Αλλαγές Επαρχιακών Οργανισμών, πολιτογραφήσεις αλλοδαπών, κανονισμοί ΚΦΙΚΒ, διορισμοί δημοσίου και ποινικοποίηση ψευδών καταθέσεων

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 16/05/2024, υπερψήφισε αλλαγές για τους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης, τις πολιτογραφήσεις αλλοδαπών, τους κανονισμούς του ΚΦΙΚΒ, τις γραπτές εξετάσεις διορισμού στη δημόσια υπηρεσία για τις κλίμακες Α9 και Α11, καθώς και την ποινικοποίηση των ψευδών καταθέσεων στην Αρχή Διερεύνησης Παραπόνων κατά της Αστυνομίας. 

Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που υπερψηφίστηκαν: 

Ο περί Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2024 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η ρύθμιση τεχνικών ζητημάτων για την πιο εύρυθμη λειτουργία του νόμου, περιλαμβανομένων θεμάτων που αφορούν τη σύνθεση των συμβουλίων των Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης, το προσωπικό τους και την έγκριση του προϋπολογισμού τους. 

Η Βουλή ενέκρινε αλλαγές για τους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης 

Τις τελευταίες νομοθετικές αλλαγές στην μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πριν από τις εκλογές της 9ης Ιουνίου, ενέκρινε η Ολομέλεια της Βουλής. Υπέρ τάχθηκαν 35 Βουλευτές ενώ υπήρξε και μία αποχή. 

Οι αλλαγές που εγκρίθηκαν αφορούν τους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης (ΕΟΑ). 

Συγκεκριμένα η Βουλή ενέκρινε τον καταρτισμό από τα Προσωρινά Συντονιστικά Συμβούλια του πρώτου προϋπολογισμού κάθε ΕΟΑ από την 1η Ιουλίου 2024 μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2024, καθώς και την υποβολή του προς έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο, χωρίς να απαιτείται η υποβολή του στη Βουλή προς έγκριση. 

Επίσης εγκρίθηκε η δυνατότητα υποβολής από τα Προσωρινά Συντονιστικά Συμβούλια προς έγκριση στον Υπουργό Εσωτερικών εισήγησης για προσωρινή ανάθεση άσκησης καθηκόντων, σε προσωπικό των υπό κατάργηση συμβουλίων υδατοπρομήθειας και συμβουλίων αποχετεύσεων και σε προσωπικό τοπικών αρχών ή κρατικών υπηρεσιών για περίοδο που δεν υπερβαίνει τους έξι μήνες. 

Η ανάθεση καθηκόντων θα γίνεται υπό ορισμένες προϋποθέσεις, μέχρι και την ημερομηνία αναπληρωτικών διορισμών από το συμβούλιο του οικείου ΕΟΑ. Προνοείται επίσης η δυνατότητας παράτασης μέχρι τρεις μήνες της συγκεκριμένης εξάμηνης περιόδου. 

Σε τοποθέτησή του ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ και Πρόεδρος της Επιτροπής Εσωτερικών Άριστος Δαμιανού εξέφρασε κατανόηση στην ανάγκη για εμπλουτισμό και διορθώσεις στην μεταρρύθμιση της ΤΑ. Ωστόσο ανέφερε ότι δεν μπορεί κάθε τρεις και λίγο να στέλνονται καινούρια νομοσχέδια στη Βουλή. Πρόσθεσε ότι συμφωνήθηκε ένας οδικός χάρτης με τον Υπουργό Εσωτερικών και εξέφρασε την ελπίδα να μην υπάρξουν περαιτέρω εκπλήξεις μέχρι τις 20 Ιουνίου (οπότε και προγραμματίζεται η επόμενη Ολομέλεια). Ανέφερε τέλος ότι οι δύο προτεραιότητες που ψηφίστηκαν είναι προς της σωστή κατεύθυνση. 

Ο περί Αρχείου Πληθυσμού (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η αναθεώρηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου αναφορικά με την πολιτογράφηση αλλοδαπών. 

Αλλαγές στην νομοθεσία για τις πολιτογραφήσεις αλλοδαπών ενέκρινε η Βουλή 

Με στόχο την βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά τα προσόντα και κριτήρια πολιτογράφησης αλλοδαπών, η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε νόμο που τροποποιεί τον νόμο περί Αρχείου Πληθυσμού. 

Την σχετική πρόταση εισηγήθηκε ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Νίκολας Παπαδόπουλος. Υπερψηφίστηκε από 37 Βουλευτές ενώ εναντίον τάχθηκε μόνο η ανεξάρτητη Βουλευτής Λευκωσίας Αλεξάνδρα Ατταλίδου. 

Ο κ. Παπαδόπουλος διευκρίνισε ότι οι τροποποιήσεις που επέρχονται με το νόμο δεν επηρεάζουν τη φιλοσοφία του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου αναφορικά με την πολιτογράφηση αλλοδαπών, που αναθεωρήθηκε πριν από μερικούς μήνες, αλλά αποσαφηνίζει κάποιες διατάξεις και βελτιώνει διαδικασίες, όπως ότι οι υφιστάμενες αιτήσεις που είχαν κατατεθεί πριν από τη ψήφιση της νομοθεσίας θα πρέπει να εξεταστούν με το προηγούμενο καθεστώς. Πρόσθεσε ότι περιλαμβάνονται και κάποιες άλλες νομοτεχνικές διατυπώσεις. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού ανέφερε ότι έγινε μια προσπάθεια να εξορθολογήσουν και να αποσαφηνίσουν κάποιες πρόνοιες για να εφαρμοστούν οι νομοθεσίες που ψηφίστηκαν πρόσφατα, όπως κάποιες πρόνοιες για άτομα με αναπηρίες και ανήλικα άτομα. Τάχθηκε υπέρ της ψήφισης του νόμου. 

Εκφράζοντας τη διαφωνία της τόσο με τη νομοθεσία που ψηφίστηκε πρόσφατα όσο και με την συγκεκριμένη πρόταση νόμου, η κ. Ατταλίδου είπε ότι καταψηφίζει επειδή ο νόμος ανοίγει παράθυρο για να έχει η Κύπρος και πάλι προβλήματα σε θέματα υπηκοοτήτων και δημιουργεί διαφορετικές κατηγορίες ατόμων που δικαιούνται πολιτογράφηση. Πρόσθεσε ότι εξαιρεί  άτομα που είναι φτωχά και ευνοεί αυτούς που έχουν χρήματα. 

Απαντώντας ο κ. Δαμιανού ανέφερε ότι ο νόμος αυτός αφορά και φτωχούς και πλούσιους και ότι τα κριτήρια είναι τα ίδια και για τους δύο. Πρόσθεσε ότι εξορθολογείται ένα σύστημα που στο παρελθόν είχε δημιουργήσει πολλά προβλήματα στη Δημοκρατία. 

Ο κ. Παπαδόπουλος κάλεσε την κ. Ατταλίδου να ψηφίσει το νόμο αν προτιμά το προηγούμενο καθεστώς πολιτογραφήσεων, αφού θα επιτρέψει εξέταση κάποιων αιτήσεων με το καθεστώς που ίσχυε πριν.  

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών Σταύρος Παπαδούρης χαιρέτισε την πρόταση, σημειώνοντας ότι είναι αναγκαία αφού αυτή τη στιγμή υπάρχουν 1.000 μπλοκαρισμένες αιτήσεις λόγω μιας λανθασμένης κοινοβουλευτικής πράξης που τώρα διορθώνεται. 

Οι περί Ισότιμης Κατανομής Βαρών (Σχέδιο Αποκατάστασης Προπολεμικής Φερεγγυότητας) Κανονισμοί του 2024  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η θέσπιση νέων κανονισμών που αφορούν την επέκταση/διεύρυνση των υφιστάμενων σχεδίων και κριτηρίων του Κεντρικού Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών προς ικανοποίηση των ιδιοκτητών κατεχόμενης περιουσίας και αντικατάσταση υφιστάμενων κανονισμών. 

Έγκριση κανονισμών ΚΦΙΚΒ προς ικανοποίηση ιδιοκτητών κατεχόμενης περιουσίας 

Η ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων ενέκρινε Κανονισμούς του Κεντρικού Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών που αφορούν την επέκταση/διεύρυνση των υφιστάμενων σχεδίων και κριτηρίων του ΚΦΙΚΒ προς ικανοποίηση των ιδιοκτητών κατεχόμενης περιουσίας και αντικατάσταση υφιστάμενων κανονισμών. 

Οι κανονισμοί εγκρίθηκαν ομόφωνα από τους 38 παρόντες Βουλευτές.  Τροπολογίες που κατέθεσε το ΑΚΕΛ για να επωφεληθούν οι αιτητές που υπέβαλαν αίτηση στην επιδότηση επιτοκίου στεγαστικού δανείου μέσω του Κεντρικού Φορέα πριν από την έναρξη της ισχύος των παρόντων κανονισμών, δεν εγκρίθηκαν. 

Στην Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Προσφύγων-Εγκλωβισμένων-Αγνοουμένων-Παθόντων για τους κανονισμούς «Οι περί Ισότιμης Κατανομής Βαρών (Σχέδιο Αποκατάστασης Προπολεμικής Φερεγγυότητας) Κανονισμοί του 2024» αναφέρεται ότι με τους υπό αναφορά κανονισμούς όπως αυτοί αρχικά κατατέθηκαν στη Βουλή προνοούνται η αύξηση στεγαστικών δανείων προς επιδότηση από €130.000 σε €200.000 και περιόδου επιδότησης από είκοσι (20) σε τριάντα (30) χρόνια, η κατάργηση εισοδηματικών κριτηρίων, η συμπερίληψη στις δαπάνες για σπουδές πέρα από τα δίδακτρα και των εξόδων συντήρησης του φοιτητή ως αυτά θα καθορίζονται εκάστοτε από τον ΚΦΙΚΒ, η μη  αφαίρεση του ποσού της υποτροφίας από το δικαιούμενο ποσό του σπουδαστικού δανείου και αύξηση του ποσού για επιδιορθώσεις σε κατοικίες από €50.000 σε €100.000. 

Επίσης, οι κανονισμοί αφορούν σε νέα σχέδια δανειοδότησης που αφορούν α. Σχέδιο δανειοδότησης για ανακαίνιση κουζίνας και αγοράς οικιακών συσκευών μέχρι €10.000 και β. Σχέδιο δανειοδότησης για ενεργειακή αναβάθμιση σε υφιστάμενες κατοικίες μέχρι €15.000 (€10.000 για μόνωση οροφής και €5.000 για φωτοβολταϊκά). 

Επιπρόσθετα, οι Κανονισμοί αφορούν στην διεύρυνση των δικαιούχων του Σχεδίου Δανειοδότησης για Επαγγελματική Δραστηριοποίηση Νέων Επιχειρηματιών, κατεχόμενη περιουσία η οποία χρησιμοποιήθηκε για δάνειο το οποίο ακολούθως εξοφλήθηκε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξανά στον ΚΦΙΚΒ, τα ποσά για πρόσφυγες και για μη πρόσφυγες δικαιούχους να είναι τα ίδια και να εξακολουθεί να ισχύει η αποκοπή 20% έως 40%, τα σχέδια δανειοδότησης ή επιδότησης επιτοκίου που παραχωρούνται από τον ΚΦΙΚΒ να μη συνυπολογίζονται, στις στεγαστικές αιτήσεις δεν θα λαμβάνεται υπόψη αν οι αιτητές έχουν άλλη ιδιόκτητη κατοικία, εκτός αν έχουν εγκριθεί στο παρελθόν από τον ΚΦΙΚΒ για την κατοικία αυτή και το βασικό επιτόκιο αποφασίζεται από τον ΚΦΙΚΒ στην περίπτωση απευθείας δανειοδότησης και το επιβαλλόμενο επιτόκιο στην περίπτωση παροχής δανείου από το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα με βάση την εγγύηση του ΚΦΙΚΒ επιχορηγείται κατά 3,5% ή με χαμηλότερο ποσοστό. 

Σημειώνεται ότι η επιτροπή εξέτασε τους υπό αναφορά κανονισμούς κατά προτεραιότητα, λόγω της φύσης και της σημασίας αυτών και αναθεώρησε το κείμενο των κανονισμών, ώστε να διαγραφεί η πρόνοια που αφορά τη διαχείριση από τον ΚΦΙΚΒ του επιβαλλόμενου τέλους 0,40% επί του τιμήματος πώλησης ακίνητης ιδιοκτησίας ή μετοχών εταιρείας ιδιοκτήτριας ακίνητης ιδιοκτησίας, να καθοριστεί κατώτατο ποσό δανειοδότησης από τον ΚΦΙΚΒ ύψους τριών χιλιάδων ευρώ (€3.000) για σκοπούς ανακαίνισης κουζίνας με ή χωρίς την αγορά οικιακών συσκευών, να παρέχεται η δυνατότητα σε δικαιούχο πρόσωπο να αιτείται δανειοδότηση για οποιοδήποτε σχέδιο ενεργειακής αναβάθμισης της υφιστάμενης κατοικίας του που να μην ξεπερνά συνολικά το ποσό ύψους δεκαπέντε χιλιάδων ευρώ (€15.000) και  να μην περιορίζεται η δανειοδότηση στα ποσά και στα σχέδια που αφορούν σε μόνωση οροφής και σε εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. 

Επίσης, αναθεώρησε το κείμενο ώστε να επεκταθεί η περίοδος εντός της οποίας παρέχεται η δυνατότητα στον ΚΦΙΚΒ να εξετάζει αιτήσεις μετά από την ημερομηνία έκδοσης δανείου μέσω χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων από έξι (6) σε δώδεκα (12) μήνες, και να παρέχεται η δυνατότητα στον ΚΦΙΚΒ να καθορίζει τυχόν περιορισμούς σχετικά με τη συμμετοχή δικαιούχου προσώπου στο Σχέδιο Αποκατάστασης Προπολεμικής Φερεγγυότητας Ιδιοκτητών Κατεχόμενης Απροσπέλαστης Ακίνητης Ιδιοκτησίας. 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής ΑΚΕΛ Νίκος Κέττηρος είπε ότι με τις αλλαγές που έχει επιφέρει η Επιτροπή αλλά και από το Νομοσχέδιο που αφορά τους Κανονισμούς έχουν βελτιωθεί τα σχέδια και ειδικότερα έχουμε ξεφύγει, όπως είπε, από τον ασφυκτικό περιορισμό των έξι μηνών που απαιτούνταν για να υποβάλει κάποιος την αίτησή του ενώπιον του Φορέα ειδικά στο θέμα της επιδότησης του επιτοκίου. Δώσαμε περιθώριο άλλων έξι μηνών δηλαδή ενός χρόνου, είπε, προσθέτοντας ότι τροποποιήσαμε επίσης σε πολλά σημεία το σχέδιο που αφορά την επιδότηση του επιτοκίου, ενώ αυξήθηκε το ποσό δανειοδότησης για τους φοιτητές. 

Ο Βουλευτής ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλά είπε ότι επιτέλους έχουμε κάποιους βελτιωμένους κανονισμούς για τον Φορέα απλά και μόνο για να μπορεί ο Φορέας να εξαντλεί τον προϋπολογισμό του που συνήθως δεν τον εξαντλεί. Η Βουλή και η Επιτροπή Προσφύγων και οι πολιτικές δυνάμεις έχουν επιφέρει βελτιώσεις στους κανονισμούς για τον προσφυγικό μας κόσμο, είπε. Ανέφερε ότι ο ΔΗΣΥ δεν υποστηρίζει τις τροπολογίες του ΑΚΕΛ καθώς είναι αντισυνταγματικές και αυξάνουν τις δαπάνες του κράτους. 

Ο Βουλευτής ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαίδης αναφέρθηκε στην αυθαιρεσία των τραπεζών και την τεράστια κερδοφορία που πλησιάζει το ενάμιση δισεκατομμύριο λέγοντας ότι το ΑΚΕΛ κατέθεσε πρόταση νόμου για να φορολογηθούν τα υπερκέρδη των τραπεζών και να υπάρξει ταμείο στήριξης των δανειοληπτών. Ελπίζω ότι αυτή η Βουλή δεν θα συμπεριφερθεί και πάλι προς τις τράπεζες ως ιερές αγελάδες, είπε. 

Ο Βουλευτής ΔΗΚΟ Ζαχαρίας Κουλίας είπε ότι οι νέοι κανονισμοί είναι άκρως ευεργετικοί για τον κόσμο και κάλεσε τον Πρόεδρο να κοιτάξει προς τις τράπεζες, όπως είπε, όπου τα επιτόκια καλπάζουν ανεξέλεγκτα. Η Κυβέρνηση, είπε, είναι καιρός να συνεργαστεί και να ξεκινήσει από τον Οργανισμό Χρηματοδοτήσεως Στέγης να επιτρέψει να εκτελεί τραπεζικές εργασίες και να επεκταθεί σε όλη την Κύπρο και να επαναφέρει τον Συνεργατισμό προς όφελος των γεωργών, των κτηνοτρόφων, των μικρομεσαίων. 

Ο Βουλευτής ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς ανέφερε ότι ακόμη και «οι πρόσφυγες καταφέραμε εδώ και 50 χρόνια να κάνουμε δύο ή ακόμη και τρεις κατηγορίες προσφύγων, η πρώτη κατηγορία, η δεύτερη κατηγορία και η τρίτη κατηγορία». Ελπίζουμε αυτό το Συμβούλιο του Οργανισμού και αυτή η Κυβέρνηση να στηρίξει τουλάχιστον όσους ήταν σε τρίτη και δεύτερη κατηγορία, ανέφερε. 

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι υπάρχουν 700 οικογένειες που έχουν εγκριθεί με τις 120 χιλιάδες αλλά δεν εκταμίευσαν το ποσό. Η εισήγηση προς την Κυβέρνηση, είπε, είναι να συμπεριληφθούν με τα νέα κριτήρια και να μπορούν να εκταμιεύσουν με τους άλλους το ποσό των 200.000. Αισιοδοξώ, ανέφερε, ότι σε συνεργασία με τον Πρόεδρο και τα μέλη της Επιτροπής Προσφύγων η Κυβέρνηση μετά τις 9 του Ιούνη θα φέρει τροποποίηση του νόμου για να δικαιούνται και αυτοί που θα εκταμιεύσουν τις 120 χιλιάδες να μπορούν να πάνε στις 200 χιλιάδες, είπε. 

Ο Βουλευτής ΔΗΠΑ Μιχάλης Γιακουμή αναφέρθηκε στα κριτήρια για την επέκταση της δανειοδότησης για την στεγαστική πολιτική, λέγοντας ότι για τους νέους ανθρώπους η στεγαστική πολιτική είναι πολύ σημαντικό αγαθό, λέγοντας ότι  η επέκταση έχει αργήσει να γίνει και την χαιρετίζουμε έστω και τώρα τόσο όσον αφορά τον χρόνο αποπληρωμής από 20 στα 30 χρόνια αλλά και για το ύψος της δανειοδότησης από 130 χιλιάδες στις 200 χιλιάδες. 

Ο περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2021 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμου, ώστε για θέσεις εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία των οποίων η αρχική μισθοδοτική κλίμακα δεν υπερβαίνει την Κλίμακα Α9 και την Κλίμακα Α11 του κυβερνητικού μισθολογίου, να εφαρμόζεται διαδικασία πρόσληψης παρόμοια με αυτήν που εφαρμόζεται για τις θέσεις εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία των οποίων η αρχική μισθοδοτική κλίμακα δεν υπερβαίνει αυτήν της Κλίμακας Α8.  

Με γραπτές εξετάσεις οι διορισμοί σε κλίμακες Α9 και Α11 

Με γραπτές εξετάσεις θα διορίζονται πλέον οι υπάλληλοι στις κλίμακες Α9 και Α11 του δημόσιου τομέα, όπως ισχύει σήμερα και για τις κλίμακες Α8, με βάση νομοθεσία που ψήφισε η Βουλή. 

Τη σχετική πρόταση νόμου κατέθεσε ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών Δημήτρης Δημητρίου και υπερψηφίστηκε από 26 Βουλευτές ενώ υπήρξε και μια αποχή. 

Στην τοποθέτησή του ο κ. Δημητρίου ανέφερε ότι η πρότασή του έρχεται να εξορθολογήσει ένα σημαντικό μέρος των προσλήψεων στο δημόσιο, ενώ σημείωσε ότι υπήρχαν προκλητικές περιπτώσεις στο παρελθόν όπως η πρόσληψη 40 νομικών συμβούλων στη Νομική Υπηρεσία μετά από 500 προφορικές εξετάσεις. 

Σημείωσε ότι η πρότασή του μειώνει την ταλαιπωρία των υποψηφίων που θα πρέπει να παρακάθονται σε διαφορετικές εξετάσεις για διαφορετικές θέσεις, ενώ γίνεται σοβαρή εξοικονόμηση πόρων. Ανέφερε επίσης ότι τα τυπικά προσόντα των υποψηφίων δοκιμάστηκαν στα Πανεπιστήμιά τους και οι εξετάσεις αυτές θα κρίνουν την αντίληψη, την κριτική σκέψη και το επίπεδο αντίδρασης των υποψηφίων. Είπε ακόμα ότι οι εξετάσεις θα αφορούν τις θέσεις του 2026. Αναφερόμενος σε ενστάσεις που υπάρχουν από διάφορα τμήματα είπε ότι μπορούν να εισηγηθούν στην Επιτροπή Δημόσια Υπηρεσίας (ΕΔΥ) να τους εξαιρέσει. 

Η Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου ανέφερε ότι η Επιτροπή Θεσμών είδε το θέμα των εξετάσεων κατ΄ επανάληψη και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι είναι ένα καλό σύστημα. Τα θέματα που έχουν εγερθεί, πρόσθεσε, έχουν απαντηθεί και τάχθηκε υπέρ την πρότασης. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς εξέφρασε αμφιβολίες για το κατά πόσο οι εξετάσεις που γίνονται τώρα για τις θέσεις Α8 εξυπηρετούν τον σκοπό τους και διερωτήθηκε πως αυτές θα εξετάζουν την προσωπικότητα και τις ηγετικές ικανότητες ενός υποψηφίου και μάλιστα σε υψηλή θέση. Εξέφρασε αμφιβολίες κατά πόσο αυτές οι εξετάσεις θα αποδώσουν τη δικαιοσύνη. 

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης συμφώνησε με τους σκοπούς της πρότασης νόμου. Ωστόσο επεσήμανε ότι υπάρχουν πολλά παράπονα για το σύστημα εξετάσεων που ισχύει σήμερα για τις κλίμακες Α8, αναφέροντας ότι δεν καλύπτουν όλο το φάσμα των πτυχίων και θα πρέπει να διαφοροποιηθούν. 

Τέλος ο κ. Δημητρίου, απαντώντας στις ανησυχίες, σημείωσε ότι η Βουλή θέτει πολιτικές και οι ειδικοί θα αποφασίσουν πως θα διεξάγονται οι γραπτές εξετάσεις και αν θα είναι διαφορετικές για νομικούς και για μηχανικούς. Πρόσθεσε ότι πέραν της γραπτής, προβλέπεται και προφορική εξέταση στην ΕΔΥ όπου μπορούν να κρίνουν κι άλλα προσόντα. 

Ο περί Αστυνομίας (Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Ισχυρισμών και Παραπόνων) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε ην πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση του αδικήματος της εκ προθέσεως παροχής ψευδών, παραπλανητικών ή/και ανακριβών στοιχείων ή/και υποβολής ψευδών, παραπλανητικών ή ανακριβών καταθέσεων στην Αρχή Διερεύνησης Ισχυρισμών και Παραπόνων κατά της Αστυνομίας. 

Ποινικοποιείται ψευδής κατάθεση στην Αρχή Διερεύνησης Παραπόνων κατά Αστυνομίας 

Μετά από μια έντονη συζήτηση η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε κατά πλειοψηφία νόμο που ποινικοποιεί την ψευδή κατάθεση στην Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Ισχυρισμών και Παραπόνων κατά της Αστυνομίας. Προβλέπει επίσης την αύξηση της προβλεπόμενης ποινής για το αδίκημα εκφοβισμού προσώπου που προτίθεται να υποβάλει παράπονο. 

Τη σχετική πρόταση νόμου κατέθεσε ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Γεωργίου και ψηφίστηκε με 18 ψήφους υπέρ και 15 εναντίον. 

Εξηγώντας την πρόταση, ο κ. Γεωργίου ανέφερε ότι αυτή καλύπτει ένα νομοθετικό κενό στην Ανεξάρτητη Αρχή και διαφυλάττει την αξιοπρέπεια των αστυνομικών, εναντίον των οποίων γίνονται πολλές ψευδείς καταγγελίες, αφού αυξάνει την ποινή φυλάκισης και τη χρηματική ποινή. Σημείωσε ότι από τις 1100 υποθέσεις που ήρθαν στην Αρχή πέραν από 50% απορρίφθηκαν και έκανε λόγο για εγκληματικά στοιχεία, που εκδικούνται αστυνομικούς που εξιχνίασαν τις παρανομίες τους και ακόμα και ψευδείς καταγγελίες από παράνομους μετανάστες για να παρατείνουν τη διαμονή τους. Είπε ακόμα ότι γίνονται καταγγελίες ώστε μέχρι να διερευνηθεί το αδίκημα να αναστέλλεται η ποινική δίωξη και στη συνέχεια να παραγράφεται. Όπως είπε, αυτό έχει ως συνέπεια να αποστεώνεται και να απονευρώνεται το αστυνομικό σώμα και να πλήττονται έντιμοι αστυνομικοί, που ανά πάσα στιγμή βρίσκονται στο μικροσκόπιο των ανακρίσεων. 

Σημείωσε επίσης ότι κανένα έντιμος πολίτης του οποίου παραβιάστηκαν τα ανθρώπινα δικαιώματα και θέλει να κάνει καταγγελία δεν έχει λόγο να ανησυχεί, αλλά πρέπει να ανησυχούν εκείνοι, που θεωρούν την Αστυνομία σάκο του μποξ. Ανέφερε ακόμα ότι η πρότασή του έχει τη συγκατάθεση όλων των θεσμικών φορέων. 

Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου είπε ότι εξόφθαλμες καταγγελίες εναντίον αστυνομικών έχουν απορριφθεί και γίνονται είτε για να καθυστερήσουν υποθέσεις, είτε εκδικητικά. Πρόσθεσε ότι αρκετοί αστυνομικοί αντί να εκτελούν απρόσκοπτα τα καθήκοντά τους είναι γεμάτοι με ανοιχτές πειθαρχικές, που καταρρέουν. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς είπε ότι την Αστυνομία την κατέστρεψε το σύνολο του πολιτικού και μιντιακού συστήματος που ο καθένας με κάθε ευκολία στοχοποιεί αστυνομικούς. Εξέφρασε ωστόσο ανησυχία για τη νομοθεσία και για το ποιος θα κρατά την ισορροπία μεταξύ των δικαιωμάτων των πολιτών και της Αστυνομίας, στην οποία υπάρχουν και κάποια εγκληματικά στοιχεία. Παράλληλα είπε ότι η Αστυνομία τρέχει πίσω από τις ανησυχίες που έχουν τα «Επιτροπάτα της ΕΕ» για προσωπικά δεδομένα και άλλα και στο τέλος της ημέρας δεν κάνει τη δουλειά της για να προσφέρει ασφάλεια στον πολίτη. Εξέφρασε έγνοια μήπως με την πρόταση δημιουργηθεί ένα νομοθετικό τερατούργημα. 

Ο μεμονωμένος σοσιαλιστής Βουλευτής Κωστής Ευσταθίου ανέφερε ότι η Αρχή έχει σκοπό να προστατεύσει τον πολίτη από παραβιάσεις δικαιωμάτων από κάποιους κακούς αστυνομικούς. Πρόσθεσε ότι η πρόταση είναι εκτός τόπου και χρόνου, αφού η Αρχή είναι παράπονα που εξετάζει και όχι καταγγελίες. Τα παράπονα αυτά, πρόσθεσε, απορρίπτονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία γιατί αφορούν γεγονότα που γίνονται ελλείψει μαρτύρων, σε αστυνομικούς σταθμούς, σε βράδυνες ώρες και με τη συμπαράσταση αδυνάτων χαρακτήρων που δεν τολμούν να επιβεβαιώσουν. Διερωτήθηκε τι μήνυμα θα σταλεί στην κοινωνία και ειδικά στους πληροφοριοδότες δημοσίου συμφέροντος. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Ζαχαρίας Κουλίας χαρακτήρισε την πρόταση νόμου σωστή και εμπεριστατωμένη, αναφέροντας ότι δεν θα καταργηθεί η Αρχή ή τα παράπονα εναντίον της Αστυνομίας. Πρόσθεσε ότι η πλειοψηφία του αστυνομικού σώματος συμπεριφέρεται σωστά και δεν παρεκτρέπεται όπως στο παρελθόν. Σημείωσε ότι με το ψύλλου πήδημα καταγγέλλονται αστυνομικοί γιατί δεν βολεύει κάτι που έχει κόστος και για τον πολίτη. 

Η Βουλευτής Λευκωσίας Αλεξάνδρα Ατταλίδου υπενθύμισε τη βία που ασκήθηκε πριν από κάποια χρόνια από την Αστυνομία σε δύο νέα παιδιά και αποδείχθηκε από βίντεο πολίτη. Αναφέρθηκε επίσης ότι ήταν παρούσα σε διαδήλωση κατά της διαφθοράς και είδε με τα μάτια της τι έκανε η Αστυνομία. Σημείωσε ότι ο πολίτης είναι ο αδύνατος κρίκος και πρέπει να διασφαλιστεί, έστω κι αν γίνεται κατάχρηση, ότι υπάρχουν όλες οι δίοδοι που έχει ο πολίτης για να κάνει το παράπονό του. Ανέφερε ότι δεν μπορεί για τους λόγους αυτούς, να ψηφίσει το νόμο. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού ανέφερε ότι σε μια Αρχή διερεύνησης παραπόνων, που δεν έχει επιδείξει εκείνη τη σωρεία αποφάσεων που δείχνει ότι είναι αυστηρή, ελλοχεύει ο κίνδυνος ο μέσος πολίτης να φοβάται να κάνει παράπονο. Ανέφερε ότι αν υπάρξει ποινικοποίηση τα αποτελέσματα θα είναι αντίθετα σε σχέση με τους σκοπούς της Αρχής. Ανέφερε ότι από την εμπειρία του ως δικηγόρος, περιπτώσεις ισχυρισμών για κακοποίηση δεν ήταν μια στημένη σκευωρία. Δεν είναι ο κανόνας που νομοθετείται, πρόσθεσε, αλλά η εξαίρεση. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης ανέφερε ότι δεν θέλουν να περιορίσουν το δικαίωμα του πολίτη να κάνει παράπονο, αλλά θα πρέπει να σκεφτούν και τους σωστούς αστυνομικούς που είναι η πλειοψηφία και με ένα τραβηγμένο παράπονο μπαίνουν σε μια πολύ δύσκολη διαδικασία. Πρόσθεσε ότι και στην Αρχή γίνεται σοβαρή δουλειά, εκσυγχρονίζεται και αναδομείται. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης ανέφερε ότι υπήρχαν ήδη μηδαμινές πιθανότητες ενός πολίτη να δικαιωθεί το παράπονό του και τώρα με πρόταση νόμου λέμε σε εκείνον που θα τα βάλει με όργανο της τάξης ότι έχει πιθανότητες να πάει φυλακή σε περίπτωση που η καταγγελία είναι ψευδής και αβάσιμη. 

Η Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου είπε ότι όλα αυτά θα αποθαρρύνουν τους πληροφοριοδότες να δίνουν πληροφορίες και ότι ως Πρόεδρος της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δεν θα μπορούσε ποτέ να δώσει θετική ψήφο σε μια τέτοια πρόταση νόμου. Εισηγήθηκε επίσης να μπουν κάμερες στις στολές αστυνομικών, όπως γίνεται σε άλλες χώρες, ώστε να προληφθούν οι ψευδείς καταγγελίες. 

Ο περί Ποινικού Κώδικα (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η επέκταση του πεδίου εφαρμογής του αδικήματος της δημόσιας βλάβης, ώστε αυτό να διαπράττεται όχι μόνο στις περιπτώσεις όπου η ψευδής κατάθεση δίδεται σε αστυνομικό, αλλά και όταν δίδεται σε οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο, το οποίο εξουσιοδοτείται να διενεργεί ανακρίσεις σε σχέση με τη διάπραξη ποινικού αδικήματος. 

Τροποποίηση ποινικού κώδικα για το αδίκημα της δημόσιας βλάβης  

Παράλληλα η Βουλή ενέκρινε ομόφωνα νόμο που τροποποιεί τον Ποινικού Κώδικα, ώστε να στοιχειοθετείται το αδίκημα της δημόσιας βλάβης όχι μόνο στις περιπτώσεις όπου η ψευδής κατάθεση που αφορά σε κατά φαντασία ποινικό αδίκημα δίδεται σε αστυνομικό, αλλά και όταν δίδεται σε οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο το οποίο εξουσιοδοτείται να διενεργεί ανακρίσεις σε σχέση με τη διάπραξη ποινικού αδικήματος. 

Ο περί Υπηρεσίας Τηλεπικοινωνιών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στην Αρχή Τηλεπικοινωνιών Κύπρου να διεξάγει δραστηριότητες σε τομείς που έχουν σχέση με την εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων της και της τεχνογνωσίας της.  

Εγκρίθηκε νόμος που επιτρέπει στη CYTA να προμηθεύσει έξυπνους μετρητές 

Η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε ομόφωνα νομοσχέδιο που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή και σχετίζεται με την ακύρωση προσφοράς που κατακυρώθηκε από την ΑΗΚ στην CYTA για προμήθεια και εγκατάσταση 400.000 έξυπνων μετρητών ηλεκτρισμού. 

Με το νόμο που εγκρίθηκε εκσυγχρονίζεται η νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες της CYTA, ο οποίος ίσχυε από το 1960. 

Το νομοσχέδιο κατετέθηκε ως κατεπείγον λόγω του κινδύνου να χαθούν για την ΑΗΚ τα 35 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την μη εγκατάσταση έξυπνων μετρητών. 

Υπενθυμίζεται ότι στις 26 Μαρτίου, το Διοικητικό Δικαστήριο αποφάσισε την ακύρωση του διαγωνισμού, αναφέροντας πως οι διατάξεις του περί Υπηρεσίας Τηλεπικοινωνιών Νόμου «περιλαμβάνουν περιοριστικά τις εξουσίες και αρμοδιότητες της ΑΤΗΚ, οι οποίες και περιορίζονται, όπως διαφαίνεται ευκρινώς, σε τηλεπικοινωνίες και υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών», οι οποίες περιορίζονται «σε επικοινωνία μεταξύ προσώπων και όχι συσκευών». Η ΑΤΗΚ έχει καταχωρίσει έφεση επί της πρωτόδικης απόφασης. 

Σκοπός του νόμου είναι η τροποποίηση του περί Υπηρεσίας Τηλεπικοινωνιών Νόμου, ώστε να καθορισθούν σαφώς οι γενικές λειτουργίες της ΑΤΗΚ, συνυπολογίζοντας τις σύγχρονες προκλήσεις και το ανταγωνιστικό περιβάλλον, παρέχοντας στην Αρχή σχετική ευελιξία και ταχύτητα και διατηρώντας ταυτόχρονα τον δημόσιο χαρακτήρα της. 

Ειδικότερα, παρέχεται η δυνατότητα στην ΑΤΗΚ να διεξάγει είτε η ίδια είτε μέσω άλλων προσώπων εργασίες και δραστηριότητες σε τομείς που αφορούν στην εκμετάλλευση των περιουσιακών της στοιχείων, των κεφαλαίων, των τεχνικών ή εμπορικών της δυνατοτήτων, των εγκαταστάσεων, των υπηρεσιών και της τεχνογνωσίας της σε περίπτωση κατά την οποία τέτοιες δραστηριότητες κρίνονται αναγκαίες και επωφελείς για τον οργανισμό. 

Με το νόμο που εγκρίθηκε παρέχεται η δυνατότητα στην  Cyta με απόφασή της, να συμμετέχει σε παράλληλες αγορές ή δραστηριότητες που σχετίζονται με τους κλάδους των επικοινωνιών, των μέσων επικοινωνίας, της      τεχνολογίας των πληροφοριών και άλλων παρεμφερών κλάδων. 

Η Βουλευτής του ΔΗΚΟ και Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών Χριστιάνα Ερωτοκρίτου χαρακτήρισε θετικό που όλες οι πολιτικές ομάδες αναγνώρισαν το κατεπείγον του νομοσχεδίου. Εξέφρασε την υποστήριξη της στους οργανισμούς δημοσίου δικαίου και είπε ότι θέλουν να έχουν όλα τα εχέγγυα και εφόδια να είναι ανταγωνιστικοί δρώντες στην οικονομία. Πρόσθεσε ότι το ΔΗΚΟ θα κάνει ότι περνά από το χέρι του για να επιβιώσουν, να αναπτυχθούν και να μείνουν ανταγωνιστικοί στα πλαίσια της ίσης και όχι προνομιακής μεταχείρισης. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλά, είπε ότι μια απόφαση δικαστηρίου δημιούργησε την αναγκαιότητα να έρθει το νομοσχέδιο ως κατεπείγον και ότι έχουν πειστεί για την αναγκαιότητα και υποστήριξε την ψήφιση του νομοσχεδίου. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης ανέφερε ότι θα πρέπει να διασφαλιστούν συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού χωρίς προνομιακή μεταχείριση κανενός. Σημείωσε ότι η CYTA δραστηριοποιείται σε έναν από τους πιο ακραία ανταγωνιστικούς τομείς της οικονομίας και έχει καταφέρει να στέκεται στα πόδια της και να παράγει κέρδη και συνεχίζει να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. Πρόσθεσε ότι αναφέρει αυτά για όσους  θέλουν ιδιωτικοποίηση. 

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης εξέφρασε στήριξη στην CYTA ώστε να μπορεί ο οργανισμός να χρησιμοποιεί σύγχρονες υπηρεσίες. Είπε ότι ορθά ήρθε το νομοσχέδιο στη Βουλή ως κατεπείγον και ότι θα ψηφίσουν για να μπορεί η CYTA να είναι ανταγωνιστική και να διασφαλίζει τις υπηρεσίες της. 

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών Σταύρος Παπαδούρης ανέφερε ότι απώτερος σκοπός όλων είναι να ενισχύσουν την CYTA και εξέφρασε απογοήτευση που δεν έχει ήδη αναθεωρηθεί μια νομοθεσία 70 χρονών ώστε να συμβαδίζει με τις εξελίξεις της τεχνολογίας. 

Ο μεμονωμένος σοσιαλιστής Βουλευτής Κωστής Ευσταθίου συμφώνησε με την κ. Ερωτοκρίτου. Ανέφερε ωστόσο ότι η Βουλή τρέχει πίσω από τα γεγονότα και ψηφίζονται νόμοι για να καλυφθούν τα κενά της εκτελεστικής εξουσίας η οποία, όπως είπε, όφειλε να προβλέψει όλα αυτά που έγιναν με την απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου. 

Το νομοσχέδιο περιλάμβανε και δεύτερο σκέλος το οποίο επέκτεινε περαιτέρω το πεδίο δραστηριοποίησης της Αρχής Τηλεπικοινωνιών, ωστόσο επειδή δεν κρίθηκε κατεπείγον δεν ψηφίστηκε σήμερα. Παρόλα αυτά οι βουλευτές δεσμεύτηκαν να το εξετάσουν με τις διαδικασίες που απαιτούνται μετά την επαναλειτουργία της Βουλής. 

Ο περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2024  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση των διατάξεων του βασικού νόμου που αφορούν στη μεταβατική περίοδο κατά την οποία ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα δύναται να λειτουργούν χωρίς να πληρούν τις προϋποθέσεις του βασικού νόμου.   

Νόμος δίνει χρόνο σε ξενοδοχεία για συμμόρφωση με διατάξεις για άδεια λειτουργίας 

Η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε νόμο σύμφωνα με τον οποίο δίδεται χρόνος σε ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα τα οποία λειτουργούν χωρίς τη νενομισμένη άδεια λειτουργίας να συμμορφωθούν με τις διατάξεις με σκοπό να εξασφαλίσουν άδεια λειτουργίας.

Από τους 28 παρόντες Βουλευτές, 27 ψήφισαν υπέρ και ένας Βουλευτής ψήφισε εναντίον. 

Στην Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού για την πρόταση νόμου «Ο περί Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2024» αναφέρεται ότι σκοπός της πρότασης νόμου είναι η τροποποίηση του περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων Νόμου, ώστε να παρασχεθεί χρόνος σε ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα τα οποία λειτουργούν χωρίς τη νενομισμένη άδεια λειτουργίας να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του υπό τροποποίηση νόμου και των κανονισμών που εκδίδονται δυνάμει αυτού, με σκοπό να εξασφαλίσουν άδεια λειτουργίας. 

Ειδικότερα, παρέχεται η δυνατότητα εξασφάλισης άδειας λειτουργίας ξενοδοχείου και τουριστικού καταλύματος μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025 σε πρόσωπα τα οποία υποβάλλουν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024 στο Υφυπουργείο Τουρισμού, με κοινοποίηση στην αρμόδια αρχή, αρχιτεκτονικά σχέδια τα οποία αποτυπώνουν την επί του εδάφους κτηριακή διάταξη του ξενοδοχείου ή του τουριστικού καταλύματος, συνοδευόμενα από βεβαίωση μελετητή η οποία βεβαιώνει ότι τα εν λόγω αρχιτεκτονικά σχέδια αποτυπώνουν την πραγματική επί του εδάφους κτηριακή διάταξη του εν λόγω ξενοδοχείου ή τουριστικού καταλύματος, νοουμένου ότι τα εν λόγω πρόσωπα εξασφαλίσουν μέχρι την 31η Ιουλίου 2025 τα απαιτούμενα πιστοποιητικά και έγγραφα. 

Όπως αναφέρεται στην έκθεση, η Επιτροπή τροποποίησε το κείμενο της πρότασης νόμου, ώστε να διατηρηθεί σε ισχύ η διάταξη της υφιστάμενης νομοθεσίας η οποία εκ παραδρομής προτείνεται με την πρόταση νόμου να αντικατασταθεί και να τεθεί ο προτεινόμενος νόμος σε ισχύ αναδρομικά από την 15η Μαρτίου 2024. 

Δικαιολογώντας την αρνητική ψήφο του, ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Βουλευτής ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννη, είπε ότι δεν ψήφισε κατά γιατί δεν θέλει να στηρίξει την βιομηχανία του τουρισμού, αντιθέτως, «καταψηφίζω όχι τόσο επί της ουσίας, που έχει να κάνει με την ουσία ως προς τις πτυχές πυρασφάλειας, αλλά πολύ περισσότερο διότι αυτοί οι οποίοι έπρεπε να έχουν έρθει με νομοσχέδιο να επιλύσουν αυτό το πρόβλημα που δεν είναι άλλοι από το αρμόδιο Υφυπουργείο, αντί του Νομοσχεδίου, είχαμε πρόταση νόμου με άλλα λόγια λόγω των εκπτώσεων οι οποίες γίνονται στα θέματα πυρασφάλειας ή των άλλων διαστάσεων της ασφάλειας και να μεταφερθεί η ευθύνη στη Βουλή». 

Τους καλώ, είπε, μέχρι το τέλος του χρόνου «να φέρουν το πρόβλημα ενώπιον της Επιτροπής για να δούμε τι πραγματικές λύσεις δίνουμε και να φθάσουμε ακόμα μέχρι και ενδεχόμενο αμνηστίας πάντοτε στο πλαίσιο αυτού του Συντάγματος». 

Ο περί Εταιρειών (Τροποποιητικός) (Αρ. 8) Νόμος του 2022     

Η Ολομέλεια υπερψήφισε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Εταιρειών Νόμου, ώστε οι καινοτόμες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), όπως αυτές ορίζονται στον περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμο, να εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής των τελών και δικαιωμάτων που καθορίζονται σε Κανονισμούς οι οποίοι εκδίδονται από το Υπουργικό Συμβούλιο δυνάμει των διατάξεων του περί Εταιρειών Νόμου.  

Δεκτή η αναπομπή νόμου για τις καινοτόμες επιχειρήσεις 

Η Ολομέλεια της Βουλής έκανε ομόφωνα αποδεκτή την αναπομπή από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, νόμου που ψήφισε στις 25 Απριλίου για εξαίρεση των καινοτόμων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων από την υποχρέωση καταβολής των τελών και δικαιωμάτων που καθορίζονται σε κανονισμούς οι οποίοι εκδίδονται από το Υπουργικό Συμβούλιο δυνάμει των διατάξεων του περί Εταιρειών Νόμου. 

Μεταξύ των λόγων της αναπομπής αναφέρεται η παραβίαση του ενωσιακού δικαίου που απαγορεύει τις κρατικές ενισχύσεις, η παραβίαση του άρθρου 28 του Συντάγματος για την αρχή της ισότητας και ίσης μεταχείρισης και η παραβίασης της  Αρχή της Διάκρισης των Εξουσιών και των άρθρων 61, 167 του Συντάγματος. 

Σε τοποθέτησή του ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ και Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Κυριάκος Χατζηγιάννη ανέφερε ότι η αναπομπή γίνεται αποδεκτή, ωστόσο εξέφρασε διαφωνία με το αιτιολογικό ότι αφορά παραβίαση ανταγωνισμού γιατί, όπως είπε, αφορά νεοφυείς επιχειρήσεις. Σημείωσε ότι πρέπει να υπάρξει πολιτική στήριξης αυτών των επιχειρήσεων αφού η Κύπρος είναι τελευταία στη λίστα των start-ups. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης ανέφερε ότι παρόλο που έχουν ληφθεί μέτρα διαχρονικά, χρειάζονται πολύ περισσότερα για τη στήριξη των νεοφυών επιχειρήσεων. 

Ο περί της Διαδικασίας Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Φορολογικών Οφειλών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η παραχώρηση δυνατότητας στον Έφορο Φορολογίας να εξετάζει αιτήσεις για ρύθμιση φορολογικών οφειλών που έχουν υποβληθεί εκπρόθεσμα, νοουμένου ότι ο αιτητής έχει υποβάλει όλες τις φορολογικές δηλώσεις που όφειλε μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για ρύθμιση. 

Η Βουλή ψήφισε νόμο για ρύθμιση ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών 

Η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε ομόφωνα νόμο που αφορά ρύθμιση φορολογικών οφειλών που υποβλήθηκαν εκπρόθεσμα. 

Με τον νόμο παρέχεται η εξουσία στον Έφορο Φορολογίας, όπως μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2027 εξετάζει αιτήσεις για τη ρύθμιση φορολογικών οφειλών που υποβλήθηκαν εκπρόθεσμα. Προϋπόθεση είναι ο αιτητής να έχει υποβάλει όλες τις φορολογικές δηλώσεις τις οποίες είχε υποχρέωση να υποβάλει και δεν το έπραξε, μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για ρύθμιση. 

Τη συγκεκριμένη πρόταση νόμου υπέβαλε ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασίας Αλέκος Τρυφωνίδης. Ανέφερε ότι η πρότασή τους έχει ως σκοπό να βοηθήσει πολίτες για ευεργετήματα και ελαφρύνσεις που είχε ο νόμος του 2015 και στη συνέχεια του 2019. Πρόκειται, όπως είπε, για μεμονωμένες περιπτώσεις και θα μπορούν να έχουν αυτή τη δυνατότητα εφόσον είναι σωστοί προς τις φορολογικές τους δηλώσεις. 

Ο περί της Πρόσβασης στο Επάγγελμα του Οδικού Μεταφορέα (Τροποποιητικός) (Αρ.2) Νόμος του 2024 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί της Πρόσβασης στο Επάγγελμα του Οδικού Μεταφορέα Νόμου, ώστε η αναθέτουσα αρχή για τις συμβάσεις παραχώρησης υπηρεσιών δημόσιων επιβατικών μεταφορών σε τακτικές γραμμές να μπορεί με απόφασή της, χωρίς να εκδίδεται σχετικό διάταγμα, να καθορίζει τις διαστικές διαδρομές που εκτελούνται και τον αριθμό των στάσεων που δύναται να εκτελούνται σε κάθε διαστική διαδρομή, ανταποκρινόμενη στις συνεχώς μεταβαλλόμενες επιβατικές ανάγκες χωρίς καθυστερήσεις.   

Ο περί Εφαρμογής Κοινοτικών Αποφάσεων και Κοινοτικών Κανονισμών που Αφορούν Θέματα Αλιείας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023  

Ο περί Αλιείας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι η τροποποίηση των προβλεπόμενων ποινών, ώστε να καταστεί πιο αποτελεσματικό το σύστημα ελέγχου για την αντιμετώπιση της παράνομης αλιείας. 

Ο περί της Σύστασης Υπηρεσίας Επιθεωρήσεων στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί της Σύστασης Υπηρεσίας Επιθεωρήσεων στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νόμου, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τις διατάξεις του περί Διαφανών και Προβλέψιμων Όρων Εργασίας Νόμου, που θα τεθεί σε ισχύ. 

Ο περί Διαφανών και Προβλέψιμων Όρων Εργασίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Διαφανών και Προβλέψιμων Όρων Εργασίας Νόμου, ώστε να καταστεί αποτελεσματικότερη η εφαρμογή του, καθώς και η εφαρμογή του περί της Σύστασης Υπηρεσίας Επιθεωρήσεων στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νόμου. 

Ο περί Ίσης Μεταχείρισης Ανδρών και Γυναικών στην Απασχόληση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε παράπονο ή καταγγελία που υποβάλλεται στον Αρχιεπιθεωρητή από την Επιτροπή Ισότητας των Φύλων στην Απασχόληση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, να εξετάζεται από τους Επιθεωρητές του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ανεξαρτήτως αν η εν λόγω επιτροπή παραχωρεί ανεξάρτητη συνδρομή προς τα θύματα διακρίσεων. 

Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που αναβλήθηκαν:

Ο περί της Διαδικασίας Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Φορολογικών Οφειλών (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021  

Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση για την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Κοινωνικών Εισφορών Νόμου, ώστε να διευκολυνθούν οι εργοδότες και οι αυτοτελώς εργαζόμενοι να εξοφλήσουν τις καθυστερημένες οφειλές τους το αργότερο σε 120 ισόποσες μηνιαίες δόσεις αντί σε 54 δόσεις που προβλέπεται στην υπό τροποποίηση βασική νομοθεσία,   

Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που αποσύρθηκαν: 

Ο περί της Διαδικασίας Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Φορολογικών Οφειλών (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ

Δείτε Περισσότερα

Υγείας

Επιστολή θα στείλει η ΠτΒ προς τον ΠτΔ για ανέγερση παιδιατρικού νοσοκομείου

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Υγείας, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 13/06/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Οικοδομικές εργασίες στο νοσοκομείο «Αρχιεπίσκοπος Μακάριος ΙΙΙ» Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν οι επικείμενες οικοδομικές εργασίες στο νοσοκομείο «Αρχιεπίσκοπος Μακάριος ΙΙΙ», καθώς και ο προγραμματισμός-λήψη μέτρων, για να μην υπάρξει καμία επίπτωση στην υγεία

Εσωτερικών

Αφαίρεσε πρόνοια για αύξηση έως 14% στα τιμολόγια νερού η Επιτροπή Εσωτερικών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 13/06/2024, εξέτασε τα ακόλουθα νομοσχέδια: Ο περί Δήμων (Τροποποιητικός) Ο περί Κοινοτήτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2024 Ο περί Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2024 Ο περί Ρυθμίσεως Οδών και Οικοδομών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω