισότητα στις ευθύνες και τα δικαιώματα, αφού στηρίζοντας τις μητέρες και συζύγους, αλλά και γενικά το νοικοκυριό και το σπίτι, οι άντρες επιβεβαιώνουν στην πράξη την πρόθεσή τους για εξισορρόπηση της επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.

Η Βουλεύτρια των Οικολόγων, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, είπε ότι η εξισορρόπηση της επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής είναι μία μεγάλη πρόκληση, ιδίως για νέους γονείς και νέους εργαζόμενους, με παρατεταμένα ωράρια εργασίας. «Είναι ένα σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στην υπο-εκπροσώπηση των γυναικών στην αγορά εργασίας», είπε, εξηγώντας ότι οι γυναίκες που έχουν παιδιά τείνουν να εργάζονται λιγότερες ώρες σε αμειβόμενη δραστηριότητα και να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο σε μη αμειβόμενες ευθύνες φροντίδας, πράγμα που τελικά οδηγεί και στην αποχώρησή τους από την αγορά εργασίας. «Η επέκταση της περιόδου άδειας πατρότητας, θα ανατρέψει μία κατάσταση που λειτουργούσε αρνητικά στο να αναλάβουν οι πατεράδες ίσο μερίδιο ευθυνών φροντίδας και θα συμβάλει στο να αλλάξουν τα χαμηλά ποσοστά λήψης άδειας από πατεράδες», πρόσθεσε.

Χαιρέτισε την πρόταση, τόσο γιατί ενισχύει την άποψη ότι η ευθύνη της ανατροφής των παιδιών επιμερίζεται και σε μητέρες και σε πατέρες, αλλά και επειδή δείχνει ότι οι νέοι πατεράδες έχουν την ανάγκη να συνδεθούν με βιωματικό τρόπο με τα παιδιά τους. Κατέληξε, δε, ότι «θα πρέπει οι πολιτικές να στοχεύουν στην αντιμετώπιση του ζητήματος των στερεοτύπων στα επαγγέλματα και στους ρόλους αντρών και γυναικών και οι κοινωνικοί εταίροι να ενθαρρύνονται να εκπληρώνουν τον κοινωνικό τους ρόλο, ενημερώνοντας τους εργαζόμενους, άντρες και γυναίκες».

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Χρίστος Σενέκης καυτηρίασε το γεγονός ότι μόλις το 1/3 των νέων πατεράδων αιτήθηκαν άδεια πατρότητας το 2020. «Μέσα από την πρόταση γίνεται μία προσπάθεια να αυξηθεί το ποσοστό αυτό, όμως είναι αξιοπερίεργο ότι το αντεπιχείρημα από πλευράς του Υπουργείου ήταν το γεγονός ότι πιθανόν να αυξηθεί ο αριθμός των ατόμων που θα αιτηθούν άδεια και επίδομα πατρότητας, ενώ αυτό το δικαίωμα δυνητικά τους αφορά όλους», είπε χαρακτηριστικά.

Υποστήριξε ότι το στενό περιθώριο του διαστήματος 16 εβδομάδων από τον τοκετό αποσκοπούσε στον περιορισμό του αριθμού των αιτητών και τόνισε ότι «οι αντιλήψεις αυτές είναι εντελώς λανθασμένες και επιβεβαιώνουν τον μεγάλο δρόμο που έχουμε να διανύσουμε για να πετύχουμε έστω στοιχειώδη συμφιλίωση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής».

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Αντρέας Καυκαλιάς, σε συνέχεια της τοποθέτησης του κ. Σενέκη, ευχήθηκε ότι δεν θα υπάρξουν μετά την ψήφιση της πρότασης δυσάρεστες εκπλήξεις, με αναπομπή ή αναφορά εκ μέρους της κυβέρνησης. Σχολιάζοντας τις πολιτικές για στήριξη της οικογένειας στην Κύπρος, είπε ότι καταλαμβάνει μία καθόλου τιμητική θέση σε έρευνα της UNICEF σε 41 χώρες, αφού κατατάσσεται στις τρεις τελευταίες θέσεις.

Τόνισε ότι πολλά πρέπει να γίνουν ακόμα, όπως η θεσμοθέτηση πληρωμένης γονικής άδειας, η αύξηση της άδειας μητρότητας για το πρώτο παιδί, επέκταση των κρατικών δομών φροντίδας για βρέφη παιδιά, επιδότηση του κόστους φροντίδας στη βάση κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων, επανεξέταση και επαναδιαμόρφωση επιδομάτων τέκνου και μονογονιού, τερματισμός των καθυστερήσεων στην καταβολή επιδομάτων και εφαρμογή αποτελεσματικού στεγαστικού προγράμματος για νέες οικογένειες.

«Ξέρουμε ότι με την πρόταση που καταθέτουμε, δεν ανατρέπονται τα πιο πάνω», είπε, αλλά υποστήριξε ότι είναι ένα μικρό βήμα για τη στήριξη της οικογένειας και προς το συμφέρον του παιδιού. Κατέληξε, δε, ότι επόμενο βήμα θα είναι η άρση μία αδικίας και στρέβλωσης, όπως τη χαρακτήρισε, ώστε να δίνεται δικαίωμα άδειας πατρότητας σε ζευγάρια που δεν έχουν παντρευτεί ή συνάψει σύμφωνο συμβίωσης.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Δημήτρης Δημητρίου, είπε ότι μετά τη θεσμοθέτηση της άδειας πατρότητας και την επέκταση άδειας μητρότητας για το δεύτερο και τρίτο παιδί, προέκυψε και η ανάγκη για αναθεώρηση της άδειας πατρότητας. «Στη δική μου αντίληψη, αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία είναι το γεγονός ότι δίνουμε το δικαίωμα σε ένα πατέρα να μείνει για δύο εβδομάδες μόνος με το παιδί του», είπε, εξηγώντας ότι δεν είναι απλώς μία άδεια για στήριξη της μητέρας.

Πρόσθεσε, ακόμα, ότι ιδιαίτερη σημασία έχει το επικείμενο νομοσχέδιο για επί πληρωμή γονική άδεια, που θα ενισχύσει τη συμφιλίωση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, ενώ επιβεβαίωσε ότι έπεται και νομοσχέδιο που θα παραχωρεί το δικαίωμα άδειας πατρότητας και σε πατεράδες που δεν έχουν συνάψει γάμο ή σύμφωνο συμβίωσης με τις μητέρες των παιδιών τους.

6. Ο περί Δικηγόρων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Σκοπός της πρότασης νόμου είναι η τροποποίηση του περί  Δικηγόρων Νόμου ώστε να διαγραφεί η πρόνοια που καθιστά πειθαρχικό παράπτωμα τη λήψη αμοιβής μικρότερης από αυτή που ορίζεται ως ελάχιστη από τους εκάστοτε εν ισχύι Κανονισμούς συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα.

Η εν λόγω πρόνοια είναι πλέον άνευ αντικειμένου αφού η επίλυση διαφορών που προκύπτουν από παροχή υπηρεσιών των ασκούντων δικηγορία, καθώς επίσης και τα κριτήρια για την αμοιβή δικηγόρου ρυθμίζονται από τις πρόνοιες των περί Επίλυσης Διαφορών που προκύπτουν από Παροχή Υπηρεσιών των Ασκούντων Δικηγορία (Εξωδικαστηριακές Υποθέσεις) Κανονισμών του   2018  (ΚΔΠ 171/2018), οι οποiοι εφαρμόζονται στην παροχή υπηρεσιών από δικηγόρους για την αμοιβή των οποίων δεν υπάρχει πρόνοια σε οποιουσδήποτε Διαδικαστικούς Κανονισμούς που εκδόθηκαν από το Ανώτατο Δικαστήριο.

7. Ο περί της Καταπολέμησης της Τρομοκρατίας και Προστασίας των Θυμάτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

Η Ολομέλεια της Βουλής με 24 ψήφους υπέρ και 12 κατά ενέκρινε νόμο για εναρμόνιση με ευρωπαϊκή οδηγίας που αφορά την καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Την ίδια ώρα Βουλευτές του ΑΚΕΛ που καταψήφισαν το νόμο έκαναν λόγο για κινδύνους που εμπερικλείει ο νόμος αναφορικά με περιορισμό θεμελιωδών δικαιωμάτων.

Με τον νόμο που ψηφίστηκε τροποποιείται ο περί της Καταπολέμησης της Τρομοκρατίας και Προστασίας των Θυμάτων Νόμος, για  την πλήρη συμμόρφωση της Κυπριακής Δημοκρατίας με την πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Οδηγία (ΕΕ) 2017/541 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15ης Μαρτίου 2017, για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας και την αντικατάσταση της απόφασης-πλαισίου 2002/475/ΔΕΥ του Συμβουλίου και για την τροποποίηση της απόφασης 2005/671/ΔΕΥ του Συμβουλίου».

Για την πλημμελή μεταφορά της οδηγίας η Κυπριακή Δημοκρατία έλαβε προειδοποιητική επιστολή, ημερομηνίας 15 Μαρτίου 2021 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Στην τοποθέτησή του στην Ολομέλεια ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Πασιουρτίδης είπε ότι  ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να περιορίσεις ανθρώπινα δικαιώματα και ατομικές ελευθερίες είναι να βαφτίσεις κάτι ως τρομοκρατία ή κάποιον ως τρομοκράτη. Το ΑΚΕΛ, είπε, θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο γιατί όχι μόνο δεν διορθώνει κάποιες παραλήψεις αλλά αντιθέτως έρχεται και περιορίζει ακόμα περισσότερο κάποιες ελευθερίες. Το κόμμα, σημείωσε, δεν δικαιολογεί οποιαδήποτε τρομοκρατική πράξη, αλλά υπάρχει θέμα με το ποιος χαρακτηρίζεται ως τρομοκρατική οργάνωση ή ως τρομοκράτης. Επειδή, όπως είπε, αποφασίζει μια συγκεκριμένη ομάδα κρατών να χαρακτηρίσει ως τρομοκρατική μια οργάνωση, για παράδειγμα Παλαιστινίων ή Κούρδων, δεν σημαίνει ότι πρέπει να το αποδέχεται όλος ο υπόλοιπος κόσμος.

Η Πρόεδρος της Βουλής Αννίτα Δημητρίου σχολίασε ότι η άποψη του κ. Πασιουρτίδη είναι σεβαστή αν και η ίδια δυσκολεύεται να την κατανοήσει, κάτι που προκάλεσε την αντίδραση του ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανου Στεφάνου, ο οποίος της είπε ότι εξέφρασαν μια θέση και το σχόλιό της ήταν αχρείαστο. Ανέφερε ότι το κόμμα βεβαίως είναι εναντίον της τρομοκρατίας, ωστόσο έχει δυσπιστία προς αυτούς που καθορίζουν τι είναι τρομοκρατία και ποιοι περιλαμβάνονται στις λίστες για την τρομοκρατία. Ανέφερε ότι δεν υπάρχει λόγος να γίνονται απαξιωτικά σχόλια έστω κι αν κανείς διαφωνεί.

Η κα. Δημητρίου ανέφερε ότι εξέφρασε τη δική της προσωπική άποψη και είπε στον κ. Στεφάνου ότι καλό θα ήταν να είχαν την ανάλογη ευαισθησία όταν προέδρευε της Ολομέλειας ο κ. Κυπριανού και έκανε σχόλια. Παράλληλα, ανέφερε ότι ίσως δεν θα έπρεπε να εκφράσει τη δική της άποψη μεγαλοφώνως.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Τορναρίτης είπε ότι πρόκειται για μια πολύ τυπική πράξη και δεν έχει καμιά απολύτως σχέση το εναρμονιστικό νομοθέτημα αυτό για το οποίο η Κύπρος έλαβε προειδοποιητική επιστολή από την ΕΕ, με αυτά που αναφέρει το ΑΚΕΛ. Το ΑΚΕΛ, πρόσθεσε, δεν αντιλαμβάνεται ότι από το δευτερόλεπτο η Κύπρος έγινε πλήρες μέλος της ΕΕ έχει και δικαιώματα και συγκεκριμένες υποχρεώσεις και τις ευρωπαϊκές πολιτικές «δεν έχουμε το δικαίωμα να τις βάζουμε στον κάλαθο των αχρήστων επικαλούμενοι διαφορών ειδών φοβίες που είχαμε στο παρελθόν, έρχονται και μας βρίσκουν στο παρόν και θα μας ακολουθούν και στο μέλλον».

Σε δευτερολογία του ο κ. Πασιουρίδης είπε ότι ο υφιστάμενος νόμος αφαιρεί την παραπομπή στους καταλόγους των τρομοκρατικών οργανώσεων, έτσι ώστε ο οποιοσδήποτε να μπορεί να χαρακτηρίζει κάποιον τρομοκρατική οργάνωση και θα μπορεί να κατεβάζει πράγματα από το διαδίκτυο και να ασκεί συγκεκριμένες εξουσίες πάνω του. Πρόσθεσε ότι κράτη έχουν το δικαίωμα να αναπροσαρμόζουν τις ευρωπαϊκές οδηγίες, ωστόσο δεν έχουν δικαίωμα να αγγίζουν το ελάχιστο της προστασίας. Πρόσθεσε ότι το παραμύθι ότι όποτε έρχεται οδηγία θα πρέπει αυτούσια να την περνούμε και να την κάνουμε νόμο θα πρέπει να σταματήσει γιατί δεν είναι αυτό το ευρωπαϊκό δίκαιο, ούτε οι υποχρεώσεις της Κύπρου.

8. Οι περί Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας – Θέσεις Κτηματολογικού Λειτουργού Α΄ και Κτηματολογικού Λειτουργού Β΄ (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Καταρτισμός σχεδίων υπηρεσίας για τις θέσεις Κτηματολογικού Λειτουργού Α΄ [Κλίμακα Α11(ii) ] και Κτηματολογικού Λειτουργού Β΄ (Συνδυασμένες Κλίμακες Α8, Α10 και Α11) στο Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, ώστε να συνάδουν με τις πρόνοιες του κρατικού προϋπολογισμού και με τη γενική πολιτική που ακολουθείται κατά τον καταρτισμό σχεδίων υπηρεσίας στη δημόσια υπηρεσία και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

9. Οι περί Γενικού Λογιστηρίου – Θέση Βοηθού Λογιστικού Λειτουργού (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Τροποποίηση του σχεδίου υπηρεσίας για τη θέση Βοηθού Λογιστικού Λειτουργού στο Γενικό Λογιστήριο, ώστε να αντικατασταθεί η πρόνοιά του που αφορά στα 6 απαιτούμενα προσόντα στη Λογιστική, λόγω του ότι τα επίπεδα επιτυχίας στις εξετάσεις στη Λογιστική έχουν επανακαθοριστεί στο πλαίσιο της διαδικασίας εκσυγχρονισμού των σχεδίων υπηρεσίας θέσεων στη δημόσια υπηρεσία.

10. Οι περί Αρχής Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνου Κύπρου – Θέση Εκτελεστικού Διευθυντή (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Σχέδιο Υπηρεσίας για τη θέση Εκτελεστικού Διευθυντή στην Εθνική Αρχή Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνου Κύπρου με πενταετή Σύμβαση και βασικό μισθό €120.000.

11. Οι περί Τμήματος Υπηρεσιών Πληροφορικής – Θέση Ανώτερου Λειτουργού Πληροφορικής (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Τροποποίηση του σχεδίου υπηρεσίας για τη θέση Ανώτερου Λειτουργού Πληροφορικής, στο Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής (ΤΥΠ), η οποία έχει καθοριστεί ως θέση προαγωγής, ώστε να επιτευχθεί συμμόρφωση με σχετική απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου και να καταστεί δυνατή η επανεξέταση της πλήρωσης κενών θέσεων από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας (ΕΔΥ).

Επιπρόσθετα, αναβλήθηκε η ψήφιση των νομοσχεδίων που προνοούν την ίδρυση Υφυπουργείου Πολιτισμού. Τα νομοσχέδια αναμένεται να τεθούν προς ψήφιση την ερχόμενη εβδομάδα στις 24/03/2022. Αναλυτικά τα νομοσχέδια:

Ο περί της Ίδρυσης Υφυπουργείου Πολιτισμού και Διορισμού Υφυπουργού Πολιτισμού παρά τω Προέδρω και Συναφών Θεμάτων Νόμος του 2021

Θέσπιση νομοθεσίας για την ίδρυση Υφυπουργείου Πολιτισμού και διορισμού Υφυπουργού Πολιτισμού παρά τω Προέδρω και η μεταφορά στο Υφυπουργείο Πολιτισμού των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, του Τμήματος Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, της Υπηρεσίας Κυπριακής Χειροτεχνίας του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και μέρους των δραστηριοτήτων του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου.

Ο περί Μετονομασίας του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Νόμος του 2021

Μετονομασία του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας σε «Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας» και σχετική τροποποίηση όλων των νόμων, κανονισμών, διαταγμάτων και δημόσιων εγγράφων.

Ο περί της Κυπριακής Βιβλιοθήκης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

Τροποποίηση του περί της Κυπριακής Βιβλιοθήκης Νόμου, ώστε να συνάδει με τον περί της Ίδρυσης Υφυπουργείου Πολιτισμού και Διορισμού Υφυπουργού Πολιτισμού παρά τω Προέδρω και Συναφών Θεμάτων Νόμο.

Ο περί Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

Τροποποίηση του περί Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου Νόμου, ώστε να συνάδει με τον περί της Ίδρυσης Υφυπουργείου Πολιτισμού και Διορισμού Υφυπουργού Πολιτισμού παρά τω Προέδρω και Συναφών Θεμάτων Νόμο.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Οικονομικών

Προαγωγές δημοσίου με δύο τρόπους, προβληματισμοί για αποσπάσεις και έγκριση 35 οχημάτων αξιωματούχων

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 22/04/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:  Ο περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Προαγωγή, Διατμηματική Προαγωγή και Πρώτο Διορισμό και Προαγωγή στη Δημόσια Υπηρεσία (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024  Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Αξιολόγησης Υποψηφίων

Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Κακοποίηση μαθητών, αναστολή δικαστικών εξόδων για Astrasol και ψήφισμα για καθαρό περιβάλλον

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 22/04/2024, συζήτησε θέματα που αφορούν το δικαίωμα των παιδιών στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και το ανθρώπινο δικαίωμα διαβίωσης σε υγιές περιβάλλον. Οι μαθητές έσπασαν τη σιωπή τους για κακοποίηση, παρούσα η ίδια σε εξομολόγηση μαθήτριας, είπε η ΥΠΑΝ