Αναβολή συζήτησης για παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, αύξηση χρηματοδότησης για υποτροφίες και αναμονή νέου πλαισίου για ειδική εκπαίδευση

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, πραγματοποίησε επισκέψεις στα ακόλουθα σχολεία στην επαρχία Λευκωσίας, στις 05/11/2024: 

  1. Λύκειο Ιδαλίου 
  2. Δημοτικό Σχολείο Ψιμολόφου 
  3. Δημοτικό Σχολείο Αγίου Επιφανίου Ορεινής 

Η Επιτροπή πραγματοποίησε επισκέψεις στα πιο πάνω σχολεία μαζί με εκπροσώπους του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, της Διεύθυνσης Δημοτικής και Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης και των Τεχνικών Υπηρεσιών του ίδιου υπουργείου, της ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ αλλά και άλλους ενδιαφερόμενους. 

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 06/11/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η ρύθμιση της ίδρυσης και λειτουργίας παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη Δημοκρατία.  

Αναστολή για 2 εβδομάδες της συζήτησης στη Βουλή για παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων 

Αναστέλλεται για περίπου δύο εβδομάδες η συζήτηση στη Βουλή για τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Κύπρο, λόγω των τροπολογιών που κατέθεσε το ΑΚΕΛ και του χρόνου που θα χρειαστούν τα κόμματα για να τις μελετήσουν, όπως ανέφεραν σε δηλώσεις τους την Τετάρτη, μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, ο Πρόεδρός της, Βουλευτής ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς και το μέλος της Επιτροπής, Βουλευτής ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης.   

Η Επιτροπή συζήτησε το θέμα κεκλεισμένων των θυρών.   

Ο κ. Μυλωνάς, είπε ότι η συζήτηση θα ανασταλεί για μία-δύο εβδομάδες λόγω του επιπλέον χρόνου που θα χρειαστούν οι κοινοβουλευτικές ομάδες των κομμάτων για να μελετήσουν τις πρόσθετες τροπολογίες που κατατέθηκαν.   

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ κατέθεσε τροπολογίες που αυστηροποιούν το πλαίσιο για την ίδρυση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων. Σημείωσε ότι το καλοκαίρι το Υπουργείο Παιδείας είχε αποστείλει στη Βουλή τη θέση του επί του θέματος, την οποία η Βουλή έστειλε πίσω «ως ανεπαρκή». Όπως είπε, το Υπουργείο θέσπισε «διάφορα ουσιαστικά κριτήρια και χθες μάς ειδοποίησε με επιστολή ότι αποσύρονται τα κριτήρια». 

«Δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται σοβαρά ζητήματα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με τέτοιου είδους προσεγγίσεις», υπέδειξε. «Εμείς θέλουμε η νομοθεσία να είναι ξεκάθαρη. Υπάρχει η ελληνική νομοθεσία, η οποία είναι προς τη σωστή κατεύθυνση», συμπλήρωσε. «Το μόνο συμφέρον που μας ενδιαφέρει είναι το οικονομικό, πολιτικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό συμφέρον της Κύπρου και του κυπριακού λαού», κατέληξε. 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή συζήτησε το ακόλουθο θέμα:  

  • Αυξημένες Ανάγκες, Προκλήσεις και Προοπτικές στην Ειδική Εκπαίδευση 

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν οι αυξημένες ανάγκες, τα προβλήματα και οι προοπτικές που δημιουργούνται στην ειδική εκπαίδευση. 

Νέο θεσμικό πλαίσιο για ειδική εκπαίδευση αναμένει από το ΥΠΑΝ η Βουλή 

Την κατάθεση του νέου θεσμικού πλαισίου για την ειδική εκπαίδευση στην Κύπρο από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) αναμένει η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, σύμφωνα με δηλώσεις του Προέδρου και μελών της Επιτροπής.  

Σε δηλώσεις τους μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής, ο Πρόεδρος και μέλη της Επιτροπής ανέφεραν ότι αναμένουν από το Υπουργείο Παιδείας να καταθέσει συνολική πρόταση και υπογράμμισαν την ανάγκη στήριξης των ατόμων με αναπηρία και μετά το 21ο έτος.  

Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, είπε ότι στη συνεδρία της Επιτροπής συμμετείχαν και εκπρόσωποι των σχολείων, τονίζοντας την ανάγκη στήριξης των παιδιών στην πράξη.   

Όπως ανέφερε, στα εν λόγω σχολεία παράγεται σπουδαίο έργο και η Πολιτεία τούς παρέχει στήριξη, ωστόσο υπάρχουν σοβαρά κενά.  

«Χρειαζόμαστε εκατομμύρια για να στηρίξουμε και αυτά τα ειδικά σχολεία και να κάνουμε το λεγόμενο συμπεριληπτικό σχολείο, το οποίο βρίσκεται στα θεωρητικά βιβλία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων αλλά πολύ μακριά από την πραγματικότητα της Κύπρου», σημείωσε επί του θέματος, προσθέτοντας ότι το €1,5 δισ. που περιλαμβάνει ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας «δεν επαρκεί για τη λειτουργία σε όλες τις επαρχίες αξιοπρεπών σχολείων για αυτά τα παιδιά».   

«Για να έχουμε τέτοια σχολεία χρειαζόμαστε εκατομμύρια, τα εκατομμύρια πρέπει να τα βρούμε και οι απαντήσεις πρέπει να δοθούν από αυτούς που έχουν την ευθύνη να βρουν τα εκατομμύρια. Ως Επιτροπή Παιδείας είμαστε έτοιμοι να στηρίξουμε, είμαι βέβαιος ότι και τα κόμματα έχουν την ίδια θέληση και βούληση να στηρίξουν, και αναμένουμε τις προτάσεις για την εξεύρεση των εκατομμυρίων για να έχουμε αξιοπρεπή σχολεία σε όλες τις πόλεις και τις επαρχίες για όλα τα παιδιά», τόνισε ο κ. Μυλωνάς.   

Ερωτηθείς αν το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να μεριμνήσει, να βάλει προτεραιότητες και να δώσει αυτά τα χρήματα στην ειδική εκπαίδευση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας είπε ότι προσωπικά διαφωνεί με την προτεραιοποίηση του Υπουργείου, αλλά και με τη στάση των περισσότερων κομμάτων, αφού, όπως σημείωσε, «μπορεί οι Βουλευτές να τοποθετούνται στις αρμόδιες Επιτροπές θεωρητικά, δεν πιέζουν όμως για να προσφέρουν λύσεις για αυτές τις περιπτώσεις». 

«Ποια είναι η προτεραιότητά μας ως λαού; Είναι αυτά τα παιδιά; Η απάντηση είναι από όλους ναι, είναι όμως;», διερωτήθηκε. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, τόνισε την ανάγκη να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό η διαβούλευση για την ετοιμασία του νέου θεσμικού πλαισίου για την ειδική εκπαίδευση στην Κύπρο, στη βάση των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί. αναμένουμε. Επεσήμανε ότι ο Δημοκρατικός Συναγερμός την ερχόμενη εβδομάδα θα καταθέσει γραπτή εισήγηση για την αναγκαιότητα δημιουργίας πολυδύναμων πολυθεματικών κέντρων φιλοξενίας, φροντίδας, μάθησης και κατάρτισης παιδιών και ατόμων με αναπηρίες.  

«Πρέπει να εγκύψουμε στο θέμα για να έχουν την ποιότητα ζωής και τη φροντίδα που αρμόζει στα παιδιά και στα άτομα με αναπηρία και ειδικά μετά την ηλικία του εικοστού πρώτου έτους, κάτι το οποίο έχει τεθεί πολλάκις ενώπιόν μας», τόνισε.   

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, ανέφερε ότι η Βουλή αναμένει από το Υπουργείο Παιδείας συνολική πρόταση για ενιαία συμπεριληπτική εκπαίδευση. Η σχετική νομοθεσία είναι 25 ετών, σημείωσε, υποδεικνύοντας παράλληλα ότι «δεν μπορούμε να χρησιμοποιούμε ξεπερασμένες συνταγές για τόσο κρίσιμα θέματα».  

«Ως ΑΚΕΛ παραδώσαμε δέσμη θέσεων και προτάσεων στο Υπουργείο Παιδείας», είπε, προσθέτοντας ότι κατά τη συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας οι Βουλευτές πληροφορήθηκαν για την πολύ καλή δουλειά που γίνεται στα ειδικά σχολεία, αλλά και για τα προβλήματα στην υλικοτεχνική υποδομή, την ανάγκη επέκτασης των σχολείων, τα προβλήματα που προκύπτουν από την «αντικειμενικά δύσκολη» συνύπαρξη παιδιών διαφορετικών ηλικιών και βαθμών αναπηρίας.    

«Πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να εκσυγχρονίσουμε τα ειδικά σχολεία ούτως ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες», πρόσθεσε.   

Από την πλευρά του, ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε ότι στα ειδικά σχολεία παράγεται αξιόλογο έργο παρά τους διαθέσιμους πόρους.   

Προσέθεσε πως υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις τόσο σε κτηριακές εγκαταστάσεις, όπως στο ειδικό σχολείο Λευκωσίας όπου φοιτούν 120 παιδιά σε εγκαταστάσεις που σχεδιάστηκαν να φιλοξενούν μόνο 60, αλλά και ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό, σε κλινικούς ψυχολόγους, σε σχολικούς συνοδούς, οι οποίοι – όπως είπε – υποαμείβονται, καθώς και σε σύγχρονα μεταφορικά μέσα.  

Ως πλέον σοβαρό ζήτημα χαρακτήρισε το μέλλον των παιδιών με αναπηρίες μετά τα 21, καθώς, όπως σημείωσε, δεν υπάρχει κατάλληλη πολιτική του κράτους, ειδικά μετά τον θάνατο των γονέων ή σε περιπτώσεις ζώντων γονέων με σοβαρά προβλήματα.   

«Ως Δημοκρατική Παράταξη-Συνεργασία χαιρετίζουμε την προσπάθεια του Υπουργείου για τη νέα συμπεριληπτική εκπαίδευση και την αναμενόμενη κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου, το οποίο θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και το ανάλογο, μη ευκαταφρόνητο χρηματικό ποσό», ανέφερε στη συνέχεια, ζητώντας να τεθεί το ζήτημα στην ολότητά του, «τόσο για τον εκσυγχρονισμό και την ποιοτική αναβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρίες, αλλά και τη διασφάλιση του μέλλοντος και της διαβίωσής τους».   

Συμπλήρωσε πως εν αναμονή του νομοσχεδίου, η ΔΗΠΑ είναι έτοιμη να καταθέσει τις δικές της εισηγήσεις και προτάσεις ώστε να συμβάλει «ουσιαστικά, θετικά και εποικοδομητικά» για τη διασφάλιση της ποιοτικής εκπαίδευσης και της αξιοπρεπούς μελλοντικής πορείας αυτών των παιδιών.   

Αναφορικά με τα 10 ειδικά σχολεία και την απαίτηση των γονέων για τη λειτουργία του θεσμού του θερινού σχολείου, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι η Υπουργός Παιδείας έχει αποδεχτεί αυτή την πρόταση, διευκρινίζοντας παράλληλα ότι το Υπουργείο θα πρέπει να συμπεριλάβει τον Ιούλιο και τον Αύγουστο στα θερινά σχολεία της ειδικής εκπαίδευσης και όχι μόνο τον Ιούνιο, όπως ακούστηκε σήμερα στην Επιτροπή.  

  • Συμπληρωματικός προϋπολογισμός του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (ΙΚΥ)

Η Επιτροπή συζήτησε για την οικονομική ενίσχυση του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (ΙΚΥ) με την έγκριση συμπληρωματικού προϋπολογισμού.  

Οικονομική ενίσχυση του ΙΚΥ για καταβολή υποτροφιών ζητά η Επ. Παιδείας  

Την οικονομική ενίσχυση του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (ΙΚΥ) με την έγκριση συμπληρωματικού προϋπολογισμού προκειμένου να καλυφθούν οι υποτροφίες των 348 δικαιούχων φοιτητών-φοιτητριών, ζήτησε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας από την Κυβέρνηση, την Τετάρτη.   

Σε δηλώσεις τους μετά τη συνεδρία, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος και μέλη της Επιτροπής ανέφεραν ότι ενημερώθηκαν για επιστολή του Προέδρου του ΙΚΥ, Γιώργου Σκαλιά, σύμφωνα με την οποία το ίδρυμα αδυνατεί να καταβάλει τα αναγκαία ποσά, και κάλεσαν το Υπουργείο Οικονομικών να εγκρίνει επιπρόσθετο κονδύλι για την κάλυψη των αναγκών των δικαιούχων.   

Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι το ίδρυμα έχει βοηθήσει χιλιάδες παιδιά να σπουδάσουν όλα αυτά τα χρόνια και ιδιαίτερα παιδιά από φτωχές οικογένειες.   

Συμπλήρωσε ότι έχουν υπάρξει καταγγελίες σχετικά με δεκάδες παιδιά, τα οποία ενώ ικανοποιούσαν τα κριτήρια για τις υποτροφίες, τελικά δεν λαμβάνουν βοήθεια καθώς δεν υπάρχουν χρήματα στον προϋπολογισμό.   

«Καλούμε την Κυβέρνηση να βρούμε πώς μπορούμε να δώσουμε επιπρόσθετο κονδύλιο στο Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου για να μπορέσουν και αυτά τα παιδιά να πάρουν τα χρήματα και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους», σημείωσε.   

Ο Βουλευτής ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, εξέφρασε ανησυχία για την οικονομική κατάσταση του ΙΚΥ, απευθύνοντας ταυτόχρονα επείγουσα έκκληση προς το Υπουργείο Οικονομικών να μελετήσει σοβαρά την επιστολή του Προέδρου του ιδρύματος και να προβεί στις δέουσες ενέργειες οικονομικής ενίσχυσής του.   

«Ενώ το ίδρυμα εκσυγχρονίζεται κατόπιν σχετικών υποδείξεων όλων των εμπλεκομένων για να μπορεί να ανταποκρίνεται στις αιτήσεις, παρατηρείται έλλειψη οικονομικών πόρων για ικανοποίηση των σχετικών αιτημάτων», σημείωσε, προσθέτοντας ότι τα σχετικά ποσά παραμένουν αναλλοίωτα από το 2020, ενώ έχουν εκσυγχρονιστεί τα σχετικά προγράμματα.  

Εν συνεχεία, ανέφερε ότι η οικονομική βιωσιμότητα και κατ’ επέκταση η ακαδημαϊκή πρόοδος των δικαιούχων φοιτητών-φοιτητριών κινδυνεύει. «Είναι πολιτική μας ότι οι κρατικοί πόροι πρέπει να διοχετεύονται στοχευμένα, εκεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη», πρόσθεσε.   

Με βάση τη σχετική επιστολή του κ. Σκαλιά, 348 παιδιά δεν θα μπορούν να λάβουν υποτροφία, ενώ είναι δικαιούχοι και κινδυνεύουν με επιπλοκές σε όλη τους την ακαδημαϊκή πορεία στην ανώτερη εκπαίδευση, υπογράμμισε.   

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, εξέφρασε «έντονη αγωνία και απογοήτευση» για το ότι στην επιστολή του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (ΙΚΥ) προς τον Υπουργό Οικονομικών, την οποία δημοσιεύει η εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος» και την οποία έλαβε η Βουλή, αναφέρεται ότι, αν δεν έρθει συμπληρωματικός προϋπολογισμός, το ΙΚΥ δεν θα μπορέσει να δώσει υποτροφίες σε όσους και όσες έχουν ανάγκη.   

Παράλληλα, ο κ. Χριστοφίδης σημείωσε ότι «δεχόμαστε σωρεία τηλεφωνημάτων και παραπόνων από γονείς και φοιτητές» ότι φέτος διακόπηκε η παροχή χορηγιών, προσθέτοντας ότι αυτό καταγράφεται και στην επιστολή του ΙΚΥ.   

Αναφερόμενος στην πρόσφατη συζήτηση στην Επιτροπή για τον Ανεξάρτητο Φορέα Κοινωνικής Στήριξης και στη δήλωση της Προέδρου του Φορέα, Φιλίππας Καρσερά Χριστοδουλίδη, ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη στήριξης, ο κ. Χριστοφίδης διερωτήθηκε «τι κάνει το κράτος για να καλύψει αυτήν την ανάγκη».  

Σημείωσε ακόμα ότι «το ύψος της φοιτητικής χορηγίας είναι το ίδιο τα τελευταία 13 χρόνια περίπου, έχει απολέσει το 25% της αγοραστικής της αξίας, σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια θερίζει, τα ενοίκια πετούν και οι φοιτητές μας δυσκολεύονται πάρα πολύ να αντεπεξέλθουν στα κόστη της φοίτησής τους». Κάλεσε την Κυβέρνηση να εξετάσει την επιστολή του ΙΚΥ και να δώσει απαντήσει. Ακόμη, ζήτησε να συζητηθεί το θέμα της φοιτητικής μέριμνας κατά προτεραιότητα.  

Από την πλευρά του, ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε πως υπάρχουν αρκετοί φοιτητές που πληρούν τα κριτήρια, όμως δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια.   

«Καλούμε την Υπουργό Παιδείας και την Κυβέρνηση ώστε να ενισχυθεί με συμπληρωματικό προϋπολογισμό περίπου €1,2 εκατ. για να καλυφθούν τα άριστα παιδιά που πληρούν τα κριτήρια αλλά δεν υπάρχει αρκετή χρηματοδότηση στον προϋπολογισμό του ΙΚΥ», κατέληξε. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Άλλες ειδήσεις

Στο Ελσίνκι ο Κ. Χατζηγιάννη για το Προεδρείο της Κ.Σ. ΟΑΣΕ

Ο Αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΚΣ ΟΑΣΕ) και Ειδικός Αντιπρόσωπος της Συνέλευσης για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, Κυριάκος Χατζηγιάννη, αναχωρεί την Τετάρτη για το Ελσίνκι για να συμμετάσχει στη Διευρυμένη Συνάντηση του Προεδρείου της Κ.Σ. ΟΑΣΕ, που θα πραγματοποιηθεί στο Φινλανδικό Κοινοβούλιο στις 23 και 24 Ιανουαρίου 2025.

Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Ανησυχητικά στοιχεία ερευνών για ρητορική μίσους στο διαδίκτυο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 20/01/2025, συζήτησε το ακόλουθο θέμα:   Καταπολέμηση της ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο: Ευθύνες κράτους και ιδιωτικών φορέων Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα έπειτα από εισήγηση των Βουλευτών Γιώργου Κουκουμά και Αλεξάνδρας Ατταλίδου. Σκοπός της συζήτησης είναι